Učitavanje
/
DEMOGRAFSKE STRUKTURE I POPULACIJSKA POLITIKA

2. Obrazovna i gospodarska struktura

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete analizirati demografske strukture (obrazovna, gospodarska).
  • Naučit ćete analizirati utjecaj pojedinih demografskih struktura i procesa na gospodarski i prostorni razvoj.

Koja od navedenih definicija objašnjava pojam otpornosti? Jedan je točan odgovor.

Označite točne odgovore. Dva su točna odgovora.

Što je od navedenoga ključno za razvoj otpornosti gospodarstva i društva?

Označite točne odgovore. Dva su točna odgovora.

Koja se od navedenih situacija odnosi na pojam otpornost?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene karte.

Označite točne odgovore. Dva su točna odgovora.

U svim statističkim regijama (NUTS 2) kojih dviju navedenih država prevladava stanovništvo u dobi od 30 do 34 godine, kojemu je najviši dostignuti stupanj obrazovanja sekundarno obrazovanje? Dva su točna odgovora.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene karte.

Označite točne odgovore. Dva su točna odgovora.

U kojima se od navedenih geografskih regija nalazi najveći broj statističkih regija (NUTS 2) u kojima najveći dio stanovništva u dobi od 30 do 34 godine ima fakultetsku diplomu? Dva su točna odgovora.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene karte.

Označite točan odgovor.

S obzirom na stupanj obrazovanja stanovništva u dobi od 30 do 34 godine, koji će od navedenih prostora u bliskoj budućnosti biti najotporniji na moguće krize? 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene tematske karte udjela stanovništva bez formalnog obrazovanja u svijetu 2020. godine.

Označite točan odgovor.

Koja od navedenih država ima najveći udio stanovništva koje nije završilo niti primarno obrazovanje?

Označite točan odgovor.  

Koja od navedenih azijskih regija ima najveći udio visokoobrazovanog stanovništva?

Označite točan odgovor.  

Koja od navedenih grana industrije zahtijeva velik broj visokoobrazovanih radnika?

Za one koji žele znati više

Obrazovanje je pravo svakog djeteta. Za većinu afričke djece obrazovanje je jedini način da se izvuku iz siromaštva. Samo oni koji znaju čitati, pisati i računati mogu se nadati bolje plaćenom poslu kad odrastu. No školovanje je i mnogo više od pripreme za rad: ima životno važnu ulogu jer pomaže djeci zaštititi se od bolesti koje haraju siromašnim područjima. Jednostavni i svakodnevni savjeti o higijeni i prevenciji bolesti spašavaju živote i održavaju obitelji na okupu. Osim toga, za mnogu je djecu ručak koji dobiju u školi jedini topli obrok u danu. Također, škole podižu samopouzdanje i osjećaj zajedništva. Manje je vjerojatno da će obrazovana djeca postati žrtve nasilja, zlostavljanja, ropskog rada ili da će biti prisiljena postati djeca vojnici. Veća je vjerojatnost da će i sama, kad odrastu, ulagati u napredak svoje zajednice. Pozitivni učinci obrazovanja brzo se množe. Nastojeći osigurati bolje uvjete svojim obiteljima, obrazovana djeca istodobno unaprjeđuju i cijelu zajednicu. Školovanje djevojčica osobito je važno za društvo. Postoji izravna povezanost između stupnja obrazovanja žena i vjerojatnosti

preživljavanja njihove djece. Obrazovane se djevojke kasnije udaju i mogu se bolje brinuti za svoju djecu te je manje vjerojatno da će dopustiti da ih zlostavljaju, seksualno iskorištavaju i izrabljuju. Djeca čije majke znaju čitati imaju 50 % veće izglede doživjeti petu godinu života. Svaka dodatna godina obrazovanja majke smanjuje smrtnost novorođenčadi od 5 % do 10 %. Djevojčice koje nastave obrazovanje i nakon osnovne škole pet su puta češće educirane o HIV-u i sidi. Čak 171 milijun ljudi mogao bi izići iz siromaštva kada bi svi učenici u zemljama s niskim dohotkom napustili školu s osnovnim vještinama čitanja (izvor: Education Counts − Towards the Millennium Development Goals, UNESCO, 2011). „Nijedno ulaganje nema tako dugotrajan učinak kao obrazovanje djece. Djeca koja se školuju zdravija su, samouvjerenija i bolje pripremljena za zapošljavanje. Usto, obrazovanje je jedino učinkovito ‚cjepivo’ protiv HIV-a/side”, rekao je Per Engebak, regionalni direktor UNICEF-a za Istočnu i Južnu Afriku.

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove/riječi prema uputi. Razvrstajte djelatnosti prema sektoru djelatnosti kojem pripadaju.

Označite riječ i nakon toga označite odgovarajući stupac.

bankarstvo
dijelatnost prijevoza roba
ratarstvo
obrazovanje
petrokemijska
hidroelektrane
vojska
uzgoj cvijeća
primarni sektor
sekundarni sektor
tercijarni sektor
kvartarni sektor

Sljedeći zadatak riješite s pomoću fotografije. 
Ispod fotografije u padajućem izborniku odaberite na koji se sektor djelatnosti odnosi na njima prikazano zanimanje. 

Ispod svake od prikazanih fotografija u padajućem izborniku odaberite na koji se sektor djelatnosti odnose na njima prikazana zanimanja.

Ispod svake od prikazanih fotografija u padajućem izborniku odaberite na koji se sektor djelatnosti odnose na njima prikazana zanimanja.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženog grafičkog priloga.

Označite točan odgovor.

Na gospodarstvo koje se od ponuđenih država odnosi prikazani dijagram gospodarske strukture?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženog grafičkog priloga.

Označite točan odgovor.

Na gospodarstvo koje se od ponuđenih država odnosi analizirani dijagram gospodarske strukture?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženog grafičkog priloga.

Odaberite točan odgovor.

Na gospodarstvo koje se od ponuđenih država odnosi lijevo prikazani dijagram gospodarske strukture?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženog grafičkog priloga.

Odaberite točan odgovor.

Na gospodarstvo koje se od ponuđenih država odnosi desno prikazani dijagram gospodarske strukture?

Odaberite točan odgovor.

Snažan razvoj koje od ponuđenih djelatnosti presudno utječe na prevlast tercijarnog sektora u gospodarskoj strukturi država iz prethodnih dvaju zadataka?

Procjena znanja

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.

 

 
Gospodarske djelatnosti vezane za informatiku i proces digitalizacije sve se češće izdvajaju u poseban sektor gospodarskih djelatnosti koji se naziva
 sektor.
Zanimanja poput učitelja, liječnika, vojnika i poreznog inspektora svrstavaju se u sektor gospodarskih djelatnosti koji nazivamo
sektor.

Odaberite točan odgovor.

Na kojemu se od navedenih kontinenata 2020. godine nalaze države u kojima je stopa pismenosti niža od 40 %?

Odaberite točan odgovor.

S obzirom na obrazovnu strukturu stanovništva, koja će se od navedenih regija u budućnosti najbolje nositi s brzim promjenama i mogućim krizama?

Sljedeći zadatak riješite uz pomoć priložene fotografije. U kojoj je od navedenih država visok udio tercijarnog sektora vezan ponajprije za djelatnost turizma i ugostiteljstva?

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam u lijevom stupcu koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Pridružite tip države s obzirom na gospodarsku strukturu odgovarajućoj državi.

poljoprivredni tip države Sjeverna Koreja
industrijski tip države Somalija
uslužni tip države Kanada

2. Obrazovna i gospodarska struktura

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete analizirati demografske strukture (obrazovna, gospodarska).
  • Naučit ćete analizirati utjecaj pojedinih demografskih struktura i procesa na gospodarski i prostorni razvoj.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 2: DEMOGRAFSKE STRUKTURE I POPULACIJSKA POLITIKA - Ishodi učenja: GEO SŠ B.2.1. Učenik analizira razmještaj i kretanje broja stanovnika, pokazatelje prirodnoga i prostornog kretanja stanovništva te demografske strukture i procese na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte., GEO SŠ B.2.2. Učenik analizira uzroke i posljedice suvremenih demografskih procesa na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte.
    1. Videolekcija 2.1: Biološka struktura - Ishodi učenja: Naučit ćete prepoznati važnost i utjecaj biološke strukture za razvoj gospodarstva i prostora., Naučit ćete analizirati dobnu i spolnu strukturu stanovništva., Naučit ćete izračunati koeficijent maskuliniteta i feminiteta., Naučit ćete usporediti očekivano trajanje života u različitim dijelovima svijeta.
    2. Videolekcija 2.3: Nacionalna, jezična i religijska struktura - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati narodnosnu, jezičnu i religijsku strukturu., Naučit ćete analizirati utjecaj narodnosne, jezične i vjerske strukture na gospodarski i prostorni razvoj., Naučit ćete prepoznati prostorne utjecaje nacionalnih manjina na primjeru Hrvatske.
    3. Videolekcija 2.4: Populacijska politika, stanovništvo i razvijenost - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti demografski razvoj država različitog stupnja gospodarske razvijenosti., Naučit ćete analizirati utjecaj pojedinih demografskih struktura i procesa na gospodarski i prostorni razvoj., Naučit čete analizirati tipove i mjere populacijskih politika (eugenička, redistributivna, restriktivna i ekspanzivna) te kritički ih prosuđivati.