Učitavanje

5. Obnovljivi izvori energije

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objašnjavati utjecaj pojedinih klimatskih čimbenika na obilježja klime
  • objašnjavati da u prirodi postoje pojave koje se ponavljaju ciklički
  • objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode
  • razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima
  • analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
  • uspoređivati prijenos i pretvorbu energije u živome i neživome sustavu
  • navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije
  • razlikovati obnovljive od neobnovljivih izvora energije i objašnjavati utjecaj njihova korištenja na okoliš
  • objašnjavati složene utjecaje na obilježja klime, uspoređivati klimatske dijagrame te čitati kartu klasifikacija klima
  • očitavati/čitati klimatski dijagram
  • razlikovati klimatske razrede i na klimatskoj karti analizirati njihov prostorni raspored
  • analizirati i uspoređivati tipove klima u Hrvatskoj s pomoću klimatskih dijagrama i tematske karte
  • raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja
  • navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada

Koja fotografija prikazuje godišnje doba jesen?

Na kojoj je fotografiji prikazano godišnje doba tijekom kojeg na to područje Zemlje Sunčevo zračenje pada pod malim kutom?

Umetnite vremensko doba koje nedostaje.

Na području koje se nalazi na polutki Zemlje na koju Sunčevo zračenje pada pod velikim kutom je
.

 Koja od prilagodbi nije prilagodba na zimu?

 Gibanje Zemlje oko svoje osi je uzrok ciklusa noć-dan.

Za one koji žele znati više

Prvu solarnu klupu na svijetu izumio je Ivan Mrvoš iz Solina. Klupa ima solarne ploče koje pretvaraju Sunčevu svjetlosnu energiju u električnu pa tako, osim što se na njima možete odmoriti, možete napuniti baterije svojih mobilnih uređaja. Noću klupe služe kao dio noćne javne rasvjete. Služe i kao wi-fi žarišna točka, a mogu prikupljati i podatke iz okoliša, primjerice, o čistoći i temperaturi zraka. Nije ni čudno što ih se naziva pametnim klupama.

Proučite kartu globalnog horizontalnog zračenja u svijetu. Na kartu prevucite "Najviše zračenja" na područje za koje smatrate da prima najviše Sunčevog zračenja i "Najmanje zračenja" na područje za koje smatrate da prima najmanje zračenja.

Solar recource map
Najviše zračenja
Najmanje zračenja

Proučite kartu globalnog horizontalnog zračenja u Hrvatskoj. Na kartu prevucite "Najviše zračenja" na područje za koje smatrate da prima najviše Sunčevog zračenja i "Najmanje zračenja" na područje za koje smatrate da prima najmanje zračenja.

Globalno horizontalno zračenje u Hrvatskoj
Najmanje zračenja
Najviše zračenja

Procjena znanja

Pročitajte tvrdnje i odredite jesu li one točne ili netočne. Ako je tvrdnja točna – označite DA, a ako je netočna – označite NE.

Proizvođači u prirodi za proces fotosinteze trebaju Sunčevu svjetlosnu energiju.

Hranjive tvari nastale u biljkama sadržavaju kemijsku energiju.

Ciklus godišnjih doba na Zemlji posljedica je gibanja Zemlje oko svoje osi.

Odaberite jedan točan odgovor.

Koji dio Svijeta prima najviše Sunčevog zagrijavanja?

Odaberite jedan točan odgovor.

Koji dio Hrvatske prima najviše Sunčevog zagrijavanja?

Umetnite riječi koje nedostaju.

Zbog razlika u zagrijavanju i tlaku nastaje strujanje zraka koje nazivamo
. Zbog činjenice da ju možemo iskorištavati bez straha da će se potrošiti, energija Sunca je
izvor energije.

Pročitajte tvrdnje i odredite jesu li one točne ili netočne. Ako je tvrdnja točna – označite DA, a ako je netočna – označite NE.

U solarnim pločama toplinska Sunčeva energija pretvara se u električnu energiju.

Uporabom Sunčeve energije za dobivanje električne energije ne onečišćujemo okoliš štetnim plinovima.

5. Obnovljivi izvori energije

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objašnjavati utjecaj pojedinih klimatskih čimbenika na obilježja klime
  • objašnjavati da u prirodi postoje pojave koje se ponavljaju ciklički
  • objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode
  • razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima
  • analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
  • uspoređivati prijenos i pretvorbu energije u živome i neživome sustavu
  • navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije
  • razlikovati obnovljive od neobnovljivih izvora energije i objašnjavati utjecaj njihova korištenja na okoliš
  • objašnjavati složene utjecaje na obilježja klime, uspoređivati klimatske dijagrame te čitati kartu klasifikacija klima
  • očitavati/čitati klimatski dijagram
  • razlikovati klimatske razrede i na klimatskoj karti analizirati njihov prostorni raspored
  • analizirati i uspoređivati tipove klima u Hrvatskoj s pomoću klimatskih dijagrama i tematske karte
  • raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja
  • navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Mislimo zeleno - Ishodi učenja: računati s nenegativnim racionalnim brojevima, prikazati podatke tablično te linijskim i stupčastim dijagramom frekvencija, slušati tekst, sažimati podatke u bilješke i objašnjavati značenje teksta, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, uspoređivati različito predstavljanje istih medijskih sadržaja i njihov utjecaj na razvoj mišljenja i stavova, prikazivati i primjenjivati cijele brojeve, računati s cijelim brojevima, konstruirati trokute, analizirati njihova svojstva i odnose, konstruirati četverokute, analizirati njihova svojstva i odnose, odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice, računati i primjeniti opseg i površinu trokuta i četverokuta te mjeru kuta, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima, razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnoga vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini, objašnjavati međuovisnost klime, tla i živoga svijeta te utjecaj čovjeka na promjenu bioraznolikosti na primjerima iz zavičaja i Hrvatske, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
    1. Videolekcija 1.1: Biološka zaštita biljaka - Ishodi učenja: analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, objašnjavati važnost međusobnih odnosa živih bića (iste vrste i različitih vrsta) koja dijele zajedničko stanište, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, konstruirati trokute, analizirati njihova svojstva i odnose, konstruirati četverokute, analizirati njihova svojstva i odnose, objašnjavati životne cikluse na primjerima biljaka i životinja, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja
    2. Videolekcija 1.2: Svjetski dan voda - Ishodi učenja: razlikovati tiskane medijske tekstove i izdvajati tekstove/sadržaje koji promiču pozitivne vrijednost, prikazati podatke tablično te linijskim i stupčastim dijagramom frekvencija, čitati tekst, izdvajati ključne riječi i objašnjavati značenje teksta
    3. Videolekcija 1.3: Razvrstavajmo otpad - Ishodi učenja: objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, objašnjavati načine zbrinjavanja različitih vrsta otpada, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, opisivati važnost selektiranja i recikliranja otpada, prikazivati i primjenjivati cijele brojeve, računati s cijelim brojevima, objašnjavati da u prirodi postoje pojave koje se ponavljaju ciklički, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
    4. Videolekcija 1.4: Zaštićena područja - Ishodi učenja: raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, istraživati bioraznolikost te raspravljati o važnosti njezina očuvanja, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice, razlikuje oblike zaštite prirode i imenuje na slijepoj karti stroge rezervate (SR), nacionalne parkove (NP), parkove prirode (PP), regionalne parkove (RP) i geoparkove (GP) u Hrvatskoj, računati i primjenjivati opseg i površinu trokuta i četverokuta te mjeru kuta, razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnog vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini
    5. Videolekcija 1.6: Nafta - neobnovljivi izvor energije - Ishodi učenja: raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada, razlikovati obnovljive od neobnovljivih izvora energije i objašnjavati utjecaj njihova korištenja na okoliš
    6. Videolekcija 1.7: Bioraznolikost - Ishodi učenja: raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, objašnjavati međuovisnost klime, tla i živoga svijeta te utjecaj čovjeka na promjenu bioraznolikosti na primjerima iz zavičaja i Hrvatske, objašnjavati na temelju terenskoga istraživanja u zavičaju antropogeni utjecaj na tlo i živi svijet, slušati tekst, sažimati podatke u bilješke i objašnjavati značenje teksta, razlikovati svrhu čitanja: osobna i javna, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, raspravljati o nadmetanju živih bića (iste vrste i različitih vrsta) pri zadovoljavanju životnih potreba, istraživati bioraznolikost te raspravljati o važnosti njezinog očuvanja, objašnjavati međusobnu povezanost klime, tla, biljnoga i životinjskoga svijeta na primjerima iz Hrvatske, navoditi načine očuvanja bioraznolikosti, sažimati podatke o slušanome tekstu u bilješke i objašnjavati značenje teksta, razlikovati slušanje usmjereno na cjelovit sadržaj i njegovo razumijevanje i slušanje usmjereno na određene podatke ili poruke, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, dovoditi u vezu elemente grafičke strukture sa sadržajem teksta, izdvajati važne podatke iz čitanoga teksta, oblikovati bilješke o čitanome tekstu, sažeto prepričavati pročitani tekst na temelju izdvojenih podataka