Učitavanje

3. Komentirajte kao kolumnisti

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći sažimati prikupljene informacije i oblikovati ih u sadržajno i logički povezan tekst.
  • U potpunosti ću moći kritički promišljati i vrednovati ideje.
  • U potpunosti ću moći uočiti međuovisnost članova društva i proces društvene odgovornosti.
  • Moći ću analizirati obilježja kolumne.
  • Moći ću navoditi obilježja kolumne.
  • U potpunosti ću moći razlikovati funkcionalne stilove hrvatskoga standardnog jezika.
  • U potpunosti ću moći primjenjivati pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika i obilježja publicističkog stila.
  • U potpunosti ću moći primjenjivati pravila jezične kulture u različitim komunikacijskim situacijama.
  • Moći ću navoditi područja vezana uz publicistički stil.
  • Moći ću opisati obilježja kolumne.
  • Moći ću povezivati tekstne vrste i različite funkcionalne stilove.
  • U potpunosti ću moći oblikovati raspravljačke tekstove prema modelu i u skladu s jezično-strukturnim i stilskim obilježjima raspravljačkog diskursa.

Za koje je područje karakterističan publicistički stil?

Dopunite rečenicu točnim odgovorom.


U kolumni se izražava
.

Dopunite rečenicu točnim odgovorom iz padajućeg izbornika.

Prethodnica kolumne bio je 

.

Dopunite rečenicu točnim odgovorima.

Novinski stil u sebi spaja obilježja 
stila.

Što je od navedenog obilježje publicističkog stila?

Kako stvarno izgledaju književni likovi?

Da li zbog vrućine ili pukom igrom slučaja zametnula se jučer rasprava o tome jesu li opisi likova u književnosti nužni? Ima autora koji će detaljno portretirati likove u romanu ili priči (ovdje prije svega mislimo na fizički izgled), a čitatelj će svejedno zanemariti sav njegov trud i zamisliti svoju verziju Ane Karenjine.

To se, posebice kod iskusna čitatelja, događa samo po sebi, automatski. Te slike koje su tako brzinski kreirane negdje, u nekoj od tamnih komora naše svijesti, važnije su od slike koju je autor s nama nesebično podijelio. Je li on, autor, opisujući fizički izgled svojeg lika zapravo portretirao osobu iz stvarnog života, nekog poznatog, bliskog – možda suprugu ili djevojku iz razreda, prijateljevu sestru? Ili je, gluho bilo, od više osoba kreirao jednu!?

Uzalud mu trud, naša svijest će usprkos svemu isporučiti drugačiju sliku Ane Karenjine i njih dvije uopće neće sličiti jedna drugoj. Međutim, karaktere likova, pogotovo ako ih je autor vješto gradio, to poštujemo, uvažavamo bez otpora. Zašto onda na isti način ne uvažimo i onaj detaljni opis fizičkog izgleda lika? Čovjek nam na dvije stranice opisuje svaki madež na licu, obrve, oblik nosa i usana, sve živo – i ništa! Čitatelj ima svoju sliku, ona mu je prirodno došla i nje će se držati. Vjerojatno i autori znaju da se to događa i nije im drago zbog toga, ali što da rade, ne mogu nam ništa.

Ili ipak…!? U drugom romanu mogu nam uskratiti opsežan opis likova i ostaviti tek šačicu detalja lukavo razasutih na više mjesta. Sve praznine ionako će popuniti sam čitatelj. Autor će imati svoju sliku, a svaki čitatelj svoju, pa ćemo imati na desetke ili stotine tisuća slika Ane Karenjine.

Prava zabava nastaje kada autorovo djelo oživi na velikim ili malim ekranima. Ana Karenjina će jednom osvanuti u obličju Grete Garbo (1935), drugi put bit će to Viven Leigh (1948), pa Jacqueline Bisset (1985), Sophie Marceau (1997) ili Keira Knightley (2012)… Neke od njih svidjet će nam se više, neke manje, ali ni jedna od njih neće biti ona naša Ana. Ispada da je ona jedina prava. Ta slika, da se razumijemo, može se mijenjati kroz vrijeme, ne mora biti postojana kano klisurina.

Ostaje pitanje – jesu li opisi likova u književnosti nužni?

U raspravi se izrodilo nekoliko mogućih odgovora:

Prvi – nisu nužni, ali neka ih autor svejedno podijeli s nama, ipak su to njegovi likovi, a mi ćemo ih zamisliti po svom jer drugačije ne ide.

Drugi – autor ne mora iscrpno iscrtati fizički izgled likova, može kroz radnju istaknuti pokoji detalj svjesno prepuštajući čitateljevoj mašti da sama doradi portret.

Treći – autor ima u glavi sliku svog književnog lika, ali je uopće ne mora podijeliti s nama. I to je moguće, zašto ne.

Ako ostavimo filmove i kazališne predstave po strani, većina knjiga ionako nikada neće biti ekranizirane ili postavljene na kazališne daske, ostaje činjenica da ih mi, čitatelji, ekraniziramo u svojoj glavi dok čitamo. Na koncu, iskrsnulo je i pitanje – po čemu onda mi gradimo te slike? Jesu li naše Ane Karenjine nastale po uzoru na stvarne osobe? Jesu li to verzije žena koja poznajemo? Teško je reći, jer slike iz mašte nisu fotografije, niti su isklesane u mramoru, mogu se mijenjati kako vrijeme prolazi.

Ama, opet, od nečega su morale nastati, a katkad je sve jasno. Hans Castorp, mučenik iz Čarobne gore, pa to je naš redar Damjan. I to jedan kroz jedan! Da, neki od književnih likova savršeni su dvojnici likova koje poznajemo u stvarnosti.

Samo malo, Čarobna gora izašla je iz tiska 1924., dakle, Hans Castorp je desetljećima stariji od Damjana. Što ako je Damjan kakvog danas poznajemo zapravo nastao po slici i prilici Mannovog književnog lika!? Nije to bio oduvijek, ali se nekakvom čudnom metafizikom mogao razviti u njega. Na ovom mjestu rasprava je utihnula, vjerojatno od strave i užasa pri pomisli da bi se stvarni ljudi pod određenim okolnostima mogli razviti u likove iz literature i ostati takvi do kraja života.

Što bi rekao B. – „Ni lenonice nisu bile lenonice u samom početku, bile su samo naočale okruglih okvira, a onda se pojavio John Lennon i proslavio ih… ili su one proslavile njega!?“

#2 Zadatak

Upišite riječi.

Namjena kolumne o problematici izgleda književnih likova je
. Kolumna je pisana općeuporabnim leksikom jer
. U tekstu se mogu naći stilska sredstva, kao što je metafora 
, što znači da dolazi do pojave mnogobrojnih novih značenja, i
, što označava vječnost. Osim publicističkog stila javljaju se elementi i razgovornog stila. Te su fraze 
.

Kolumna:

- UVOD – najava teme, opis problema

- RAZRADA – argumenti za i protiv

- ZAKLJUČAK – sažimanje

Procjena znanja

Dopunite rečenicu točnim odgovorima.

Kolumna je spoj dviju vrsta teksta:
i
.

Dopunite rečenicu točnim odgovorima iz padajućeg izbornika.

Kolumna je vrsta

teksta. 

Za koje područje nije vezan publicistički stil?

U kolumni je važno iznijeti vlastito mišljenje?

Koja se tekstna vrsta ne piše publicističkim stilom?

3. Komentirajte kao kolumnisti

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći sažimati prikupljene informacije i oblikovati ih u sadržajno i logički povezan tekst.
  • U potpunosti ću moći kritički promišljati i vrednovati ideje.
  • U potpunosti ću moći uočiti međuovisnost članova društva i proces društvene odgovornosti.
  • Moći ću analizirati obilježja kolumne.
  • Moći ću navoditi obilježja kolumne.
  • U potpunosti ću moći razlikovati funkcionalne stilove hrvatskoga standardnog jezika.
  • U potpunosti ću moći primjenjivati pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika i obilježja publicističkog stila.
  • U potpunosti ću moći primjenjivati pravila jezične kulture u različitim komunikacijskim situacijama.
  • Moći ću navoditi područja vezana uz publicistički stil.
  • Moći ću opisati obilježja kolumne.
  • Moći ću povezivati tekstne vrste i različite funkcionalne stilove.
  • U potpunosti ću moći oblikovati raspravljačke tekstove prema modelu i u skladu s jezično-strukturnim i stilskim obilježjima raspravljačkog diskursa.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 2: Produktivne jezične djelatnosti - Ishodi učenja: Djelomično ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i usporediti svoje stavove sa stavovima drugih čitatelja., U potpunosti ću moći govoriti upućivačke i raspravljačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja., U potpunosti ću moći pisati upućivačke i raspravljačke tekstove u kojima se ostvaruju obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja., U potpunosti ću moći opisati osnovna obilježja funkcionalnih stilova na tekstu.
    1. Videolekcija 2.1: Kako otvoriti svoj korisnički račun na Tik-Toku - Ishodi učenja: Moći ću objašnjavati osobine aktivnog slušanja., Moći ću određivati značajke upute., Djelomično ću moći prosuđivati utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje stavova i vrijednosti primatelja., Moći ću objašnjavati odnos prema društvenoj mreži., U potpunosti ću moći slušati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika., Djelomično ću moći pisati upućivačke i raspravljačke tekstove u kojima ću ostvarivati obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja., U potpunosti ću moći čitati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika., Moći ću opisivati značajke upute., Moći ću zaključivati iz iskustva.
    2. Videolekcija 2.2: Nudite se za posao - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći oblikovati plan pisanja molbe u skladu s njezinom zadanom strukturom, oblikom i administrativnim stilom., U potpunosti ću moći sažimati prikupljene informacije i oblikovati ih u sadržajno i logički povezan tekst., U potpunosti ću moći oblikovati molbu prema zadanom modelu., U potpunosti ću moći pišući molbe, primjenjivati pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika i obilježja administrativnog stila., U potpunosti ću moći iskazati sposobnost razlikovanja situacija u kojima se koriste različiti funkcionalni stilovi., U potpunosti ću moći razvijati komunikacijske vještine.
    3. Videolekcija 2.4: Priopćenje zainteresiranoj javnosti - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći promicati ulogu institucija i organizacija u zaštiti ljudskih prava., Moći ću razlikovati funkcionalne stilove hrvatskoga standardnog jezika., U potpunosti ću moći samostalno primjenjivati različite strategije učenja u ostvarivanju ciljeva učenja i rješavanju problema., U potpunosti ću moći promicati ulogu institucija poput Državnoga odvjetništva pri promicanju ljudskih prava., U potpunosti ću moći iznijeti vlastiti doživljaj i razumijevanje pripovijetke Kabanica Nikolaja Vasiljeviča Gogolja., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja administrativno-poslovnoga funkcionalnoga stila., U potpunosti ću moći oblikovati tekst priopćenja za medije administrativno-poslovnim funkcionalnim stilom standardnog jezika., Moći ću opisati svrhu priopćenja., Moći ću prepoznati žanrovsku pripadnost tekstne vrste., Moći ću opisivati strukturna obilježja priopćenja., Moći ću izraziti razumijevanje književnog teksta., U potpunosti ću moći kritički se odnositi prema promotivnim sadržajima.
    4. Videolekcija 2.5: Pišemo interpretacijski esej - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći osloniti se na svoju inspiraciju i svoje kreativne resurse (ideje, strategije, alate, tehnike...)., U potpunosti ću moći isprobavati različite nove postupke i tehnike pisanja., U potpunosti ću moći kombinirati ideje iz različitih područja u postupku pisanja., U potpunosti ću moći napisati koncept školskog interpretacijskog eseja., U potpunosti ću moći analizirati sadržajna, izrazna i idejna obilježja iz polaznog teksta., U potpunosti ću moći oblikovati plan pisanja raspravljačkog teksta., Moći ću prepoznati esejski zadatak., Moći ću prepoznati obilježja školskog eseja., Moći ću opisati svrhu interpretacijskog eseja., Moći ću prepoznati izlagačka obilježja teksta., Moći ću prepoznati strukturna obilježja eseja., U potpunosti ću moći izdvojiti tematske, strukturne i stilske posebnosti ulomka teksta i povezati ih s djelom u cijelosti.