x
Učitavanje

4.5 Uspoređivanje razlomaka

Što ću naučiti?
Europska unija - Zajedno do fondova EU
Prethodna jedinica
Sadržaj jedinice icon sadržaj jedinice

Na početku...

Nina i Maja naručile su dvije male pizze, a Bruno veliku.

Pročitaj njihove poručice pa odgovori na pitanja.

Jesu li Bruno i Nina pojeli jednaku količinu pizze?

Tko je pojeo više - Maja ili Nina?

Tko je pojeo najviše pizze?

Provjeri svoje odgovore.

Uspoređivanje razlomaka
Sms prijepiska između Brune i Nine o količini pojedene pizze: jedna trećina, ali pizza različitih veličina

Uspoređivanje dijelova različitih cjelina

Želimo li usporediti dijelove različitih cjelina, potrebno je znati ponešto o tim cjelinama. Pažljivo čitaj zadatke koji slijede, dobro razmisli i odgovori na postavljena pitanja.

Kako bi uspoređivanje dijelova cjelina, odnosno uspoređivanje razlomaka, imalo smisla,  te cjeline moraju biti jednakih veličina. U daljnjem proučavanju bavit ćemo se upravo takvim cjelinama.

Uspoređivanje razlomaka jednakih nazivnika ili jednakih brojnika

U sljedećoj interakciji istraži kako uspoređujemo razlomke koji imaju iste nazivnike, a kako one koji imaju iste brojnike pa provjeri svoje zaključke.

Uspoređujemo li razlomke jednakih nazivnika,

 
je onaj koji ima veći
 
. Uspoređujemo li razlomke jednakih
 
, veći je onaj koji ima
 
nazivnik.
veći
brojnika
manji
brojnik

Pomoć:

Na što manje jednakih dijelova dijelimo cjelinu, ti će dijelovi biti veći.

null

Uspoređivanje brojeva različitog zapisa

Brojeve različitog zapisa najčešće uspoređujemo tako da ih zapišemo u istom obliku, ali ponekad to nije potrebno jer, zaključivanjem o vrijednosti zadanih brojeva, sasvim jednostavno određujemo koji je od njih veći, a koji manji.

Zadane brojeve možemo usporediti s brojem 1 ili nekim drugim brojem pa, s obzirom na to, zaključiti kakav je njihov međusoban odnos.

Ako su brojevi manji od jednog cijelog, možemo razmišljati je li njihova vrijednost bliže nuli ili jedinici, u čemu nam može pomoći grafički prikaz ili samo zamišljanje tog prikaza.

Uspoređivanje razlomaka različitih nazivnika

Kako usporediti razlomke različitih nazivnika za koje ne možemo jednostavno zaključiti koji je veći, a koji manji?

Primjer 1.

Dina, Marko i Matej su, za potrebe humanitarne akcije, prodavali čestitke. Ravnopravno su podijelili čestitke i u prvih sat vremena, Dina je prodala 5 6 , Marko 7 12 , a Matej 3 4 svojih čestitki. Tko je prodao najmanje, a tko najviše čestitki?

Pokušamo li usporediti zadane razlomke na način opisan ranije, brzo ćemo zaključiti da su svi razlomci manji od jednog cijelog (jer su pravi), ali i veći od jedne polovine pa nam je teško sa sigurnošću reći koji je od njih najmanji, a koji najveći.

Kako bismo usporedili razlomke, potrebno ih je svesti na isti nazivnik, koji određujemo kao najmanji zajednički višekratnik zadanih nazivnika tj. V ( 6 , 12 , 4 ) . Najveći od njih, broj 12 , višekratnik je preostalim nazivnicima pa je ujedno i najmanji zajednički višekratnik.

Proširimo razlomke.

Dina 5 · 2 6 · 2 = 10 12

Marko   7 12

Matej 3 · 3 4 · 3 = 9 12

Usporedimo li sada razlomke, zaključujemo da je najmanje čestitki prodao Marko, a najviše Dina.


Osim svođenjem na zajednički nazivnik, razlomke možemo usporediti i pomoću grafičkog prikaza.

Primijeni navedene postupke pri rješavanju sljedećih zadataka.

Sat (frtalj,kvarat)
Dva sata koji pokazuju 6:15 i 6:45.

Zanimljivost

15 minuta je četvrtina sata. Znaš li da se, u nekim dijelovima naše zemlje, četvrtina izgovara frtalj ili kvarat?

Ako u Zagrebu čujete da je frtalj sedam, to znači četvrtina sedmog sata, odnosno 6 : 15 . Ako se za polazak u školu trebate probuditi u 6:45, baka bi vas mogla probuditi u tri frtalja sedam. Istovremeno, u Dalmaciji vas nona budi u sedam manje kvarat.

U školu neki kreću u pola osam, neki u sedam i po(l), a zapravo je to 7 sati i 30 minuta.

Kutak za znatiželjne

Odaberi jedan prosti broj veći od 5 . Zapiši barem pet razlomaka čiji je nazivnik odabrani broj. Zapiši zadani razlomak u obliku decimalnog broja. Strpljivo računaj decimale dok ne uočiš pravilnost.

Što primjećuješ? Što zaključuješ?

Bi li zaključak bio isti da je odabran neki drugi nazivnik (uz iste uvjete)?

Raspravi o svome zaključku s razrednim kolegama i predmetnim nastavnikom.

...i na kraju

Ne zaboravi...

Povratak na vrh