Učitavanje

22. Sva lica tehnološkog razvoja

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete analizirati industrijske, prometne, nuklearne, energetske i informatičke havarije.
  • Naučit ćete pretpostaviti moguće posljedice zatajenja tehnologije za okoliš.
  • Naučit ćete pretpostaviti moguće posljedice zatajenja tehnologije za organizaciju prostora.
  • Naučit ćete istražiti pozitivne i negativne učinke primjene tehnologije na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš.
RADIOAKTIVNI OBLAK IZNAD HRVATSKE

Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.

 

Doktorica Bauman bila je posebno zabrinuta zbog nadolazećeg praznika koji su ljudi planirali provesti na otvorenom. 

Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.

 

Doktorica Bauman raspolagala je preciznom informacijom o količini radijacije koja stiže u Hrvatsku. 

Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako je netočna, označite NE.

 

Doktorica Bauman istaknula je preporuka da trudnice, dojenčad i mala djeca izbjegavaju boravak na otvorenom.  

Za one koji žele znati više

KAKO JE DOŠLO DO KATASTROFE?

Oko 1:30 iza ponoći, 26. travnja 1986. godine, kao posljedica zajedničkog djelovanja ljudske pogreške i tehničkih nedostataka nuklearnog reaktora, tijekom sigurnosne provjere došlo je do eksplozije na četvrtom reaktoru Nuklearne elektrane „Vladimir Iljič Lenjin“ u Černobilu. Pritom je u atmosferu ispuštena količina radioaktivnog materijala otprilike devet puta jače kontaminacije nego kad je na kraju Drugog svjetskog rata bačena atomska bomba na Hirošimu.

Za one koji žele znati više

POSLJEDICE

Stvaran broj žrtava nikada se neće moći sa sigurnošću utvrditi. UN je 2005. objavio izvješće o 4000 mrtvih od posljedica radijacije. Već je naredne, 2006. godine, Greenpeace objavio svoju procjenu broja mrtvih od posljedica kontaminacije koja iznosi velikih 100 tisuća. Broj neizravnih žrtava u svakom slučaju mnogo je veći. I danas oko 5 milijuna Ukrajinaca, Rusa i Bjelorusa živi u području s povišenom radijacijom. Najveće zdravstvene probleme osjetili su građani Bjelorusije, prema kojima je vjetar nosio velike količine radioaktivne prašine. Tako je zabilježen porast broja prijevremenih porođaja te rađanja djece s određenim poremećajima, dok su odrasli postali skloni malignim oboljenjima.

Za one koji žele znati više

TROŠKOVI SPAŠAVANJA ŽIVOTINJA

Prosječni troškovi oporavka tuljana spašenih nakon havarije tankera Exxon Valdez iznosili su 80 000 američkih dolara. Prilikom vraćanja dvaju tuljana u divljinu, na koje su potrošena najveća novčana sredstva, održana je svečanost s mnoštvom publike. Minutu kasnije, naočigled promatrača, tuljane je pojeo kit ubojica.

ŠTO SE DOGODILO S BRODOM NAKON HAVARIJE?

Tanker Exxon Valdez nakon havarije je dotegljen u San Diego gdje je napravljen remont koji je koštao oko 30 milijuna dolara. Brod je preimenovan u Mediteran te je napustio luku i nastavio prevoziti naftu na području Perzijskoga zaljeva.

IZLJEV NAFTE NA PLATFORMI DEEPWATER HORIZON

Havarija Exxona Valdeza tek je drugi po veličini izljev nafte u američkoj povijesti – najveći je izljev na naftnoj platformi Deepwater Horizon. Naime, nakon puknuća i eksplozije te naftne platforme 20. travnja 2010. godine, u Meksičkom zaljevu u blizini ušća rijeke Mississippi, došlo je do tromjesečnog izljeva nafte u Atlantski ocean. Taj se izljev smatra najvećom ekološkom katastrofom u povijesti SAD-a. U more je iscurilo između 500 tisuća i milijun tona sirove nafte. Podsjetimo, kod havarije tankera Exxon Valdez iscurilo je manje od 40 tisuća tona sirove nafte. Sveukupna zagađena površina mora procijenjena je na gotovo 10 000 kvadratnih kilometara. Usporedbe radi, površina Slovenije iznosi tek nešto više od 20 000 kvadratnih kilometara. Nastradali su morska flora i fauna te velik broj ptica. Naravno, pogođeno je i gospodarstvo, prije svega ribarstvo i turizam.

IZLJEV MAZUTA IZ TVRTKE PAZINKA

Izljevi fosilnih goriva, nažalost, događali su se i u našoj zemlji. Tako je puknuće cjevovoda između spremnika loživog ulja (mazuta) i kotlovnice kemijsko-tekstilnog poduzeća Pazinka uzrokovalo ispuštanje nepoznate količine mazute u podzemlje središnje Istre u listopadu 1997. godine. Procjenjuje se da je u podzemlje došlo oko 14,5 tona loživog ulja. Sve do izgradnje uređaja za pročišćivanje otpadnih voda 2005. godine, čini se da je ponornica Pazinčica služila kao sakupljač otpadnih i industrijskih voda Pazina.

HAVARIJA TANKERA U LUCI PLOČE

Potencijalna šteta većih razmjera nakon havarije tankera u luci Ploče 2018. godine nasreću je izbjegnuta. Naime, tada je tanker s oko 27 tisuća kubnih metara nafte udario u pristanište, što je uzrokovalo požar na tankeru te oštećenje pristaništa. Srećom, nafta nije dospjela u more. Jedina posljedica bila je otežana distribucija nafte u Dalmaciji te Bosni i Hercegovini.

Procjena znanja

Ako je tvrdnja točna, označite DA, a ako nije točna, označite NE.

Zatajenja tehnologije u pravilu imaju izuzetno negativne posljedice za okoliš.  

Označite fotografije koje prikazuju posljedice tehnološkog zatajenja. Dva su točna odgovora.

Navedeni su pojmovi koji se odnose na rudnik zlata u mjestu Baia Mare. 

Pojmovi su vezani uz učinke na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš. Razvrstajte ih na pozitivne i negativne.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti. 

onečišćenje okoliša
veći prihodi
radna mjesta
POZITIVNI UČINCI
 
NEGATIVNI UČINCI

Navedeni su pojmovi koji se odnose na tanker Exxon Valdez i njegovu havariju.

Pojmovi su vezani uz učinke na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš. Razvrstajte ih na pozitivne i negativne.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti. 

onečišćenje
ovisnost o pomoći Exxona
uništeno tradicionalno gospodarstvo (ribolov)
POZITIVNI UČINCI
NEGATIVNI UČINCI

Navedeni su pojmovi koji se odnose na nuklearnu elektranu u Fukushimi.

Pojmovi su vezani uz učinke na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš. Razvrstajte ih na pozitivne i negativne.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti. 

radna mjesta
radioaktivno onečišćenje
proizvodnja energije
POZITIVNI UČINCI
NEGATIVNI UČINCI

Navedeni su pojmovi koji se odnose na veliki smog u Londonu 1952. godine i njegove uzroke.

Pojmovi su vezani uz učinke na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš. Razvrstajte ih na pozitivne i negativne.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti. 

koristi se jeftiniji ugljen, a skuplji se (kvalitetniji) izvozi
respiratorne bolesti
zaustavljen promet
zagađenje zraka
POZITIVNI UČINCI
NEGATIVNI UČINCI

Navedeni su pojmovi koji se odnose na pozitivne i negativne učinke primjene tehnologije na čovjeka.

Pojmovi su vezani uz učinke na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš. Razvrstajte ih na pozitivne i negativne.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti. 

skraćivanje putovanja
nomofobija
slabija koncentracija
dostupnost informacija
gospodarski razvoj
izloženost plavoj svjetlosti
POZITIVNI UČINCI
NEGATIVNI UČINCI

22. Sva lica tehnološkog razvoja

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete analizirati industrijske, prometne, nuklearne, energetske i informatičke havarije.
  • Naučit ćete pretpostaviti moguće posljedice zatajenja tehnologije za okoliš.
  • Naučit ćete pretpostaviti moguće posljedice zatajenja tehnologije za organizaciju prostora.
  • Naučit ćete istražiti pozitivne i negativne učinke primjene tehnologije na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 6: TEHNOLOGIJA I PROSTOR - Ishodi učenja: GEO SŠ C.3.3. Učenik istražuje i analizira pozitivne i negativne učinke megaprojekata na okoliš te njihovu održivost., GEO SŠ C.B.3.4. Učenik istražuje uzroke i raspravlja o posljedicama tehnoloških zatajenja na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
    1. Videolekcija 6.1: Megaprojekti u Hrvatskoj i svijetu - Ishodi učenja: Naučit ćete opisati primjere velikih intervencija u prostoru (megaprojekti)., Naučit ćete obrazložiti na primjerima društveno-gospodarske učinke gradnje megaprojekata., Naučit ćete analizirati utjecaj megaprojekata na okoliš na primjerima iz Hrvatske i svijeta., Naučit ćete analizirati održivost megaprojekata na primjerima iz Hrvatske i svijeta.