Izjava o pristupačnosti

U skladu sa Zakonom o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora Republike Hrvatske (NN 17/19), CARNET-ovi digitalni obrazovni sadržaji (DOS) izrađeni su na način da dizajn, funkcionalnosti i sam sadržaj u najboljoj mogućoj mjeri budu pristupačni svim korisnicima, uključujući osobe s invaliditetom, od kojih mnoge koriste pomoćnu tehnologiju. DOS-ovi za nastavne predmete namijenjeni su učenicima za učenje i provjeru znanja. Koriste se na nastavnom satu, ali i tijekom samostalnog učenja i rada kod kuće. Razvijeni su u okviru projekta e-Škole: Razvoj sustava digitalno zrelih škola (II. faza). Ova Izjava o pristupačnosti odnosi se na e-Škole DOS za Njemački jezik za 1. razred opće gimnazije.

Status usklađenosti

e-Škole DOS Njemački jezik 1 je djelomično usklađen sa Zakonom o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora.

Sadržaji su dobro strukturirani, a korištena tehnička rješenja su intuitivna i jednostavna za praćenje. Sve upute su praćene uputama na hrvatskom jeziku, a dodana vrijednost je u ponuđenim rješenjima uz svaki zadatak što značajno olakšava rad i poboljšava motivaciju korisnika s različitim razvojnim teškoćama.

Ispunjena je većina zahtjeva europske norme EN 301 549 V1.1.2 (2015-04), ali uz neke iznimke.

Nepristupačni sadržaj

Iznimke od usklađenosti sa Zakonom o pristupačnosti, prema četiri opća zahtjeva za osiguranje pristupačnosti – mogućnost opažanja, operabilnost, razumljivost i stabilnost – očituju se u sljedećim dijelovima sadržaja:

Kod odabira kontrasta ili odgovarajuće veličine ili tipa fonta, povratak na navedenu traku izbornika moguć je uz „skrollanje“ prema gore (traka izbornika nije vidljiva cijelo vrijeme). Po završetku svih jedinica određenog modula nije moguće preći na drugi modul, potreban je povratak na početni izbornik modula koji onda omogućava prelazak na sljedeći modul ili povratak na prethodni. U doradama tehničkih rješenja svakako omogućiti prelazak na novi modul po završetku posljednje jedinice modula u kojem se trenutno radi.

Sadržaji su u većini preglednika stabilni (osim Internet Explorer). Nestabilnost se manifestira kod povećanja fonta na način da se narušava struktura teksta. Nestabilnosti u navedeno pregledniku se manifestiraju i na razini grafičkih elementa koji gube vidljivost (npr. povratne informacije o točnosti izvedbe; memory zadatci, osmosmjerke i križaljke).

Moduli imaju veći broj zadataka „drag and drop“. Kod svih navedenih zadataka omogućeno je i alternativni način izvršavanja akcije na način da se da se pojam označi klikom i ponovno klikom položi na za to predviđeno mjesto.

Didaktički zadatci (križaljke, osmosmjerke, memory i slaganje slika) zahtjevniji su za rješavanje slabovidnoj djeci jer su polja u kojima su slova nedovoljno velika što je posljedica ograničenog prostora. Navedeni zadatci zahtjevni su i za djecu s motoričkim teškoćama jer je mali prostor za manipulaciju.

Ikone su manje i kod zadataka tipa memory te zadataka koji korite uputu klikni na notu što također otežava izvedbu. Zadatci slaganja slike prema predlošku (puzzle) su teže pristupačni (npr. zadatak u jedinici 5.5.2) jer korisnik ne može imati predložak za vrijeme slaganja dijelova slike. Na taj način se otežava izvedba zadatka djeci s teškoćama pažnje i pamćenja.

Memory zadatci su teže pristupačni jer se ikone ne mogu uvećati. No, uporaba posebnog fonta Slova za disleksiju olakšava vizualnu percepciju sadržaja memory kartica, ali ne rješava pitanje razmaka između ikona. Zadatci tipa Klikni za notu također koriste ikone koje se ne mogu uvećati. Olakotno je to što se pojmovi na ikonama pojavljuju u ranijim dijelovima jedinice što omogućava lakše uočavanje i prepoznavanje pojma.

Zadatci su intuitivni i prilagođeni razvojnoj dobi korisnika digitalnog obrazovnog sadržaja. Tekst je većinom pozicioniran po lijevoj strani, a upute su jasne i nedvosmislene. U budućim tehničkim doradama potrebno je dodatno pojednostavniti upute reducirajući tekst upute (npr. upute tipa Što je točno? Izaberi točan oblik glagola.). Reduciranjem viška teksta uputa smanjuje se količina teksta tj. potrebnog dekodiranja, a učenik se fokusira na odgovor. Zadatak Vježba H u jedinici 2.2.2 ili 3.3.2.. je zahtjevan za djecu s jezičnim poremećajima jer je teže prohodan zbog nedovoljnog odvajanja odlomaka unutar teksta. U nastavnoj jedinici 3.3.1. zadatak odabira pravilnog redoslijeda je zahtjevniji za djecu s jezičnim teškoćama jer se cijeli zadatak ne prikazuje u cijelosti (potrebo je skrollanje kako bi se došlo do kraja zadatka).

Moduli 4, 5,6,7,8 u Njemački jezik 1 nema uputu prevedenu na hrvatski, a točna rješenja nisu navedena ni u jednoj jedinici. Povratna informacija o točnosti izvedbe postoji za svaki zadatak kao i za test unutar nastavnih jedinica..

Korišten je veći broj animacija. Animacije su dobro osmišljene (posebice STRIP zadatci), ali je budućim doradama potrebno predvidjeti više opisa (alt atribut) kako bi se olakšalo praćenje slabovidnoj i slijepoj djeci (npr. strip u nastavnoj jedinici 2.2.1 i slični zadatci).

Hijerarhije elemenata za učinkovito upravljanje i navigaciju su dobro definirane

Kod korištenja uvećanja prikaza, uvećana slika pokriva cijeli prikaz na ekranu što usporava korisnika jer se uvećana slika mora vratiti na zadanu veličinu kako bi se vidio prozor s pitanjima. Uvećane slike u nekim jedinicama nemaju dodatni opis kao u izvornoj veličini (npr. 3.3.5 ili 8.8.4.). Većina slika uglavnom imaju kraći dodatni opis (alt atribut).

Kontrast slike predmeta u odnosu na pozadinu stranica je većinom adekvatan.

Promjenom kontrasta uredno se prikazuju i perceptivno uočavaju svi elementi jedinice (check box, granice tablica i sl.).

Korištene tablice su uglavnom dobro strukturirane i pregledne.

Transkripcija svih video sadržaja omogućava praćenje sadržaja djeci s oštećenjem vida, ali i omogućava poticanje jezičnih vještina kod djece oštećena sluha ili jezičnim poremećajima. Video u jedinici 4.4.2. je zasićen prikazima bez dodatnog opisa što otežava usvajanje potrebnih informacija.

Podizanje razine pristupačnosti

Izvršitelj će provesti korektivne mjere za rješavanje problema nepristupačnog sadržaja u maksimalnoj mogućoj mjeri.

Priprema ove Izjave o pristupačnosti

Ova Izjava pripremljena je dana 8. rujna 2020., sukladno Predlošku izjave o pristupačnosti koji je u skladu s Direktivom (EU) 2016/2102 Europskog parlamenta i Vijeća o pristupačnosti internetskih stranica i mobilnih aplikacija tijela javnog sektora, a utvrđen je Provedbenom odlukom komisije EU 2018/1523 11. listopada 2018.

Za pripremu ove Izjave korištena je metoda procjene u obliku testiranja pristupačnosti.

Testiranje pristupačnosti provele su osobe s različitim vrstama invaliditeta koje su napredni korisnici informacijske tehnologije.

Operativni sustavi, internetski preglednici i mobilni uređaji na kojima su izvršena testiranja su Windows 10, Mozilla Firefox, Google Chrome 83, Safari, iPhone XS i iPhone 8+.

Pomoćna tehnologija korištena tijekom testiranja obvuhvaća čitače ekrana NVDA i JAWS, čitač ekrana Voiceover i Windows 10 On-Screen Keyboard.

Prilikom testiranja uzeti su u obzir sljedeći zahtjevi za pristupačnost mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje:
• mogućnost opažanja, što znači da sadržaj i sastavni dijelovi korisničkog sučelja moraju biti predstavljeni korisnicima na način da im omogućavaju opažanje,
• operabilnost, što znači da se sastavnim dijelovima korisničkog sučelja i navigacije mora moći upravljati,
• razumljivost, što znači da informacije i način rada korisničkog sučelja moraju biti razumljivi,
• stabilnost, što znači da sadržaji moraju biti dovoljno stabilni da ih mogu pouzdano tumačiti različiti korisnički programi, uključujući pomoćne tehnologije kojima se služe osobe s invaliditetom, kako bi korisnici uvijek imali pristup sadržaju.

Pristupačnost modula provjerena je u skladu sa zahtjevima koje je naručitelj postavio pred izvršitelja u Dokumentaciji o nabavi ev. broj 8-19-VV-OP:
• zahtjevi za osiguravanje digitalne pristupačnosti (Dodatak 3. Zahtjevi za osiguravanje pristupačnosti digitalnih obrazovnih sadržaja)
• tehnički zahtjevi za multimedijske i interaktivne elemente (Dodatak 1. Tehnička specifikacija, poglavlje 3.5.).

Povratne informacije i podaci za kontakt

Sve upite vezane uz pristupačnost e-Škole DOS-a Njemački jezik 1 korisnici mogu uputiti Službi za korisnike (Helpdesk).

CARNET-ov Helpdesk možete kontaktirati:
• e-poštom: helpdesk@carnet.hr
• telefonom: +385 1 6661 555
• telefaksom: +385 1 6661 630
• putem CARNET-ove službene Facebook stranice
• poštom: CARNET-ova Služba za podršku korisnicima, Josipa Marohnića 5, 10000 Zagreb.

Radno vrijeme CARNET-ovog Helpdeska je od ponedjeljka do nedjelje od 8 do 22 sata.

CARNET je dužan na upit, obavijest ili zahtjev korisnika vezano uz osiguravanje pristupačnosti odgovoriti u roku od 15 dana od dana primitka obavijesti, odnosno zahtjeva ili ga u istom roku, uz detaljno obrazloženje razloga koji zahtijevaju odgodu, obavijestiti o naknadnom roku u kojem će odgovoriti na korisnikovu obavijest ili zahtjev. U skladu s uobičajenim radom svog Helpdeska, CARNET će nastojati odgovore na upite obraditi unutar dva radna dana.

Inspekcijski nadzor

Tijelo nadležno za praćenje usklađenosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora sa zahtjevima pristupačnosti i nadzor nad provedbom Zakona o pristupačnosti je Povjerenik za informiranje Republike Hrvatske.

U slučaju nezadovoljavajućih odgovora na obavijest ili zahtjev za povratnim informacijama o pristupačnosti ovog e-Škole DOS-a, korisnici se mogu obratiti Povjereniku za informiranje putem telefona broj +385 1 4609 041 ili putem elektroničke pošte: pristupacnost@pristupinfo.hr.