x
Učitavanje

7.6 Aktivnosti za samostalno učenje

Što ću naučiti?
Europska unija - Zajedno do fondova EU
Sadržaj jedinice icon sadržaj jedinice

Na početku...

Jesu li i vama vektori oko srca?

Prisjetimo se što smo sve naučili o vektorima.

Vektori na srcu
Vektori na srcu
Vektor je određen d
,
s
i
o
.
Vektore zbrajamo po pravilu t
i
pravilu p
.
null
null

Vektore možemo prikazati u koordinatnom sustavu kao linearnu kombinaciju dva jedinična međusobno

 
vektora. i   je jedinični vektor u smjeru osi
 
, a j je jedinični vektor u smjeru osi
 
.
y  
x
okomita
null
null

Čemu služi pojedina formula?

a x + b x i + a y + b y j
Skalarni umnožak vektora
a x 2 + a y 2
Zbrajanje vektora
a · b = 0
Duljina vektora
a x b x + a y b y a x 2 + a y 2 · b x 2 + b y 2
Kosinus kuta između dva vektora
a · b · cos ρ
Okomitost vektora
α a x i + α a y j
Množenje vektora skalarom
null
null

Primijenimo te formule na sljedećem primjeru.

Primjer 1.

Odredimo kut koji zatvaraju vektori A B i C D sa slike.

Prikažimo vektore A B i C D pomoću vektora i i j .

A B = 4 - 2 i + 2 - 1 j = 2 i + j

C D = 1 - 2 i + 4 - 2 j = - i + 2 j

Kut između dva vektora određujemo pomoću skalarnog umnoška.

cos ρ = 2 · - 1 + 1 · 2 2 2 + 1 2 · - 1 2 + 2 2

cos ρ = 0

ρ = 90 °

Kut između 2 vektora
Kut između 2 vektora

Zadatak 1.

Zadane su točke A ( 1 , 2 ) i B ( 3 , 5 ) . Odredite vektor A B . Odredite α R  tako da vektori A B i C D = α i + 2 j budu okomiti.

A B = 2 i + 3 j

2 α + 3 · 2 = 0

α = - 3   


Vidjeli smo primjenu vektora u različitim područjima. Koje su to vektorske, a koje skalarne veličine?

Razvrstajte veličine u dvije skupine: skalarne i vektorske.

brzina

Skalarne veličine

Vektorske veličine

null
null

Pogledajmo vektorski prikaz sila koje djeluju na automobil.

Da bi automobil mirovao ili se kretao jednoliko, zbroj svih sila koje djeluju na auto mora iznositi 0 .

Na slici je prikazan automobil koji se jednoliko giba na ravnoj podlozi te su istaknute sile koje djeluju na njega.

F m - sila koja pokreće automobil (motor)

F G - sila teža

F b - sila trenja i/ili sila kočenja

N - sila reakcije podloge

Automobil na ravnini
Automobil na ravnini

Koje sile djeluju u smjeru osi x ?

null
null

Koje sile djeluju u smjeru osi y ?

null
null

U kakvom odnosu trebaju biti vektori koji predstavljaju sile F m i F b   kako bi se automobil jednoliko gibao?

null
null

Na slici je prikazan automobil koji se jednoliko giba na uzbrdici i sile koje djeluju na njega.

Automobil na kosini
Automobil koji se uspinje uz brdo

Koje sile djeluju u smjeru osi x ?

null
null

Koje sile djeluju u smjeru osi y ?

null
null

Čemu je jednaka komponenta F G x ?

null
null

Čemu je jednaka komponenta F G y ?

null
null

Zadatak 2.

Odredite F G x za automobil mase 1500 kg koji stoji na kosini nagiba 20 ° . (Uzmite da je g 10 N/kg ).

F G = m · g = 1 500 · 10 = 15 000 N

F G x = F G · sin α = 15 000 · sin 20 ° 5130.3 N  


Svaki vektor u ravnini može se prikazati pomoću neka dva nekolinearna vektora.

Na pravilnom šesterokutu istaknuta su dva nekolinearna vektora: a i b . Poveži vektore koje čine vrhovi šesterokuta s odgovarajućom linearnom kombinacijom ovih dvaju vektora.

Vektori na pravilnom šesterokutu
A C
b
B S
- b
B C
b - a
E F
a + b
A E
2 b - a
null
null

U prethodnom primjeru imali smo dva nekolinearna vektora i njihovim smo korištenjem prikazivali ostale vektore koji su određeni vrhovima šesterokuta. Takvi se vektori nazivaju linearno nezavisni.

Linearno zavisni vektori

Za dva vektora a i b a , b 0 istog smjera kažemo da su linearno zavisni ili kolinearni vektori.

Linearno nezavisni vektor

Dva vektora koji nemaju isti smjer zovu se linearno nezavisni vektori ili nekolinearni vektori.

Za svaka dva linearno nezavisna vektora a i b kažemo da čine bazu u ravnini, tj. svaki vektor c ravnine može se na jedinstven način prikazati kao linearna kombinacija vektora a i b , c = α a + β b , pri čemu su α , β R .

Jesu li vektori i i j linearno nezavisni?

null
null

Možemo li pomoću vektora i i j prikazati bilo koji vektor u koordinatnom sustavu?

null
null

Vektori i i j  linearno su nezavisni. Štoviše, oni čine ortonormiranu bazu u ravnini. To znači da su međusobno okomiti i jedinični te da se svaki vektor u ravnini može prikazati kao njihova linearna kombinacija.

Primjer 2.

Zadani su vektori a = 2 i + j i b = - i + j . Prikažimo vektor c = - 4 i + j kao linearnu kombinaciju vektora a i b .

Želimo li računski riješiti ovaj problem, zapišimo vektor c kao linearnu kombinaciju od a i b .

c = α a + β b  

- 4 i + j = α 2 i + j + β - i + j

- 4 i + j = 2 α i + α j - β i + β j

Vektori su jednaki ako su im jednake komponente uz i i uz j .

- 4 = 2 α - β  

1 = α + β

Rješenje ovog sustava jest sljedeće: α = - 1 i β = 2 .

Dakle, c = - a + 2 b .

Pogledajmo grafički prikaz prethodnog primjera.

Zadatak 3.

Zadani su vektori a = - i + 2 j i b = 2 i + j . Prikažite vektor c = 5 j kao linearnu kombinaciju vektora a i b .

c = 2 a + b .


Na kocki su istaknuti vektori a , b c . Odredite vektor d   kao linearnu kombinaciju tih triju vektora.

Jesu li vektori a , b i c iz prethodnog primjera linearno nezavisni?

null
null

Može li se bilo koji vektor određen vrhovima kocke prikazati kao linearna kombinacija tih triju vektora?

null
null

Ortonormiranu bazu u prostoru čine vektori i , j i k . To su  međusobno okomiti, jedinični vektori od kojih je  i jedinični vektor u smjeru osi x , j je jedinični vektor u smjeru osi y , a k  je jedinični vektor u smjeru osi z . Svaki vektor u prostoru može se prikazati kao linearna kombinacija tih triju vektora.

Primjer 3.

Zadane su točke prostora A 1 , 2 , 3 i B 2 , 3 , 4 . Odredimo radijvektore tih točaka te vektor A B .

O A = i + 2 j + 3 k

O B = 2 i + 3 j + 4 k

A B = 2 - 1 i + 3 - 2 j + 4 - 3 k = i + j + k  

Kutak za znatiželjne

Razmislite kako bi se određivala duljina vektora u prostoru, kako bi se zbrajali vektori, množio vektor skalarom, određivao jedinični vektor u smjeru nekog vektora, računao skalarni umnožak vektora...

Kutak za znatiželjne

Osim zbrajanja vektora, množenja vektora skalarom i skalarnog množenja, postoje još dvije operacije nad vektorima u prostoru: vektorski umnožak i mješoviti umnožak. Proučite kako se oni računaju i što su.

...i na kraju

Jeste li znali da Super Maria pokreću vektori?

Pogledajte video

Važna primjena vektora jest u računalnoj grafici. Pritom se vektori prikazuju kao jednostupčane ili jednoretčane matrice, npr. vektor a = 2 i + j je matrica  2 1 . Više vektora može se prikazati u obliku matrica. Translacija nekog objekta na ekranu računa se kao zbroj vektora, rotacija oko neke točke za kut α  kao množenje matricom  cos α - sin α sin α cos α , centralna simetrija s obzirom na ishodište jest množenje s matricom  - 1 0 0 - 1 itd. Ako imate iskustva u programiranju u nekom programskom jeziku, isprobajte pomicati neki objekt po ekranu  koristeći se vektorima i matricama.


Povratak na vrh