Učitavanje

7. Gibanje na veliko i malo

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • FIZ 1 Naučit ćete zašto je pojam gibanja relativan.
  • FIZ 2 Naučit ćete što je brzina.
  • FIZ 3 Naučit ćete imenovati i pretvarati mjerne jedinice za brzinu.
  • FIZ 5 Naučit ćete uspoređivati brzine tijela.
  • FIZ 6 Naučit ćete izračunati brzinu tijela.
  • KEM 1 Naučit ćete opisati i usporediti brzine kemijskih promjena i objasniti utjecaj različitih čimbenika na njihovu brzinu.
  • KEM 2 Naučit ćete razlikovati izmjene energije pri fizikalnim i kemijskim promjenama na čestičnoj razini.
  • GK 1 Naučit ćete obilježja baleta kao glazbeno-scenske vrste.
  • GK 2 Naučit ćete razlikovati baletne brojeve.
  • FIZ 4 Naučit ćete izraz za brzinu.
#1 Zadatak

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

Djevojčica Marta krenula je automobilom s roditeljima na putovanje. Možemo reći da se Marta u odnosu prema predivnoj prirodi i okolini

. Marta u odnosu prema automobilu 

.

#2 Zadatak

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.


Spojite pojmove s njihovim značenjem.

promjena položaja tijela u odnosu prema drugom tijelu

udaljenost koju tijelo prelazi između početne i konačne točke gibanja    

vrijeme od početka do završetka nekog događaja

omjer prijeđena puta i vremena

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Označite točnu tvrdnju.

Ivan i Danijel putuju u Pariz. Ivan je na put krenuo automobilom, a Danijel zrakoplovom.

Pritom je Ivan prešao put od 1080 km.

U sljedećem zadatku promotrite fotografije i označite točnu tvrdnju.
  
David je ušao u igru na nogometnoj utakmici u 8 sati i 5 minuta i igrao je do 8 sati i 25 minuta. 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. Odaberite točan odgovor.

Brzinomjer na slici prikazuje srednju brzinu.

S nama je danas profesionalna sportašica Ivana Lončarek. Hrvatska reprezentativka i članica Hrvatskog atletskog saveza. Dobar dan Ivana. Za početak nam se kratko predstavite i objasnite čime se bavite. Dobar dan, kao što ste rekli ja sam Ivana Lončarek. Inače sam po zanimanju diplomirana ekonomistica, a od trećeg razreda osnovne škole se bavim atletikom. Moja glavna disciplina je sto metara s preponama i u toj disciplini sam državna prvakinja i članica Hrvatske atletske reprezentacije. Bavite se sportom u kojem postizanje brzine ima ključnu ulogu u ostvarivanju odličnih rezultata. U videolekciji gibanje na veliko i malo upravo smo govorili o brzini. Koje su vaše najbolje tehnike za postizanje brzine tijekom utrke? Imate li neke posebne tehnike ili strategije kojima se koristite kako biste poboljšali rezultate? Dakle u trčanju je vrlo važno da ruke i noge rade koordinirano, a kroz utrku je najvažnije zadržati mekoću tijela jer što smo mekši to smo zapravo brži. Ne smijemo pokrete izvoditi na silu i zapravo onaj u trci tko uspije održati najveću mekoću tijela taj i pobjeđuje. Koje su ključne vježbe ili elementi treninga koje preporučujete mladim atletičarima koji žele poboljšati svoju brzinu? Najvažnije je najprije naučiti trčati, a to se može i treba raditi kroz razno razne vježbice, škole trčanja, kao što su razni zgibovi, niski zgibovi, visoki zgib, zabacivanje potkoljenica, izbacivanje potkoljenica, a onda nakon što se svlada tehnika trčanja kreće se raditi razno razne sprintove na treningu. Od ne znam, dvadeset metara dužine pa do sto metara dužine, a uz to se rade i skokići da se ojačaju skočni zglobovi stopala koja su također izuzetno važna u trčanju. Kako ste uspjeli postići visoku brzinu u kombinaciji s preskakanjem prepona? Koje su ključne metode za razvoj brzine i agilnosti potrebne za uspješno preskakanje? Dakle, da bih održala brzinu preko prepona najprije se moram zaletiti u tu preponu najvećom mogućom brzinom. Doći na točno mjesto odraza ispod prepone i ravno se gurnuti u preponu, ne skočiti, nego se gurnuti u preponu i zadržati lagani nagib tijela prema naprijed da bi tu brzinu uspjela uspješno prenijeti preko prepone. Kako se nosite s pritiskom natjecanja i održavate koncentraciju u tim trenucima? Zapravo nemam problema s pritiskom na natjecanjima zato što znam koliko treniram i koliko ulažem u to i znam da sam spremna, a i na natjecanju sam zapravo fokusirana na sebe. Ne gledam druge i što više uspijem održati fokus na sebi to ću se manje opterećivati i s konkurencijom i što netko drugi misli. Hvala Ivana na ovom intervju. Nema na čemu. . Transkript: S nama je danas profesionalna sportašica Ivana Lončarek. Hrvatska reprezentativka i članica Hrvatskog atletskog saveza. Dobar dan Ivana. Za početak nam se kratko predstavite i objasnite čime se bavite. Dobar dan, kao što ste rekli ja sam Ivana Lončarek. Inače sam po zanimanju diplomirana ekonomistica, a od trećeg razreda osnovne škole se bavim atletikom. Moja glavna disciplina je sto metara s preponama i u toj disciplini sam državna prvakinja i članica Hrvatske atletske reprezentacije. Bavite se sportom u kojem postizanje brzine ima ključnu ulogu u ostvarivanju odličnih rezultata. U videolekciji gibanje na veliko i malo upravo smo govorili o brzini. Koje su vaše najbolje tehnike za postizanje brzine tijekom utrke? Imate li neke posebne tehnike ili strategije kojima se koristite kako biste poboljšali rezultate? Dakle u trčanju je vrlo važno da ruke i noge rade koordinirano, a kroz utrku je najvažnije zadržati mekoću tijela jer što smo mekši to smo zapravo brži. Ne smijemo pokrete izvoditi na silu i zapravo onaj u trci tko uspije održati najveću mekoću tijela taj i pobjeđuje. Koje su ključne vježbe ili elementi treninga koje preporučujete mladim atletičarima koji žele poboljšati svoju brzinu? Najvažnije je najprije naučiti trčati, a to se može i treba raditi kroz razno razne vježbice, škole trčanja, kao što su razni zgibovi, niski zgibovi, visoki zgib, zabacivanje potkoljenica, izbacivanje potkoljenica, a onda nakon što se svlada tehnika trčanja kreće se raditi razno razne sprintove na treningu. Od ne znam, dvadeset metara dužine pa do sto metara dužine, a uz to se rade i skokići da se ojačaju skočni zglobovi stopala koja su također izuzetno važna u trčanju. Kako ste uspjeli postići visoku brzinu u kombinaciji s preskakanjem prepona? Koje su ključne metode za razvoj brzine i agilnosti potrebne za uspješno preskakanje? Dakle, da bih održala brzinu preko prepona najprije se moram zaletiti u tu preponu najvećom mogućom brzinom. Doći na točno mjesto odraza ispod prepone i ravno se gurnuti u preponu, ne skočiti, nego se gurnuti u preponu i zadržati lagani nagib tijela prema naprijed da bi tu brzinu uspjela uspješno prenijeti preko prepone. Kako se nosite s pritiskom natjecanja i održavate koncentraciju u tim trenucima? Zapravo nemam problema s pritiskom na natjecanjima zato što znam koliko treniram i koliko ulažem u to i znam da sam spremna, a i na natjecanju sam zapravo fokusirana na sebe. Ne gledam druge i što više uspijem održati fokus na sebi to ću se manje opterećivati i s konkurencijom i što netko drugi misli. Hvala Ivana na ovom intervju. Nema na čemu. .


U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Broj uspješnih sudara utječe na brzinu kemijske reakcije.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

U kojem je agregacijskom stanju najveća kinetička energija čestica?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja će se kemijska reakcija događati najmanjom brzinom?

U sljedećem zadatku dopunite rečenicu.

Tijekom kemijske reakcije
se broj uspješnih sudara i
se brzina kemijske reakcije.

Za one koji žele znati više

Brzina reakcije ovisi i o građi čestica čvrste tvari. Metali 1. i 2. skupine reagiraju s vodom. Reakcija kalija s vodom mnogo je brža i burnija od reakcije natrija s vodom. Magnezij brže reagira s vrućom vodom, a brzina reakcije je veća ako se upotrijebi magnezij u prahu.

Mnogi metali reagiraju s kiselinama uz oslobađanje vodika, primjerice magnezij, aluminij, cink i željezo. Reakcija je brža ako se u kiselinu doda metal u prahu. Bakar, srebro, živa i plemeniti metali ne oslobađaju vodik iz kiselina.

Metali reagiraju i s vodenim otopinama soli. Reaktivniji metali, poput magnezija, aluminija ili cinka, istiskuju manje reaktivne metale poput bakra i žive. I u ovom slučaju reakcije su brže ako se rabi metal u prahu.

#5 Zadatak


U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja je reakcija brža?

#6 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna. Označite točne tvrdnje.

Energija u obliku topline važan je čimbenik u povećanju brzine fizikalne i kemijske promjene. 

#7 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Od 1993. godine obvezna je ugradnja katalizatora u ispušne cijevi automobila. Od ponuđenih tvrdnji jedna nije točna.

Pogledajte ulomak Ples mladih labudova iz baleta Labuđe jezero. U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koliko balerina nastupa u ovome baletnome broju?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Skladba je, prema sastavu izvođača, vokalno-instrumentalni broj.

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Koja su obilježja glazbene vrste karakteristična za ovaj baletni broj?

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točnu tvrdnju.

Jelena stanuje u zgradi na šestom katu i nalazi se u dizalu koje je vodi do njezina stana. Promatramo li njezino gibanje, možemo reći da se Jelena u odnosu prema dizalu giba.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Srednja brzina jednaka je:

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Povežite brzine izražene u m/s s jednakim brzinama iskazanima u km/h. 

15 m/s 72 km/h
0,5 m/s 18 km/h
20 m/s 1,8 km/h
5 m/s 54 km/h

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Iva je udaljenost od 1200 metara pretrčala za 300 sekundi. Marta je istu udaljenost pretrčala za 400 sekundi.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Ivana svaki dan putuje automobilom na posao. Kolikom se srednjom brzinom giba ako put od 42 km prijeđe u trideset minuta?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Jedan od čimbenika koji ubrzava kemijsku reakciju jest površina čvrstih tvari. Što su čestice sitnije, veća je ukupna površina reaktanta i reakcija je brža.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženoga grafičkog prikaza.

Za koliko se promijeni koncentracija produkta između pete i tridesete sekunde?

U sljedećem zadatku odgovorite na pitanja odabirom pojma u padajućem izborniku.

 

Kakve se energijske promjene događaju tijekom egzotermnih promjena?

Kakve se energijske promjene događaju tijekom egzotermnih promjena?

  • sustav

sustav

okolina

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim pojmovima. To ćete učiniti tako da pojmove smjestite na točno mjesto u rečenicama.

Napravljena su dva pokusa. U prvom pokusu ustanovljeno je da povećanjem raste brzina U drugom pokusu ustanovljeno je da se povećanjem koncentracije  ubrzava kemijska reakcija. Zaključeno je da je reakcija te se sniženjem temperature vjerojatnost uspješnih  dok se povećanjem koncentracije reaktanta  brzina kemijske reakcije.

temperature 
reaktanta 
endotermna 
smanjuje 
sudara, 
reakcije. 
povećava 

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi.

Kemijske reakcije mogu biti brze i spore. Označite pojam i smjestite ga u odgovarajući stupac.

alkoholno vrenje
neutralizacija
gorenje
truljenje
taložna reakcija
korozija
eksplozija
Brze
Spore

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Proces otapanja većine soli u vodi je endoterman, a topljivost soli veća je pri višoj temperaturi.

 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Na koji se način predstavlja radnja u baletu?


U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koreograf je osoba koja sklada glazbu za balet.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti. 

PAS DE DEUX nastup trojice plesača ili triju plesačica
PAD DE TROIS nastup dvojice plesača ili dviju plesačica
CORPS DE BALLET masovne scene
PAS SEUL solistički nastup

7. Gibanje na veliko i malo

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • FIZ 1 Naučit ćete zašto je pojam gibanja relativan.
  • FIZ 2 Naučit ćete što je brzina.
  • FIZ 3 Naučit ćete imenovati i pretvarati mjerne jedinice za brzinu.
  • FIZ 5 Naučit ćete uspoređivati brzine tijela.
  • FIZ 6 Naučit ćete izračunati brzinu tijela.
  • KEM 1 Naučit ćete opisati i usporediti brzine kemijskih promjena i objasniti utjecaj različitih čimbenika na njihovu brzinu.
  • KEM 2 Naučit ćete razlikovati izmjene energije pri fizikalnim i kemijskim promjenama na čestičnoj razini.
  • GK 1 Naučit ćete obilježja baleta kao glazbeno-scenske vrste.
  • GK 2 Naučit ćete razlikovati baletne brojeve.
  • FIZ 4 Naučit ćete izraz za brzinu.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 2: Brzi i žestoki - Ishodi učenja: FIZ OŠ C.8.5. Analizira gibanje tijela po pravcu., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ B.8.3. Analizira brzine kemijskih promjena., KEM OŠ C.8.1. Analizira izmjene energije pri fizikalnim i kemijskim promjenama na čestičnoj razini., KEM OŠ D.8.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi, OŠ GK A.8.3. Učenik slušno i vizualno prepoznaje, razlikuje, opisuje i uspoređuje glazbeno-scenske i vokalno-instrumentalne vrste., BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos proživljenoga iskustva i iskustva stečenog ačitanjem književnih tekstova., OŠ HJ B.8.2. Učenik interpretira književni tekst na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti., MAT OŠ A.8.2. Računa s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., MAT OŠ B.8.1. Računa s algebarskim izrazima u R, MAT OŠ B.8.3. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., FIZ OŠ C.8.5.Analizira gibanje tijela po pravcu., FIZ OŠ C.8.6. Analizira povezanost promjene brzine, sile i mase tijela., MAT OŠ A.8.1. Računa s korijenima., MAT OŠ A.8.2. Računa s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., MAT OŠ B.8.5. Rješava i primjenjuje kvadratnu jednadžbu., OŠ LK A.8.2. Učenik demonstrira fine motoričke vještine eksperimentirajući i varirajući različite likovne materijale i postupke u vlastitome likovnom izražavanju., OŠ LK A.8.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK B.8.2.Učenik uspoređuje i vrednuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi, OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbeno-stilskih razdoblja.
    1. Videolekcija 2.2: Refleks lirike - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete prepoznati dijelove živčanog sustava., BIO 2 Naučit ćete opisati građu kralježnične moždine., BIO 3 Naučit ćete objasniti proces refleksnog pokreta., BIO 4 Naučit ćete prepoznati različite refleksne reakcije u čovjeka., HJ 1 Naučit ćete prepoznati strukturu književnog teksta prema žanrovskoj pripadnosti., HJ 2 Naučit ćete kritički razmotriti književne tekstove., HJ 3 Naučit ćete primijeniti informacije o književnoteorijskim pojmovima.
    2. Videolekcija 2.3: Priprema, pozor, skok! - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete razlikovati jednoliko i ubrzano gibanje., FIZ 2 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za gibanje i njihove jedinice., FIZ 3 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za silu i njihove jedinice., FIZ 4 Naučit ćete vezu između mase, sile i ubrzanja tijela., FIZ 5 Naučit ćete razlikovati različite sile., MAT 1 Naučit ćete računati s potencijama racionalne baze i negativnoga cjelobrojnog eksponenta., MAT 2 Naučit ćete računati s algebarskim izrazima u skupu realnih brojeva., MAT 3 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu.
    3. Videolekcija 2.4: Brzopotezne kompozicije - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete računati s korijenima., MAT 2 Naučit ćete računati s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., MAT 3 Naučit ćete rješavati i primjenjivati kvadratnu jednadžbu., LK 1 Naučit ćete prepoznati i razlikovati kroki, skicu i studiju na likovnim primjerima., LK 2 Naučit ćete koji je proces nastanka slike te što je potrebno u tom procesu., LK 3 Uočit ćete važnost brzopoteznih crteža te kako ih izraditi., GK 1 Naučit ćete koja su obilježja glazbe 20. i 21. stoljeća., GK 2 Naučit ćete imenovati skladateljske tehnike koje su se upotrebljavale u glazbi 20. i 21. stoljeća., GK 3 Naučit ćete prepoznati pripadnost skladbi 20. i 21. stoljeću., LK 4 Naučit ćete prepoznati i razlikovati studiju i skicu.