Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
BIO 1 Naučit ćete opisati bakterijsku stanicu.
BIO 2 Naučit ćete opisati viruse kao infektivne čestice koji se umnažaju samo u živom biću.
BIO 3 Naučit ćete opisati epidemiološki lanac i staviti ga u odnos s mjerama za sprečavanje širenja zaraze.
BIO 4 Naučit ćete objasniti važnost bioloških otkrića za svakodnevni život čovjeka.
HJ 1 Naučit ćete pisati objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu pritom pravilno upotrebljavajući pravopisne znakove.
Podijeli ovu lekciju
Mrežna adresa je kopirana u međuspremnik
#1 Zadatak
U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Četiri su odgovora točna.
Koji su dijelovi stanice zajednički prokariotskoj bakterijskoj i životinjskoj eukariotskoj stanici?
#2 Zadatak
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
U povoljnim se uvjetima bakterija dijeli svakih 20 minuta. Koliko će bakterija nastati iz jedne početne nakon 5 sati?
Za one koji žele znati više
Alexander Fleming, britanski mikrobiolog, otkrio je penicilin 1928. godine dok je radio u svojem laboratoriju. Istraživao je bakterije koje je uzgajao u Petrijevim zdjelicama. Fleming je zamijetio da se na jednoj od njih, koju je ostavio otvorenom, razvila plijesan roda Penicillium. Uočio je da se oko plijesni stvorila zona inhibicije – područje gdje su bakterije, koje su bile prisutne na podlozi, prestale rasti. To otkriće potaknulo je Fleminga da provede daljnja istraživanja o svojstvima ove plijesni. On je uspio izolirati tvar koju je nazvao penicilin i dokazao da ima antibakterijska svojstva protiv širokog spektra bakterija, uključujući i one koje izazivaju teške infekcije poput stafilokoka. Flemingov rad na penicilinu nije bio odmah prepoznat kao važan, no poslije je postao jedan od najvažnijih otkrića u povijesti medicine. Penicilin je postao prva masovno proizvedena antibiotička tvar koja je pomogla u spašavanju mnogih života, a njegovo otkriće revolucija je u medicini.
#3 Zadatak
Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. Odgovorite na pitanja odabirom slova u padajućem izborniku.
Koji antibiotik pokazuje najslabije djelovanje?
Koji antibiotik pokazuje najjače djelovanje?
Na koji je antibiotik bakterija najviše otporna?
Antibiotici su lijekovi koji djeluju antibakterijski i to tako da sprječavaju razmnožavanje bakterija ili izazivaju njihovu smrt. Oni to uspijevaju tako da ili napadaju ovojnicu bakterije ili blokiraju vitalne procese u njima, što znači, inhibiraju sintezu DNA, sintezu RNA ili određenih proteina u bakterijama. Naime, postoje antibiotici koji djeluju na širok raspon bakterija i tada govorimo o antibioticima širokog spektra, dok su drugi antibiotici uskog spektra, što znači da djeluju samo na nekoliko vrsta bakterija. Imajmo na umu da antibiotici pomažu i prirodnom imunosnom sustavu tijela u borbi protiv infekcije. Da, istina je. Antibiotici s vremenom gube učinkovitost protiv ciljanih bakterija. S jedne strane riječ je o stalnoj evoluciji bakterija koja svojim mehanizmima otpornosti izazivaju stvaranje rezistentnih sojeva bakterija, tj. one postaju otporne na antibiotike. S druge strane, učestalo korištenje antibiotika u stanjima koja nisu izazvana bakterijskim infekcijama, uzimanje bez nadzora i to u razdobljima koja nisu preporučena, poput prekratkog ili predugog perioda, pridonose razvoju rezistencije bakterija. Uvijek se preporučuje uzimati pravi antibiotik koji bi bio odabran prema antibiogramu, odnosno najprikladniji antibiotik za specifičnu vrstu infekcije, odnosno bakterije. Sve se više danas govori i o važnosti uzimanja probiotika. Sigurno ste svi čuli. To su tzv. dobre bakterije čija se ravnoteža pod utjecajem antibiotika zaista znatno poremeti. Koliki je problem rezistencije govori da danas zbog rezistencije na antibiotike milijuni ljudi u svijetu umiru i zato je potrebna edukacija na svim razinama. Da, jedna je od čestih pogrešaka ta da se antibiotici uzimaju u slučaju virusnih infekcija jer se klinička slika može preklapati. Virusi nemaju vlastiti metabolizam, nisu samoodrživi, ne mogu se samostalno replicirati i evoluirati. Virusi nemaju stanične stijenke koje bi mogli napasti antibiotici; umjesto toga okruženi su zaštitnim proteinskim omotačem. Za razliku od bakterija, koje napadaju stanice tijela izvana, virusi zapravo ulaze u stanice tijela, reprogramiraju stanice za stvaranje novih virusa. Upravo zbog svih tih razlika antibiotici ne ubijaju viruse. Virus SARS-CoV-2 brzo se širio među ljudima na nekoliko različitih načina, uglavnom između ljudi koji su u međusobnom bliskom kontaktu, na primjer na udaljenosti za razgovor. Virus se mogao širiti tijekom kašlja, kihanja, govora, pjevanja ili disanja na maloj udaljenosti (to se često naziva prijenos zrakom kratkog dometa) ili ako zarazne čestice dođu u izravni kontakt s očima, nosom ili ustima, kapljičnim prijenosom. Zaraza se može prenijeti dodirivanjem očiju, nosa ili usta nakon dodirivanja površina ili predmeta koji su bili zaraženi virusom. Virus se također može širiti u slabo prozračenim i/ili prepunim zatvorenim prostorima, gdje ljudi obično provode dulje vrijeme. To je zato što aerosoli mogu ostati lebdjeti u zraku ili putovati dalje. Tada se to naziva prijenosom zrakom na velike udaljenosti. Za prevenciju infekcije vrlo je važno da se tijekom epidemije ili povećanog pojavljivanja bolesti izbjegavaju zatvoreni prostori s mnogo ljudi, da se provodi dosta vremena na otvorenom, uzima raznovrsna hrana bogata vitaminima i mineralima, a ako smo blizu oboljelih, preporučuje se nošenje maski. . Transkript: Antibiotici su lijekovi koji djeluju antibakterijski i to tako da sprječavaju razmnožavanje bakterija ili izazivaju njihovu smrt. Oni to uspijevaju tako da ili napadaju ovojnicu bakterije ili blokiraju vitalne procese u njima, što znači, inhibiraju sintezu DNA, sintezu RNA ili određenih proteina u bakterijama. Naime, postoje antibiotici koji djeluju na širok raspon bakterija i tada govorimo o antibioticima širokog spektra, dok su drugi antibiotici uskog spektra, što znači da djeluju samo na nekoliko vrsta bakterija. Imajmo na umu da antibiotici pomažu i prirodnom imunosnom sustavu tijela u borbi protiv infekcije. Da, istina je. Antibiotici s vremenom gube učinkovitost protiv ciljanih bakterija. S jedne strane riječ je o stalnoj evoluciji bakterija koja svojim mehanizmima otpornosti izazivaju stvaranje rezistentnih sojeva bakterija, tj. one postaju otporne na antibiotike. S druge strane, učestalo korištenje antibiotika u stanjima koja nisu izazvana bakterijskim infekcijama, uzimanje bez nadzora i to u razdobljima koja nisu preporučena, poput prekratkog ili predugog perioda, pridonose razvoju rezistencije bakterija. Uvijek se preporučuje uzimati pravi antibiotik koji bi bio odabran prema antibiogramu, odnosno najprikladniji antibiotik za specifičnu vrstu infekcije, odnosno bakterije. Sve se više danas govori i o važnosti uzimanja probiotika. Sigurno ste svi čuli. To su tzv. dobre bakterije čija se ravnoteža pod utjecajem antibiotika zaista znatno poremeti. Koliki je problem rezistencije govori da danas zbog rezistencije na antibiotike milijuni ljudi u svijetu umiru i zato je potrebna edukacija na svim razinama. Da, jedna je od čestih pogrešaka ta da se antibiotici uzimaju u slučaju virusnih infekcija jer se klinička slika može preklapati. Virusi nemaju vlastiti metabolizam, nisu samoodrživi, ne mogu se samostalno replicirati i evoluirati. Virusi nemaju stanične stijenke koje bi mogli napasti antibiotici; umjesto toga okruženi su zaštitnim proteinskim omotačem. Za razliku od bakterija, koje napadaju stanice tijela izvana, virusi zapravo ulaze u stanice tijela, reprogramiraju stanice za stvaranje novih virusa. Upravo zbog svih tih razlika antibiotici ne ubijaju viruse. Virus SARS-CoV-2 brzo se širio među ljudima na nekoliko različitih načina, uglavnom između ljudi koji su u međusobnom bliskom kontaktu, na primjer na udaljenosti za razgovor. Virus se mogao širiti tijekom kašlja, kihanja, govora, pjevanja ili disanja na maloj udaljenosti (to se često naziva prijenos zrakom kratkog dometa) ili ako zarazne čestice dođu u izravni kontakt s očima, nosom ili ustima, kapljičnim prijenosom. Zaraza se može prenijeti dodirivanjem očiju, nosa ili usta nakon dodirivanja površina ili predmeta koji su bili zaraženi virusom. Virus se također može širiti u slabo prozračenim i/ili prepunim zatvorenim prostorima, gdje ljudi obično provode dulje vrijeme. To je zato što aerosoli mogu ostati lebdjeti u zraku ili putovati dalje. Tada se to naziva prijenosom zrakom na velike udaljenosti. Za prevenciju infekcije vrlo je važno da se tijekom epidemije ili povećanog pojavljivanja bolesti izbjegavaju zatvoreni prostori s mnogo ljudi, da se provodi dosta vremena na otvorenom, uzima raznovrsna hrana bogata vitaminima i mineralima, a ako smo blizu oboljelih, preporučuje se nošenje maski. .
Za one koji žele znati više
Sa spojnicom se pišu:
a) dvije sastavnice od kojih se prva ne sklanja, koje označuju jedan pojam, a svaka ima svoj naglasak: gumi-gumi, ping-pong, istok-sjeveroistok b) dvije sastavnice od kojih je prva oznaka, simbol, kratica ili broj: a-mol, x-faktor, pH-vrijednost, 22-inčni, 25-godišnjica, 18-godišnjak c) najmanje dvije sastavnice od kojih se samo zadnja sklanja, koje označuju najmanje dva pojma, a svaka ima svoj naglasak: fizičko-kemijski, splitsko-dalmatinski d) riječi nastale povezivanjem dviju oprečnih sastavnica: hoćeš-nećeš, manje-više e) riječi nastale povezivanjem brojevnih riječi ili imenica i brojevnih riječi kojima se izražava približna vrijednost: dvoje-troje, dan-dva f) najmanje dvije nesamostalne sastavnice: tip-top g) usklici koji se ponavljaju ili spajaju: av-av, kuc-kuc, z-z-z i) riječ čiji se dio prenosi u novi redak: Programi za obradu i grafičko oblikovanje teksta najčešće imaju mogućnost automatskoga pre-nošenja riječi na hrvatskome jeziku.
Crtica se piše:
a) između dviju sastavnica od kojih je najmanje jedna višerječna: godina i pol – dvije, pola sata – sat b) u eliptičnim rečenicama s dvjema sastavnicama: mladost – ludost c) pri izražavanju odnosa sučeljavanja: utakmica Hajduk – Dinamo d) pri izražavanju raspona ili značenja ‘od – do’: autocesta Split – Zagreb, 30 – 45 minuta e) pri navođenju upravnoga govora: – Jesi li jučer vidio Marka? – Ne. f) pri uspravnome nabrajanju: Kupiti: – kruh – mlijeko – novine.
U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi.
Označite pojam i smjestite ga u odgovarajući stupac.
U svakom je izrazu izostavljen znak i umjesto njega ucrtan prazan kvadratić.
Razvrstajte izraze s obzirom na to što bi trebalo upisati u prazan kvadratić, spojnicu ili crticu.
NATO□a
ponedjeljak□petak
ping□pong
A□dur
autocesta Zagreb□Maribor
12□15 sati
SPOJNICA
CRTICA
U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.
U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.
Spojnica se
s bjelinama. Crtica se
s bjelinama.
U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.
Odabirom točne riječi u padajućem izborniku riješite zadatak.
liječnik / liječnica
Teče i teče, teče jedan slap; / Što u njem znači moja mala kap? (D. Cesarić)
stranica 14/150
Vijeće Europske unije/Vijeće ministara
katalog jesen/zima
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Koje su dva pravopisna znaka u primjeru: Rekao je: „Pomozi mi.”?
U sljedećem zadatku upišite riječi koji nedostaju.
je znak koji se upotrebljava prije navoda, a nakon objašnjenja u upravnome govoru.
su znakovi koji se pojavljuju u paru. Imaju dva oblika: „...” i »...«.
su znakovi koji se pojavljuju u paru (‘...’).
U sljedećem zadatku razvrstajte izraze prema uputi.
Označite izraz i smjestite ga u odgovarajući stupac.
Svakom pravopisnom znaku pridružite izraz koji opisuje kada se taj znak upotrebljava u pisanju.
isticanje naslova ili imena
navod u navodu
nabrajanje
ironija
ispred objašnjenja
značenje riječi
NAVODNICI
POLUNAVODNICI
DVOTOČKA
Procjena znanja
Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije bakterije. Na bakteriji su točkama označeni njezini dijelovi. Nazivima su pridruženi brojevi ispod ilustracije.
Brojeve koji se nalaze ispod ilustracije smjestite na točno mjesto na bakteriji.
1 – ribosom
2 – DNA
3 – kapsula
4 – citoplazma
5 – stanična membrana
6 – stanična stijenka
U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.
Koji su dijelovi virusne čestice?
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Virusi gripe kihanjem su pali na stol u kuhinji. Lea je svojom rukom dirala stol te je unijela viruse gripe kroz usta u svoj organizam.
Kada će se virusi početi umnažati?
Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.
Za vrijeme epidemije COVID-19 nisu se održavala zborska pjevanja jer se virus SARS-CoV-2 prenosi kapljično tijekom pjevanja ili govorenja.
Sparite dijelove epidemiološkog lanca s elementima epidemije COVID-19.
izvor zaraze
virus SARS-CoV-2
put prijenosa zaraze
kapljično
ulazno mjesto zaraze
usta, nos
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Koje je otkriće izazvalo preokret u borbi protiv bakterijskih infekcija?
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Koji dio bakteriji omogućuje zaštitu od antibiotika?
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Koji dio virusima omogućuje umnožavanje u stanici organizma?
U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.
Koja obilježja bakterijama omogućuju učinkovito preživljavanje?
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Neznanje o uzročnicima kuge prouzročilo je intenzivno održavanje higijene.
Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.
UN-ov
polunavodnici
godina i pol – dvije
navodnici
Dječji vrtić „Palčić”
crtica
Prijedlog kraj znači ‘u neposrednoj blizini’.
spojnica
akademska godina 2012./2013.
dvotočka
Način primjene: jednu tabletu otopiti u ustima.
kosa crta
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Znakove za spojnicu i crticu razlikujemo u zapisivanju.
U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.
Prepoznajte primjere koji su zapisani sa spojnicom.
Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. Imenujte točno svaki ponuđeni pravopisni znak.
dvotočka
spojnica
crtica
navodnici
polunavodnici
kosa crta
ili % točno odgovorenih pitanja
Procijenili ste svoje znanje o sljedećim ishodima:
Uspješno ste naučili:
Potrudite se još malo kako biste bolje naučili:
37. Mali poticaj, a veliki učinak
Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
BIO 1 Naučit ćete opisati bakterijsku stanicu.
BIO 2 Naučit ćete opisati viruse kao infektivne čestice koji se umnažaju samo u živom biću.
BIO 3 Naučit ćete opisati epidemiološki lanac i staviti ga u odnos s mjerama za sprečavanje širenja zaraze.
BIO 4 Naučit ćete objasniti važnost bioloških otkrića za svakodnevni život čovjeka.
HJ 1 Naučit ćete pisati objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu pritom pravilno upotrebljavajući pravopisne znakove.
Tema 7: Sitno, a bitno - Ishodi učenja: FIZ OŠ B.7.2. Analizira međudjelovanje tijela te primjenjuje koncept sile., OŠ HJ A.7.4. Učenik piše objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu (obavijesni tekstovi)., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice naoglednim i čestim primjerima., BIO OŠ B.7.3. Stavlja u odnos prilagodbe živih bića i životne uvjete., BIO OŠ C.7.1. Uspoređuje načine prehrane te procese vezanja i oslobađanja energije u različitih organizama., KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice na oglednim i čestim primjerima., MAT OŠ C.7.2. Crta, zbraja i oduzima vektore., MAT OŠ C.7.3. Translatira skupove točaka u ravnini., MAT OŠ D.7.2. U pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crta točke s racionalnim koordinatama i stvara motive koristeći se njima., FIZ OŠ B.7.2. Analizira međudjelovanje tijela te primjenjuje koncept sile., FIZ OŠ B.7.5. Analizira utjecaj tlaka., BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., BIO OŠ B.7.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., BIO OŠ B.7.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite, BIO OŠ D.7.2. Objašnjava važnost i utjecaj bioloških otkrića na svakodnevni život., OŠ HJ A.7.4. Učenik piše objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu pritom pravilno upotrebljavajući pravopisne znakove.
Videolekcija 7.1: Minus i plus - Ishodi učenja: FIZ1 Naučit ćete koje materijale privlače magneti., FIZ 2 Naučit ćete opisati magnet., FIZ 3 Naučit ćete kakvo može biti magnetsko međudjelovanje., FIZ 4 Naučit ćete što je magnetsko polje., FIZ 5 Naučit ćete na koji način elektriziramo tijelo., FIZ 6 Naučit ćete kakvo može biti električno međudjelovanje., HJ 1 Naučit ćete razlikovati riječi s obzirom na njihovu službu u rečenici., HJ 2 Naučit ćete što su predikat i subjekt, objekt i priložne oznake, atribut i apozicija., HJ 3 Naučit ćete primijeniti znanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice.
Videolekcija 7.2: Nevidljivo, a važno - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete razlikovati prilagodbe različitim načinima disanja ovisno o načinu života., BIO 2 Naučit ćete usporediti opće principe i ulogu procesa fotosinteze i staničnog disanja izdvajajući organele u kojima se zbivaju ti procesi., BIO 3 Naučit ćete objasniti povezanost procesa fotosinteze i staničnoga disanja., KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje građe i svojstava plinovitih sastojaka zraka., KEM 2 Naučit ćete opisati procese fotosinteze i staničnog disanja., HJ 1 Naučit ćete četiri vrste naglaska u hrvatskom jeziku te kako ih zapisati znakovima., HJ 2 Naučit ćete koja su pravila naglašavanja i važnost naglašavanja riječi., HJ 3 Naučit ćete razlikovati riječi i njihova značenja prema naglasku.
Videolekcija 7.3: Ruža vjetrova - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete načelo nastajanja vjetrova na temelju razlike u tlakovima., FIZ 2 Naučit ćete razlikovati mehanička svojstva vjetra, uključujući smjer i orijentaciju., FIZ 3 Naučit ćete da su vjetrovi jedan od najvažnijih obnovljivih izvora energije i kako se upotrebljavaju u vjetroelektranama., FIZ 4 Naučit ćete koje sile djeluju na zrakoplov i njegov teret za vrijeme leta., MAT 1 Naučit ćete crtati, zbrajati i oduzimati vektore., MAT 2 Naučit ćete translatirati skupove točaka u ravnini., MAT 3 Naučit ćete u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke s racionalnim koordinatama i stvarati motive koristeći se njima.