Učitavanje

5. Čuvajmo zdravlje

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta
  • objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište
  • objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka
  • analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
  • oblikovati tekst i primjenjivati jezična znanja o promjenjivim vrstama riječi na oglednim i čestim primjerima

VITAMIN

Opis

A

Vitamin A je potreban za normalno funkcioniranje kože, očiju, pluća i probavnog sustava. Važan je za vid.

Nedostatak vitamina A povećava rizik od razvoja zaraznih bolesti.

B-kompleks

U B-kompleks pripadaju vitamini B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 i B12. Oni sudjeluju u procesima tijekom kojih iz hranjivih tvari dobivamo energiju, važni su za rast stanica, za funkcioniranje živčanog sustava, obranu od bolesti itd.

C

Vitamin C smanjuje djelovanje štetnih tvari koje se svakodnevno stvaraju u našem organizmu. Može ublažiti ili spriječiti razvoj zaraznih bolesti. Vitamin C je važan i za zacjeljivanje ozljeda i upijanje minerala željeza.

D

Vitamin D pomaže u upijanju minerala kalcija i tako pomaže u izgradnji zdravih kostiju. Pomaže zdravlju srca i krvnih žila, a važan je i u obrani organizma od bolesti.

E

Vitamin E važan je u obrani organizma od bolesti, za funkcioniranje oka i normalnu funkciju spolnih žlijezda.

K

Vitamin K je važan za zgrušavanje krvi, ali i za zdravlje kostiju i krvožilnog sustava.

Odaberite slike koje prikazuju pravilan postupak pri kašljanju i kihanju.

Dopunite rečenice pojmovima koji nedostaju.

Kako bismo spriječili obolijevanje od zaraznih bolesti, potrebno je uvrstiti u svoju prehranu dovoljno
i
. Oni su bogati
i
koji pomažu u održavanju zdravlja organizma.

Kako nazivamo pojavu naglog obolijevanja ljudi od neke zarazne bolesti na određenom području u kratko vrijeme?

Kako nazivamo pojavu naglog obolijevanja ljudi od neke zarazne bolesti na određenom području u kratko vrijeme?

#2 Zadatak

Označite pojmove koje povezujemo s uputama.

Procjena znanja

Jesu li sljedeće tvrdnje točne? Ako je tvrdnja točna – označite DA, a ako je netočna – označite NE.

Kroz hranidbene lance protječe kemijska energija nastala tijekom fotosinteze.

Dio energije u hranidbenom lancu nestaje.

Bakterije će povećavati svoj broj u organizmu u koji su ušle te će se razviti bolest ako organizam nije otporan.

Dopunite rečenice pojmovima koji nedostaju.

Živo biće može nastati samo iz
.

Bakterije je moguće vidjeti s pomoću
.

Od nekih zaraznih bolesti možemo se zaštititi
.

Odredite točnost tvrdnja.

Glagoli se sklanjaju ili dekliniraju.

 

U hrvatskome jeziku razlikujemo 7 glagolskih načina i tri vremena.

Glagoli imaju obilježja lica (1., 2., 3.) i broja (jd. i mn.).

Povežite naziv glagolskoga načina s objašnjenjem.

koristimo ga za izricanje naredbi ili zapovijedi, davanje savjeta ili uputa

služi za izricanje uvjeta, pogodbe ili molbe

Odredite glagolski oblik u kojemu je glagol u zadanim rečenicama.

1. Biste li htjeli doći u 12 sati?

2. Neka dođu u 12 sati.

3. Dolaze u 12 sati.

5. Čuvajmo zdravlje

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta
  • objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište
  • objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka
  • analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
  • oblikovati tekst i primjenjivati jezična znanja o promjenjivim vrstama riječi na oglednim i čestim primjerima
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: O prehrani - Ishodi učenja: razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnoga vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, govoriti i razgovarati o pročitanim i poslušanim tekstovima, čitati tekst uspoređuje podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, objašnjavati stvaranje suvremene hrvatske države, opisivati političko uređenje i upravno--teritorijalnu organizaciju Republike Hrvatske, odabirati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, slušati tekst, sažimati podatke u bilješke i objašnjavati značenje teksta, uspoređivati različito predstavljanje istih medijskih sadržaja i njihov utjecaj na razvoj mišljenja i stavova, oblikovati tekst i primjenjivati jezična znanja o promjenjivim vrstama riječi na oglednim i čestim primjerima, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, objašnjavati međuovisnost klime, tla i živoga svijeta te utjecaj čovjeka na promjenu bioraznolikosti na primjerima iz zavičaja i Hrvatske, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove
    1. Videolekcija 3.1: Mediteranska prehrana - Ishodi učenja: primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnoga vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini, objašnjavati pojam i važnost baštine – navoditi primjere kulturne materijalne i nematerijalne baštine u Hrvatskoj, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjuje stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, objašnjavati važnost pojedinih djelatnosti za gospodarstvo zavičaja Hrvatske u okvirima održivoga razvoja
    2. Videolekcija 3.2: Hrana kao dio kulturnog identiteta - Ishodi učenja: analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjuje stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, objašnjavati stvaranje suvremene hrvatske države, opisivati političko uređenje i upravno--teritorijalnu organizaciju Republike Hrvatske, govoriti i razgovarati o pročitanim i poslušanim tekstovima, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnoga vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini
    3. Videolekcija 3.3: Proizvodnja hrane - Ishodi učenja: odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, objašnjavati važnost pojedinih djelatnosti za gospodarstvo zavičaja Hrvatske u okvirima održivoga razvoja
    4. Videolekcija 3.4: Zaštićena oznaka izvornosti - Ishodi učenja: u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama, slušati tekst, sažimati podatke u bilješke i objašnjavati značenje teksta, sažimati podatke o slušanome tekstu u bilješke i objašnjavati značenje teksta, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, razlikovati svrhu čitanja: osobna i javna, dovoditi u vezu elemente grafičke strukture sa sadržajem teksta, izdvajati važne podatke iz čitanoga teksta, uspoređivati podatke sličnoga sadržaja pronađene u različitim izvorima i izabrati ih prema korisnosti, uspoređivati različito predstavljanje istih medijskih sadržaja i njihov utjecaj na razvoj mišljenja i stavova, uočavati predstavljanje istih medijskih sadržaja u različitim medijima, opisivati kako se različitim postupcima, tehnikama te vizualnim i zvučnim znakovima oblikuje značenje medijske poruke i stvara željeni učinak na publiku, opisivati i crtati/konstruirati geometrijske likove te stvarati motive koristeći se njima
    5. Videolekcija 3.6: Hranidbene mreže u vodi - Ishodi učenja: objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove, razlikovati odnose između različitih organizacijskih razina, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, povezivati zadovoljavanje potreba, ponašanje i preživljavanje živih bića s uvjetima u okolišu, objašnjavati važnost međusobnih odnosa živih bića (iste vrste i različitih vrsta) koja dijele zajedničko stanište, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, objašnjavati važnost pojedinih djelatnosti za gospodarstvo zavičaja Hrvatske u okvirima održivoga razvoja, objašnjavati međuovisnost klime, tla i živoga svijeta te utjecaj čovjeka na promjenu bioraznolikosti na primjerima iz zavičaja i Hrvatske, objašnjavati međusobnu povezanost klime, tla, biljnoga i životinjskoga svijeta na primjerima iz Hrvatske
    6. Videolekcija 3.7: Hranidbene mreže u tlu i na njemu - Ishodi učenja: objašnjavati važnost pojedinih djelatnosti za gospodarstvo zavičaja Hrvatske u okvirima održivoga razvoja, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, povezivati zadovoljavanje potreba, ponašanje i preživljavanje živih bića s uvjetima u okolišu, objašnjavati važnost međusobnih odnosa živih bića (iste vrste i različitih vrsta) koja dijele zajedničko stanište, raspravljati o nadmetanju živih bića (iste vrste i različitih vrsta) pri zadovoljavanju životnih potreba, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, objašnjavati međuovisnost klime, tla i živoga svijeta te utjecaj čovjeka na promjenu bioraznolikosti na primjerima iz zavičaja i Hrvatske, objašnjavati međusobnu povezanost klime, tla, biljnoga i životinjskoga svijeta na primjerima iz Hrvatske