Učitavanje

11. Kako preživjeti na Marsu?

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • FIZ 1 Naučit ćete primijeniti koncept sile teže na Marsu.
  • BIO 1 Naučit ćete objasniti prilagodbe živih bića za zaštitu tijela i regulaciju tjelesne temperature.
  • BIO 2 Naučit ćete opisati važnost učinka staklenika za živi svijet na Zemlji.
  • BIO 3 Naučit ćete navesti okolišne uvjete na Zemlji i Marsu.
  • BIO 4 Naučit ćete predložiti moguće načine prilagodbe uvjetima za život na Marsu.
  • FIZ 3 Naučit ćete objasniti kako temperatura utječe na tijela i tvari.
  • FIZ 2 Naučit ćete prepoznati važnost atmosfere za održavanje životnih uvjeta na planetu.
  • FIZ 4 Naučit ćete prepoznati i objasniti četvrto agregacijsko stanje – ioniziranu plazmu te njezinu ulogu potencijalnog izvora energije.

Za one koji žele znati više

Marsha je naziv prototipa za stanište na površini Marsa izgrađeno autonomno, uporabom lokalnih materijala i onih stvorenih tijekom misije. To bi se stanište izgradilo s pomoću robotizirane 3D tiskarske tehnologije koja bi omogućila gradnju struktura od lokalno dostupnih materijala, poput stijena i prašine s Marsa.
Također bi se rabili materijali koji bi se stvorili tijekom misije, poput recikliranih materijala i otpada. Marsha stanište bilo bi samoodrživo i moglo bi pružiti sve uvjete koji su astronautima potrebni za život na Marsu, uključujući toplinu, svjetlost i zrak.
Stanište bi bilo opremljeno sustavom za proizvodnju hrane, proizvodnjom energije i sustavom za pročišćavanje vode.
Taj projekt znači velik napredak u istraživanju mogućnosti ljudske kolonizacije Marsa jer bi mogao biti ključan za stvaranje održivoga životnog okruženja za astronaute i buduće stanovnike Marsa. Marsha je projekt tvrtke AI SpaceFactory.

00:00
00:00
00:00
U ovom pokusu žarulja predstavlja Sunce, crna pločica na dnu visoke staklene čaše Zemljinu površinu, a plin u čaši Zemljinu atmosferu. Termometar u visokoj staklenoj čaši pokazuje blagi porast temperature na početku mjerenja zbog topline koju proizvodi žarulja. Kada se temperatura u boci ustali, u nju uvodimo plinoviti ugljikov dioksid koji smo dobili reakcijom vapnenca s klorovodičnom kiselinom. Nakon uvođenja ugljikova dioksida uočljiv je porast temperature sustava u staklenoj čaši. To se događa zato što ugljikov dioksid djelomično onemogućuje da dio topline napusti sustav. Isti se proces zbiva i u Zemljinoj atmosferi. Molekule ugljikova dioksida u atmosferi apsorbiraju dio toplinskog zračenja koje Zemlja zrači u svemir. Da nema tog učinka, procjenjuje se da bi prosječna temperatura na Zemlji bila tridesetak stupnjeva niža. Povećanje količine ugljikova dioksida u atmosferi pojačava učinak staklenika, što izaziva porast prosječne temperature na Zemlji, odnosno globalno zatopljenje. . Transkript: U ovom pokusu žarulja predstavlja Sunce, crna pločica na dnu visoke staklene čaše Zemljinu površinu, a plin u čaši Zemljinu atmosferu. Termometar u visokoj staklenoj čaši pokazuje blagi porast temperature na početku mjerenja zbog topline koju proizvodi žarulja. Kada se temperatura u boci ustali, u nju uvodimo plinoviti ugljikov dioksid koji smo dobili reakcijom vapnenca s klorovodičnom kiselinom. Nakon uvođenja ugljikova dioksida uočljiv je porast temperature sustava u staklenoj čaši. To se događa zato što ugljikov dioksid djelomično onemogućuje da dio topline napusti sustav. Isti se proces zbiva i u Zemljinoj atmosferi. Molekule ugljikova dioksida u atmosferi apsorbiraju dio toplinskog zračenja koje Zemlja zrači u svemir. Da nema tog učinka, procjenjuje se da bi prosječna temperatura na Zemlji bila tridesetak stupnjeva niža. Povećanje količine ugljikova dioksida u atmosferi pojačava učinak staklenika, što izaziva porast prosječne temperature na Zemlji, odnosno globalno zatopljenje. .

Promotrite slike i pročitajte rečenicu. Odaberite tvrdnju koju smatrate ispravnom i koja upotpunjava rečenicu.

Planet na kojem postoji život je _______________ .

#2 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Sila kojom Zemlja sva tijela blizu njezine površine vuče vertikalno prema dolje jest:

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Sva živa bića koja imaju dlaku kao pokrov žive na kopnu.

11. Kako preživjeti na Marsu?

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • FIZ 1 Naučit ćete primijeniti koncept sile teže na Marsu.
  • BIO 1 Naučit ćete objasniti prilagodbe živih bića za zaštitu tijela i regulaciju tjelesne temperature.
  • BIO 2 Naučit ćete opisati važnost učinka staklenika za živi svijet na Zemlji.
  • BIO 3 Naučit ćete navesti okolišne uvjete na Zemlji i Marsu.
  • BIO 4 Naučit ćete predložiti moguće načine prilagodbe uvjetima za život na Marsu.
  • FIZ 3 Naučit ćete objasniti kako temperatura utječe na tijela i tvari.
  • FIZ 2 Naučit ćete prepoznati važnost atmosfere za održavanje životnih uvjeta na planetu.
  • FIZ 4 Naučit ćete prepoznati i objasniti četvrto agregacijsko stanje – ioniziranu plazmu te njezinu ulogu potencijalnog izvora energije.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: Biram zdravo - Ishodi učenja: BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., BIO OŠ B.7.1. Uspoređuje osnovne životne funkcije pripadnika različitih skupina živoga svijeta., FIZ OŠ B.7.4. Analizira uvjete ravnoteže tijela i zakonitost poluge., MAT OŠ C.7.3. Translatira skupove točaka u ravnini., MAT OŠ B.7.2. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ B.7.1. Računa s algebarskim izrazima u Q., FIZ OŠ D.7.6. Povezuje rad s energijom tijela i analizira pretvorbe energije., MAT OŠ B.7.2. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ C.7.1. Crta i konstruira mnogokute i koristi se njima pri stvaranju složenijih geometrijskih motiva., MAT OŠ C.7.2. Crta, zbraja i oduzima vektore, OŠ GK A.7.3. Učenik na temelju slušanja, prepoznaje različite glazbene vrste., OŠ GK B.7.3. Učenik sviranjem i/ ili pokretom izvodi umjetničku, tradicijsku, popularnu ili vlastitu glazbu. Sudjeluje u aktivnostima glazbenog stvaralaštva., BIO OŠ B.7.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., BIO OŠ B.7.3. Stavlja u odnos prilagodbe živih bića i životne uvjete., BIO OŠ C.7.2. Uspoređuje energijske potrebe različitih organizama uzimajući u obzir potrebnu vrstu i količinu hrane za očuvanje zdravlja., BIO OŠ D.7.2. Objašnjava važnost i utjecaj bioloških otkrića na svakodnevni život., KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., KEM OŠ C.7.2. Povezuje promjene energije unutar promatranoga sustava s makroskopskim promjenama., KEM OŠ C.7.3. Procjenjuje učinkovitost i utjecaj različitih izvora energije na okoliš., KEM OŠ D.7.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., FIZ OŠ B.7.2. Analizira međudjelovanje tijela te primjenjuje koncept sile., FIZ OŠ B.7.5. Analizira utjecaj tlaka., FIZ OŠ A.7.7. Objašnjava agregacijska stanja i svojstva tvari na temelju njihove čestične građe., FIZ OŠ A.7.8. Povezuje promjenu volumena tijela i tlaka plina s građom tvari i promjenom temperature., FIZ OŠ D.7.9. Povezuje promjenu unutarnje energije i toplinu., BIO OŠ C.7.2. Uspoređuje energijske potrebe različitih organizama uzimajući u obzir potrebnu vrstu i količinu hrane za očuvanje zdravlja., BIO OŠ B.7.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., BIO OŠ D.7.1. Primjenjuje osnovna načela znanstvene metodologije uz objašnjavanje dobivenih rezultata, MAT OŠ A.7.2. Opisuje i primjenjuje znanstveni zapis broja., MAT OŠ A.7.3. Primjenjuje različite zapise racionalnih brojeva., BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., BIO OŠ B.7.1. Uspoređuje osnovne životne funkcije pripadnika različitih skupina živoga svijeta., BIO OŠ D.7.1. Primjenjuje osnovna načela znanstvene metodologije uz objašnjavanje dobivenih rezultata., FIZ OŠ B.7.5. Analizira utjecaj tlaka.
    1. Videolekcija 3.1: Biram zdravo - Ishodi učenja: BIO 2 Naučit ćete objasniti važnost pravilne prehrane ukazujući na povezanost energetske vrijednosti hrane i očuvanja zdravlja., MAT 1 Naučit ćete što je postotak i kako ga izračunati., MAT 2 Naučit ćete što su proporcionalne veličine i kako iz proporcionalnosti izračunavati nepoznatu veličinu., BIO 1 Naučit ćete razlikovati hranjive tvari i njihove uloge.
    2. Videolekcija 3.2: Sport i glazba - Ishodi učenja: MAT 2 Naučit ćete crtati i konstruirati mnogokute i koristiti se njima pri stvaranju složenijih geometrijskih motiva., MAT 1 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu., MAT 3 Crtat ćete, zbrajati i oduzimati vektore., MAT 4 Translatirat ćete skupove točaka u ravnini., GK 1 Naučit ćete prepoznati i razlikovati vrste plesova., GK 2 Naučit ćete kako se ples razvijao tijekom glazbeno-stilskih razdoblja., GK 3 Naučit ćete osnovne korake plesa valcer., GK 4 Naučit ćete osnovne pojmove vezane za ples.
    3. Videolekcija 3.4: Pumpa koja život znači - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati građu srca., BIO 2 Naučit ćete povezati građu i ulogu srca te ulogu cirkulacije krvi kroz srce i krvne žile., BIO 3 Naučit ćete uspoređivati vrijednosti pulsa u mirovanju i nakon aktivnosti., FIZ 1 Naučit ćete uspoređivati tijela različitih dimenzija., FIZ 2 Naučit ćete kako tlak ovisi o sili i površini., FIZ 3 Naučit ćete koji su učinci djelovanja sile na elastično tijelo.