Učitavanje

1. Što sve voda može

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • FIZ 2 Naučit ćete uspoređivati gustoću različitih tijela i tvari.
  • FIZ 3 Naučit ćete odrediti djelovanje sile uzgona.
  • KEM 1 Naučit ćete opisati građu i svojstva vode u svim trima agregacijskim stanjima.
  • KEM 2 Naučit ćete opisati promjene agregacijskih stanja vode.
  • KEM 3 Naučit ćete objasniti što je anomalija vode i koje je njezino značenje za život na Zemlji.
  • KEM 4 Naučit ćete navesti koje su tvari dobro topljive u vodi.
  • FIZ 1 Naučit ćete uspoređivati dimenzije tijela.
  • FIZ 4 Naučit ćete povezati gustoću tekućine i gustoću tijela s ponašanjem tijela u vodi, odnosno odrediti hoće li tijelo plutati ili tonuti.

Odaberite riječ u padajućem izborniku tako da rečenica bude točna.

Veličina prostora koji neko tijelo zauzima jest 

.

Za one koji žele znati više

Kako bi se pripremili za svemirske izlete, astronauti u NASA-inu „Laboratoriju za neutralni uzgon” vježbaju pod vodom. Voda u velikim bazenima djeluje na astronauta silom uzgona, pri čemu se simulira mikrogravitacija ili bestežinsko stanje koje će doživjeti pri boravku u svemiru.
Tijelo astronauta u bestežinskom stanju ne osjeća gravitacijsku silu. To može izazvati gubitak mišićne mase i smanjenje gustoće kostiju, što je poznato kao gubitak koštane mase. To stanje također može utjecati na ravnotežu i percepciju prostora astronauta, što može prouzročiti mučninu i vrtoglavicu.
Uz pripremu astronauta za bestežinsko stanje, voda čini izvrstan medij za testiranje i razvoj opreme i tehnologije koja se upotrebljava u svemiru. Podvodni roboti i drugi uređaji mogu se testirati u vodi kako bi se provjerio njihov način rada u uvjetima sličnima onima u svemiru.
Možemo zaključiti da je vježbanje pod vodom važan dio priprema astronauta za misiju u svemiru, s obzirom na to da im omogućuje razvijanje vještina i navika potrebnih za uspješno obavljanje njihovih zadataka u svemiru.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Tijelo će plivati kada je njegova gustoća veća od gustoće tekućine. 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja je od navedenih tvrdnji točna za vodenu paru?

Za one koji žele znati više

Kad znatno povećamo tlak, kristal leda naglo mijenja strukturu i prelazi u potpuno novi oblik. Većina čvrstih tvari pri različitim tlakovima ima od dvije do tri različite kristalne strukture.
Led je mnogo svestraniji – poznato nam je čak 20 kristalnih oblika leda! Dosad su otkrivene samo dvije glavne vrste amorfnog leda, poznate kao amorfni led visoke i niske gustoće.
Novootkriveni oblik amorfnog leda srednje gustoće strukturom više nalikuje na tekuću vodu u čvrstom obliku. Amorfni je led na Zemlji rijetkost i javlja se samo u hladnim gornjim slojevima atmosfere – ali zato je glavna vrsta leda u svemiru jer ondje nema dovoljno toplinske energije za oblikovanje nama poznatih kristala leda.
Molekule vode u amorfnom ledu nisu raspoređene u pravilan kristalni uzorak koji se ponavlja. Znanstvenici taj novootkriveni led opisuju kao staklasto stanje vode, to jest preciznu repliku tekuće vode u čvrstom obliku.

#4 Zadatak

Pročitajte pozorno tekst zagonetke te upišite točan odgovor.

Ja sam kemijski spoj nastao povezivanjem atoma metala i nemetala. Metal, čiji je simbol prvi dio moje kemijske formule, ne može se naći u prirodi u elementarnom stanju, ali naći ćete ga u periodnom sustavu elemenata pod atomskim brojem 11. Nemetal, čiji simbol čini drugi dio moje kemijske formule, inače je otrovan žutozeleni plin koji ćete pronaći u periodnom sustavu pod atomskim brojem 17.

Tko sam ja?

Napišite moju kemijsku formulu.

Za one koji žele znati više

Mrtvo more zapravo je slano jezero u Izraelu, Palestini i Jordanu; dugo je 67 km, široko do 18 km, a obuhvaća 810 km². Leži u najnižem dijelu tektonski spuštene Jordanske udoline, koja se preko Crvenoga mora nastavlja u istočnoafrički tektonski jarak.
Obale su mu pretežno niske, u južnome dijelu močvarne. U sjeverni dio Mrtvoga mora ulijeva se rijeka Jordan; ostali su mali pritoci duž istočne i zapadne obale u najvećem dijelu godine suhi.
Otjecanja nema. Srednja razina Mrtvoga mora nalazi se 429 m ispod srednje razine Sredozemnoga mora (2015.); duboko je do 356 m. Mrtvo more najveća je depresija na površini Zemlje, a posljednjih godina razina mu se u godini snižava za 1 m.
Velika slanost (od 270 ‰ do 332 ‰), koja je u Mrtvome moru veća nego u bilo kojem bazenu bez otjecanja na svijetu, rezultat je jakog isparavanja (prosječna godišnja količina oborina ne prelazi 100 mm).
Zbog toga u Mrtvome moru nema, osim bakterija, ni biljnih ni životinjskih organizama, pa mu odatle i naziv.

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točne odgovore.

Ubacimo li u vodu tijelo gustoće 2,9 g/cm3, ono će:

1. Što sve voda može

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • FIZ 2 Naučit ćete uspoređivati gustoću različitih tijela i tvari.
  • FIZ 3 Naučit ćete odrediti djelovanje sile uzgona.
  • KEM 1 Naučit ćete opisati građu i svojstva vode u svim trima agregacijskim stanjima.
  • KEM 2 Naučit ćete opisati promjene agregacijskih stanja vode.
  • KEM 3 Naučit ćete objasniti što je anomalija vode i koje je njezino značenje za život na Zemlji.
  • KEM 4 Naučit ćete navesti koje su tvari dobro topljive u vodi.
  • FIZ 1 Naučit ćete uspoređivati dimenzije tijela.
  • FIZ 4 Naučit ćete povezati gustoću tekućine i gustoću tijela s ponašanjem tijela u vodi, odnosno odrediti hoće li tijelo plutati ili tonuti.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Svemoguća voda - Ishodi učenja: KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., KEM OŠ D.7.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., KEM OŠ D.7.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom modelima, tablicama i grafovima., FIZ OŠ A.7.1. Uspoređuje dimenzije, masu i gustoću različitih tijela i tva, FIZ OŠ A.7.7. Objašnjava agregacijska stanja i svojstva tvari na temelju njihove čestične građe., FIZ OŠ C.7.10. Istražuje fizičke pojave, KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ A.7.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., KEM OŠ D.7.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., KEM OŠ D.7.2. Primjenjuje matematička znanja i vještine., KEM OŠ D.7.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom modelima, tablicama i grafovima., MAT OŠ A.7.1., MAT OŠ D.7.6. Računa postotak i primjenjuje postotni račun., MAT OŠ B.7.2. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ E.7.1. Organizira i analizira podatke prikazane dijagramom relativnih frekvencija., OŠ HJ A.7.3. Učenik čita tekst, izvodi zaključke i tumači značenje teksta., OŠ HJ A.7.3. Učenik pojednostavnjuje složene podatke iz čitanoga teksta, OŠ HJ A.7.3. Učenik organizira i interpretira podatke iz čitanoga teksta i sažima ih urazličite vrste bilježaka, OŠ HJ A.7.3. Učenik pronalazi dokaze i potkrepljuje zaključke do kojih je došao čitanjem, MAT OŠ B.7.3. Primjenjuje proporcionalnost i obrnutu proporcionalnost., MAT OŠ D.7.2. U pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crta točke s racionalnim koordinatama i stvara motive koristeći se njima., BIO OŠ B.7.1. Uspoređuje osnovne životne funkcije pripadnika različitih skupina živoga svijeta., BIO OŠ B.7.3. Stavlja u odnos prilagodbe živih bića i životne uvjete., OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK B.7.1. Učenik raspravlja o likovnom i vizualnom umjetničkom djelu povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., OŠ GK A.7.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi, OŠ GK A.7.3. Učenik na temelju slušanja, prepoznaje različite glazbene vrste., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst na temelju čitateljskoga iskustva i usporedbe s drugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ HJ B.7.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta.
    1. Videolekcija 1.2: Kružim i služim - Ishodi učenja: MAT 2 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu., MAT 3 Naučit ćete organizirati i analizirati podatke prikazane dijagramom relativnih frekvencija., HJ 1 Naučit ćete navesti obilježja književnoga i neknjiževnoga teksta., KEM 1 Naučit ćete objasniti prirodni proces kruženja vode u prirodi., KEM 2 Naučit ćete opisati svojstva vode za piće., KEM 3 Naučit ćete prepoznati moguće izvore onečišćenja pitke vode., MAT 1 Naučit ćete računati postotak i primjenjivati postotni račun., HJ 2 Naučit ćete razlikovati književni i neknjiževni tekst., HJ 3 Naučit ćete čitati grafički prikaz podataka.
    2. Videolekcija 1.3: Prilagođena mreža - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati svojstva vode., BIO 2 Naučit ćete povezati svojstva vode s prilagodbama organizama., BIO 3 Naučit ćete razlikovati različite prilagodbe organizama na životne uvjete u vodi., MAT 1 Naučit ćete razlikovati proporcionalne i obrnuto proporcionalne veličine., MAT 2 Naučit ćete primijeniti koeficijent proporcionalnosti i obrnute proporcionalnosti za izračun vrijednosti veličina., MAT 3 Naučit ćete kako primijeniti koordinatni sustav za lociranje objekata na moru.
    3. Videolekcija 1.4: Voda kao inspiracija - Ishodi učenja: GK 1 Naučit ćete obilježja programnosti i prepoznati ista obilježja na konkretnim skladbama., GK 2 Naučit ćete prepoznati i razlikovati simfonijsku pjesmu od ostalih instrumentalnih vrsta., GK 3 Naučit ćete prepoznati simfonijsku pjesmu Vltava skladatelja Bedřicha Smetane., LK 1 Naučit ćete prepoznati i usporediti likovne tehnike lavirani tuš, akvarel i gvaš., LK 2 Naučit ćete prepoznati njihove specifične efekte dobivene razrjeđivanjem i razlijevanjem., LK 3 Naučit ćete razlikovati tonsku modelaciju i kolorističku modulaciju u slikarskom žanru pejzaža u umjetničkim djelima i u svakodnevnom životu., HJ 1 Naučit ćete prepoznati strukturu književnoga teksta prema žanrovskoj pripadnosti., HJ 2 Naučit ćete kritički razmotriti književne tekstove (inspirirane vodom).