U prethodnim razredima osnovne škole sigurno si čitao/čitala knjigu za čije ti je čitanje trebalo nekoliko dana. U knjizi je o uzbudljivim doživljajima pripovijedalo više likova. Takvo opširnije književno djelo nazivamo dječji roman ili roman za djecu. U ovoj jedinici upoznat ćeš neke od najzanimljivijih naslova romana koje možeš pročitati u petome razredu.
Zadatak 1.
U sljedećem zadatku krije se nekoliko naslova dječjih romana. Posloži ih i prisjeti se onih koje si pročitao/pročitala.
Pozorno promotri sljedeće nizove riječi. Tvoj je zadatak riječi u svakom nizu poredati tako da dobiješ naslov jednog dječjeg romana.
Dječji roman opširna je pripovjedna vrsta dječje književnosti u kojem su glavni likovi djeca.
Ima uzbudljivu i napetu priču te je namijenjen djeci.
Ti likovi najčešće su članovi družina koje imaju vođu. Često se upuštaju u pustolovine i sudjeluju u različitim pothvatima i igrama.
Dok se u romanima za odrasle pojavljuju likovi kao pojedinci, u dječjoj književnosti prisutan je takozvani skupni lik (družina, družba).
Sanja Pilić, Zar baš moram u školu
Zadatak 2.
Poslušaj i pročitaj ulomak iz romana Zar baš moram u školu? autorice Sanje Pilić.
Sanja Pilić, Sestrica Maša (iz romana Zar baš moram u školu?)
TRANSKRIPT
Dobio sam sestricu Mašu. U prvi mah nisam bio oduševljen. Iskreno govoreći, užasnuo sam se. Silni ljudi nahrupili su u našu kuću, popadali sa svih strana u dvorište, migoljili po sobama, muvali se po kuhinji, nestajali u voćnjaku. Sestrica je samo spavala, a oni su se divili kako je lijepa, dobra i napredna i donosili joj razne darove. Osjećao sam se glupo iako sam odrasla osoba koja ide u školu i piše domaće zadaće. Htio sam cuclati prst do besvijesti, imati medvjedića i kupati se u kadici s plastičnim igračkama. Mama, tata, tete i stričevi objašnjavali su kako ne trebam biti ljubomoran, a ja sam bio ljubomoran, žalostan i utučen. Baš bi me zanimalo kako bi se oni osjećali da im se pojavi kakav novi brat ili sestra u životu! Sestrica Maša samo je plakala, jela i spavala, a ja sam dobivao odlične ocjene u školi i crtao divne slike vodenim bojicama. Nitko se nije divio mojim slikama, ali Mašinom gugutanju svi su se divili. Ah! Tata je Mašu stalno nosio u zagrljaju i nešto joj šaputao. Nismo više išli u kino gledati crtiće, a rijetko smo se i igrali autićima. Baš mi je bilo teško! Skužio sam da odrasli ne razumiju malu djecu, a mala djeca još manju djecu. Hm, nezgodno! Otišao sam s mamom do tete psihologice u školi, onda je ona pričala kako ne trebam biti ljubomoran, kako me i dalje svi vole i sve je u redu. Nisam joj vjerovao. Maši je počela rasti kosa i zapravo je postala jako zgodna. Naučila je puzati pa hodati. Govorila je goglj, goglj i brm, brm i bila vrlo umiljata. Znala je doći do mene, a ja bih je pomilovao. Nisam više bio onako ljut. Zapravo, postalo mi je ugodno imati sestricu. Sad sam bio poput drugih učenika u razredu koji imaju braću ili sestre. Čini mi se da sve ljepše crtam, a i dobro pišem sastavke. Učiteljica me pohvalila mami, a mama je to rastrubila po cijelom susjedstvu. Jučer sam naslikao Mašu kako sjedi u sjedalici i igra se s medvjedićem. Mama je rekla da će sliku uramiti i objesiti na zid. Nekako sam sretan! Valjda sam malo odrastao! Uh, dobar osjećaj! Ali bilo je teško, vjerujte mi!
Zanimljivost
Ako želiš saznati više o književnici Sanji Pilić i njezinim djelima za djecu i mlade, posjeti stranice eLektire.
(izvor: Sanja Pilić, Zar baš moram u školu?, Zagreb: Mozaik knjiga, 2008.)
Zadatak 3.
Prateći zapis ulomka iz dječjeg romana, riješi zadatke u nastavku.
Kolekcija zadataka #1
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Dopuni sljedeću tvrdnju tako da bude točna.
Dječakova tek rođena sestrica zove se
Maša
.
null
null
Pridruži radnje prostorima u dječakovoj kući u kojima su se zbivale.
popadali su
migoljili su se
muvali su se
nestajali su
null
null
Prema prostorima koje dječak spominje možeš zaključiti da on sa svojom obitelji živi:
null
null
Kako se dječak isprva osjećao?
null
null
Dopuni sljedeću tvrdnju tako da bude točna.
Prije rođenja sestrice dječak i njegov tata često su išli u
kino
ili
su se igrali
autićima
.
null
null
Poveži likove s odgovarajućim radnjama u ulomku.
dobiva odlične ocjene, crta
tata
plače, jede, spava, guguće
Maša
nosi Mašu u zagrljaju, šapuće joj
dječak
null
null
Dopuni tvrdnje ponuđenim riječima.
Skužio sam da
ne razumiju
, a
ne razumiju
.
još manju djecu
mala djeca
odrasli
malu djecu
null
null
Mama je dječaka odvela na razgovor:
null
Upiši umanjenice kojima se dječak služi. U tome će ti pomoći ponuđene imenice.
sestra
sestrica
medvjed
medvjedić
auto
autić
crtani film
crtić
null
null
Odaberi dva točna odgovora. Sestrica se na početku služila samo sljedećim usklicima:
null
null
Kako je sestrica Maša rasla, tako ju je dječak sve više prihvaćao i volio. On tada za sebe kaže da je:
null
null
Kad dječak na kraju kaže: "Ali bilo je teško, vjerujte mi!", zapravo se obraća:
null
null
Već iz prve rečenice: "Dobio sam sestricu Mašu." vidimo da je pripovjedač:
Dječak je pripovjedač koji piše o sebi i svojoj obitelji, dakle u prvom je licu/osobi (ja).
Dječji se roman odlikuje jednostavnošću stila i izraza te gotovo uvijek sretnim završetkom, a njegova je radnja podijeljena na poglavlja.
Ivan Kušan, Koko i duhovi
Zadatak 4.
Pročitaj sažetak romana u nastavku, a zatim, po želji, pročitaj cijeli roman ili pogledaj istoimeni film. U nastavku ćeš pronaći pitanja kojima se možeš voditi u razumijevanju djela.
Primjer 1.
Sažetak romana Koko i duhovi Ivana Kušana
Dječak Koko sa svojim društvom istražuje tajanstvenu smrt starog Vinceka u čiji se stan doselila Kokova obitelj. Tijekom svoje pustolovine nailaze na mnoge prepreke, nepoznate neprijatelje i čudne događaje, ali ih na kraju sve uspješno svladaju. Dakle, roman završava sretno - dječaci otkriju prave neprijatelje, pronađu starog Vinceka – živog – te saznaju da je on, zapravo, djed njihova dobrog prijatelja Bože.
Kutak za znatiželjne
Prema romanu Ivana Kušana Koko i duhovi 2011. godine njegov je sin Daniel Kušan snimio istoimeni film. U jednom je intervjuu uoči prvog prikazivanja spomenutog filma Daniel Kušan rekao: "Koko je jedan od nas. To što on proživljava, može se dogoditi bilo kome od nas. On u početku svake svoje knjige ne zna što bi točno, nije baš ni hrabar, nije baš ni pametan, dolazi do krivih zaključaka... I onda, kako ide knjiga ili film, on postaje sve hrabriji, postaje hrabriji od svojih roditelja koji bi trebali biti tu da ga zaštite, ali oni su nemoćni. U početku je poput svakog od nas, no kroz knjigu on odrasta."
Pitanja za usporedbu i razumijevanje pripovjednoga djela i filma
Po čemu se film razlikuje od knjige?
Jesu li glumci u filmu vjerno dočarali likove iz knjige koje glume? Objasni.
Jesi li više uživao/uživala čitajući knjigu ili gledajući film? Objasni.
Koja je osnovna misao knjige/filma? Navedi je i objasni svojim riječima.
Objasni o kojim životnim vrijednostima govore i knjiga i film (obitelj, prijateljstvo i sl.) pa ih poveži sa svojim iskustvom.
Napiši preporuku za knjigu/film Koko i duhovi kako bi privukao/privukla što veći broj čitatelja/gledatelja.
Mark Twain, Pustolovine Toma Sawyera
Zadatak 5.
Pročitaj sažetak romana Pustolovine Toma Sawyera u nastavku, a zatim, po želji, pročitaj cijeli roman ili pogledaj istoimeni igrani ili animirani film.
Primjer 2.
Roman Pustolovine Toma Sawyera američkoga književnika Marka Twaina u književnosti je prozvan njegovim najpoznatijim djelom i omiljenim dječjim štivom. U njemu je pisac opisao doživljaje dječaka Thomasa Sawyera i njegov odnos prema obitelji, prijateljima i ostalim stanovnicima mjesta St. Petersburga. Roman obuhvaća 35 poglavlja, a u svakom je prikazana Tomova pustolovina. Njegova radoznalost i nemiran duh navodili su ga da stvara probleme svojoj tetki Polly, a često se sukobljavao i s drugim dječacima. Pisac je u djelu dao stvarni prikaz djetinjstva kakvo je i sam imao.
Zanimljivost
Pisac M. Twain o svom je romanu o Tomu Sawyeru rekao sljedeće:
"Većina pustolovina opisanih u ovoj knjizi zaista se i dogodila. Jednu ili dvije doživio sam sâm, a ostale su doživjeli moji nekadašnji školski prijatelji. Hucka Finna preslikao sam iz života, a isto tako i Toma Sawyera, ali ne po uzoru na jednu osobu – Tom je mješavina bitnih osobina trojice dječaka. Premda je glavna nakana moje knjige da posluži za zabavu dječacima i djevojčicama, nadam se da je zbog toga neće izbjegavati ni muškarci i žene jer mi je djelomično na umu bio pokušaj da odrasle na šaljiv način podsjetim na ono što su i sami nekad bili, kako su se osjećali, mislili i govorili te u kakve su se neobične pothvate katkad upuštali."
Zaigraj igru memory! Na prvih pet kartica zapisane su rečenice, a na ostalim su karticama ilustracije pet izdvojenih pustolovina Toma Sawyera. Rečenicama pridruži odgovarajuće ilustracije.
Jako dobar prijatelj jednog od najvećih američkih pisaca svih vremena Marka Twaina, autora Toma Sawyera i Huckleberryja Finna, bio je – Nikola Tesla, naš slavni znanstvenik i izumitelj!
Više o tom prijateljstvu pročitaj na sljedećoj poveznici.
Događaji se u romanu za djecu uglavnom odvijaju prema redoslijedu kako su se i stvarno odvijali, odnosno kronološkim redom.
Zanimljivost
Znaš li...
Disleksija je jedna od nekoliko teškoća u učenju. Očituje se različitim teškoćama u različitim oblicima jezika, često uključujući uz probleme čitanja i razumijevanje kraćih riječi apsktraktnog značenja, riječi kojima se imenuju prostorno-vremenski odnosi, složenica kojima hrvatski jezik obiluje i drugih, a može uzrokovati i poteškoće u stjecanju vještine pisanja. Disleksija dijelom iščezava kako dijete postaje starije. Moguće ga je znatno smanjiti pravodobnom i ciljanom pomoći.
Osobe s disleksijom možda ne vole čitanje i pisanje, učiti hrvatski ni strane jezike, no neki su poznati disleksičari ipak bili uspješni u pisanju. Primjerice, književnici Hans Christian Andersen, danski bajkopisac, te Mark Twain, američki romanopisac, također su bili disleksičari.
Melita Rundek, Psima ulaz zabranjen
Zadatak 6.
Pročitaj o čemu je riječ u romanu Melite Rundek Psima ulaz zabranjen, a zatim ga pročitaj u cijelosti. Potom riješi zadatke u nastavku.
Primjer 3.
Podnaslov romana Psima ulaz zabranjen upućuje na to da je ovdje riječ o "veseloj ljubavnoj pripovijesti o psima, knjigama i ostalome". I zaista taj maštoviti roman govori o smislu i važnosti knjige, čitanja i pisanja. Roman se sastoji od 16 poglavlja, a njegova se radnja odvija u maloj zamišljenoj zajednici na rubu grada. U njemu se pojavljuju likovi dječaka Tomice, psa koji čita knjige, policajca koji ulazi u knjigu, knjižničara, knjižničarke i brončanog spomenika Velikog pisca (Matoša!) koji se na svima nejasan način preselio iz središta grada u mali park i sa svoje klupe upućuje dječaka, budućeg pisca, u čudo lektire i čitanja.
Naslovnica romana
Događaje iz romana Melite Rundek Psima ulaz zabranjen poredaj pravilnim redoslijedom.
Pas sjedi ispred knjižnice i želi ući.
Tomica razgovara s piscem na klupi.
Tomica mašta o psu i pustolovini.
Tomica je uza svog psa zavolio čitanje.
Knjižničarka želi upoznati ljubitelja knjiga.
Pas utrči u knjižnicu.
null
null
Kolekcija zadataka #2
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Svakoj sličici pridruži izraz koji je najtočnije opisuje. Svaki od njih možeš upotrijebiti kao natuknice u sastavljanju sažetka knjige.
Jedan od najpoznatijih dječjih romana na svijetu roman je mađarskoga književnika Ferenca Molnara Junaci Pavlove ulice. Objavljen je 1906. godine, po njemu je snimljen i film, a u Budimpešti je u spomen na malog Nemečeka, jednog od glavnih likova u djelu, i ostale dječake iz Pavlove ulice podignut spomenik.
Korelacija
Roman Ivane Brlić-Mažuranić Čudnovate zgode šegrta Hlapića objavljen je 1913. godine i smatra se prvim hrvatskim romanom za djecu. Prema tom je romanu 1982. godine snimljena radijska drama, 1997. godine animirani film, a 2013. godine snimljen je i igrani film Šegrt Hlapić.
Taj znameniti roman hrvatske dječje književnosti u obliku zvučne knjige možeš pronaći na poveznici.