Učitavanje

36. Ruža vjetrova

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • FIZ 1 Naučit ćete načelo nastajanja vjetrova na temelju razlike u tlakovima.
  • FIZ 2 Naučit ćete razlikovati mehanička svojstva vjetra, uključujući smjer i orijentaciju.
  • FIZ 3 Naučit ćete da su vjetrovi jedan od najvažnijih obnovljivih izvora energije i kako se upotrebljavaju u vjetroelektranama.
  • FIZ 4 Naučit ćete koje sile djeluju na zrakoplov i njegov teret za vrijeme leta.
  • MAT 1 Naučit ćete crtati, zbrajati i oduzimati vektore.
  • MAT 2 Naučit ćete translatirati skupove točaka u ravnini.
  • MAT 3 Naučit ćete u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke s racionalnim koordinatama i stvarati motive koristeći se njima.
#1 Zadatak

U sljedećem zadatku razvrstajte vektore prema uputi. Označite vektor i smjestite ga u odgovarajući stupac. Zadatak riješite s pomoću crteža paralelograma.

B A
D C
B C
D A
C D
C B
Vektori koji imaju isti smjer kao vektor A B
Vektori koji imaju isti smjer kao vektor  A D

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Odredite koordinate slike točke A (–5, 2) koja je nastala translacijom za vektor kojemu je početna točka P (–4, –1), a završna točka K (1, –6).

Sljedeći zadatak riješite s pomoću crteža. Označite točan odgovor.

U koordinatnom sustavu u ravnini zadani su točka A i vektor. Odredite koordinate točke A' koja je slika točke A nastala nakon translacije za zadani vektor. 

#3 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću crteža. Označite točan odgovor.

Nacrtan je pravokutnik ABCD. Odredite zbroj vektora  A B + B D

#4 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene ilustracije. Označite točan odgovor.

Koliki je iznos rezultantne sile na tijelo ako je  F 1 = 2 N, a  F 2 = 3 N?

#5 Zadatak

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

Ruža vjetrova jest
prikaz smjera
na određenome mjestu.

Za one koji žele znati više

Vjetrovi su dugo bili ključan čimbenik za kretanje brodova, osobito pri prekooceanskim plovidbama. Stari mornari koristili su se znanjem o vjetru kako bi plovili prema odredištu, izbjegavali opasnosti i optimizirali putovanje.
Stari mornari najprije su morali naučiti kako razumjeti različite vrste vjetrova i njihovo ponašanje. Postojale su tri glavne vrste vjetrova: pasati, jugo i bura. Pasati su bili stalni vjetrovi koji su puhali preko tropskih područja, dok su jugo i bura bili lokalni vjetrovi koji su puhali na određenim područjima.
Nakon što bi mornari razumjeli različite vrste vjetrova, morali su naučiti kako ih iskoristiti za plovidbu. Jedan od ključnih načina iskorištavanja vjetra bio je jedrenje. Jedrenje je omogućilo mornarima da iskoriste snagu vjetra kako bi putovali preko mora i oceana.
Mornari su se oslanjali na vjetar kako bi napunili svoja jedra i krenuli prema odredištu. Međutim, vjetrovi su bili nepredvidljivi i mogli su se mijenjati tijekom putovanja. Stoga su mornari morali biti vrlo pažljivi i promatrati vjetar kako bi pravilno prilagodili smjer plovidbe.
U današnje vrijeme tehnologija je znatno promijenila način plovidbe i navigacije. Međutim, znanje o vjetru i njegovu ponašanju i dalje je važno za sigurnu i učinkovitu plovidbu na moru.

Procjena znanja

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. Označite vektor i smjestite ga u odgovarajući stupac. Zadatak riješite s pomoću crteža pravilnog šesterokuta. 

E F
D S
F S
C B
E D
A B
S A
Vektori koji su jednaki vektoru  S C
Vektori koji su suprotni vektoru 
A S

U sljedećem zadatku dopunite jednakosti ponuđenim vektorima. To ćete učiniti tako da vektore smjestite na točno mjesto u jednakosti.

A B +  =  A C P T = O T C B A B
 
P T +
P O
 
K M + M N =

O P
K N
B C
A C
T O

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih crteža. Označite polje uz crtež koji prikazuje točnu translaciju geometrijskog lika za zadani vektor.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću crteža.
Ponuđene koordinate točaka smjestite na odgovarajuće mjesto u koordinatnom sustavu.

Slika
(2, 1) 
(3, 3)
(5, 2)
(3, 1)

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Vjetar nastaje zbog razlike u tlaku.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Grafički prikaz smjera i jačine vjetra na određenome mjestu nazivamo:

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim pojmovima. To ćete učiniti tako da pojmove smjestite na točno mjesto u rečenici.

U vjetroelektranama energija vjetra pretvara se u  energiju.

kinetička
električnu

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. Ponuđene pojmove dovucite na ispravno mjesto na slici zrakoplova tako da prikazuju silu koja djeluje na njega u danom smjeru.

Slika
sila potiska
sila teža
uzgon
otpor zraka

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Djelovanje dviju ili više sila na tijelo možemo nadomjestiti jednom ukupnom silom koju nazivamo:

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja sila ne djeluje na avion u letu?

U sljedećem zadatku označite točnu tvdnju.

Penjete li se na planinu ili polijećete zrakoplovom, atmosferski se tlak:

36. Ruža vjetrova

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • FIZ 1 Naučit ćete načelo nastajanja vjetrova na temelju razlike u tlakovima.
  • FIZ 2 Naučit ćete razlikovati mehanička svojstva vjetra, uključujući smjer i orijentaciju.
  • FIZ 3 Naučit ćete da su vjetrovi jedan od najvažnijih obnovljivih izvora energije i kako se upotrebljavaju u vjetroelektranama.
  • FIZ 4 Naučit ćete koje sile djeluju na zrakoplov i njegov teret za vrijeme leta.
  • MAT 1 Naučit ćete crtati, zbrajati i oduzimati vektore.
  • MAT 2 Naučit ćete translatirati skupove točaka u ravnini.
  • MAT 3 Naučit ćete u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke s racionalnim koordinatama i stvarati motive koristeći se njima.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 7: Sitno, a bitno - Ishodi učenja: FIZ OŠ B.7.2. Analizira međudjelovanje tijela te primjenjuje koncept sile., OŠ HJ A.7.4. Učenik piše objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu (obavijesni tekstovi)., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice naoglednim i čestim primjerima., BIO OŠ B.7.3. Stavlja u odnos prilagodbe živih bića i životne uvjete., BIO OŠ C.7.1. Uspoređuje načine prehrane te procese vezanja i oslobađanja energije u različitih organizama., KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice na oglednim i čestim primjerima., MAT OŠ C.7.2. Crta, zbraja i oduzima vektore., MAT OŠ C.7.3. Translatira skupove točaka u ravnini., MAT OŠ D.7.2. U pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crta točke s racionalnim koordinatama i stvara motive koristeći se njima., FIZ OŠ B.7.2. Analizira međudjelovanje tijela te primjenjuje koncept sile., FIZ OŠ B.7.5. Analizira utjecaj tlaka., BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., BIO OŠ B.7.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., BIO OŠ B.7.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite, BIO OŠ D.7.2. Objašnjava važnost i utjecaj bioloških otkrića na svakodnevni život., OŠ HJ A.7.4. Učenik piše objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu pritom pravilno upotrebljavajući pravopisne znakove.
    1. Videolekcija 7.1: Minus i plus - Ishodi učenja: FIZ1 Naučit ćete koje materijale privlače magneti., FIZ 2 Naučit ćete opisati magnet., FIZ 3 Naučit ćete kakvo može biti magnetsko međudjelovanje., FIZ 4 Naučit ćete što je magnetsko polje., FIZ 5 Naučit ćete na koji način elektriziramo tijelo., FIZ 6 Naučit ćete kakvo može biti električno međudjelovanje., HJ 1 Naučit ćete razlikovati riječi s obzirom na njihovu službu u rečenici., HJ 2 Naučit ćete što su predikat i subjekt, objekt i priložne oznake, atribut i apozicija., HJ 3 Naučit ćete primijeniti znanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice.
    2. Videolekcija 7.2: Nevidljivo, a važno - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete razlikovati prilagodbe različitim načinima disanja ovisno o načinu života., BIO 2 Naučit ćete usporediti opće principe i ulogu procesa fotosinteze i staničnog disanja izdvajajući organele u kojima se zbivaju ti procesi., BIO 3 Naučit ćete objasniti povezanost procesa fotosinteze i staničnoga disanja., KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje građe i svojstava plinovitih sastojaka zraka., KEM 2 Naučit ćete opisati procese fotosinteze i staničnog disanja., HJ 1 Naučit ćete četiri vrste naglaska u hrvatskom jeziku te kako ih zapisati znakovima., HJ 2 Naučit ćete koja su pravila naglašavanja i važnost naglašavanja riječi., HJ 3 Naučit ćete razlikovati riječi i njihova značenja prema naglasku.
    3. Videolekcija 7.4: Mali poticaj, a veliki učinak - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati bakterijsku stanicu., BIO 2 Naučit ćete opisati viruse kao infektivne čestice koji se umnažaju samo u živom biću., BIO 3 Naučit ćete opisati epidemiološki lanac i staviti ga u odnos s mjerama za sprečavanje širenja zaraze., BIO 4 Naučit ćete objasniti važnost bioloških otkrića za svakodnevni život čovjeka., HJ 1 Naučit ćete pisati objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu pritom pravilno upotrebljavajući pravopisne znakove.