Učitavanje

35. Nevidljivo, a važno

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 1 Naučit ćete razlikovati prilagodbe različitim načinima disanja ovisno o načinu života.
  • BIO 2 Naučit ćete usporediti opće principe i ulogu procesa fotosinteze i staničnog disanja izdvajajući organele u kojima se zbivaju ti procesi.
  • BIO 3 Naučit ćete objasniti povezanost procesa fotosinteze i staničnoga disanja.
  • KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje građe i svojstava plinovitih sastojaka zraka.
  • KEM 2 Naučit ćete opisati procese fotosinteze i staničnog disanja.
  • HJ 1 Naučit ćete četiri vrste naglaska u hrvatskom jeziku te kako ih zapisati znakovima.
  • HJ 2 Naučit ćete koja su pravila naglašavanja i važnost naglašavanja riječi.
  • HJ 3 Naučit ćete razlikovati riječi i njihova značenja prema naglasku.
#1 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koju nevidljivu tvar skriva zagonetka?

Čini 2/3 mase našeg tijela. Obožava biti zajedno s vodikom.

Za one koji žele znati više

Živa bića prilagodila su se životu na određenoj nadmorskoj visini.
Primjerice, ljudi kao prilagodbu za život u višim predjelima imaju u krvi veći broj eritrocita kako bi što bolje iskoristili manju količinu kisika u zraku.
Zbog toga se alpinisti brižno pripremaju za uspon kako bi smanjili mogućnost pojave visinske bolesti.
Sportaši također često treniraju na višim nadmorskim visinama kako bi povećali broj eritrocita u krvi.

#2 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja je kemijska oznaka za elementarni kisik?

#3 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženoga grafičkog prikaza. Odabirom točnog rješenja u padajućem izborniku riješite zadatak.

Koliko se najviše grama ugljikova dioksida može otopiti u 2 kg vode pri 15 °C  i normalnom atmosferskom tlaku?

#4 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije.

Poredajte dijelove kroz koje prolazi udahnuti zrak. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

1. nos
2. ždrijelo
3. pluća
4. dušnik
5. dušnice
#5 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije.
Odgovorite na pitanja odabirom pojmova u padajućem izborniku.

Koja strana membrane ima više kisika?

Koja strana membrane predstavlja kapilaru?

U kojem će smjeru difuzijom prolaziti kisik?

#6 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženoga grafičkog priloga. 

To ćete učiniti tako da kemijske formule tvari i pripadajuće stehiometrijske koeficijente označene brojevima smjestite na točno mjesto ispod slike shematskog prikaza jednadžbe kemijskog procesa.

slika
6   O 2
6   H 2 O
C 6 H 12 O 6
6   CO 2
#7 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Koje su tvari reaktanti u procesu fotosinteze?

#8 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Naglas izgovorite rečenice i poslušajte naglasak na masno istaknutim riječima.

Duga se pojavila na nebu. hraniti se na paši
Ova je cesta jako duga. pojas, struk
Pazi, možeš pasti! dugačka
Krava će pasti cijelo jutro. uzimati s različitih mjesta
Zna upotrijebiti luk. savitljivi prut s pomoću kojega se odapinje strijela
Za jelo nam treba luk. zeljasta povrtnica
Uhvatio se za pas. domaća životinja
Floki je dobar pas. izgubiti tjelesnu ravnotežu zbog nedostatka oslonca
U trgovini je kupio namirnice. prirodna pojava
Kupio je mrvice. uzeti za novac

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Prepoznajte riječi u kojima je naglasak dug i silazan, kao u riječi pût, zêc, pânj.

U sljedećem zadatku razvrstajte riječi prema uputi.

Označite riječ i smjestite je u odgovarajući stupac.

Razvrstajte riječi prema naglasku u određeni stupac.

zvijézda
sât 
pamet
vòda
račùnalo
kiša
putovánje
knjiga
mâjka
tâjna
jèzik
strijéla
kratkosilazni naglasak 
dugosilazni naglasak
kratkouzlazni naglasak
dugouzlazni naglasak

U sljedećem zadatku razvrstajte riječi prema uputi.

Označite riječ i smjestite je u odgovarajući stupac.

Razvrstajte jednosložne riječi prema tome je li u njima dugosilazni ili kratkosilazni naglasak.

rep
hlad
džep
lijep
slon
dan
vic
bič
moj
san
dugosilazni naglasak
kratkosilazni naglasak

Odabirom točne riječi/pojma u padajućem izborniku riješite zadatak.
Odredite mjesto naglaska u zadanim riječima!

gustoća

kisik

mjehurić

misliti

organizam

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

U kojoj je riječi slog točno naglašen?

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite netočnu tvrdnju o dušiku.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih crteža.

Označite polje uz crtež koji prikazuje 3 molekule kisika.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih grafičkih priloga.

Koji od navedenih plinova ima najveću topljivost u vodi pri 20 °C i normalnom atmosferskom tlaku?

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju u opisu procesa fotosinteze.

ugljikov dioksid +
→ šećer +

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kakav je proces fotosinteze s obzirom na energijsku promjenu?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji plin udišu biljke?

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Imenu tvari pridružite kemijsku oznaku.

ugljikov dioksid CO 2
kisik C 6 H 12 O 6
voda H 2 O
glukoza O 2

Sljedeći zadatak riješite nakon što pogledate videozapis. 
U sljedećem zadatku odgovorite na pitanja odabirom pojmova u padajućem izborniku.

 Koji je proces prikazan u videozapisu?

Koji se plin otpušta u obliku mjehurića?

Što je pokazatelj nastanka plina?

Bez kojeg uvjeta ovaj pokus ne bi bio uspješan?

U kojim se staničnim organelama događa fotosinteza?

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.

Procesom fotosinteze nastaju plin
i
.
Za stanično disanje potrebni su kisik i glukoza, a nastaje plin
i
.
Te tvari potrebne su za proces
.

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. 

Označite riječ i smjestite je u odgovarajući stupac.

Razvrstajte vrste životinja prema organima kojima dišu.

morski pas
skakavac
leptir danje paunče
tuna
škamp
pauk križar
pingvin
kit
bjelouška
PLUĆA
ŠKRGE
UZDUŠNICE

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točan pojam u padajućem izborniku.

Kada udahnemo, prema plućima prolazi zrak obogaćen

.
Plućni mjehurići sadržavaju više

od krvi u kapilarama.
Ugljikov dioksid difuzijom će prolaziti iz

.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Sparite vrstu životinje s organima kojima diše.

gušter zelembać pluća i koža
žaba gatalinka koža
gujavica pluća i zračne vrećice
sokol pluća

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji naglasci postoje u hrvatskome standardnom jeziku?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Naglasci se bilježe samo na samoglasnicima a, e ,i, o, u.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

sûnce dugouzlazni naglasak
kïša dugosilazni naglasak
rúka kratkouzlazni naglasak
nòga kratkosilazni naglasak

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Odabirom točne riječi u padajućem izborniku riješite zadatak.
Odredite koji naglasak treba upisati iznad naglašenoga sloga.

glukoza

čestice

disanje

plin

35. Nevidljivo, a važno

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 1 Naučit ćete razlikovati prilagodbe različitim načinima disanja ovisno o načinu života.
  • BIO 2 Naučit ćete usporediti opće principe i ulogu procesa fotosinteze i staničnog disanja izdvajajući organele u kojima se zbivaju ti procesi.
  • BIO 3 Naučit ćete objasniti povezanost procesa fotosinteze i staničnoga disanja.
  • KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje građe i svojstava plinovitih sastojaka zraka.
  • KEM 2 Naučit ćete opisati procese fotosinteze i staničnog disanja.
  • HJ 1 Naučit ćete četiri vrste naglaska u hrvatskom jeziku te kako ih zapisati znakovima.
  • HJ 2 Naučit ćete koja su pravila naglašavanja i važnost naglašavanja riječi.
  • HJ 3 Naučit ćete razlikovati riječi i njihova značenja prema naglasku.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 7: Sitno, a bitno - Ishodi učenja: FIZ OŠ B.7.2. Analizira međudjelovanje tijela te primjenjuje koncept sile., OŠ HJ A.7.4. Učenik piše objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu (obavijesni tekstovi)., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice naoglednim i čestim primjerima., BIO OŠ B.7.3. Stavlja u odnos prilagodbe živih bića i životne uvjete., BIO OŠ C.7.1. Uspoređuje načine prehrane te procese vezanja i oslobađanja energije u različitih organizama., KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice na oglednim i čestim primjerima., MAT OŠ C.7.2. Crta, zbraja i oduzima vektore., MAT OŠ C.7.3. Translatira skupove točaka u ravnini., MAT OŠ D.7.2. U pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crta točke s racionalnim koordinatama i stvara motive koristeći se njima., FIZ OŠ B.7.2. Analizira međudjelovanje tijela te primjenjuje koncept sile., FIZ OŠ B.7.5. Analizira utjecaj tlaka., BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., BIO OŠ B.7.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., BIO OŠ B.7.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite, BIO OŠ D.7.2. Objašnjava važnost i utjecaj bioloških otkrića na svakodnevni život., OŠ HJ A.7.4. Učenik piše objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu pritom pravilno upotrebljavajući pravopisne znakove.
    1. Videolekcija 7.1: Minus i plus - Ishodi učenja: FIZ1 Naučit ćete koje materijale privlače magneti., FIZ 2 Naučit ćete opisati magnet., FIZ 3 Naučit ćete kakvo može biti magnetsko međudjelovanje., FIZ 4 Naučit ćete što je magnetsko polje., FIZ 5 Naučit ćete na koji način elektriziramo tijelo., FIZ 6 Naučit ćete kakvo može biti električno međudjelovanje., HJ 1 Naučit ćete razlikovati riječi s obzirom na njihovu službu u rečenici., HJ 2 Naučit ćete što su predikat i subjekt, objekt i priložne oznake, atribut i apozicija., HJ 3 Naučit ćete primijeniti znanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice.
    2. Videolekcija 7.3: Ruža vjetrova - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete načelo nastajanja vjetrova na temelju razlike u tlakovima., FIZ 2 Naučit ćete razlikovati mehanička svojstva vjetra, uključujući smjer i orijentaciju., FIZ 3 Naučit ćete da su vjetrovi jedan od najvažnijih obnovljivih izvora energije i kako se upotrebljavaju u vjetroelektranama., FIZ 4 Naučit ćete koje sile djeluju na zrakoplov i njegov teret za vrijeme leta., MAT 1 Naučit ćete crtati, zbrajati i oduzimati vektore., MAT 2 Naučit ćete translatirati skupove točaka u ravnini., MAT 3 Naučit ćete u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke s racionalnim koordinatama i stvarati motive koristeći se njima.
    3. Videolekcija 7.4: Mali poticaj, a veliki učinak - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati bakterijsku stanicu., BIO 2 Naučit ćete opisati viruse kao infektivne čestice koji se umnažaju samo u živom biću., BIO 3 Naučit ćete opisati epidemiološki lanac i staviti ga u odnos s mjerama za sprečavanje širenja zaraze., BIO 4 Naučit ćete objasniti važnost bioloških otkrića za svakodnevni život čovjeka., HJ 1 Naučit ćete pisati objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu pritom pravilno upotrebljavajući pravopisne znakove.