Učitavanje

1. Danas, jučer, sutra

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka
  • oblikovati tekst i primjenjivati jezična znanja o promjenjivim vrstama riječi na oglednim i čestim primjerima
  • objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode
  • opisivati procese i promjene u životnim razdobljima čovjeka

Kako postati darivatelj organa

U Republici Hrvatskoj mogući darivatelj organa je osoba u koje je medicinsko osoblje potvrdilo smrt mozga i koja se tome tijekom života nije izričito protivila. U pravilu, o tome se pita obitelj preminule osobe pa je dobro razgovarati s članovima obitelji i o toj temi. Ako netko želi, može kod liječnika primarne zdravstvene zaštite zatražiti tzv. donorsku karticu kojom se potvrđuje stav o želji za darivanjem organa nakon smrti. Ako netko izričito ne želi darovati svoje organe nakon smrti, može se upisati u registar nedarivatelja pri Ministarstvu zdravstva.

Tijekom života osoba dobrog zdravstvenog stanja, pod točno utvrđenim uvjetima, može darovati bubreg za transplantaciju ili primjerice dio jetre ili pluća. Mogu se darovati i krvotvorne matične stanice, koža i hrskavica, koštana srž. Tijekom porođaja može se sačuvati krv iz pupčane vrpce. Ta je krv bogata matičnim stanicama koje se mogu čuvati u posebnim uvjetima te u potrebi primijeniti u liječenju, primjerice leukemije. Matične stanice iz pupčane vrpce mogu se darovati ili čuvati za uporabu u obitelji. U tijeku su mnoga istraživanja o mogućnostima liječenja matičnim stanicama bolesti srca, oštećenja kralježnične moždine, Alzheimerove bolesti itd.

Potrebno je spomenuti i važnost dobrovoljnog darivanja krvi. Krv nije moguće proizvesti, a potrebna je mnogim bolesnicima za liječenje. Dobrovoljni darivatelji krvi mogu biti osobe dobrog zdravstvenog stanja, od 18. do 65. godine života.

#1 Zadatak

Navedene nazive glagolskih vremena razvrstaj u stupce tablice.

futur II.
imperfekt
futur I.
pluskvamperfekt
prezent
aorist
perfekt
sadašnje
prošla
buduća

Procjena znanja

Povežite životno razdoblje čovjeka i odgovarajući opis.

djetinjstvo

pubertet

mladenaštvo

starost

Dopunite rečenice odgovarajućim pojmovima.

Metoda liječenja bolesnika čiji određeni organ izgubio funkciju naziva se
ili presađivanje organa. Razvoj znanosti i tehnologije omogućili su i stvaranje tzv.
kao što su npr. pacemaker i umjetna pužnica, a koji ljudima omogućuju dulji i kvalitetniji život.

Poveži primjere s nazivom prošlog glagolskog vremena koje je korišteno.

Željka bijaše već legla. perfekt
Popravih auto. (krnji) perfekt
Gledali smo taj film. pluskvamperfekt
Snijeg padaše cijelu noć. imperfekt
Stiglo toplo ljeto. aorist

Zamijeni infinitive u zagradama futurom I. ili futurom II. u 3. l. mn. ženskoga roda!

Ako
(ljutiti) prijatelje,
(imati) probleme

Zamijeni infinitive u zagradama perfektom ili pluskvamperfektom u 1. l. jd. muškoga roda!

 Čim
(pogledati) film,
(napisati) zadaću.

1. Danas, jučer, sutra

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka
  • oblikovati tekst i primjenjivati jezična znanja o promjenjivim vrstama riječi na oglednim i čestim primjerima
  • objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode
  • opisivati procese i promjene u životnim razdobljima čovjeka
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 2: O vremenu - Ishodi učenja: prikazivati i primjenjivati cijele brojeve, konstruirati kut i njegovu simetralu, odabirati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice, pridruživati cijele i pozitivne racionalne brojeve točkama brojevnoga pravca, oblikovati tekst i primjenjivati jezična znanja o promjenjivim vrstama riječi na oglednim i čestim primjerima, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitog čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima, tumačiti uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, opisivati atmosferu i vrijeme, objašnjavati najvažnije klimatske elemente, prikupljati i analizirati podatke o vremenu te obrazlagati važnost vremenske prognoze, objašnjavati složene utjecaje na obilježja klime, uspoređivatit klimatske dijagrame te čitati kartu klasifikacija klima
    1. Videolekcija 2.2: Mjerimo vremenske uvjete - Ishodi učenja: prikazivati i primjenjivati cijele brojeve, pridruživati cijele i pozitivne racionalne brojeve točkama brojevnoga pravca, opisivati vrijeme subjektivno i objektivno, objašnjavati najvažnije klimatske elemente, opisivati atmosferu i vrijeme, objašnjavati najvažnije klimatske elemente, prikuplja i analizirati podatke o vremenu te obrazlagati važnost vremenske prognoze
    2. Videolekcija 2.3: Toplinski pojasevi - Ishodi učenja: imenovati na crtežu i određivati na geografskoj karti i globusu toplinske pojaseve te navoditi njihove specifičnosti i povezivati ih s klimatskim obilježjima, konstruirati kut i njegovu simetralu, objašnjavati složene utjecaje na obilježja klime, uspoređivati klimatske dijagrame te čitati kartu klasifikacija klima, opisivati revoluciju Zemlje, navoditi trajanje i posljedice revolucije i nagnutosti Zemljine osi te njihov utjecaj na klimu, opisivati obilježja godišnjih doba prostora u kojemu živi, pokazivati na geografskoj karti obratnice i polarnice
    3. Videolekcija 2.4: Mijenjam se - Ishodi učenja: opisivati pubertet kao razdoblje spolnog sazrijevanja te naglih tjelesnih i psihičkih promjena, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, otkrivati značenje teksta na temelju suodnosa motiva i teme, objašnjavati događaj, opisivati ulogu likova te mjesto i vrijeme radnje u književnome tekstu – razlikovati pripovjedača u 1. i 3. licu, objašnjavati vlastito razumijevanje prenesenoga značenja pridajući mu vlastito značenje, opisivati procese i promjene u životnim razdobljima čovjeka
    4. Videolekcija 2.5: Klimatske promjene - Ishodi učenja: odgovorno se i prema uputama koristi različitim laboratorijskim posuđem, priborom, uređajima i kemikalijama uz primjenu mjera opreza i zaštite, objašnjavati složene utjecaje na obilježja klime, uspoređivati klimatske dijagrame te čitati kartu klasifikacija klima, razlikovati vrijeme i klimu, objašnjavati utjecaj pojedinih klimatskih čimbenika na obilježja klime, opisivati atmosferu i vrijeme, objašnjavati najvažnije klimatske elemente, prikupljati i analizirati podatke o vremenu te obrazlagati važnost vremenske prognoze, opisivati atmosferu te položaj i važnost troposfere, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos, istraživati bioraznolikost te raspravljati o važnosti njezinog očuvanja, tumačiti uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja, bilježiti i prikazivati rezultate mjerenja i opažanja te iz njih izvoditi zaključke, uočavati uzročno-posljedične veze i obrasce te na njihovoj osnovi predviđati pojave i događaje, raspravljati o svojim rezultatima i uspoređivati ih s rezultatima drugih učenika i ostalim izvorima
    5. Videolekcija 2.6: Vremenske prilike u Hrvatskoj - Ishodi učenja: objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, povezivati zadovoljavanje potreba, ponašanje i preživljavanje živih bića s uvjetima u okolišu, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, istraživati utjecaj ciklusa u prirodi na ponašanje živih bića, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima, uspoređivati prijenos i pretvorbu energije u živome i neživome sustavu, tumačiti uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja, bilježiti i prikazivati rezultate mjerenja i opažanja te iz njih izvoditi zaključke, raspravljati o svojim rezultatima i uspoređivati ih s rezultatima drugih učenika i ostalim izvorima, objašnjavati složene utjecaje na obilježja klime, uspoređivati klimatske dijagrame te čitati kartu klasifikacija klima, analizirati i uspoređivati tipove klima u Hrvatskoj s pomoću klimatskih dijagrama i tematske karte
    6. Videolekcija 2.7: Stalno u krug - Ishodi učenja: odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, objašnjavati životne cikluse na primjerima biljaka i životinja