Od zigote do doba starosti
- obrazložiti fizičku i psihičku promjenjivost ljudske jedinke tijekom života
- analizirati pojedina životna razdoblja kroz koja čovjek prolazi s posebnim naglaskom na njegovo psihičko, spolno i fizičko sazrijevanje
- usporediti promjene kroz koje prolaze različiti spolovi tijekom puberteta poštujući različitosti
- povezati ulogu hormona s razvojem spolnih žlijezda i njihovih produkata.
Uvod
Prosječni ljudski životni vijek moguće je sagledati kroz šest životnih doba.
Kako tijelo sazrijeva, osoba se fizički, psihički i emocionalno mijenja.
Kakve će biti promjene ovisi o unutrašnjim poticajima, ali i onima koji dolaze izvana, iz obitelji, društva, šire zajednice.
Ipak pojedinci, pripadnici iste generacije često imaju slične interese.
- Razmislite te razmijenite i usuglasite u paru, pa u grupi – koji su to interesi, izazovi ili problemi na koje nailazite vi i vaši vršnjaci, vaši roditelji te vaši djedovi i bake.
- Što mislite, koje su prednosti, a koji nedostaci za te tri generacije.
Prvih devet mjeseci
Prvih devet mjeseci, od nastanka zigote, intenzivno se dijele i diferenciraju stanice.
Proces je to nastanka i razvoja organa i organskih sustava. Sve to odvija se u zaštićenom sustavu unutar posteljice, u maternici.
Nakon devet mjeseci organi su spremni za samostalan rad i dolazi do porođaja.
Djetinjstvo
- Razmislite te u paru razmijenite što ste sve naučili otkad ste se rodili pa do polaska u školu.
- Promotrite galeriju slika koja prikazuje djetinjstvo obilježeno nizom aktivnosti, stjecanja vještina, znanja.
Djetinjstvo
Rano djetinjstvo traje do šeste – sedme godine.
Ono je označeno izrazitim tjelesnim, motoričkim i intelektualnim promjenama.
Tada dijete svladava osnovne vještine: žvakanje, pijenje, hodanje, govorenje, čitanje, pisanje.
U vrijeme ranog djetinjstva dijete stvara privrženost prema bližoj okolini i socijalne kontakte u svojoj široj okolini.
Tada su naglašene igre uloga.
Zato se često može susresti djecu koja se igraju trgovaca, doktora, vatrogasaca, policajaca, škole…
To su situacije koje preslikavaju iz svoje okoline pa nadograđuju svojim idejama i maštom.
U kasnijem djetinjstvu, oko šeste – sedme godine, djeca kreću u školu.
Tamo usvajaju znanja i vještine, ali prvenstveno uče kako učiti i snalaziti se u novim situacijama.
To je vrijeme i stjecanja imuniteta.
Imunitet se steče cijepljenjem ili prebolijevanjem različitih dječjih bolesti, npr. vodene kozice.
U vrijeme djetinjstva važna je i potrebna pomoć obitelji i društva kako bi se dijete razvilo u skladu sa svim svojim mogućnostima.
Djetinjstvo završava ulaskom u pubertet.
Rano djetinjstvo do šeste, sedme godine života označeno je izrazitim:
- tjelesnim,
- motoričkim i
- intelektualnim promjenama.
Vrijeme je savladavanja osnovnih vještina poput žvakanja, pijenja, hodanja pa do govora, čitanja, pisanja. Vrijeme je to i stvaranja socijalnih kontakata i privrženosti svojoj okolini.
Tada su naglašene igre uloga, pa se često može susresti djecu koja se igraju trgovaca, doktora, vatrogasaca, policajaca, škole… sve su to situacije koje preslikavaju iz svoje okoline nadograđujući ih vlastitim idejama, maštom.
Kasnije tijekom djetinjstva, oko šeste ili sedme godine života, djeca kreću u školu i usvajaju znanja i vještine, ali prvenstveno uče kako učiti i snalaziti se u za njih, novim situacijama.
Vrijeme je to i stjecanja imuniteta prebolijevanjem različitih dječjih bolesti, poput vodenih kozica, te cijepljenja.
Za vrijeme ovog perioda potrebna je izrazita pomoć obitelji, ali i društva, ne bi li se osobe razvile u svim svojim mogućnostima.
Djetinjstvo završava ulaskom u pubertet.
Pubertet
Djevojčice ulaze u pubertet s oko 11 godina, a dječaci s oko 13 godina.
Kad će koje dijete ući u pubertet ovisi o različitim faktorima:
- Genetskim
- Društvenim
- Prehrani
- Stilu života
Za vrijeme puberteta mlada osoba nastavlja sazrijevati tjelesno i psihički.
Javlja se intenzivna potreba za društvom vršnjaka, samostalnošću i donošenjem vlastitih odluka.
Tad se definiraju neke osobne vrijednosti i stavovi.
Pri tome dolazi do eksperimentiranja s različitim oblicima ponašanja, izlascima, druženjima.
Kako se tada tijelo mijenja, važno je prihvatiti svoje tijelo te poštovati intimu, ali i dati pravo drugima da budu drugačiji.
Opis crteža:
Hipofiza je mala žlijezda u mozgu.
Ona utječe na lučenje spolnih hormona i dolazi do određenih promjena: sazrijevanja spolnih organa i javljanja spolnih karakteristika.
Postoje primarne i sekundarne promjene.
Primarne promjene vezane su direktno za spolne organe.
Sekundarne promjene povezane su s vanjskim izgledom.
Pubertet
Ulazak u ovo doba događa se kod djevojčica oko 11., a kod dječaka oko 13. godine života.
Kada će koje dijete ući u pubertet ovisi o različitim faktorima.
Prvenstveno je određeno genetikom, pa i društvom.
Može biti potaknuto ili odgođeno prehranom ili stilom života.
Za vrijeme puberteta mlada osoba nastavlja dalje sazrijevati tjelesno i psihički.
Javlja se intenzivna potreba za društvom svojih vršnjaka, za samostalnošću i donošenjem vlastitih odluka. Definiraju se neke osobne vrijednosti i stavovi.
Pri tome dolazi do eksperimentiranja s različitim oblicima ponašanja, izlascima, druženjima.
Kako se javljaju različitosti bitno je prihvatiti svoje tijelo, te poštovati intimu, ali i dati pravo drugima da budu drugačiji.
- Pronađite više informacija o svojim pravima, ali i obavezama, primjerice na mrežnoj stranici Dijete.
Pod utjecajem hipofize dolazi do lučenja spolnih hormona te dolazi do određenih promjena – sazrijevaju spolni organi i javljaju se spolne karakteristike.
One mogu biti primarne i sekundarne.
- Primarne su one koje su vezane direktno uz spolne organe.
- Sekundarne su one koje su povezane s vanjskim izgledom.
Pubertet završava s oko 17 godina ulaskom u doba mladenaštva.
- Promotrite Vennov dijagram i odredite koje su promjene u tom razdoblju vezane uz primarne, a koje uz sekundarne spolne karakteristike.
Mladenaštvo ili adolescencija
Mlada osoba još uvijek je u sustavu školstva i stječe vještine i znanja koja će joj omogućiti obavljanje određenih poslova i osiguravanje vlastite egzistencije.
Vrijeme je to intenzivnog samoodgoja, a i preuzimanja odgovornosti za vlastite postupke.
Tijelo, odnosno organi su u završnoj fazi sazrijevanja.
Mlada osoba fizički je u naponu snage.
Postiže se emocionalna zrelost, osoba formira vlastite stavove o nekim životnim pitanjima.
Osoba ispod osamnaest godina naziva se maloljetnik.
U ovom dobu, osoba s 18 godina dobiva pravo glasa, odlučivanja. Tada tu osobu nazivamo punoljetnik.
Ovo doba završava ulaskom u fazu zrelosti oko 25. godine života.¸
Zrelost
Ova dob obilježena je osamostaljivanjem.
Osobe započinju svoj radni vijek i sposobne su se brinuti za sebe.
Ovo je doba koje traje 40 godina.
Razvojem medicine i uvjeta života taj period se produžava.
Ovo je doba kada se najčešće zasniva vlastita obitelj.
Povećava se uloga odgovornosti.
Naime, odluke koje osoba donosi više ne utječu samo na njega ili nju već i na cijelu obitelj.
Vrijeme je to u kojem se pomaže mlađim članovima obitelji, ali i starijima.
Doba zrelosti završava s dobom starosti.
Starost
Starost je doba smiraja.
Osoba više nije radno aktivna, ali i dalje je aktivan član zajednice.
Vrijeme je ovo kada osobe svojim iskustvom i mudrošću mogu pridonijeti kvaliteti obitelji i zajednice.
U dubokoj starosti ljudsko tijelo nije više u naponu snage. Mogu se javiti različite bolesti. Vrijeme je ovo kada je potrebna potpora ili pomoć obitelji i zajednice.
- Razmislite koje su aktivnosti, obzirom na stanje organizma, osobama u starosti otežane.
- Kako se vi aktivno uključujete u pomaganje osobama koje su u ovom dobu, a nalaze se u vašoj obitelji ili okolini?
Očekivana životna dob u Hrvatskoj za žene je oko 78 godina, a za muškarce oko 73 godine.
Za kraj…
Svaki period života ima svoje prednosti, nedostatke i izazove s kojima se osoba susreće.
Ipak, cijeli život trebao bi biti protkan učenjem.
Danas se sve više govori o cjeloživotnom obrazovanju.
- Proučite koje se aktivnosti nude u vašoj okolini, društvu.
- Možete proučiti mrežne stranice koje nude različite aktivnosti u vašoj okolini. To su često stranice gradova, mjesta u kojima živite.
- Razvrstajte ih s obzirom na dobnu strukturu kojoj su namijenjene i analizirajte ih.
- Proučite što se nudi – učenje novih vještina, samostalni rad, obnavljanje stečenog znanja.
- Izradite za svaku dob života plakat kojim ćete prikazati koji je osnovni cilj, u kojem se smjeru i područjima nastoje aktivirati pripadnici određene dobi.
- Izradite poster u alatu Piktochart te prezentirajte svoj uradak ostalim učenicima.
Ponašati se u skladu s godinama
Prosječan ljudski vijek unazad par tisuća godina znatno se produžio. S obzirom na to, pomaknulo se i donošenje nekih životnih odluka, poput stupanja u zajednički život, brak, vrijeme kad se osobe odlučuju za potomstvo. Na te odluke utječu različite okolnosti, ponekad ne samo izbor ili odluka pojedinaca. Proučite dostupne mrežne stranice te zajedno prokomentirajte – Koji postupci „poznatih“ osoba odudaraju od njihovih godina života? Raspravite koje su to okolnosti kod njih možda izazvale potrebu ponašati se neprimjereno za svoje godine. Imaju li ta ponašanja kakav negativni utjecaj na njih, ali i na širu okolinu?