Učitavanje

13. Pumpa koja život znači

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 1 Naučit ćete opisati građu srca.
  • BIO 2 Naučit ćete povezati građu i ulogu srca te ulogu cirkulacije krvi kroz srce i krvne žile.
  • BIO 3 Naučit ćete uspoređivati vrijednosti pulsa u mirovanju i nakon aktivnosti.
  • FIZ 1 Naučit ćete uspoređivati tijela različitih dimenzija.
  • FIZ 2 Naučit ćete kako tlak ovisi o sili i površini.
  • FIZ 3 Naučit ćete koji su učinci djelovanja sile na elastično tijelo.
#1 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. U zadatku označite točan odgovor.

Gdje se u prsnom košu nalazi srce?

#2 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije.

Na srcu su točkama označeni njegovi dijelovi.

Brojeve koji se nalaze ispod ilustracije smjestite na točno mjesto na srcu.

1 – lijeva pretklijetka

2 – desna pretklijetka

3 – lijeva klijetka

4 – desna klijetka

5 – srčani zalistak

slika
2
3
4
5
#3 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Na kojim dijelovima tijela možemo napipati bilo ili puls?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Je li jednak broj otkucaja srca kad se odmaramo i kad vježbamo?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženoga grafičkog priloga. U zadatku označite točan odgovor.

Koja je aktivnost prouzročila najveći broj otkucaja srca? 

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točan pojam u padajućem izborniku.

Tijekom vježbanja srce kuca brže jer je tijelu potrebna veća količina 

.
Taj će plin iz pluća krvlju doći do

pretklijetke srca. 
Krv bogata kisikom odlazi u lijevu klijetku, a zatim u žilu

. Ona se grana na manje arterije i kapilare koje dovode kisik do

.

Na slici je mjerna ljestvica prikazana na menzuri. Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. Označite točan odgovor.

Koliki volumen odgovara jednom podjeljku na menzuri?

Koliki je volumen izmjeren menzurom ako je razina tekućine prikazana strelicom? 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Označite točan odgovor.

Kvadar mase 2 kilograma stoji na podlozi u različitim položajima prikazanima na slici.

Jesu li sile kojima kvadar djeluje na podlogu jednake za oba prikazana položaja? 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. Označite točan odgovor.

U kojem je položaju tlak kvadra na stol najveći?

 

Za one koji žele znati više

Jeste li znali da i sila teže može utjecati na arterijski tlak i rad srca na različite načine, ovisno o položaju tijela u odnosu prema Zemlji?
Prisjetimo se, sila teže jest sila kojom Zemlja privlači sva tijela prema svojemu središtu.
Kada stojimo uspravno, krv se nakuplja u donjim ekstremitetima zbog djelovanja gravitacije, što može izazvati smanjenje protoka krvi u gornjem dijelu tijela. To smanjuje krvni tlak u gornjem dijelu tijela, a povećava u donjem. Međutim, krvne žile u nogama i donjem dijelu tijela izrađene su tako da se prilagode tom povećanom pritisku i na taj način zadrže normalan protok krvi prema srčanom mišiću i drugim organima.

#7 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. Označite točan odgovor.

Promotrite sliku! Uteg mase m = 1,5 kg miruje na opruzi konstante elastičnosti 500 N/m.

Koliko je sabijena opruga?

Procjena znanja

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije.

Na srcu su točkama označeni njegovi dijelovi.

Brojeve koji se nalaze ispod ilustracije smjestite na točno mjesto na srcu.

1 – lijeva pretklijetka

2 – desna pretklijetka

3 – lijeva klijetka

4 – desna klijetka

5 – srčani zalistak

6 – plućna arterija

7 – aorta 

slika
1
2
3
4
5
6
7

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji je pravilan redoslijed dijelova srca kroz koje teče krv te se pumpa u tijelo?

U sljedećem zadatku poredajte pojmove prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

Poredajte dijelove srca kroz koje teče krv kada je potrebno njezino obogaćivanje kisikom u plućima.

1. desna pretklijetka
2. plućna arterija 
3. desna klijetka

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

Kada krv treba proći iz pretklijetke u klijetku, srčani se zalistak 
. Kada krv uđe u klijetku, srčani se zalistak
.

U sljedećem zadatku razvrstajte događaje prema uputi. 

Označite događaj i smjestite ga u sistolu ili dijastolu.

pretklijetke ubacuju krv u klijetke
srce izbacuje krv u žile
pretklijetke se pune krvlju
klijetke su opuštene
pretklijetke se stežu
klijetke se stežu
pretklijetke su opuštene
SISTOLA
DIJASTOLA

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točan pojam u padajućem izborniku.

klijetka snažnija je jer ona pumpa krv u tijelo.
Također je snažnija zbog

tlaka krvi u njoj.

U sljedećem zadatku nastavite niz upisivanjem pojmova. Pojmovi se nižu u redcima. 

  AORTA PLUĆNA ARTERIJA
PLIN U KRVI kisik
STRANA SRCA
desna

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točan pojam u padajućem izborniku.

Matija je nakon previše vremena provedenog za računalom odlučio otići s prijateljima igrati košarku. Nakon 5 minuta igranja zamijetio je da njegovo srce kuca

. To se događa jer njegove stanice trebaju više energije pa im je potrebno više

Nakon što je prestao igrati košarku, sjeo je na klupu da se malo odmori. Nakon nekog vremena rad srca postajao je 

.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću slike.

Koliki je volumen jednog podjeljka ljestvice na menzuri? 

Vrijednost jednog podjeljka na menzuri smjestite na odgovarajuće mjesto. 

slika
10 mL
5 mL
25 mL

Sljedeći zadatak riješite s pomoću slike.

Upišite duljinu olovke. 

Duljina olovke iznosi 
cm.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću slike.

U sljedećem zadatku odgovorite na pitanja odabirom pojmova u padajućem izborniku.
  1. Kolika je duljina pernice? 

  1. Kolika je duljina pernice u mm? 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću slike. Označite točan odgovor.

Kako se promijeni tlak kojim roda djeluje na pod kada podigne jednu nogu u zrak? 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Elastična tijela nakon prestanka djelovanje sile ostaju izobličena. 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Djelujemo li na oprugu 4 puta većom silom, njezino produljenje bit će:

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

O čemu ovisi tlak?

13. Pumpa koja život znači

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 1 Naučit ćete opisati građu srca.
  • BIO 2 Naučit ćete povezati građu i ulogu srca te ulogu cirkulacije krvi kroz srce i krvne žile.
  • BIO 3 Naučit ćete uspoređivati vrijednosti pulsa u mirovanju i nakon aktivnosti.
  • FIZ 1 Naučit ćete uspoređivati tijela različitih dimenzija.
  • FIZ 2 Naučit ćete kako tlak ovisi o sili i površini.
  • FIZ 3 Naučit ćete koji su učinci djelovanja sile na elastično tijelo.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: Biram zdravo - Ishodi učenja: BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., BIO OŠ B.7.1. Uspoređuje osnovne životne funkcije pripadnika različitih skupina živoga svijeta., FIZ OŠ B.7.4. Analizira uvjete ravnoteže tijela i zakonitost poluge., MAT OŠ C.7.3. Translatira skupove točaka u ravnini., MAT OŠ B.7.2. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ B.7.1. Računa s algebarskim izrazima u Q., FIZ OŠ D.7.6. Povezuje rad s energijom tijela i analizira pretvorbe energije., MAT OŠ B.7.2. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ C.7.1. Crta i konstruira mnogokute i koristi se njima pri stvaranju složenijih geometrijskih motiva., MAT OŠ C.7.2. Crta, zbraja i oduzima vektore, OŠ GK A.7.3. Učenik na temelju slušanja, prepoznaje različite glazbene vrste., OŠ GK B.7.3. Učenik sviranjem i/ ili pokretom izvodi umjetničku, tradicijsku, popularnu ili vlastitu glazbu. Sudjeluje u aktivnostima glazbenog stvaralaštva., BIO OŠ B.7.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., BIO OŠ B.7.3. Stavlja u odnos prilagodbe živih bića i životne uvjete., BIO OŠ C.7.2. Uspoređuje energijske potrebe različitih organizama uzimajući u obzir potrebnu vrstu i količinu hrane za očuvanje zdravlja., BIO OŠ D.7.2. Objašnjava važnost i utjecaj bioloških otkrića na svakodnevni život., KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., KEM OŠ C.7.2. Povezuje promjene energije unutar promatranoga sustava s makroskopskim promjenama., KEM OŠ C.7.3. Procjenjuje učinkovitost i utjecaj različitih izvora energije na okoliš., KEM OŠ D.7.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., FIZ OŠ B.7.2. Analizira međudjelovanje tijela te primjenjuje koncept sile., FIZ OŠ B.7.5. Analizira utjecaj tlaka., FIZ OŠ A.7.7. Objašnjava agregacijska stanja i svojstva tvari na temelju njihove čestične građe., FIZ OŠ A.7.8. Povezuje promjenu volumena tijela i tlaka plina s građom tvari i promjenom temperature., FIZ OŠ D.7.9. Povezuje promjenu unutarnje energije i toplinu., BIO OŠ C.7.2. Uspoređuje energijske potrebe različitih organizama uzimajući u obzir potrebnu vrstu i količinu hrane za očuvanje zdravlja., BIO OŠ B.7.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., BIO OŠ D.7.1. Primjenjuje osnovna načela znanstvene metodologije uz objašnjavanje dobivenih rezultata, MAT OŠ A.7.2. Opisuje i primjenjuje znanstveni zapis broja., MAT OŠ A.7.3. Primjenjuje različite zapise racionalnih brojeva., BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., BIO OŠ B.7.1. Uspoređuje osnovne životne funkcije pripadnika različitih skupina živoga svijeta., BIO OŠ D.7.1. Primjenjuje osnovna načela znanstvene metodologije uz objašnjavanje dobivenih rezultata., FIZ OŠ B.7.5. Analizira utjecaj tlaka.
    1. Videolekcija 3.1: Biram zdravo - Ishodi učenja: BIO 2 Naučit ćete objasniti važnost pravilne prehrane ukazujući na povezanost energetske vrijednosti hrane i očuvanja zdravlja., MAT 1 Naučit ćete što je postotak i kako ga izračunati., MAT 2 Naučit ćete što su proporcionalne veličine i kako iz proporcionalnosti izračunavati nepoznatu veličinu., BIO 1 Naučit ćete razlikovati hranjive tvari i njihove uloge.
    2. Videolekcija 3.2: Sport i glazba - Ishodi učenja: MAT 2 Naučit ćete crtati i konstruirati mnogokute i koristiti se njima pri stvaranju složenijih geometrijskih motiva., MAT 1 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu., MAT 3 Crtat ćete, zbrajati i oduzimati vektore., MAT 4 Translatirat ćete skupove točaka u ravnini., GK 1 Naučit ćete prepoznati i razlikovati vrste plesova., GK 2 Naučit ćete kako se ples razvijao tijekom glazbeno-stilskih razdoblja., GK 3 Naučit ćete osnovne korake plesa valcer., GK 4 Naučit ćete osnovne pojmove vezane za ples.
    3. Videolekcija 3.3: Kako preživjeti na Marsu? - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete primijeniti koncept sile teže na Marsu., BIO 1 Naučit ćete objasniti prilagodbe živih bića za zaštitu tijela i regulaciju tjelesne temperature., BIO 2 Naučit ćete opisati važnost učinka staklenika za živi svijet na Zemlji., BIO 3 Naučit ćete navesti okolišne uvjete na Zemlji i Marsu., BIO 4 Naučit ćete predložiti moguće načine prilagodbe uvjetima za život na Marsu., FIZ 3 Naučit ćete objasniti kako temperatura utječe na tijela i tvari., FIZ 2 Naučit ćete prepoznati važnost atmosfere za održavanje životnih uvjeta na planetu., FIZ 4 Naučit ćete prepoznati i objasniti četvrto agregacijsko stanje – ioniziranu plazmu te njezinu ulogu potencijalnog izvora energije.