Svakodnevno smo okruženi informacijama u različitim oblicima, poput brojeva, slika, tablica i grafova, a njihovo čitanje, tumačenje i crtanje smatra se jednom od deset osnovnih matematičkih vještina.
Vrste podataka
Skupine istovrsnih elemenata koji imaju jedno ili više zajedničkih svojstava nazivamo skupom objekata.
Obilježje skupa objekata zajedničko je svojstvo objekata koje nas zanima na promatranom skupu. Obilježja mogu biti prikazana brojevima ili nekim drugim nizom vrijednosti.
Primjer 1.
U jednome su razredu prikupljeni podatci o kućnim ljubimcima učenika. Troje učenika ima mačku, petero učenika psa, jedan učenik papigu, dvoje učenika ribu, dvoje učenika hrčka i jedan učenik ima zeca.
Skup svih kućnih ljubimaca, mačka, pas, papiga, riba, hrčak i zec, odnosno ono što prebrojavamo, skup je objekata.
Obilježje "kućni ljubimac" je nenumeričko ili kvalitativnoobilježje.
Pogledajmo sljedeći primjer.
Primjer 2.
Kocku smo bacili
puta i dobiveni su sljedeći brojevi:
Skup objekata u ovome primjeru su svi brojevi na kocki, odnosno
Obilježje ovoga skupa objekata je numeričko ili kvantitativno obilježje.
Podatak o tome koliko se puta pojavio neki broj prilikom bacanja kocke dobili smo prebrojavanjam. Takvo numeričko obilježje
naziva
se diskretnim.
Međutim, ako prikupljamo podatke o, primjerice, brzini automobila u gradu, to može biti bilo koji realni broj između
i
To numeričko obilježje nazivamo kontinuiranim.
Zadatak 1.
Razvrstajte obilježja.
omiljeno voće
visina
vrijeme polaska
boja očiju
boja cipela
temperatura
površina
broj djevojaka u razredu
broj postignutih koševa
broj bodova na ispitu
ocjena
najdraža knjiga
Kvalitativno obilježje
Kvantitativno diskretno obilježje
Kvantitativno kontinuirano obilježje
null
null
Organizacija diskretnih podataka
Tablica frekvencija
Podatke prikupljene u svrhu istraživanja potrebno je organizirati radi preglednosti i lakšeg uočavanja različitih svojstava.
U primjeru s kućnim ljubimcima dobivene podatke možemo jednostavno smjestiti u tablicu.
Vrsta kućnog ljubimca
Broj
Mačka
Pas
Papiga
Riba
Hrčak
Zec
Broj u drugoj koloni koji nam govori koliko učenika ima koju vrstu kućnog ljubimca zovemo frekvencija pa se ovakva tablica zove tablica frekvencija.
U slučaju bacanja kocke podatke smještamo u tablicu frekvencija uz pomoć crtica.
Pogledajmo animaciju.
Zadatak 2.
U jednome razredu od
učenika bilježen je broj braće i sestara učenika toga razreda. Dobiveni su sljedeći podatci:
Podatke organizirajte u tablicu frekvencija.
Koji je najčešći broj braće i sestara u tome razredu?
Tablica frekvencija
Učenici najčešće imaju jednoga brata ili sestru.
Dijagram stablo-list
U dijagramu stablo-list stablo predstavlja nešto što je zajedničko skupini podataka, a listovi su nešto promjenjivo.
Primjer 3.
Diktat iz engleskoga jezika pisalo je
učenika. Maksimalni broj bodova na testu je
Postignuti su sljedeći rezultati:
Za stablo ćemo uzeti prve znamenke
navedenih brojeva. Zatim ispisujemo odgovarajuće druge znamenke s obzirom na dane podatke u stupac list. Primjerice, za broj bodova
stablo je
a list
Nakon što sve podatke upišemo u dijagram, dobivamo neuređeni dijagram stablo-list.
Ako listove poredamo po veličini, dobit ćemo uređeni dijagram.
Zadatak 3.
Dijagram stablo-list prikazuje broj elektroničkih poruka koje je Mihovil primio tijekom dvadeset dana.
Napomena:
predstavlja
elektroničku poruku.
Koliko je Mihovil ukupno primio elektroničkih poruka tijekom dvadeset dana?
Koliko je najmanje elektroničkih poruka u nekome danu primio?
Koji je broj elektroničkih poruka najčešće primio?
Mihovil je ukupno primio
poruka.
Jedan dan je primio
poruke.
Najčešće je primio
poruke.
Organizacija kontinuiranih podataka
Razmislite, hoćemo li na isti način organizirati tablice frekvencija za kontinuirane podatke?
Budući da kontinuirani podatci mogu poprimiti puno različitih vrijednosti, ovakav način ne bi bio praktičan. Imali bismo previše kategorija. Zbog toga ćemo kontinuirane podatke grupirati u razrede.
Primjer 4.
Mjerena je visina
učenika jednoga razreda. Dobiveni su sljedeći podatci (u metrima):
Kao što vidimo, ima puno različitih brojeva, stoga ćemo ih promatrati u intervalima, odnosno grupirati u razrede. Na primjer,
-
-
itd.
Visina učenika (m)
Frekvencija
Uočimo da je u svakom razredu raspon podataka isti i iznosi
Taj raspon zovemo širina razreda.
Zadatak 4.
Ana je mjesec dana zapisivala koliko je minuta čekala tramvaj na putu u školu:
Odaberite prikladnu širinu razreda i podatke prikažite u tablici frekvencija.
Ovo je tablica za širinu razreda jednaku
Vrijeme
u minutama
Frekvencija
Prikazivanje diskretnih podataka
Stupčasti dijagram
Stupčasti dijagram je način grafičkog prikazivanja podataka u kojem je visina stupaca određena vrijednostima podataka koji se prikazuju. U stupčastom dijagramu stupci su međusobno odvojeni i jednake su širine.
Zadatak 5.
Koji od navedenih
stupčastih dijagrama prikazuje podatke iz dane tablice?
Ocjena
Broj učenika
null
null
Stupčasti dijagram primjeren je za prikazivanje kvalitativnih i kvantitativnih diskretnih podataka, odnosno kada imamo mali broj vrijednosti podataka.
Zadatak 6.
U salonu ženske obuće prošli je mjesec prodano
pari cipela sljedećih veličina:
Prikažite podatke u tablici frekvencija.
Nacrtajte odgovarajući stupčasti dijagram.
a. Tablica frekvencija
Broj cipela
Frekvencija
b. Stupčasti dijagram
Linijski dijagram
Linijski dijagram ili poligon frekvencija
nastaje spajanjem točaka kojima su prikazane vrijednosti podataka. Linijski je dijagram pogodan kada obilježja ovise o vremenu, primjerice, promjene populacije, količine padalina, cijena i slično.
Zadatak 7.
Na slici je prikazan linijski dijagram koji prikazuje podatke o prosječnoj maksimalnoj dnevnoj temperaturi u Malom Lošinju u razdoblju od 1961. do 1990. godine. Proučite ga i odgovorite na pitanja.
U danome je razdoblju prosječna maksimalna dnevna temperatura u Malom Lošinju najveća tijekom i iznosi
Prosječna maksimalna dnevna temperatura niža je od
tijekom .
null
null
Poredajte mjesece od onoga koji ima najnižu temperaturu do onoga koji ima najvišu temperaturu.
ožujak
travanj
srpanj
rujan
siječanj
veljača i prosinac
svibanj
lipanj
studeni
listopad
kolovoz
null
null
Piktogram
U piktogramu ili slikovnom dijagramu podatke prikazujemo grafički pomoću točaka ili sličica.
Primjer 5.
U tablici je prikazan broj golova koje je hokejaš postigao u zadnjih
utakmica.
Broj golova po utakmici
Frekvencija
Prikažimo podatke piktogramom.
Zadatak 8.
Na pakiranju čavlića za plutenu ploču piše da sadrži
komada. U slučajno odabranim pakiranjima izbrojan je broj čavlića i dobiveni rezultat prikazan sljedećim piktogramom.
Koliko je pakiranja slučajno odabrano?
Nacrtajte pripadnu tablicu frekvencija.
U koliko je pakiranja bilo manje od
čavlića?
Slučajno je odabrano
pakiranja.
Tablica frekvencija
Broj čavlića u pakiranju
Frekvencija
U
je pakiranja manje od
čavlića.
Prikazivanje kontinuiranih podataka
U tablici su dana mjerenja visine za
učenika prvih razreda u jednoj gimnaziji. Podatci su grupirani u razrede:
Visina
u cm
Frekvencija
Što točno znači visina između
i
centimetara i pripadna frekvencija
Možemo li iz tablice zaključiti koliko je učenika visoko
Znači da među učenicima ima njih
čija je visina u intervalu od
do
centimetara.
Ne znamo koliko ih ima koju visinu u tome intervalu.
Kontinuirane ćemo podatke prikazati povezanim stupcima koje nazivamo histogram. Uočimo da su na horizontalnoj osi označeni brojevi
Oni predstavljaju sredinu razreda.
Podatke možemo prikazati i poligonom frekvencija tako da spajamo točke čija je prva koordinata sredina razreda, a druga odgovarajuća frekvencija razreda.
Zadatak 9.
Na jednoj je gradskoj prometnici mjerena brzina vozila. Rezultati mjerenja prikazani su sljedećim histogramom.
Koliko je vozila sudjelovalo u mjerenju?
Koliko se vozila kretalo brzinom između
i
Ograničenje je brzine na toj gradskoj prometnici
Koliki je postotak vozila prekoračio dozvoljenu brzinu?
U mjerenju je sudjelovalo
vozila.
se vozila kretalo brzinom između i
Približno je
vozila prekoračilo dozvoljenu brzinu.
...i na kraju
Poigrajte se u sljedećoj interakciji bacanjem kockice. Možete mijenjati broj bacanja kockice. Frekvencija pojavljivanja pojedinog broja na kockici prikazana je u tablici frekvencija i na stupčastom dijagramu s lijeve strane.
Što je prikazano na stupčastom dijagramu s desne strane? Što je to relativna frekvencija?
Relativna frekvencija je udjel frekvencije neke vrijednosti u odnosu prema ukupnom broju promatranih podataka.