Učitavanje

4. Voda kao inspiracija

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • GK 1 Naučit ćete obilježja programnosti i prepoznati ista obilježja na konkretnim skladbama.
  • GK 2 Naučit ćete prepoznati i razlikovati simfonijsku pjesmu od ostalih instrumentalnih vrsta.
  • GK 3 Naučit ćete prepoznati simfonijsku pjesmu Vltava skladatelja Bedřicha Smetane.
  • LK 1 Naučit ćete prepoznati i usporediti likovne tehnike lavirani tuš, akvarel i gvaš.
  • LK 2 Naučit ćete prepoznati njihove specifične efekte dobivene razrjeđivanjem i razlijevanjem.
  • LK 3 Naučit ćete razlikovati tonsku modelaciju i kolorističku modulaciju u slikarskom žanru pejzaža u umjetničkim djelima i u svakodnevnom životu.
  • HJ 1 Naučit ćete prepoznati strukturu književnoga teksta prema žanrovskoj pripadnosti.
  • HJ 2 Naučit ćete kritički razmotriti književne tekstove (inspirirane vodom).
#1 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih slika. Dva su odgovora točna.

Označite polja uz slike koje prikazuju točan odgovor.

Odredite na kojem je umjetničkom djelu primijenjena tonska modelacija.

Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Tonsku modelaciju možete postići s pomoću pera za crtanje, crnog tuša i vode. Likovnu tehniku u kojoj tuš razrjeđujemo vodom nazivamo lavirani tuš. Prije crtanja perom i tušem po papiru, dijelove papira na kojima želite postići tonsku modelaciju dobro navlažite čistim kistom i vodom te nakon toga po rubnoj crti ovlaženog dijela pređite perom umočenim u crni tuš. Vaš tuš razlit će se po vlažnom dijelu papira i proizvesti jedinstvene efekte tonske modelacije. Tuš možete razrijediti u više tonova, ovisno o tome koliko vam je potrebno za postizanje tonske modelacije u vašem radu. Kombinirajte tuš s laviranim tušom kako bi ste postigli neobične rezultate i jedinstvene efekte tonske modelacije tušem. Za izradu akvarela koristit ćemo se vodenim bojama. Crnu boju u akvarelu ne upotrebljavamo, a bijelu boju zamjenjuje bijela podloga. Akvarelom možemo slikati na mokroj ili suhoj podlozi. Ako želimo mokru podlogu, namočit ćemo je s pomoću kista ili spužvice. Dok je papir mokar, slikajte akvarel bojama i kistom stvarajući tonsku modelaciju jer se boja na mokroj podlozi razlijeva i stvara predivne prijelaze od svjetlijeg do tamnijeg tona. Za akvarel tehniku mokro na suhu podlogu važno je paziti na bjeline za koje želimo da nam ostanu čiste. Treba paziti i da slikamo najprije svjetlijim pa tek poslije tamnijim bojama. Stoga počinjemo od dijela jabuke koji želimo prikazati osvijetljenim i gradiramo boju prema dijelu jabuke koji je u sjeni. Tehnikom akvarela mogu se postići izvrsni efekti kolorističke modulacije. U likovnoj tehnici gvaš boju posvjetljujemo bijelom bojom ili bijelom temperom, a potamnjujemo crnom. Na taj način možemo stvoriti tonsku modelaciju. Voda je u ovoj likovnoj tehnici potrebna u manjoj količini i manje se primjenjuje nego u klasičnoj akvarel tehnici. No, ne smijemo dopustiti da boja bude pregusta jer se brže suši i teže se postiže tonska modelacija. Pri slikanju uvijek počinjemo od najsvjetlijeg tona određene boje i polako gradiramo boju do tamnijih nijansi. Boju miješamo u paleti, dodajući najprije veću količinu bijele boje u crvenu. Zatim se koristimo čistom crvenom, a nakon toga miješamo crnu boju s crvenom, prvo u manjoj, a zatim u većoj količini. Promotrite rezultate svih triju likovnih tehnika – lavirani tuš, akvarel i gvaš s motivom mrtve prirode i uočite njihove posebnosti te razlike u rezultatima njihove primjene. . Transkript: Tonsku modelaciju možete postići s pomoću pera za crtanje, crnog tuša i vode. Likovnu tehniku u kojoj tuš razrjeđujemo vodom nazivamo lavirani tuš. Prije crtanja perom i tušem po papiru, dijelove papira na kojima želite postići tonsku modelaciju dobro navlažite čistim kistom i vodom te nakon toga po rubnoj crti ovlaženog dijela pređite perom umočenim u crni tuš. Vaš tuš razlit će se po vlažnom dijelu papira i proizvesti jedinstvene efekte tonske modelacije. Tuš možete razrijediti u više tonova, ovisno o tome koliko vam je potrebno za postizanje tonske modelacije u vašem radu. Kombinirajte tuš s laviranim tušom kako bi ste postigli neobične rezultate i jedinstvene efekte tonske modelacije tušem. Za izradu akvarela koristit ćemo se vodenim bojama. Crnu boju u akvarelu ne upotrebljavamo, a bijelu boju zamjenjuje bijela podloga. Akvarelom možemo slikati na mokroj ili suhoj podlozi. Ako želimo mokru podlogu, namočit ćemo je s pomoću kista ili spužvice. Dok je papir mokar, slikajte akvarel bojama i kistom stvarajući tonsku modelaciju jer se boja na mokroj podlozi razlijeva i stvara predivne prijelaze od svjetlijeg do tamnijeg tona. Za akvarel tehniku mokro na suhu podlogu važno je paziti na bjeline za koje želimo da nam ostanu čiste. Treba paziti i da slikamo najprije svjetlijim pa tek poslije tamnijim bojama. Stoga počinjemo od dijela jabuke koji želimo prikazati osvijetljenim i gradiramo boju prema dijelu jabuke koji je u sjeni. Tehnikom akvarela mogu se postići izvrsni efekti kolorističke modulacije. U likovnoj tehnici gvaš boju posvjetljujemo bijelom bojom ili bijelom temperom, a potamnjujemo crnom. Na taj način možemo stvoriti tonsku modelaciju. Voda je u ovoj likovnoj tehnici potrebna u manjoj količini i manje se primjenjuje nego u klasičnoj akvarel tehnici. No, ne smijemo dopustiti da boja bude pregusta jer se brže suši i teže se postiže tonska modelacija. Pri slikanju uvijek počinjemo od najsvjetlijeg tona određene boje i polako gradiramo boju do tamnijih nijansi. Boju miješamo u paleti, dodajući najprije veću količinu bijele boje u crvenu. Zatim se koristimo čistom crvenom, a nakon toga miješamo crnu boju s crvenom, prvo u manjoj, a zatim u većoj količini. Promotrite rezultate svih triju likovnih tehnika – lavirani tuš, akvarel i gvaš s motivom mrtve prirode i uočite njihove posebnosti te razlike u rezultatima njihove primjene. .

Sljedeće zadatke riješite nakon što poslušate glazbeni primjer.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja skupina instrumenata iznosi melodiju?

Nema dostupnog transkripta.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Odredite kretanje melodije.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Dinamika je promjenjiva.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

U koje doba dana i s kojeg mjesta pjesnik u pjesmi More gleda more?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Kojim osjetilima pjesnik doživljava more u prvim dvama stihovima?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji pozdrav pjesnik čuje u šumu valova?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Izdvojite iz pjesme izraze kojima su dočarani gibanje mora i šum valova.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kojim je stihom predočena pjesnikova bliskost s morem?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kojim je stihom predočena radost koju pjesnik osjeća jer je blizu mora?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Tema je pripovijetke Voda:

U sljedećem zadatku pojmove poredajte prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

Poredajte kronološkim slijedom događaje u Vodi Vladimira Nazora.

1. Posljedice dugotrajne suše
 
2. Dolazak broda s vodom 
3. Potraga za vodom u selu
 
4. Dolazak nevremena
5. Borba seljana za vodu

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji je kontrast najsnažnije prikazan u pripovijetci Voda?

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Povežite citate iz pripovijetke s odgovarajućim stilskim izražajnim sredstvom.

„...naše loze, suhe, dvoraste i žilave.” personifikacija
„Nalik na dvije mrtve zmijurine, čekale su na vodu.” onomatopeja
„Ali zagrmi iznad drage.” usporedba
„Snaga u cijevima omlitavi.” epitet

Za one koji žele znati više

Suvremeni romani o suši i klimatskim promjenama

Zanimaju li vas romani koji tematiziraju vodu, odnosno problem nedostatka vode kao u pripovijetki Vladimira Nazora, pročitajte roman Jezero koji je 2017. osvojio najprestižniju češku književnu nagradu Magnesia Litera i Nagradu Europske unije za književnost.
Jezero je roman češke spisateljice Biance Bellove o odrastanju dječaka Namija koji se bori da preživi u okrutnim uvjetima i koji traga za vlastitim korijenima u zagađenom okolišu svojeg opustošenog doma na obali neimenovanog jezera. Prostor u kojem se događa radnja kreće od jezera, koje je zapravo more što spaja sjever i jug Europe, ali širi se i u pustinjsko područje.
Norvežanka Maja Lunde napisala je Plavetnilo, priču o čovječanstvu, prirodi i skorim klimatskim problemima. David i Lou su otac i kći koji žive u ratom i sušom poharanoj Francuskoj u 2041., usred sukoba između sjevera i juga Europe koji je počeo nestankom vode. Dok pokušavaju preživjeti, čekajući ostatak svoje obitelji, duboko na kopnu pronalaze napušteni brod.

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

U likovnoj umjetnosti ton označava količinu svjetlosti u boji.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene reprodukcije. U zadatku označite točan odgovor.

Modeliranje tonova, pri čemu se tonovi postupno pretapaju jedan preko drugog, od svjetlijih do tamnijih, nazivamo koloristička modulacija.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koloristička modulacija je privid volumena izražen u više boja iz spektra.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. Zadatak riješite s pomoću priložene reprodukcije.

Koju vrstu pejzaža uočavate u ovom umjetničkom djelu?

U sljedećem zadatku dopunite rečenicu tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.
Zadatak riješite s pomoću priložene reprodukcije.

Pejzaž Albrechta Dürera Dolina Kalchreuth, iz 1495. godine, naslikan je u likovnoj tehnici

.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. 

Lavirani tuš i akvarel likovne su tehnike u kojima se razrjeđivanjem i razlijevanjem s vodom postižu jedinstveni efekti.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Tko je autor skladbe Vltava?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Izrazite svoje slaganje sa sljedećom tvrdnjom: 

Skladba Vltava glasovirska je minijatura.

Odaberite riječ u padajućem izborniku tako da rečenica bude točna.
Odredite kojoj vrsti skladbi pripada simfonijska pjesma Vltava.

Skladba Vltava primjer je

skladbe.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim riječima.

To ćete učiniti tako da pojmove smjestite na točno mjesto u rečenicama.

Nazor rodio se u Postirama na Braču 1876. godine. Pripovijetka dio je njegova takozvanoga Bračkog ciklusa koji se sastoji od 37 priča podijeljenih u tri zbirke. Cijeli ciklus razdijeljen je na dva dijela, od kojeg prvi čini lirska proza, a drugi dio ciklusa sadržava memoarsku prozu s pričama iz autorova djetinjstva.
  Pišući o vlastitu djetinjstvu, Nazor je u pripovijetku Voda unio
motive.

otoku
Vladimir
autobiografske
Voda

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Na čemu se temelji sadržaj pripovijetke? 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Tekst Josipa Pupačića More pripada:

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Tekst Vladimira Nazora Voda pripada:

Odaberite riječ u padajućem izborniku tako da rečenica bude točna.

Odstupanje od pravopisnih, gramatičkih i jezičnih pravila nazivamo

slobodom.

4. Voda kao inspiracija

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • GK 1 Naučit ćete obilježja programnosti i prepoznati ista obilježja na konkretnim skladbama.
  • GK 2 Naučit ćete prepoznati i razlikovati simfonijsku pjesmu od ostalih instrumentalnih vrsta.
  • GK 3 Naučit ćete prepoznati simfonijsku pjesmu Vltava skladatelja Bedřicha Smetane.
  • LK 1 Naučit ćete prepoznati i usporediti likovne tehnike lavirani tuš, akvarel i gvaš.
  • LK 2 Naučit ćete prepoznati njihove specifične efekte dobivene razrjeđivanjem i razlijevanjem.
  • LK 3 Naučit ćete razlikovati tonsku modelaciju i kolorističku modulaciju u slikarskom žanru pejzaža u umjetničkim djelima i u svakodnevnom životu.
  • HJ 1 Naučit ćete prepoznati strukturu književnoga teksta prema žanrovskoj pripadnosti.
  • HJ 2 Naučit ćete kritički razmotriti književne tekstove (inspirirane vodom).
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Svemoguća voda - Ishodi učenja: KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., KEM OŠ D.7.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., KEM OŠ D.7.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom modelima, tablicama i grafovima., FIZ OŠ A.7.1. Uspoređuje dimenzije, masu i gustoću različitih tijela i tva, FIZ OŠ A.7.7. Objašnjava agregacijska stanja i svojstva tvari na temelju njihove čestične građe., FIZ OŠ C.7.10. Istražuje fizičke pojave, KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ A.7.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., KEM OŠ D.7.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., KEM OŠ D.7.2. Primjenjuje matematička znanja i vještine., KEM OŠ D.7.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom modelima, tablicama i grafovima., MAT OŠ A.7.1., MAT OŠ D.7.6. Računa postotak i primjenjuje postotni račun., MAT OŠ B.7.2. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ E.7.1. Organizira i analizira podatke prikazane dijagramom relativnih frekvencija., OŠ HJ A.7.3. Učenik čita tekst, izvodi zaključke i tumači značenje teksta., OŠ HJ A.7.3. Učenik pojednostavnjuje složene podatke iz čitanoga teksta, OŠ HJ A.7.3. Učenik organizira i interpretira podatke iz čitanoga teksta i sažima ih urazličite vrste bilježaka, OŠ HJ A.7.3. Učenik pronalazi dokaze i potkrepljuje zaključke do kojih je došao čitanjem, MAT OŠ B.7.3. Primjenjuje proporcionalnost i obrnutu proporcionalnost., MAT OŠ D.7.2. U pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crta točke s racionalnim koordinatama i stvara motive koristeći se njima., BIO OŠ B.7.1. Uspoređuje osnovne životne funkcije pripadnika različitih skupina živoga svijeta., BIO OŠ B.7.3. Stavlja u odnos prilagodbe živih bića i životne uvjete., OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK B.7.1. Učenik raspravlja o likovnom i vizualnom umjetničkom djelu povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., OŠ GK A.7.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi, OŠ GK A.7.3. Učenik na temelju slušanja, prepoznaje različite glazbene vrste., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst na temelju čitateljskoga iskustva i usporedbe s drugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ HJ B.7.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta.
    1. Videolekcija 1.1: Što sve voda može - Ishodi učenja: FIZ 2 Naučit ćete uspoređivati gustoću različitih tijela i tvari., FIZ 3 Naučit ćete odrediti djelovanje sile uzgona., KEM 1 Naučit ćete opisati građu i svojstva vode u svim trima agregacijskim stanjima., KEM 2 Naučit ćete opisati promjene agregacijskih stanja vode., KEM 3 Naučit ćete objasniti što je anomalija vode i koje je njezino značenje za život na Zemlji., KEM 4 Naučit ćete navesti koje su tvari dobro topljive u vodi., FIZ 1 Naučit ćete uspoređivati dimenzije tijela., FIZ 4 Naučit ćete povezati gustoću tekućine i gustoću tijela s ponašanjem tijela u vodi, odnosno odrediti hoće li tijelo plutati ili tonuti.
    2. Videolekcija 1.2: Kružim i služim - Ishodi učenja: MAT 2 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu., MAT 3 Naučit ćete organizirati i analizirati podatke prikazane dijagramom relativnih frekvencija., HJ 1 Naučit ćete navesti obilježja književnoga i neknjiževnoga teksta., KEM 1 Naučit ćete objasniti prirodni proces kruženja vode u prirodi., KEM 2 Naučit ćete opisati svojstva vode za piće., KEM 3 Naučit ćete prepoznati moguće izvore onečišćenja pitke vode., MAT 1 Naučit ćete računati postotak i primjenjivati postotni račun., HJ 2 Naučit ćete razlikovati književni i neknjiževni tekst., HJ 3 Naučit ćete čitati grafički prikaz podataka.
    3. Videolekcija 1.3: Prilagođena mreža - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati svojstva vode., BIO 2 Naučit ćete povezati svojstva vode s prilagodbama organizama., BIO 3 Naučit ćete razlikovati različite prilagodbe organizama na životne uvjete u vodi., MAT 1 Naučit ćete razlikovati proporcionalne i obrnuto proporcionalne veličine., MAT 2 Naučit ćete primijeniti koeficijent proporcionalnosti i obrnute proporcionalnosti za izračun vrijednosti veličina., MAT 3 Naučit ćete kako primijeniti koordinatni sustav za lociranje objekata na moru.