Učitavanje

6. Nafta - neobnovljivi izvor energije

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja
  • razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima
  • analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos
  • navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
  • razlikovati obnovljive od neobnovljivih izvora energije i objašnjavati utjecaj njihova korištenja na okoliš

#1 Zadatak

Na priloženu kartu svijeta u odgovarajuće kružiće prevucite broj za odgovarajuće države proizvođače nafte: 

Najvećih proizvođača nafte
Jedan
Dva
Tri
Četiri

Odaberite jedan točan odgovor.

Za koliko će godina potrošnja vode u Katru premašiti godišnju proizvodnju?

Godišnja proizvodnja nafte (m³) - 115 325 500 

Godišnja proizvodnja vode (m³)  - 912 000 000 

Godišnja potrošnja nafte (m³) - 9 981 222 

Godišnja potrošnja vode  (m³) - 342 310 000

Odaberite jedan točan odgovor.

Za koliko će godina potrošnja nafte  u Katru premašiti godišnju proizvodnju?

Prema rješenjima prethodnih zadataka nadopuni rečenicu unosom CIJELOG broja:

Brzina potrošnje vode u Katru je
puta veća nego potrošnja nafte.

Pročitajte tvrdnje i odredite jesu li one točne ili netočne.

Proizvodnja vode u Katru je više od 10 puta veća od proizvodnje nafte

Potrošnja vode u Katru je više od 30 puta  veća od potrošnje  nafte 

Za one koji žele znati više

U Meksičkom zaljevu u travnju 2010. godine dogodila se jedna od najvećih katastrofa izlijevanja nafte u more. Nakon eksplozije naftne platforme Deepwater Horizon, pri čemu je poginulo jedanaestero, a ranjeno sedamnaest ljudi, nafta je istjecala u more tri mjeseca. Procijenjeno je da je isteklo oko milijun tona nafte. Ona je zagadila površinu mora veličine oko 10 000 km2. A oko 2100 km obale Meksičkog zaljeva bilo je onečišćeno. Došlo je do pomora riba, kornjača i ptica. Uništena su jaja riba i drugih organizama te plankton. Uništavanjem fitoplanktona, najvažnijeg proizvođača u moru, prekinuti su mnogi hranidbeni lanci čime se narušila prirodna ravnoteža cijelog ekosustava. Mnogim ljudima bilo je ugroženo zdravlje, a mnogi su ostali bez posla koji je ovisio o moru (ribarstvo, turizam). U studiji iz 2020. godine koja je objavljena u poznatom časopisu Nature piše da je riba ulovljena u Meksičkom zaljevu i dalje zagađena tvarima iz nafte.

Procjena znanja

Dopunite rečenice.

Najvažniji izvor energije danas je
. Nafta, ugljen i zemni plin nazivaju se
goriva.

Odaberite jedan točan odgovor.

Koja je zemlja najveći proizvođač nafte u svijetu?

Odaberite jedan točan odgovor.

Koja je cjelina Hrvatske najbogatija naftom?

Opišite sliku tako da na odgovarajuće mjesto dovučete broj kojim je označen određeni opis.

Atmosfera
dio Sunčeva zračenja atmosfera reflektira
dio Sunčeva zračenja reflektira se o Zemljinu površinu
dio topline koju oslobađa Zemljina površina odlazi u svemir
dio topline koju oslobađa Zemljina površina
zadržava sloj stakleničkih plinova u atmosferi

Pročitajte tvrdnje i odredite jesu li one točne ili netočne. Ako je tvrdnja točna označite DA, a ako je netočna, označite NE.

Izgaranjem nafte nastaje ugljikov dioksid koji je jedan od stakleničkih plinova i može uzrokovati pojačan učinak staklenika.

Kisele kiše djeluju negativno samo na biljke u prirodi.

Nafta koja se izlije iz tankera sprječava provođenje procesa fotosinteze u moru.

Korištenje bicikala umjesto automobila za prijevoz pridonosi zaštiti okoliša.

6. Nafta - neobnovljivi izvor energije

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja
  • razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima
  • analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos
  • navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
  • razlikovati obnovljive od neobnovljivih izvora energije i objašnjavati utjecaj njihova korištenja na okoliš
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Mislimo zeleno - Ishodi učenja: računati s nenegativnim racionalnim brojevima, prikazati podatke tablično te linijskim i stupčastim dijagramom frekvencija, slušati tekst, sažimati podatke u bilješke i objašnjavati značenje teksta, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, uspoređivati različito predstavljanje istih medijskih sadržaja i njihov utjecaj na razvoj mišljenja i stavova, prikazivati i primjenjivati cijele brojeve, računati s cijelim brojevima, konstruirati trokute, analizirati njihova svojstva i odnose, konstruirati četverokute, analizirati njihova svojstva i odnose, odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice, računati i primjeniti opseg i površinu trokuta i četverokuta te mjeru kuta, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima, razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnoga vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini, objašnjavati međuovisnost klime, tla i živoga svijeta te utjecaj čovjeka na promjenu bioraznolikosti na primjerima iz zavičaja i Hrvatske, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
    1. Videolekcija 1.1: Biološka zaštita biljaka - Ishodi učenja: analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, objašnjavati važnost međusobnih odnosa živih bića (iste vrste i različitih vrsta) koja dijele zajedničko stanište, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, konstruirati trokute, analizirati njihova svojstva i odnose, konstruirati četverokute, analizirati njihova svojstva i odnose, objašnjavati životne cikluse na primjerima biljaka i životinja, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja
    2. Videolekcija 1.2: Svjetski dan voda - Ishodi učenja: razlikovati tiskane medijske tekstove i izdvajati tekstove/sadržaje koji promiču pozitivne vrijednost, prikazati podatke tablično te linijskim i stupčastim dijagramom frekvencija, čitati tekst, izdvajati ključne riječi i objašnjavati značenje teksta
    3. Videolekcija 1.3: Razvrstavajmo otpad - Ishodi učenja: objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, objašnjavati načine zbrinjavanja različitih vrsta otpada, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, opisivati važnost selektiranja i recikliranja otpada, prikazivati i primjenjivati cijele brojeve, računati s cijelim brojevima, objašnjavati da u prirodi postoje pojave koje se ponavljaju ciklički, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
    4. Videolekcija 1.4: Zaštićena područja - Ishodi učenja: raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, istraživati bioraznolikost te raspravljati o važnosti njezina očuvanja, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice, razlikuje oblike zaštite prirode i imenuje na slijepoj karti stroge rezervate (SR), nacionalne parkove (NP), parkove prirode (PP), regionalne parkove (RP) i geoparkove (GP) u Hrvatskoj, računati i primjenjivati opseg i površinu trokuta i četverokuta te mjeru kuta, razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnog vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini
    5. Videolekcija 1.5: Obnovljivi izvori energije - Ishodi učenja: objašnjavati utjecaj pojedinih klimatskih čimbenika na obilježja klime, objašnjavati da u prirodi postoje pojave koje se ponavljaju ciklički, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima, uspoređivati prijenos i pretvorbu energije u živome i neživome sustavu, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, razlikovati obnovljive od neobnovljivih izvora energije i objašnjavati utjecaj njihova korištenja na okoliš, objašnjavati složene utjecaje na obilježja klime, uspoređivati klimatske dijagrame te čitati kartu klasifikacija klima, očitavati/čitati klimatski dijagram, razlikovati klimatske razrede i na klimatskoj karti analizirati njihov prostorni raspored, analizirati i uspoređivati tipove klima u Hrvatskoj s pomoću klimatskih dijagrama i tematske karte, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
    6. Videolekcija 1.7: Bioraznolikost - Ishodi učenja: raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, objašnjavati međuovisnost klime, tla i živoga svijeta te utjecaj čovjeka na promjenu bioraznolikosti na primjerima iz zavičaja i Hrvatske, objašnjavati na temelju terenskoga istraživanja u zavičaju antropogeni utjecaj na tlo i živi svijet, slušati tekst, sažimati podatke u bilješke i objašnjavati značenje teksta, razlikovati svrhu čitanja: osobna i javna, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, raspravljati o nadmetanju živih bića (iste vrste i različitih vrsta) pri zadovoljavanju životnih potreba, istraživati bioraznolikost te raspravljati o važnosti njezinog očuvanja, objašnjavati međusobnu povezanost klime, tla, biljnoga i životinjskoga svijeta na primjerima iz Hrvatske, navoditi načine očuvanja bioraznolikosti, sažimati podatke o slušanome tekstu u bilješke i objašnjavati značenje teksta, razlikovati slušanje usmjereno na cjelovit sadržaj i njegovo razumijevanje i slušanje usmjereno na određene podatke ili poruke, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, dovoditi u vezu elemente grafičke strukture sa sadržajem teksta, izdvajati važne podatke iz čitanoga teksta, oblikovati bilješke o čitanome tekstu, sažeto prepričavati pročitani tekst na temelju izdvojenih podataka