Učitavanje
/
DEMOGRAFSKE STRUKTURE I POPULACIJSKA POLITIKA

3. Nacionalna, jezična i religijska struktura

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete analizirati narodnosnu, jezičnu i religijsku strukturu.
  • Naučit ćete analizirati utjecaj narodnosne, jezične i vjerske strukture na gospodarski i prostorni razvoj.
  • Naučit ćete prepoznati prostorne utjecaje nacionalnih manjina na primjeru Hrvatske.

Odaberite točan odgovor.

Koja je od navedenih država nacionalno najheterogenija?

Odaberite točan odgovor.

U kojoj je hrvatskoj povijesnoj regiji najznačajniji društveni i gospodarski utjecaj njemačke nacionalne manjine?

Odaberite točan odgovor.

Koje su se poljoprivredne kulture počele proizvoditi u Slavoniji pod utjecajem doseljene njemačke nacionalne manjine?

Odaberite točan odgovor.

U kojoj je hrvatskoj povijesnoj regiji najsnažniji kulturni utjecaj talijanske nacionalne manjine?

Odaberite točan odgovor.

U kojoj se od navedenih svjetskih regija nalaze najheterogenije države? 

Ekeserski dijalekt
#2 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene tematske karte.

Zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Uparite jezik s etnojezičnom skupinom kojoj pripadaju.

kineski uralski i altajski
španjolski afrički
svahili hamitsko-semitski
turski kinesko-tibetski
arapski indoeuropski

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

Jezik s najvećim brojem govornika na svijetu naziva se 
 jezik, a u međunarodnoj komunikaciji danas prevladava 
jezik. Jezici poput francuskoga, engleskoga, njemačkoga i hrvatskoga pripadaju etnojezičnoj skupini koju nazivamo 
 jezici. Jezik s najviše govornika iz hamistsko-semitske etnojezične skupine naziva se 
.

Zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Uparite bivše kolonije s jezikom koji danas govore.

ANGLOFONSKE DRŽAVE Argentina, Čile, Meksiko
FRANKOFONSKE DRŽAVE Australija, Novi Zeland, Kanada
IBEROFONSKE DRŽAVE Haiti, Monako, Belgija

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene karte. Zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

S obzirom na njihov prostorni raspored poveži najveće svjetske religije s bojom na tematskoj karti.

BUDIZAM nijanse crvene (narančaste)
HINDUIZAM nijanse zelene
ISLAM nijanse ljubičaste
KRŠĆANSTVO nijanse žute, smeđe i plave

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene karte. Odaberite točan odgovor.

Kojim su kartografskim znakom označeni gradovi sa značajnim brojem židova?

Odaberite točan odgovor.

Koja kršćanska crkva ima najveći broj pripadnika na svijetu?

Odaberite točan odgovor.

Uz Jeruzalem, koji je azijski grad sveto mjesto islama?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene karte. Odaberite točan odgovor.

Za razliku od sjevera kontinenta, koja religija prevladava na jugu Afrike?

Video. Transkript: Ustav Republike Hrvatske jamči slobodno javno očitovanje vjere ili drugog uvjerenja. Vjerske zajednice slobodne su u skladu sa zakonom, javno obavljati vjerske obrede, osnivati škole, učilišta, druge zavode, socijalne i dobrotvorne ustanove te upravljati njima. Hoj djelatnosti uživaju zaštitu i pomoć države. Tako, primjerice, u Zagrebu uz brojne katoličke crkve djeluje i katolička osnovna škola i gimnazija. Uz pravoslavnu crkvu u Zagrebu mogućnost obrazovanja pruža i pravoslavna gimnazija, dok uz džamiju djeluje i islamska gimnazija. Evangelisti se okupljaju u evangeličkoj crkvenoj općini židovi, primjerice u sinagogi židovske općine ili u židovskoj vjerskoj zajednici bet izrael i brojne druge vjerske zajednice u Zagrebu imaju svoje prostore gdje mogu obavljati svoje vjerske obrede kako im jamči ustav Republike Hrvatske..

Za one koji žele znati više

Biti čovjek u jeku sukoba
Kako i u najtežim vremenima postoje ljudi koji vraćaju nadu u čovječanstvo, svjedoči i priča neposredno vezana za temu s početka naše videolekcije. Kako smo naveli, udjeli stanovništva Slavonije, Baranje i Srijema njemačkog i židovskog podrijetla znatno su se smanjili tijekom Drugog svjetskog rata i nakon njega zbog ratne pogibelji i velikog protjerivanja. Obje su se narodnosne skupine spojile u ovoj priči o važnosti prihvaćanja, tolerancije i zaštite ljudskog dostojanstva koju je prenio Večernji list.
Naime, pod okriljem noći, uz svijeću, grobar njemačkog podrijetla Stjepan Kolb, znajući da se time i sam izlaže životnoj opasnosti, upisivao je u knjižicu imena židovskih žena i djece umrlih u đakovačkom logoru. Suprotstavio se i naredbi ustaške vlasti da ih pokapa bez odjeće, u jednu, masovnu grobnicu. Svakoj ženi i djetetu osigurao je posebno mjesto i krišom označio mjesto gdje su pokopani. Zahvaljujući njemu židovsko groblje u Đakovu jedinstveno je u svijetu jer su poznata imena oko 570 pokopanih žrtava logora koji je osnovan u prosincu 1941., a zatvoren u lipnju 1942. godine. Igrom sudbine, čovjek koji se pobrinuo da žrtve ne budu zaboravljene zbog svog je njemačkog podrijetla nakon dolaska partizana završio u logoru za Podunavske Švabe u Valpovu. Odveden je onamo s trima kćerima u jesen 1945., a već je te zime u logoru i umro. Kćeri, među njima i danas 85-godišnja Mira, puštene su kući 2. svibnja 1946. Majka je bila pošteđena logora zahvaljujući hrvatskom djevojačkom prezimenu Kozbašić. O junačkim pothvatima grobara Kolba svjedoči njegova kći:
– Krenuli bismo po mrtve do logora tata i ja ujutro s konjem i kolima. Nije vam tada bilo automobila. Prvo je bilo po troje umrlih, a kasnije i po 20. Bilo je prestrašno. Pretužno. Ujutro bi tata kopao rake i u svaku stavio jednu ženu ili dijete. Jedno po jedno. Svatko je dobio svoje. Nije dao da bude drukčije, iako su to od njega tražili – prisjeća se tada 14-godišnja djevojčica Mira Kolb odlazaka s ocem u dva kilometra udaljen logor organiziran u središtu Đakova, u kojemu je smrt dočekalo gotovo 600 žena i djece, većinom dovedenih iz Sarajeva, ali i drugih gradova Bosne i Hercegovine.
Na papir, ne baš vještim rukopisom, rođeni Osječanin, odrastao u naselju Retfali, koji je u Đakovo stigao 1940. sa suprugom i djecom, gdje je i dobio posao grobara, upisivao je imena i skrivao tu vrijednu knjižicu. Mira ju je nakon njegove smrti čuvala i predala Židovskoj općini u Osijeku.
– Nije u logoru u koji su nas odveli bilo jako strašno kao u logoru za Židove, ali puno je bolesti bilo i tata se razbolio – shrvana, ali ponosna govori Mira, koja i danas živi u trošnoj kućici uz groblje, gdje je odrastala uz oca i majku, dvije sestre i dvojicu starije braće koji su se borili u inozemstvu. Za jednog, sjeća se ta žena narušena zdravlja, zna da je bio zarobljenik jugoslavenske vojske. Ostalo je izgubljeno u njezinoj prošlosti.
– Taj je čovjek jednostavno bio čovjek. Nije dopuštao da žrtve samo nestanu – s poštovanjem kaže tajnik Židovske općine Osijek Dragutin Kohn, u čijim se uredima čuvaju korice knjižice u koju je Stjepan Kolb upisivao mrtve.

Procjena znanja

Odaberite točan odgovor.

Koja od navedenih nacionalnih manjina bilježi najveći pad udjela u stanovništvu Slavonije, Baranje i Srijema u međupopisnom razdoblju od 1941. do 1953.?

Odaberite točan odgovor.

U kojoj su od navedenih gospodarskih djelatnosti Nijemci ostavili najveći trag u razvoju istočne Hrvatske?

Odaberite točan odgovor.

U koju etnojezičnu skupinu ubrajamo jezik koji se danas najviše upotrebljava u međunarodnoj komunikaciji?

Odaberite točan odgovor.

Koji je najbrojniji kršćanski ogranak na svijetu? 

 

Odaberite točan odgovor.

U koju od navedenih skupina država možemo ubrojiti Australiju i Jamajku?

Zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Povežite područja s religijom koja tamo prevladava.

BUDIZAM Indija
HINDUIZAM sjever Afrike, Jugozapadna i Srednja Azija
ISLAM Južna Amerika, Australija i jug Afrike
KRŠĆANSTVO Istočna i Jugoistočna Azija

Zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Povežite kršćanske konfesije s prostorom na kojemu prevladavaju.

KATOLICIZAM Južna, Srednja i dio Zapadne Europe
PRAVOSLAVLJE Sjeverna Europa i Ujedinjeno Kraljevstvo
PROTESTANTIZAM Istočna i Jugoistočna Europa

U sljedećem zadatku dopunite rečenicu.

Države u kojima se stanovništvo pod utjecajem kolonijalizma i dalje služi španjolskim ili portugalskim jezikom nazivaju se 
države.

3. Nacionalna, jezična i religijska struktura

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete analizirati narodnosnu, jezičnu i religijsku strukturu.
  • Naučit ćete analizirati utjecaj narodnosne, jezične i vjerske strukture na gospodarski i prostorni razvoj.
  • Naučit ćete prepoznati prostorne utjecaje nacionalnih manjina na primjeru Hrvatske.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 2: DEMOGRAFSKE STRUKTURE I POPULACIJSKA POLITIKA - Ishodi učenja: GEO SŠ B.2.1. Učenik analizira razmještaj i kretanje broja stanovnika, pokazatelje prirodnoga i prostornog kretanja stanovništva te demografske strukture i procese na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte., GEO SŠ B.2.2. Učenik analizira uzroke i posljedice suvremenih demografskih procesa na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte.
    1. Videolekcija 2.1: Biološka struktura - Ishodi učenja: Naučit ćete prepoznati važnost i utjecaj biološke strukture za razvoj gospodarstva i prostora., Naučit ćete analizirati dobnu i spolnu strukturu stanovništva., Naučit ćete izračunati koeficijent maskuliniteta i feminiteta., Naučit ćete usporediti očekivano trajanje života u različitim dijelovima svijeta.
    2. Videolekcija 2.2: Obrazovna i gospodarska struktura - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati demografske strukture (obrazovna, gospodarska)., Naučit ćete analizirati utjecaj pojedinih demografskih struktura i procesa na gospodarski i prostorni razvoj.
    3. Videolekcija 2.4: Populacijska politika, stanovništvo i razvijenost - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti demografski razvoj država različitog stupnja gospodarske razvijenosti., Naučit ćete analizirati utjecaj pojedinih demografskih struktura i procesa na gospodarski i prostorni razvoj., Naučit čete analizirati tipove i mjere populacijskih politika (eugenička, redistributivna, restriktivna i ekspanzivna) te kritički ih prosuđivati.