Učitavanje

4. Suočavanje s klimatskim promjenama

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćeš navoditi primjere međunarodne aktivnosti usmjerene smanjenju čovjekova utjecaja na klimatske promjene.
  • Naučit ćeš uspoređivati i obrazložavati različita stajališta država i organizacija u svijetu o smanjenju emisije stakleničkih plinova.
Dobar vam dan želim. Moje ime je Deniver Vukelić i govorit ću vam o tome kako su se ljudi suočavali s klimatskim problemima kroz povijest. Sve od 20. stoljeća, ali i danas, najveći klimatski problemi su oni vezani uz nepogode. To su najčešće tuča, oluja i suše. U suvremeno doma ljudi nastoje zaštiti svoju ljetinu različitim tehnološkim dostignućima, navodnjavanjem, protugradnim raketama i drugim metodama. Kroz europski i hrvatski srednji vijek, pa sve do 19. stoljeća ljudi su ove probleme najčešće gledali kroz religijske i magijske poglede. Suša, tuča i oluja najčešće su smatrane ili božjim kaznama ili uzrokovane od neke neprijateljske demonske ili ljudske sile. Kao i bolesti bio je čest pogled da grešnost ljudi uzrokuje svojevrsnu kaznu zbog koje se oni moraju pokajati. Također su ljudi često vjerovali da tuču, oluju i sušu uzrokuju vještice koje lete iznad obrađenih polja i uništavaju ih ili iz vlastite zlobe ili jer su u dosluhu s đavlom. Na hrvatskom prostoru poznata su mnoga suđenja, službena svjetovna, ali i seoski linčevi. U njima su brojne nedužne, uglavnom ženske osobe, bile optužene da su vještice i spaljene na lomači. Također, često su svećenici upućivali i molitve protiv tuče i oluje. Sačuvane su brojne ljekaruše, od kojih su najpoznatije one s Kvarnera, koje su sadržavale složene molitve protiv oblaka. Od kad su nastali prvi zvonici, u 7. stoljeću, ljudi su vjerovali u njihovu moć sprečavanja oluje. Tako da bi se obično prije oluje ili tuče zvonilo. Prvi razlog je da se ljudi upozore na nepogodu, ali također je i vjerovanje bilo da zvuk zvona može zaustaviti oblake. Osim toga, postojala su i vjerovanja u posebne ljude koji su imali moći ili letjeti u fizičkom obliku, ili u snu i različitim magijskim metodama odagnati olujni oblak dalje od sela. U nekim oblicima ovoga vjerovanja, gdje se smatralo da vještice ili druge osobe koje imaju moć donijeti oluju ili tuču, te bi se posebne osobe na nebu tukle protiv njih. Ako bi pobijedile, ljetina bi bila spašena. Osim demona, vještica i drugih bića, ljudi su za sušu i druge probleme znali optužiti i različite marginalne skupine, primjerice Židove, Rome, strance i druge te bi pokušavali progonima tih skupina riješiti svoje probleme sa klimatskim nepogodama.. Transkript: Dobar vam dan želim. Moje ime je Deniver Vukelić i govorit ću vam o tome kako su se ljudi suočavali s klimatskim problemima kroz povijest. Sve od 20. stoljeća, ali i danas, najveći klimatski problemi su oni vezani uz nepogode. To su najčešće tuča, oluja i suše. U suvremeno doma ljudi nastoje zaštiti svoju ljetinu različitim tehnološkim dostignućima, navodnjavanjem, protugradnim raketama i drugim metodama. Kroz europski i hrvatski srednji vijek, pa sve do 19. stoljeća ljudi su ove probleme najčešće gledali kroz religijske i magijske poglede. Suša, tuča i oluja najčešće su smatrane ili božjim kaznama ili uzrokovane od neke neprijateljske demonske ili ljudske sile. Kao i bolesti bio je čest pogled da grešnost ljudi uzrokuje svojevrsnu kaznu zbog koje se oni moraju pokajati. Također su ljudi često vjerovali da tuču, oluju i sušu uzrokuju vještice koje lete iznad obrađenih polja i uništavaju ih ili iz vlastite zlobe ili jer su u dosluhu s đavlom. Na hrvatskom prostoru poznata su mnoga suđenja, službena svjetovna, ali i seoski linčevi. U njima su brojne nedužne, uglavnom ženske osobe, bile optužene da su vještice i spaljene na lomači. Također, često su svećenici upućivali i molitve protiv tuče i oluje. Sačuvane su brojne ljekaruše, od kojih su najpoznatije one s Kvarnera, koje su sadržavale složene molitve protiv oblaka. Od kad su nastali prvi zvonici, u 7. stoljeću, ljudi su vjerovali u njihovu moć sprečavanja oluje. Tako da bi se obično prije oluje ili tuče zvonilo. Prvi razlog je da se ljudi upozore na nepogodu, ali također je i vjerovanje bilo da zvuk zvona može zaustaviti oblake. Osim toga, postojala su i vjerovanja u posebne ljude koji su imali moći ili letjeti u fizičkom obliku, ili u snu i različitim magijskim metodama odagnati olujni oblak dalje od sela. U nekim oblicima ovoga vjerovanja, gdje se smatralo da vještice ili druge osobe koje imaju moć donijeti oluju ili tuču, te bi se posebne osobe na nebu tukle protiv njih. Ako bi pobijedile, ljetina bi bila spašena. Osim demona, vještica i drugih bića, ljudi su za sušu i druge probleme znali optužiti i različite marginalne skupine, primjerice Židove, Rome, strance i druge te bi pokušavali progonima tih skupina riješiti svoje probleme sa klimatskim nepogodama..

Više o ovim mjerama možete proučiti na sljedećoj stranici:
https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2020_04_46_921.html

Procjena znanja

Dopunite odgovor. 

Koja je organizacija počela rasprave o negativnim posljedicama klimatskih promjena? 

U sljedećem zadatku pojmove poredajte prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti. 

Poredajte protokole i konferencije od najstarijeg prema najmlađem. 

1. Pariški sporazum 
2. Kyotski protokol 
3. Kopenhaški dogovor 
4. Konferencija UN-a o klimi u New Yorku 

Odabirom točne riječi u padajućem izborniku riješite zadatak. 

Koji je sporazum danas na snazi i prema kojem mnoge države usmjeravaju svoje ciljeve i donose mjere?

Označite točan odgovor. 

Glavni cilj Pariškog sporazuma je: 

Označite točan odgovor. 

Država koja se 2017. godine suprotstavila mjerama za smanjenje globalne temperature zraka je:

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene karte. 

Označite točne odgovore. Tri su odgovora točna. 

Označite brojeve kojima su označene države/područja s najvećom emisijom stakleničkih plinova u 21. stoljeću.  

4. Suočavanje s klimatskim promjenama

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćeš navoditi primjere međunarodne aktivnosti usmjerene smanjenju čovjekova utjecaja na klimatske promjene.
  • Naučit ćeš uspoređivati i obrazložavati različita stajališta država i organizacija u svijetu o smanjenju emisije stakleničkih plinova.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: KLIMATSKE PROMJENE - Ishodi učenja: Učenik analizira posljedice globalnoga zatopljenja te aktivnosti međunarodne zajednice u rješavanju toga problema., Učenik analizira promjene klime te argumentirano objašnjava utjecaj čovjeka na globalno zatopljenje.
    1. Videolekcija 1.1: Klimatske promjene tijekom daleke geološke prošlosti i kvartara - Ishodi učenja: Naučit ćete opisati obilježja malog ledenog doba., Naučit ćete objasniti uzroke pojave ledenih doba., Naučit ćete imenovati posljednje ledeno doba., Naučit ćete razlikovati glacijale i interglacijale, odnosno glacijaciju i interglacijaciju., Naučit ćete opisati obilježja Würma., Naučit ćete pokazati prostor Europe zahvaćen pleistocenskom glacijacijom., Naučit ćete navesti instrumentalno razdoblje.
    2. Videolekcija 1.2: Uzroci klimatskih promjena - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti učinak staklenika., Naučit ćete objasniti utjecaj čovjeka na ispuštanje stakleničkih plinova., Naučit ćete proučavati podatke o glavnim stakleničkim plinovima u atmosferi i globalnoj temperaturi., Naučit ćete objasniti Milankovićeve cikluse., Naučit ćete objasniti antropogene čimbenike klimatskih promjena., Naučit ćete objasniti prirodne čimbenike klimatskih promjena.
    3. Videolekcija 1.3: Posljedice klimatskih promjena - Ishodi učenja: Naučit ćete objašnjava aktualne prirodno-geografske promjene koje se događaju zbog globalnoga zagrijavanja., Naučit ćete analizira podatke o glavnim stakleničkim plinovima u atmosferi i globalnoj temperaturi., Naučit ćete objašnjava utjecaj klimatskih promjena na život na Zemlji., Naučit ćete objašnjava moguće posljedice globalnoga zagrijavanja, negativne (npr. invazivne vrste, klimatske migracije stanovništva, sukobi) i pozitivne (npr. nove poljoprivredne i turističke mogućnosti).