Učitavanje

4. Populacijski izazovi

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete objasniti specifičnosti stanovništva Azije.
  • Naučit ćete objasniti specifičnosti naselja Azije.
  • Naučit ćete na geografskoj karti pokazati regije Azije.
  • Naučit ćete na geografskoj karti imenovati regije Azije.
  • Naučit ćete analizirati i usporediti populacijske izazove Kine, Indije i Japana (promjene broja i struktura stanovništva, populacijske politike, brza urbanizacija).

Odaberite riječ u padajućem izborniku tako da rečenica bude točna.

U Aziji razlikujemo 

regija.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću geografske karte.

Dopunite rečenicu. 

Regije Azije su

Odaberite riječ u padajućem izborniku tako da rečenica bude točna.

Kojoj regiji pripada samo jedna država?

Provjerite najmnogoljudnije zemlje svijeta na poveznici:

https://worldpopulationreview.com/countries

#2 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženog grafičkog priloga.

Odaberite točan odgovor.

Prema procjenama, koje godine će Indija postati najmnogoljudnija država na svijetu?

Dobar dan. Moje ime je Maja Mačinko i učiteljica sam tehničke kulture i informatike. Do sada sam proputovala 60 zemalja svijeta od zadanog cilja, a to je 100 zemalja. Danas, dok vas vodim kroz Aziju koju sam u velikom broju posjetila i mnoge zemlje obišla ću vam usporediti dvije vrlo različite zemlje, a to Japan i Bahrain. Kada u Japan kročite, iako ste vjerojatno već negdje čuli i ja sam mnogo čitala o tome da je on jedna veoma drugačija dimenzija, prva stvar koju ćete u Japanu primijetiti je tišina. Zašto je tišina? Jer u Japanu uz sve te moderne tehnologije, svi automobili su električni i nema zaglušujuće buke automobila koju ćete na primjer čuti kod nas u Zagrebu. Tako dok šetate Japanom, bilo kojim mjestom i gradom Japana, čut ćete ptičice, cvrčke i sami svoje misli u jednom trenutku jer je toliko tiho. Oni su kao narod vrlo srdačni, pristupačni kulturni, tihi. Jako tiho govore, razgovaraju i ponašaju se potpuno drugačije od kulture u kojoj mi živimo i na koju smo navikli. U Japanu se jako poštuje red pa ćete gdjegod dođete primijetiti da ljudi stoje u redovima, čekaju, čekaju za ući u kolodvore, aerodrome, dućane, pokretne stepenice što je nešto sasvim drugačije nego u drugim dijelovima svijeta. Iako su jako moderna zemlja i moderna kultura pa ćete vidjeti moderne vlakove, zgrade, najveća dostignuća tehnologije, osobno nisam, van nekih turističkih lokacija, upoznala veliki broj Japanaca koji govori engleski jezik. Naravno, oni dosjetljivi kakvi jesu, oni su se snašli u tim situacijama pa uvijek sa sobom imaju nekakav pametni telefon ili tablet i koriste google translate i normalno razgovaraju s vama. No, međutim komunikacije 1:1 nema. Za razliku od Japana u Bahrainu koja je jedna vrlo drugačija kultura je u sklopu edukacije u školama obavezan engleski jezik. Pa tako u javnim školama škola se pohađa na arapskom jeziku, a engleski jezik obvezan je u svim razredima. Dok se u privatnim školama uči engleski i još se uz to dodatno uči arapski jezik kao svoj dodatni jezik, ali su predmeti na engleskom jeziku. Jedna od zanimljivosti Bahraina je ta da se sva nastava na svim fakultetima u Bahrainu odvija na engleskom jeziku jer oni jako paze na to da budu u doticaju s ostalim kulturama i da mogu komunicirati s vanjskim svijetom. Oni su pretežno arapska zemlja pa se njeguju drugačije vrijednosti: velike obitelji, obiteljska druženja, boravak u zatvorenom nedjeljom kod najstarijeg člana obitelji, a to je najčešće baka. U njenoj kući se okupljaju, žene se odvajaju u jednu prostoriju, dok muškarci objeduju i druže se u drugoj prostoriji. A koliko su obiteljski povezani primijetila sam dok sam provela jedan dan u njihovoj obitelji, gdje tko god je došao i kročio u kuću svoje bake, bilo muško ili žensko prvo su došli, poljubili baku, pitali je kako je i onda su dalje nastavili svoje rituale i protokole koje imaju. U toj zemlji kriminala nema. Vrlo je sigurna i kultura u kojoj nema krađe. Zanimljivost je recimo da su naftne bušotine ne čuvane se nalaze tamo. Sva nafta ide državi i pripada državi ali zbog toga imaju razvijen fantastičan zdravstveni sustav i naravno besplatno školstvo. Transkript: Dobar dan. Moje ime je Maja Mačinko i učiteljica sam tehničke kulture i informatike. Do sada sam proputovala 60 zemalja svijeta od zadanog cilja, a to je 100 zemalja. Danas, dok vas vodim kroz Aziju koju sam u velikom broju posjetila i mnoge zemlje obišla ću vam usporediti dvije vrlo različite zemlje, a to Japan i Bahrain. Kada u Japan kročite, iako ste vjerojatno već negdje čuli i ja sam mnogo čitala o tome da je on jedna veoma drugačija dimenzija, prva stvar koju ćete u Japanu primijetiti je tišina. Zašto je tišina? Jer u Japanu uz sve te moderne tehnologije, svi automobili su električni i nema zaglušujuće buke automobila koju ćete na primjer čuti kod nas u Zagrebu. Tako dok šetate Japanom, bilo kojim mjestom i gradom Japana, čut ćete ptičice, cvrčke i sami svoje misli u jednom trenutku jer je toliko tiho. Oni su kao narod vrlo srdačni, pristupačni kulturni, tihi. Jako tiho govore, razgovaraju i ponašaju se potpuno drugačije od kulture u kojoj mi živimo i na koju smo navikli. U Japanu se jako poštuje red pa ćete gdjegod dođete primijetiti da ljudi stoje u redovima, čekaju, čekaju za ući u kolodvore, aerodrome, dućane, pokretne stepenice što je nešto sasvim drugačije nego u drugim dijelovima svijeta. Iako su jako moderna zemlja i moderna kultura pa ćete vidjeti moderne vlakove, zgrade, najveća dostignuća tehnologije, osobno nisam, van nekih turističkih lokacija, upoznala veliki broj Japanaca koji govori engleski jezik. Naravno, oni dosjetljivi kakvi jesu, oni su se snašli u tim situacijama pa uvijek sa sobom imaju nekakav pametni telefon ili tablet i koriste google translate i normalno razgovaraju s vama. No, međutim komunikacije 1:1 nema. Za razliku od Japana u Bahrainu koja je jedna vrlo drugačija kultura je u sklopu edukacije u školama obavezan engleski jezik. Pa tako u javnim školama škola se pohađa na arapskom jeziku, a engleski jezik obvezan je u svim razredima. Dok se u privatnim školama uči engleski i još se uz to dodatno uči arapski jezik kao svoj dodatni jezik, ali su predmeti na engleskom jeziku. Jedna od zanimljivosti Bahraina je ta da se sva nastava na svim fakultetima u Bahrainu odvija na engleskom jeziku jer oni jako paze na to da budu u doticaju s ostalim kulturama i da mogu komunicirati s vanjskim svijetom. Oni su pretežno arapska zemlja pa se njeguju drugačije vrijednosti: velike obitelji, obiteljska druženja, boravak u zatvorenom nedjeljom kod najstarijeg člana obitelji, a to je najčešće baka. U njenoj kući se okupljaju, žene se odvajaju u jednu prostoriju, dok muškarci objeduju i druže se u drugoj prostoriji. A koliko su obiteljski povezani primijetila sam dok sam provela jedan dan u njihovoj obitelji, gdje tko god je došao i kročio u kuću svoje bake, bilo muško ili žensko prvo su došli, poljubili baku, pitali je kako je i onda su dalje nastavili svoje rituale i protokole koje imaju. U toj zemlji kriminala nema. Vrlo je sigurna i kultura u kojoj nema krađe. Zanimljivost je recimo da su naftne bušotine ne čuvane se nalaze tamo. Sva nafta ide državi i pripada državi ali zbog toga imaju razvijen fantastičan zdravstveni sustav i naravno besplatno školstvo.

Za one koji žele znati više

Politika jednog djeteta

Svaka država ima zadatak brinuti se o svome stanovništvu – bilo da je riječ o povećanju ili smanjenju broja stanovnika ili pak o poboljšanju kvalitete života i prostornom razmještaju. To se radi tako da država donese odluku, tj. skup mjera kojima će utjecati na svoje stanovništvo na opisan način. Taj skup mjera naziva se populacijska politika.

Zbog velikog broja stanovnika i naglog rasta u nekim dijelovima Kina je od 1979. godine odlučila provoditi „politiku jednog djeteta“ kako bi se smanjio broj rođenih i uspostavio nadzor nad rastom broja stanovnika.

O čemu se tu zapravo radi? Država je zabranila svim stanovnicima kineskih gradova da imaju više od jednoga djeteta. Odluka se nije odnosila na seosko stanovništvo kojem je bilo dopušteno imati dvoje djece ako je prvorođeno dijete bila djevojčica. Ova se politika također nije odnosila na Tibet, Hong Kong i Makao kao posebne teritorijalne jedinice Kine.

Za one ljude koji prekrše tu odluku određuju se visoke novčane kazne.

Ipak, danas se ova politika više ne provodi. Ukinuta je 2015. godine zbog sve većeg broja starog stanovništva i straha da u budućnosti neće biti dovoljno radno sposobnog stanovništva. Međutim, u posljednjih nekoliko godina počela je provedba nove vrste populacijske politike u Kini koja uključuje dopuštenje stanovnicima da imaju i do troje djece te se ponovno želi potaknuti brži porast broja stanovnika.

Znate li kakvu populacijsku politiku provodi Republika Hrvatska? Saznajte na mrežnim stranicama Središnjeg državnog ureda za demografiju i mlade.

#3 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene karte.

Odaberite točan odgovor.

Na kojem se japanskom otoku nalazi većina stanovništva Japana?

#4 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. 

U kojoj se državi najčešće koristi prijevozno sredstvo prikazano na fotografiji.

Procjena znanja

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene karte.   

Na karti su kvadratićima označene regije Azije.

Imenima regija su pridruženi brojevi koji se nalaze ispod karte.

Brojeve koji se nalaze ispod karte smjestite na točno mjesto na karti.

Regije azije
1
2
3
4
5
6

Ako je odgovor točan odgovorite DA, ako je netočan odgovorite NE.

Najrjeđe naseljeni dijelovi Azije su doline plodnih rijeka.

Ako je odgovor točan odgovorite DA, ako je netočan odgovorite NE.

Uz obale azijskih mora i oceana živi mnogo stanovnika. 

Ako je odgovor točan odgovorite DA, ako je netočan odgovorite NE.

Stanovnici gusto naseljenih azijskih gradova sve više odlaze živjeti na selo.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. 

Koji je glavni uzrok izrazito rijetke naseljenosti Sibira?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. 

Dopunite rečenicu. 

Kako se nazivaju sirotinjske gradske četvrti u velikim azijskim gradovima? 

U sljedećem zadatku pojmove poredajte prema zadanom kriteriju.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti. 

Poredaj navedene države prema broju stanovnika:

1. Indija
2. Kina
3. Japan

Sljedeće zadatke riješite pomoću stupčastog dijagrama.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.

Koja od navedenih država ima veći udio mladog stanovništva?

Sljedeće zadatke riješite pomoću stupčastog dijagrama.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.

U kojoj je od navedenih država životna dob stanovništva dulja?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. 

U kojem se desetogodišnjem razdoblju najviše povećao broj stanovnika Tokija?

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. 

Označite riječ i nakon toga označite odgovarajući stupac. 

Razvrstajte ponuđene gradove u države u kojima se nalaze. 

New Delhi
Varanasi
Peking
kineski jezik
hinduizam
Tokio
staro stanovništvo
Lhasa
hindski jezik
budizam
Indija
Kina
Japan

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije.

Ako je odgovor točan, označite DA, a ako je netočan, označite NE.

Fotografija prikazuje suvremeni način života u Aziji. 

4. Populacijski izazovi

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete objasniti specifičnosti stanovništva Azije.
  • Naučit ćete objasniti specifičnosti naselja Azije.
  • Naučit ćete na geografskoj karti pokazati regije Azije.
  • Naučit ćete na geografskoj karti imenovati regije Azije.
  • Naučit ćete analizirati i usporediti populacijske izazove Kine, Indije i Japana (promjene broja i struktura stanovništva, populacijske politike, brza urbanizacija).
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: AZIJA - Ishodi učenja: GEO OŠ A.B.8.1. Učenik analizira prirodno-geografska i društveno-geografska obilježja Azije s pomoću geografske karte i različitih grafičkih prikaza., GEO OŠ A.B.8.2. Učenik analizira i objašnjava odabrane probleme suvremenoga razvoja Azije.
    1. Videolekcija 3.1: Reljef i vode Azije - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti specifičnosti reljefa Azije., Naučit ćete objasniti specifičnosti voda Azije.
    2. Videolekcija 3.2: Klima Azije - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti specifičnosti klime Azije., Naučit ćete objasniti specifičnosti živog svijeta Azije., Naučit ćete analizirati specifične probleme monsunske Azije (mehanizam nastanka i posljedice monsuna, prirodne prijetnje i ugroženost okoliša).
    3. Videolekcija 3.4: Gospodarstvo Azije - Ishodi učenja: Objasniti specifičnosti gospodarstva Azije, Analizirati i usporediti odabrane probleme Jugozapadne i Srednje Azije (aridnost i gospodarenje vodama, važnost nafte i plina, krizna žarišta i migracije), Analizirati i usporediti ulogu Kine, Indije i Japana u svjetskome gospodarstvu.
    4. Videolekcija 3.5: Upoznaj Aziju - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti geografski smještaj Azije s drugim kontinentima., Naučit ćete usporediti geografski položaj Azije s drugim kontinentima.