Učitavanje

4. Biram zdravo

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 2 Naučit ćete objasniti važnost pravilne prehrane ukazujući na povezanost energetske vrijednosti hrane i očuvanja zdravlja.
  • MAT 1 Naučit ćete što je postotak i kako ga izračunati.
  • MAT 2 Naučit ćete što su proporcionalne veličine i kako iz proporcionalnosti izračunavati nepoznatu veličinu.
  • BIO 1 Naučit ćete razlikovati hranjive tvari i njihove uloge.

Za one koji žele znati više

Ono smo što jedemo.
Možda ste čuli ovu uzrečicu i pitali se što ona točno znači. U biološkom smislu, zaista znači da smo ono što jedemo. Naime, arheolozi analiziraju ostatke kostiju i zuba te na temelju toga mogu znati što su nekad davno ljudi jeli. Tako znamo da su se autohtoni stanovnici Aljaske hranili polarnim medvjedima. Zanimljivo je i to da nisu jeli jetru te da su je bacali u more.
Zašto?
Eh, to su Europljani naučili na teži način kad su došli na Aljasku jer nisu htjeli poslušati savjet domorodaca da ne jedu jetru.

Naime, vitamin A ne otapa se u vodi, već u masti pa ga ima u vrlo velikim količinama u jetri polarnog medvjeda. Ako u organizam unesemo previše vitamina A, on se ne može izlučiti mokraćom jer se ne otapa u vodi, već je potreban enzim za njegovu razgradnju. S obzirom na to da enzimi ne uspijevaju razgraditi sav višak vitamina A, dolazi do teških posljedica na naš organizam. Oštećuje stanice kože pa se koža počinje guliti, može utjecati na živčani sustav, prouzročiti ispadanje kose, disfunkciju jetre pa čak i smrt.

Za one koji žele znati više

Vitamin A važan je za stvaranje vidnog pigmenta, a možemo ga unijeti jedenjem mrkve, tikvica ili batata.
Vitamin D može se proizvesti u našoj koži djelovanjem Sunčeve svjetlosti, a pridonosi jačim kostima i zdravim zubima.
Vitaminom D bogata je sljedeća hrana: jetra, žumanjak, riba, neki mliječni proizvodi.
Vitamin K mogu proizvoditi bakterije u našem debelom crijevu, a unosimo ga jedenjem brokule, raštike, kelja ili šparoga.

#1 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Sparite minerale s dijelovima tijela koje grade ili procesima za koje su važni.

 

željezo crvene krvne stanice
kalcij rad mišića i živaca
jod rast organizma
magnezij kosti
kalij protok vode u organizmu
natrij hormon štitne žlijezde
cink jača imunosni sustav
#2 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Tvrdi sir sadržava 25 % proteina. Koliko grama proteina sadržava pola kilograma sira?

125

#3 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije.

Označite točne odgovore.

Tri su odgovora točna.

Koje hranjive tvari možete uočiti na deklaraciji tjestenine?

Za one koji žele znati više

Hrana izumljena greškom

Korneti
Na svjetskoj izložbi 1904. godine prodavaču sladoleda ponestalo je posuda. Susjedni prodavač Ernest Hamwi smotao je kolač sličan vaflu u kornet kako bi susjed u njega stavio svoj sladoled. Stožac je odmah postao hit-proizvod.
Tofu
Kuhana mljevena soja slučajno se pomiješala s nečistom morskom soli zbog čega su zrna soje postala želatinasta.
Sendvič
John Montagu bio je iznimno zaposlen te nije imao vremena napraviti pauzu za jelo. Stoga je naručio da mu se donese komad mesa između dviju šnita kruha. Tako je neodlazak na pauzu rezultirao jednim od najvećih kulinarskih otkrića. Sendvič je izumljen 1700-ih.

#4 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije.
Pozorno pročitajte tekst. Skupine namirnica smjestite na točno mjesto na tanjuru zdrave prehrane. Skupine namirnica označene su brojevima od 1 do 4.
Povucite brojeve na ispravno mjesto na slici.

Voće i povrće zauzima 50 % tanjura zdrave prehrane. 
Na toj polovici veći je udio voća. 
Drugu polovicu tanjura čine žitarice (25 %) i proteini (25 %).

 

1 – voće


2 – proteini


3 – žitarice


4 – povrće 

slika
1
2
3
4

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženog grafičkog priloga.
Označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

 

Koje su skupine namirnica najzastupljenije u prehrani učenika?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih grafičkih prikaza.

Označite polje uz grafički prikaz koji prikazuje točan odgovor.

Prema provedenom istraživanju, koja slika tanjura odgovara tanjuru prehrane učenika?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Koje skupine namirnica učenici konzumiraju previše u usporedbi s tanjurom zdrave prehrane?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koju skupinu namirnica učenici konzumiraju premalo u usporedbi s tanjurom zdrave prehrane?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Koje bi namirnice mogle biti uzrok prisustvu rafiniranih šećera u prehrani učenika?

#6 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Potrebna dnevna količina vitamina C iznosi 75 mg. Uparite vrstu hrane i potrebnu količinu (ako je iskazana količina vitamina C u 100 grama odabrane namirnice).

tikvica sadržava 21 mg vitamina C    potrebno je 97 g
marelica sadržava 10 mg vitamina C  potrebno je 750 g
limun sadržava 77 mg vitamina C potrebno je 357 g

Procjena znanja

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. Označite pojam i smjestite ga u odgovarajući stupac.

otapanje vitamina
vlakna
zdravi šećeri
voće i povrće
meso i orašasti plodovi
gradivne tvari
mlijeko i maslac
UGLJIKOHIDRATI
MASTI
PROTEINI

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Jedenjem voća i povrća u svoje ćemo tijelo unijeti dovoljno proteina.

U sljedećem zadatku odgovorite na pitanja odabirom pojmova u padajućem izborniku.

Koja je mjerna jedinica za energetsku vrijednost namirnice?

cm / kcal / ml / kg

Koja hranjiva tvar poboljšava probavu?


ugljikohidrati / masti / vitamini / biljna vlakna

Koje sastavne dijelove proteina naše tijelo ne može samo stvoriti?


aminokiseline / masne kiseline / glukozu / vodu

Koja hranjiva tvar nema energetsku vrijednost?


ugljikohidrati / masti / voda / proteini

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Koje hranjive tvari prevladavaju u kelju?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Koje hranjive tvari prevladavaju u siru? 

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točan pojam u padajućem izborniku.

Kad su Europljani došli na sjever, hranili su se polarnim medvjedima. Osobito su voljeli jesti 

organ u kojem se pohranjuje vitamin A. Uskoro su oboljeli od prevelike količine vitamina A jer se on ne izlučuje mokraćom, već se otapa u

i tako se zadržava u tijelu.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Količina kilokalorija potrebna našem organizmu ovisi o spolu, fizičkoj aktivnosti, zdravstvenom stanju i dobi.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. Namirnice smjestite na točno mjesto na tanjuru zdrave prehrane.

1–cvjetača


2–borovnica


3–tjestenina


4–pastrva

slika
1
2
3
4

U sljedećem zadatku upišite brojeve koji nedostaju.

0.34 = 
 
0.06 = 
 
1.7 = 
 

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih brojeva iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na broj koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

1 % od 300 je 10
25 % od 400 je 100
10 % od 60 je 3
20 % od 50 je 6

U sljedećem zadatku upišite broj koji nedostaje.

100 g čipsa od krumpira sadržava 40 g masti.  Pakiranje od 150 g sadržava 
g masti.

4. Biram zdravo

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 2 Naučit ćete objasniti važnost pravilne prehrane ukazujući na povezanost energetske vrijednosti hrane i očuvanja zdravlja.
  • MAT 1 Naučit ćete što je postotak i kako ga izračunati.
  • MAT 2 Naučit ćete što su proporcionalne veličine i kako iz proporcionalnosti izračunavati nepoznatu veličinu.
  • BIO 1 Naučit ćete razlikovati hranjive tvari i njihove uloge.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: Biram zdravo - Ishodi učenja: BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., BIO OŠ B.7.1. Uspoređuje osnovne životne funkcije pripadnika različitih skupina živoga svijeta., FIZ OŠ B.7.4. Analizira uvjete ravnoteže tijela i zakonitost poluge., MAT OŠ C.7.3. Translatira skupove točaka u ravnini., MAT OŠ B.7.2. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ B.7.1. Računa s algebarskim izrazima u Q., FIZ OŠ D.7.6. Povezuje rad s energijom tijela i analizira pretvorbe energije., MAT OŠ B.7.2. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ C.7.1. Crta i konstruira mnogokute i koristi se njima pri stvaranju složenijih geometrijskih motiva., MAT OŠ C.7.2. Crta, zbraja i oduzima vektore, OŠ GK A.7.3. Učenik na temelju slušanja, prepoznaje različite glazbene vrste., OŠ GK B.7.3. Učenik sviranjem i/ ili pokretom izvodi umjetničku, tradicijsku, popularnu ili vlastitu glazbu. Sudjeluje u aktivnostima glazbenog stvaralaštva., BIO OŠ B.7.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., BIO OŠ B.7.3. Stavlja u odnos prilagodbe živih bića i životne uvjete., BIO OŠ C.7.2. Uspoređuje energijske potrebe različitih organizama uzimajući u obzir potrebnu vrstu i količinu hrane za očuvanje zdravlja., BIO OŠ D.7.2. Objašnjava važnost i utjecaj bioloških otkrića na svakodnevni život., KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., KEM OŠ C.7.2. Povezuje promjene energije unutar promatranoga sustava s makroskopskim promjenama., KEM OŠ C.7.3. Procjenjuje učinkovitost i utjecaj različitih izvora energije na okoliš., KEM OŠ D.7.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., FIZ OŠ B.7.2. Analizira međudjelovanje tijela te primjenjuje koncept sile., FIZ OŠ B.7.5. Analizira utjecaj tlaka., FIZ OŠ A.7.7. Objašnjava agregacijska stanja i svojstva tvari na temelju njihove čestične građe., FIZ OŠ A.7.8. Povezuje promjenu volumena tijela i tlaka plina s građom tvari i promjenom temperature., FIZ OŠ D.7.9. Povezuje promjenu unutarnje energije i toplinu., BIO OŠ C.7.2. Uspoređuje energijske potrebe različitih organizama uzimajući u obzir potrebnu vrstu i količinu hrane za očuvanje zdravlja., BIO OŠ B.7.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., BIO OŠ D.7.1. Primjenjuje osnovna načela znanstvene metodologije uz objašnjavanje dobivenih rezultata, MAT OŠ A.7.2. Opisuje i primjenjuje znanstveni zapis broja., MAT OŠ A.7.3. Primjenjuje različite zapise racionalnih brojeva., BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., BIO OŠ B.7.1. Uspoređuje osnovne životne funkcije pripadnika različitih skupina živoga svijeta., BIO OŠ D.7.1. Primjenjuje osnovna načela znanstvene metodologije uz objašnjavanje dobivenih rezultata., FIZ OŠ B.7.5. Analizira utjecaj tlaka.
    1. Videolekcija 3.2: Sport i glazba - Ishodi učenja: MAT 2 Naučit ćete crtati i konstruirati mnogokute i koristiti se njima pri stvaranju složenijih geometrijskih motiva., MAT 1 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu., MAT 3 Crtat ćete, zbrajati i oduzimati vektore., MAT 4 Translatirat ćete skupove točaka u ravnini., GK 1 Naučit ćete prepoznati i razlikovati vrste plesova., GK 2 Naučit ćete kako se ples razvijao tijekom glazbeno-stilskih razdoblja., GK 3 Naučit ćete osnovne korake plesa valcer., GK 4 Naučit ćete osnovne pojmove vezane za ples.
    2. Videolekcija 3.3: Kako preživjeti na Marsu? - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete primijeniti koncept sile teže na Marsu., BIO 1 Naučit ćete objasniti prilagodbe živih bića za zaštitu tijela i regulaciju tjelesne temperature., BIO 2 Naučit ćete opisati važnost učinka staklenika za živi svijet na Zemlji., BIO 3 Naučit ćete navesti okolišne uvjete na Zemlji i Marsu., BIO 4 Naučit ćete predložiti moguće načine prilagodbe uvjetima za život na Marsu., FIZ 3 Naučit ćete objasniti kako temperatura utječe na tijela i tvari., FIZ 2 Naučit ćete prepoznati važnost atmosfere za održavanje životnih uvjeta na planetu., FIZ 4 Naučit ćete prepoznati i objasniti četvrto agregacijsko stanje – ioniziranu plazmu te njezinu ulogu potencijalnog izvora energije.
    3. Videolekcija 3.4: Pumpa koja život znači - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati građu srca., BIO 2 Naučit ćete povezati građu i ulogu srca te ulogu cirkulacije krvi kroz srce i krvne žile., BIO 3 Naučit ćete uspoređivati vrijednosti pulsa u mirovanju i nakon aktivnosti., FIZ 1 Naučit ćete uspoređivati tijela različitih dimenzija., FIZ 2 Naučit ćete kako tlak ovisi o sili i površini., FIZ 3 Naučit ćete koji su učinci djelovanja sile na elastično tijelo.