Uputite učenike neka riješe interaktivni sadržaj Tajne naše motivacije. Nakon što učenici upare aktivnosti i njihove pokretače, podijelite ih u male tročlane skupine. Potaknite ih da međusobno rasprave i usporede svoje odgovore. Započnite raspravu pitanjem jesu li svi odabrali iste pokretače za aktivnosti koje su procjenjivali. Ako jesu, neka imenuju te aktivnosti za koje su birali iste pokretače, a posebno neka istaknu one za koje im se motivatori razlikuju. Pitajte ih o čemu to ovisi. Naglasite im podjelu pokretača na vanjske i unutarnje te izvedite zaključke o količini unutarnjih motivatora kada se radi o aktivnostima vezanim uz školsko učenje i aktivnostima vezanim uz slobodno vrijeme. Prezentirajte učenicima multimedijski videozapis Pojava naučene bespomoćnosti te povedite razgovor o povezanosti između uspjeha u učenju i percepcije, (ne)ugodnih emocija i unutarnje motivacije.
Uz pomoć interaktivnog sadržaja Način na koji doživljavaš svoj (ne)uspjeh, približite učenicima utjecaj atribucijskog stila na motivaciju za učenje.
Upitajte ih mogu li sa sigurnošću prepoznati o kojem se pokretaču radi kod aktivnosti kojima se i oni često bave? Pokažite im video Present koristeći metodu gledanja s predviđanjem. Video prekinite u 20. sekundi i upitajte učenike što motivira dječaka iz filma na igranje igrice. Potom nastavite gledanje do 1:03 min. Zaustavite video i upitajte učenike kakva je reakcija dječaka na dar koji je dobio od majke. Nastavite gledanjem do 2:04 min. Jesu li se dogodile kakve promjene u dječakovoj pažnji i usmjerenosti na igranje igrice? Što se događa s njegovim osjećajima? Nastavite gledanje do 3:25 min, tj do kraja. Je li ovakav kraj iznenadio učenike? Podsjetite ih na odgovore koje su dali na početku na pitanje što motivira dječaka iz filma na igranje igrica. Uočavaju li sada i neke druge pokretače koji su prisutni? Naglasite kako je promjena percepcije i emocija dovela do promjene u izboru aktivnosti.
Na kraju učenicima ponudite vježbu. Neka se prisjete jedne teške i naporne aktivnosti koja ima kratak rok za dovršenje i napišu je na listu papira tako da započnu rečenicu sa: Ja moram... (slijedi opis aktivnosti koju moraju napraviti), npr. pročitati cijelu lektiru u jednom danu i napisati kratak osvrt. Pozovite nekoliko učenika da pročitaju koju su aktivnost napisali. Upitajte ih kako se osjećaju kad ju glasno pročitaju. Osjećaju li pritisak i napor zato što nešto moraju. Sada im dajte uputu da napišu tu istu aktivnost, ali tako da rečenicu započnu riječima Ja želim i na kraju puste da im se nadoveže neki razlog zašto bi to željeli, npr. Ja želim pročitati cijelu lektiru u jednom danu i napisati kratak osvrt jer želim zadržati odličnu ocjenu iz Hrvatskog jezika.
Razgovarajte o tome kako se sada osjećaju. Naglasite kako je promjena percepcije i isticanje cilja dovela do promjene u emocijama koje prate aktivnost. Preporučite im da ovu vježbu koriste u situacijama kada im neugodne emocije otežavaju školsko učenje.
Pri podjeli učenika u tročlane skupine, omogućite učenicima s teškoćama ravnopravno i aktivno sudjelovanje u radu skupine. Birajte učenike koji imaju razumijevanje za sposobnosti i teškoće učenika, a vi podijelite uloge učenicima ovisno o njihovim sposobnostima. Po potrebi, omogućite rad u paru unutar skupine (pr. učenik s oštećenjem vida). Prije rasprave pojasnite učenicima o čemu će se raspravljati te po potrebi proslijedite napisane natuknice o temi, što će biti osobito podrška učenicima s teškoćama pažnje. Kao podršku u raspravi pripremite tablicu s dva stupca u kojima će se nalaziti primjeri aktivnosti školskog učenja i slobodnog vremena. U tablicu će učenik sam upisivati prema datim primjerima. Navedeno će biti podrška učenicima s teškoćama učenja. Pri prikazu videozapisa osigurajte učenicima s oštećenjem vida sjedenje u blizini izvora zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha titlove. U zadatku postavljanja pitanja učenicima pri prekidu videozapisa, pripremite ista pitanja u pisanom obliku, što će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje. S učenicima s teškoćama pažnje provjerite razumijevanje upute. Ostavite na izbor učeniku s teškoćama želi li naglas pročitati aktivnosti koje je zapisao u zadatku. Prije razgovora o emocijama, ponovite i oprimjerite emocije koje se navode u zadatku. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike koji žele znati više uputite na detaljnije proučavanje atribucijskih stilova i njihovu ulogu u objašnjavanju vlastitog uspjeha i neuspjeha, a koji su opisani u interaktivnom sadržaju Način na koji doživljavaš svoj neuspjeh. Na temelju prikupljenih informacija učenici mogu izraditi tematski prikaz (infografika, letak, brošura, video…) atribucijskih stilova u digitalnom alatu Adobe Spark.
Pripremite nekoliko (4-5) različitih kraćih odlomaka, svaki s otprilike stotinjak riječi, te na početku sata zamolite učenike da u jednoj minuti, u sebi, bez podcrtavanja i bez praćenja prstom prebroje sve riječi u odlomku te da rezultat upišu u digitalnom alatu Socrative. Ovisno o veličini odlomaka i jesu li i u digitalnom obliku, možete u alatu izraditi pitanja i dodati slike odlomaka ili možete učenicima ispisati odlomke pa neka u alat samo upisuju broj riječi koje su prebrojili u 1 minuti. Kako je važno da učenici ne vide druge rezultate, predlažemo da kviz pokrenete u načinu Teacher Paced u kojem imate mogućnost pokrenuti jedno po jedno pitanje.
Usporedite rezultate koje su dobili različiti učenici za isti odlomak i pokažite im točan broj riječi u svakom odlomku. Raspravite zajednički dobivene rezultate i zamolite ih da nakon toga odgovore na pitanje koje možete postaviti u Mentimetru (tip pitanja Word Cloud): “Što je sve utjecalo na moj rezultat?” Kratko raspravite njihove odgovore, a zatim organizirajte World café.
Prezentirajte učenicima multimedijski videozapis Fitness za mozak te ih potaknite neka odgovore na pitanja u interaktivnom elementu. Podijelite, zatim, učenike u četiri grupe. Na temelju pogledanog videozapisa i informacija s interneta svaka grupa treba istražiti zadani problem i skicirati ga u obliku kognitivne mape na posteru na stolu.
Grupa Dopamin neka istraži neurohormon dopamin, koji dio mozga ga luči, na koji dio mozga djeluje i kako mozak reagira na smanjene koncentracije dopamine, a kako na povećane. Grupa Nagrada neka istraži što zapravo potiče naša ponašanja i istraže evolucijsko podrijetlo tih mehanizama. Grupa Koncentracija neka istraži kako na mozak i koncentraciju djeluju računalne igrice, društvene mreže i videosadržaji te zbog čega osoba teško mijenja takvo ponašanje. Grupa Detox neka istraži kojim se postupcima mogu oporaviti receptori za dopamin i zbog čega je to važno i za mozak i za tijelo.
Nakon 30 minuta sastavite nove grupe tako da jedan do dva učenika ostaju za istim stolom, a ostali se rasporede u preostale tri grupe. Učenici u novim grupama raspravljaju o sadržajima koje su proučili te se nakon 15 minuta vraćaju u početnu grupu i sada zapisuju zaključke tako da dopune i prošire svoju početnu skicu. U zaključku sve grupe trebaju odgovoriti i na pitanje: Zbog čega se mozak ponekad treba i dosađivati? Svaka grupa na kraju treba sažeto izložiti rezultate svojih istraživanja i dati odgovor na zaključno pitanje.
Tekstove odlomaka grafički oblikujte fontom Arial, minimalno 14 pt veličinom, većim razmakom između riječi, većim proredom, istaknite bitno u tekstu. Navedeno će biti podrška učenicima s teškoćama učenja, osobito s teškoćama čitanja. Zadatak brojenja riječi prilagodite sposobnostima učenika, primjerice za učenike s teškoćama pažnje ili čitanja smanjite broj riječi i produljite vrijeme rada, po potrebi omogućite im i rad u paru. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu grupe. Pri sastavu grupe vodite računa o senzibilitetu ostalih učenika te razumijevanju teškoća, ali i sposobnosti učenika s teškoćama. Proslijedite učenicima primjer kognitivne mape kao predložak za izradu vlastite. Pripremite smjernice za pretraživanje Interneta, u pisanom obliku. Učenicima dodatno pojasnite upute o rotaciji unutar grupa te provjerite razumijevanje upute. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresirani učenici mogu u timu provesti istraživanje na temu: Kako poboljšati vlastitu koncentraciju?, služeći se vježbama koncentracije iz digitalnog obrazovnog sadržaja Učenje: Dosada, frustracija ili zanesenost (flow)? Samostalno neka izaberu metodu koju će koristiti za poboljšanje koncentracije i neka odrede razdoblje u kojem će ga provesti. Važno je da vode dnevnik i tjedno izvještavaju voditelja tima o svome napretku. Nakon provedenog istraživanja neka o rezultatima izvijeste u razredu.
Kao motivacijski uvod u upoznavanje dramaturškog postupka provođenja lajtmotiva u glazbeno-scenskim djelima romantizma, učenicima, bez prethodne najave naziva skladbe i skladatelja, pustite audiozapise (bez videa) sljedećih filmskih ulomaka John Williams: Darth Vader tema iz filma Ratovi zvijezda: Imperij uzvraća udarac (minutaža 01:27) te Klaus Badelt i Hans Zimmer: tema He’s a Pirate (On je gusar) iz filma Pirati s Kariba (minutaža: 00:40). Prije slušanja zadajte sljedeći zadatak učenicima: neka podijele s razredom na unaprijed pripremljenoj Lino ploči svoje asocijacije na pojedinačnu ili obje skladbe. Prokomentirajte izložene zaključke, istaknite činjenice da je riječ o filmskoj glazbi te da pojedine teme karakteriziraju pojedine filmske likove (Darth Vadera i kapetana Jacka Sparrowa), da glazbeno potkrepljuju situacije u filmovima koje su karakteristične za navedene likove te istaknite da se takve glazbene teme i motivi nazivaju lajtmotivi. Pogledajte filmske isječke predložene na početku aktivnosti i po potrebi dodatno prokomentirajte ulogu glazbe u filmu. Podijelite učenike u parove. Dodatno neka promisle u kojim se sve umjetnostima javljaju lajtmotivi te neka odgovor potkrijepe konkretnim primjerom, dodatne informacije mogu potražiti na mrežnim stranicama. Neka svaki par popuni prva dva stupca (što znam i što želim znati) KWL tablice s temom: Lajtmotiv. Tablicu izradite koristeći neki program za obradu teksta, primjerice Word Online. Ukratko prodiskutirajte napisano.
Upoznavanje primjene lajtmotiva u klasičnoj glazbi romantizma započnite razgovorom o skladateljima koji su se služili ovim glazbenim postupkom pri skladanju opera (primjerice Richard Wagner i Carl Maria von Weber). Za ilustraciju se poslužite ulomkom iz sljedeće skladbe: Richard Wagner: opera Lohengrin, lajtmotiv Grala (00:32 - 01:17) iz preludija 1. čina. Prokomentirajte s učenicima glazbena obilježja slušanoga lajtmotiva. Neka istaknu obilježja, primjerice karakteristična glazbala, obilježja i opseg melodije, obilježja ritma i sl., koja najbolje dočaravaju sadržaj opisan glazbom (srednjovjekovnu legendu o vitezu svetoga grala). Zaključke neka upišu u treći stupac KWL tablice.
Upoznavanje primjene lajtmotiva u klasičnoj glazbi romantizma započnite razgovorom o skladateljima koji su se služili ovim glazbenim postupkom pri skladanju opera (primjerice Richard Wagner i Carl Maria von Weber). Za ilustraciju se poslužite sljedećim videozapisom s primjerom lajtmotiva: Richard Wagner: opera Die Walküre, lajtmotiv Kas Walküra. Prokomentirajte s učenicima glazbena obilježja slušanoga lajtmotiva, primjerice obilježja i opseg melodije, obilježja ritma i sl. Zaključke neka učenici upišu u treći stupac KWL tablice. Poslušajte i videozapis ulomka iz opere u kojem je uporabljen slušani lajtmotiv, ulomak: Richard Wagner: opera Die Walküre, ulomak Kas Walküra te prokomentirajte zvukovnu povezanost, glazbenih obilježja lajtmotiva unutar sadržajnog konteksta ulomka.
Na kraju provedite evaluaciju aktivnosti s naglaskom na motivaciji učenika za sudjelovanje u aktivnosti. U tu svrhu možete izraditi anketni listić, primjerice alatom Google Forms (Obrasci). Predlažemo sljedeća pitanja i zadatke: Koju vrstu glazbe rado odabiru za slušanje u slobodno vrijeme? Koji glazbeni primjeri iz provedene aktivnosti odgovaraju glazbenim preferencijama učenika? Neka obrazlože odgovor. Ako preferiraju slušane primjere iz filmske glazbe, smatraju li da pretraživanjem i povezivanjem glazbenih primjera iz filmske ili popularne glazbe s primjerima klasične glazbe može dodatno pridonijeti njihovoj motivaciji za slušanje klasične glazbe i olakšati razumijevanje nastavnih sadržaja? Smatraju li da isti postupak mogu primjeniti i pri učenju i upoznavanju sadržaja i iz drugih predmeta?
Prokomentirajte izložena razmišljanja i zaključke.
Pripremite podsjetnik u obliku kognitivne mape za pojmove lajtmotiva u glazbeno-scenskim djelima romantizma (djela, skladatelji, značajke djela, primjeri lajtmotiva i sl.). Navedeno će biti podrška učenicima s teškoćama učenja i teškoćama pažnje. Prije aktivnosti dijeljenja asocijacija, provjerite uputu s učenicima. Za učenike s oštećenjem sluha pripremite detaljan opis skladbi, odnosno njihove značajke (raspoloženje, tempo, dinamiku i sl.) te također omogućite rad u paru. Pri pregledu filmskih isječaka, učenike s oštećenjem vida posjednite u blizini izvora zvuka. Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u paru. Pri ispunjavanju KWL tablica usmjeravajte učenike potpitanjima te pripremite primjere koji potkrijepljuju tražena glazbena obilježja. Potpitanjima te kratkim i preciznim uputama, razumljivim učenicima pružite podršku u ispunjavanju ankete.
Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka odaberu ulomak iz omiljenog filma ili literature. Odabrani ulomak neka uprizore pantomimom, a karakteristične likove i situacije neka poprate kratkim glazbenim lajtmotivima koje će izvesti tjeloglazbom.
Na početku aktivnosti, učenike podijelite u šest grupa. Svaka grupa neka pogleda jedan videozapis o angažmanu umjetnika pri stvaranju
(Jackson Pollock, Pablo Picasso, Henri Matisse, Theo Jensen, William Kentridge, M.C. Escher) te ih uputite da u grupi putem interneta istraže lik i djelo umjetnika čiji su proces rada gledali. Zatim ih uputite neka pojedinačno ispune Likertova ljestvica, koju ste pripremili u alatu MS Forms. Neka brojčanom ocjenom od 1-5 (1-potpuno neslaganje, 2-neslaganje, 3-neodlučnost/neutralnost, 4-slaganje, 5-potpuno slaganje) izraze stav prema postavljenim tvrdnjama koje se odnose na videozapise i s obzirom na istražen lik i djelo umjetnika (Tvrdnje mogu biti: 1. Primjećujem da je umjetnik jako zanesen dok stvara. 2. Umjetnik je fokusiran i koncentriran pri radu. 3. Umjetnik ne dopušta da ga distraktori iz okoline ometaju pri radu. 4. Umjetnik uopće ne obraća pažnju na okolinu dok stvara. 5. Čini se da umjetnik uživa dok stvara. 6. Smatram da umjetnik vidi svrhu u trenutku dok stvara umjetničko djelo. 7. Umjetnik sigurno i s lakoćom koristi svoja znanja i vještine dok stvara umjetnički rad. 8. Umjetnik se doima samouvjereno, čini se da zna što radi dok stvara djelo.).
Usporedite rezultate i učeničke odgovore te komentirajte dobivene rezultate. Upitajte ih zamišljaju li i inače poznate vizualne umjetnike kao osobe u potpunosti zaokupljene i ispunjene onim što rade. Potaknite ih da navedu još neke umjetnike (npr. Leonardo da Vinci ili Michelangelo) koji bi, prema njihovom mišljenju, ostvarili veoma visoke bodove na tvrdnjama u Likertovoj ljestvici. Upitajte ih smatraju li da i neka druga zanimanja izazivaju istu razinu zaokupljenosti i ispunjenja te ih potaknite da navedu za koja zanimanja smatraju da mogu dovesti do takvog stanja obuzetosti (npr. sportaši, znanstvenici, liječnici, glazbenici,…). Pitajte ih smatraju li da je uzrok ostvarivanja stanja zanesenosti u pojedincu ili u aktivnosti koje obavlja te smatraju li da svaki posao može izazvati stanje zanesenosti ako tako gledamo na njega. Zatim učenicima prikažite Ted razgovor autora Mihalyja Csikszentmihalyija naziva “Očaravajuća obuzetost: tajna sreće” u kojem autor govori o stanju zanesenosti. Nakon pogledanog Ted razgovora potaknite raspravu o činiteljima koji potiču stanje zanesenosti pojedinca. Prikažite im digitalni obrazovni sadržaj Učenje: Dosada, frustracija ili zanesenost (flow)?, usmjerite njihovu pažnju na grafički prikaz koji objašnjava omjer količine izazova i vještine koji su ključni za postizanje stanja zanesenosti. Potaknite učenike da se pokušaju prisjetiti nekog trenutka kada su bili u stanju zanesenosti te pokušaju opisati to stanje i situaciju. Nakon razgovora usmjerite ih i na interaktivni sadržaj Kako potaknuti stanje zanesenosti?.
Prikažite učenicima video u kojem umjetnica Marina Abramović prikazuje jedan svoj način vježbanja koncentracije i fokusa kako bi se približila stanju zanesenosti i pripremila za svoje performanse. Prikažite učenicima Vježbe koncentracije te ih uputite da neke od tih vježbi isprobaju kroz određeni period (primjerice dva tjedna). Nakon što učenici isprobaju vježbe koncentracije, potaknite ih da kroz razgovor podijele svoje iskustvo, neka pokušaju procijeniti koliko im takve vježbe pomažu kao priprema za neku aktivnost.
Za kraj, predložite učenicima da pročitaju cijelu knjigu autora Mihalyja Csikszentmihalyija “Flow: očaravajuća obuzetost: psihologija optimalnog iskustva”.
Pri podjeli učenika u grupe pripazite na sastav grupe te osigurajte učenicima s teškoćama ravnopravno i aktivno sudjelovanje u radu grupe. Birajte učenike koji imaju senzibilitet za sposobnosti i teškoće učenika te različitost u usvajanju i iskazivanju znanja. U zadatku pregleda videozapisa umjetnika omogućite rad u paru učenicima s oštećenjem vida. Vršnjak će biti potpora u opisivanju djela koja se prikazuju. Pripremite pisane kratke i precizne upute za pretraživanje Interneta, što će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje. Likertovu ljestvicu i primjere iste pripremite na podsjetniku koji ćete proslijediti učenicima kao podršku pri ispunjavanju skale. Provjerite razumijevanje tvrdnji te dodatno pojasnite i oprimjerite pojmove Likertove ljestvice: potpuno neslaganje, neslaganje, neodlučnost/neutralnost, slaganje, potpuno slaganje. Pri razgovoru o zanimanjima, pripremite primjere zanimanja i karakteristike, pregledno napisane u tablici, što će biti podsjetnik za učenike s teškoćama pažnje u razgovoru. Pojam zanesenosti oprimjerite situacijom iz svakodnevnog života bliskom učeniku. Za vježbe koncentracije, koje učenici provode, pripremite tablicu praćenja, u svrhu samokontrole i samoevaluacije. U tablicu će se upisivati vrijeme (dan, datum, sat te trajanje vježbe). Pokraj aktivnosti nalazi se kvadratić u koji učenik kvačicom označava ispunjenost vježbe. Za učenike s teškoćama pažnje, uz tablicu pripremite i dnevni raspored aktivnosti na kojem će biti istaknuto i označeno vrijeme za vježbe koncentracije. Prilagodite količinu čitanja učenika s teškoćama učenja (čitanja), dok ostali imaju zadatak pročitati cijelu knjigu. Odredite pojedina poglavlja ili pripremite sažetak. Pretražite nalazi li se knjiga u obliku građe lake za čitanje.
Uputite učenike koji žele znati više neka putem interneta istraže navike, rutinu, vježbe koncentracije, fokusa i usmjerenosti kod različitih vizualnih umjetnika, znanstvenika, sportaša, pisaca, glazbenika. Potaknite ih da izaberu jednu njima najdražu aktivnost. Zadajte im vježbu u kojoj će pokušati svakodnevno kroz mjesec dana izvoditi tu aktivnost i bilježiti svoja zapažanja vezano uz nju. Uputite učenike neka podijele svoja zapažanja i bilješke s ostalim učenicima te porazgovarajte o njima. U tu svrhu možete predložiti učenicima da bilješke vode na online bijeloj ploči Google Jamboard u kojoj mogu dodavati stranice (naziv u alatu: okviri), kreirajući svoj online dnevnik zapažanja.
Na početku aktivnosti uputite učenike da odaberu tjelesnu aktivnost koja im odgovara, a mogu je u kontinuitetu provoditi desetak minuta. Ponudite im nekoliko primjera, kako bi dobili bolju predodžbu o kojem tipu aktivnosti govorite, npr.: vježbe snage po izboru, vježbe istezanja, preskakivanje vijače, vožnja sobnog bicikla, aktivnosti u dvorištu na otvorenom, praćenje kratkih programa vježbanja na kanalu YouTube i sl.). Provedite kratku usmenu anketu kako bi provjerili koju su aktivnost odabrali. Recite učenicima da je važno znati svoj maksimum pri izvođenju određene aktivnosti, kako bi mogli planirati intenzitet vježbanja. Prikažite učenicima multimedijski zapis Pomodoro tehnika i upoznajte ih s tom metodom upravljanja vremenom.
Najavite im da će provoditi odabranu aktivnost u kratkim odmorima tijekom učenja sadržaja ostalih nastavnih predmeta. Neka odrede najmanje 3 odmora (može ih biti, naravno,, i više), u intervalima 25 minuta posvećenih učenju. Odmor ne smije biti kraći od 5, niti dulji od 10 minuta. Neka intenzitet vježbanja u vremenu odmora varira na sljedeći način: 1. pauza 30% od maksimalnog; 2. pauza 50% od maksimalnog; 3. pauza 70% itd. Neka ne prelaze intenzitet od 80%. Posljednja pauza, u skladu s Pomodoro tehnikom, može biti nešto duža, a vježbanje smanjenog intenziteta, npr. 40%. Objasnite učenicima da tijekom učenja mogu planirati, ako žele, različitu tjelesnu aktivnost uz učenje sadržaja različitih predmeta. Da bi postigli bolju motivaciju, uputite ih neka se preko interaktivne aplikacije (npr. MS Teams) povežu s kolegama te vježbaju zajedno online, u parovima ili trojkama. U tu svrhu formirajte tim u navedenoj aplikaciji. Možete ovlastiti učenike članove tima da izrađuju različite kanale prema tipovima vježbi, a vi prema potrebi koordinirajte i usmjeravajte učeničke aktivnosti. Učenici mogu razmjenjivati ideje, planove vježbi, bilježiti rezultate i sl. Neka usklade vrijeme učenja i vrijeme aktivnog odmora i zajedno usporede rezultate, kako u učenju (samovrednovanje), tako i vježbanju. Na kraju učenja i vježbanja neka sami sebe simbolično nagrade za odrađeni trud. (npr. počaste se omiljenim jelom i sl.)
Zajedno s učenicima s motoričkim teškoćama odaberite primjerene vježbe s obzirom na sposobnosti i teškoće. Pojasnite i opišite učenicima vježbe kako bi imali predodžbu o aktivnosti pri izboru vježbi. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma dodatno objasnite i oprimjerite što znači njihov maksimum pri izvođenju aktivnosti te pojam intenziteta vježbanja. S obzirom na prisutne teškoće (motoričke teškoće, dispraksija - teškoće koordinacije pokreta i sl.), prilagodite odabranu vježbu učeniku. Odnosno, prilagodite vrijeme vježbanja i intenzitet ponavljanja u vježbi. Prilagodite i način izvođenja, primjerice, učeniku koji ima veće motoričke teškoće na donjim ekstremitetima, vježba će se bazirati na gornjim ekstremitetima i sl. Ako učenik sudjeluje u vježbanju u parovima ili trojkama online putem, vježba svojim tempom, a ostale učenike u paru ili trojci uputite u način vježbanja učenika s motoričkim teškoćama. Pripremite dnevni raspored u obliku tablice. U tablicu učenik upisuje svoje dnevne aktivnosti s terminom kada se aktivnost odvija te isto tako upisuje i ističe vrijeme za vježbanje. U tablicu će se upisivati vrijeme (dan, datum, sat te trajanje vježbe). Pokraj aktivnosti nalazi se kvadratić u koji učenik kvačicom označava izvršenost vježbe. U tablici pripremite i gotove predloške emotikona, koje će učenik zaokružiti s obzirom na emocije nakon vježbe. Navedeno će biti podrška osobito učenicima s teškoćama pažnje. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu provesti anketu s dvije skupine ispitanika o njihovu iskustvu učenja. Jedna skupina ispitanika (eksperimentalna) neka koristi gore navedenu aktivnost prilikom učenja, a druga (kontrolna) ne. Neka se sudionici u anketi izjasne koliko im je vremena trebalo za učenje, koliko su zadovoljni postignutom ocjenom, neka procijene koliko im je teško bilo fokusirati se na nastavne sadržaje, koliko im je učenje bilo zamorno i sl. Anketu mogu izraditi u alatu MS Forms te podijeliti poveznicu na anketu, kao i rezultate ankete u zajedničkom timu u MS Teams.
Rezultate ankete neka javno obznane svim sudionicima, npr. na mrežnim stranicama škole, kako bi svi učenici bili upoznati s ovakvim načinom učenja.
Csikszentmihalyi, M. (2006) Flow - očaravajuća obuzetost, Psihologija optimalnog iskustva, Naklada Slap, Jastrebarsko (17. 1. 2021.)
Huić, A.: Motivacija za učenje, Kako na nju utjecati promjenom uvjerenja kod učenika Odsjek za psihologiju FFZG (17. 1. 2021.)
Odgojno savjetovalište (2020) Kako se motivirati za učenje? Centar za rehabilitaciju, ERF. (17. 1. 2021.)
Lipnjak, T. (2020.) Kako poticati motivaciju učenika u nastavi? outwardboundcroatia.com (17. 1. 2021.)
Rijavec, M., Ljubin Golub, T. (2018) Zanesenost u akademskim aktivnostima i dobrobit studenata. (17. 1. 2021.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.