Ivana Slunjski Ivanković, Sanja Vučetić, Ivona Miklošić Car, Tajana Lovreković
Što ću naučiti
opisivati predmet proučavanja psihologije
objašnjavati utjecaj kognitivnih procesa na ponašanje
objašanjavati utjecaj motivacije na ponašanje
objašnjavati utjecaj emocija na ponašanje
primjenjivati psihologijska znanja na različite životne situacije
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Istražujemo ljudsko ponašanje i doživljavanje - Ishodi učenja: interpretirati psihologiju kao istraživačku i primijenjenu znanost
Videolekcija 1.1: Što je psihologija? - Ishodi učenja: objasniti što je psihologija, razlikovati ponašanje, interpretaciju ponašanja i psihičke procese, opisati razvoj psihologije kao znanosti, prepoznati i na primjerima objasniti fizikalne, biološke i socijalne čimbenike koji utječu na ponašanje i psihičke procese, opisati područja rada psihologa, objasniti razliku između psihologa i psihijatra
Videolekcija 1.2: Znanstveni i neznastveni pristup, koraci u planiranju istraživanja, etički aspekti - Ishodi učenja: usporediti znanstvena i neznanstvena tumačenja ponašanja i doživljavanja, navesti korake u nacrtu jednostavnog psihološkog istraživanja, prepoznati Barnum efekt (Forerov efekt) na primjerima iz svakodnevnog života, oblikovati istraživačko pitanje iz određenog područja psihologije, kritički se osvrnuti na pojedina psihološka istraživanja, raspravljati o etičkim načelima u psihološkim istraživanjima
Videolekcija 1.3: Metode istraživanja u psihologiji - Ishodi učenja: opisati deskriptivne metode istraživanja, istaknuti sličnosti i razlike, navesti prednosti i nedostatke deskriptivnih metoda, usporediti osnovna obilježja metode korelacija i metode eksperimenta, razlikovati zavisnu od nezavisne varijable u istraživanju
Tema 2: Primam informacije - Ishodi učenja: objašnjavati kako kognitivni procesi, motivacija i emocije (u dinamičnom odnosu) upravljaju ponašanjem i primjenjivati znanja o tome na različite životne situacije
Videolekcija 2.1: Osjeti i percepcija - Ishodi učenja: navesti dijelove osjetnog sustava i proces nastanka osjeta, objasniti pojam i funkcije percepcije, razlikovati i objasniti povezanost između psihičkih procesa i percepcije, navesti i objasniti dva procesa u nastanku percepcije, navesti i objasniti čimbenike koji mogu utjecati na percepciju, objasniti perceptivnu konstantnost i navesti primjere, objasniti fenomen razlikovanja lika od pozadine i njegovu ulogu u prepoznavanju i lokalizaciji, objasniti različite gestalt principe organiziranja, navesti i razlikovati monokularne i binokularne znakove za percepciju dubine, razlikovati inducirano gibanje od prividnog gibanja, objasniti pojavu perceptivnih varki i navesti vrste, pronaći mogućnost primjene perceptivnih varki u svakodnevnom životu
Videolekcija 2.2: Klasično i operantno uvjetovanje - Ishodi učenja: na primjeru opisati tijek učenja klasičnim uvjetovanjem, objasniti pojmove generalizacija podražaja, diskriminacija podražaja i gašenje uvjetovane reakcije, objasniti način učenja operantnim uvjetovanjem, razlikovati potkrepljenje od kazne, opisati važne eksperimente u području klasičnog i operantnog uvjetovanja, razlikovati pozitivno i negativno potkrepljenje, navesti primjere primarnih i sekundarnih potkrepljivača i objasniti razliku među njima, razlikovati kaznu primjenom i kaznu uklanjanjem, opisati proces učenja oblikovanjem, objasniti razliku između klasičnog i operantnog uvjetovanja
Videolekcija 2.3: Socijalno učenje i kognitivno učenje - Ishodi učenja: navesti psihologe koji su dali značajan doprinos proučavanju socijalnog i kognitivnog učenja, razlikovati i objasniti na primjerima različite vrste socijalnog učenja, razlikovati i objasniti na primjerima različite vrste kognitivnog učenja, opisati važne eksperimente iz područja socijalnog učenja, opisati važne eksperimente iz područja kognitivnog učenja, objasniti važnost modela u socijalnom učenju
Videolekcija 2.4: Pamćenje i zaboravljanje - Ishodi učenja: definirati pamćenje kao kognitivni proces, objasniti vezu između učenja i pamćenja, razlikovati vrste dugoročnog pamćenja i potkrijepiti ih primjerima, opisati tri faze pamćenja i kontrolne procese, obasniti karakteristike svake faze pamćenja, opisati četiri uzroka zaboravljanja i potkrijepiti ih primjerima iz svakodnevnog života, razlikovati pozitivan transfer od negativnog transfera
Videolekcija 2.5: Smetnje pamćenja - Ishodi učenja: razlikovati uzroke zaboravljanja od patoloških smetnji pamćenja, opisati patološke smetnje pamćenja, raspravljati o tome koji faktori pridonose boljem pamćenju i manjem zaboravljanju, raspravljati o tome koji faktori doprinose boljem učenju nekog gradiva, objasniti različite vrste mnemotehnika
Tema 3: Mogu i hoću - Ishodi učenja: objašnjavati kako kognitivni procesi, motivacija i emocije (u dinamičnom odnosu) upravljaju ponašanjem i primjenjivati znanja o tome na različite životne situacije
Videolekcija 3.1: Motivacija - Ishodi učenja: objasniti što je motivacija, navesti što sve može stajati u osnovi naših motiva i objasniti na primjeru, razlikovati motive i potrebe, navesti i objasniti potrebe u Maslowljevoj piramidi, objasniti višestruku povezanost motivacije i ponašanja na primjeru, objasniti razliku između intrinzične i ekstrinzične motivacije, raspravljati o načinima povećanja intrinzične motivacije, razlikovati vrste motiva i potkrijepiti ih primjerima iz svakodnevnog života, objasniti kako dolazi do sukoba motiva, navesti vrste sukoba motiva na primjerima
Videolekcija 3.2: Emocije - Ishodi učenja: razlikovati emocije, raspoloženja i afekte, objasniti pojam emocija, navesti osnovne i objasniti razliku između osnovnih i složenih emocija, razlikovati ugodne i neugodne emocije, opisati tijek nastanka emocionalnog doživljaja, razvijati interes za opažanje i ponašanje emocija, objasniti kako ljudi izražavaju emocije i važnost neverbalne komunikacije, objasniti biološku i kognitivnu osnovu emocija, navesti i na primjerima objasniti sastavnice emocija te njihovu međusobnu povezanost
Videolekcija 3.3: Frustracija i stres - Ishodi učenja: raspravljati moguće posljedice dugotrajnog stresa, objasniti što je stres i kako do njega dolazi, objasniti pojmove primarne i sekundarne kognitivne procjene, objasniti podjelu stresora, objasniti pojam frustracije i kako do nje dolazi, prepoznati vlastite znakove stresa u različitim situacijama svakodnevnog života, razlikovati prepreke koje se javljaju u frustraciji
Videolekcija 3.4: Suočavanje s frustracijom i stresom - Ishodi učenja: objasniti kako se osoba može suočiti sa stresom, usporediti različite načine suočavanja u određenoj stresnoj situaciji, navesti različite strategije nošenja s frustracijom, opisati različite obrambene mehanizme i potkrijepiti ih primjerima, primijeniti znanje o znakovima stresa i načinima suočavanja sa stresom u svakodnevnom životu učenika radi očuvanja psihofizičkog zdravlja
1. Istražujemo ljudsko ponašanje i doživljavanje
Istražujemo ljudsko ponašanje i doživljavanje
Istražujemo ljudsko ponašanje i doživljavanje
Ishodi:
interpretirati psihologiju kao istraživačku i primijenjenu znanost
U ovoj videolekciji bavit ćemo se određenjem psihologije – znanosti koja proučava ponašanje i psihičke procese te njezinom poviješću. Upoznat ćemo različita područja teorijske i primijenjene psihologije, kao i neke od mogućnosti primjene spoznaja psihologije u različitim područjima života.
U ovoj videolekciji govorit ćemo o tome kako psiholozi dolaze do spoznaja o ponašanju ljudi i odvijanju psihičkih procesa. Upoznat ćemo se s razlikama između laičkog i znanstvenog pristupa istraživanju u psihologiji. Otkrit ćemo što su etička načela u istraživanju i zašto su važna.
Psihologija je kao znanost odgovorna za ispitivanje ljudskog iskustva te za prikupljanje znanstvenih podataka. Različite metode istraživanja koriste se za rješavanje specifičnih istraživačkih problema iz područja psihologije. U današnjoj videolekciji upoznat ćete se s njima.
2. Primam informacije
Primam informacije
Primam informacije
Ishodi:
objašnjavati kako kognitivni procesi, motivacija i emocije (u dinamičnom odnosu) upravljaju ponašanjem i primjenjivati znanja o tome na različite životne situacije
Osjeti su sastavni dio percepcije. Oni su doživljaji izazvani djelovanjem podražaja na osjetne organe, dok je percepcija aktivni proces organiziranja, integriranja i interpretiranja osjetnih informacija. Više o osjetima i percepciji doznat ćete u ovoj videolekciji.
U ovoj videolekciji govorit ćemo o učenju kao psihičkom procesu u kojem pod utjecajem vježbe ili iskustva mijenjamo mogućnost obavljanja nekih aktivnosti, odnosno mijenjamo svoje ponašanje.
U ovoj videolekciji saznat ćete u kojim se situacijama koristimo različitim vrstama socijalnog učenja, a u kojim različitim vrstama kognitivnog učenja. Pokazat ćemo i kako se u svakodnevnom životu različite vrste učenja međusobno nadopunjavaju.
U ovoj ćemo se videolekciji baviti pamćenjem i zaboravljanjem. Objasnit ćemo tijek kojim pamtimo informacije opisujući pojedine faze pamćenja i kontrolne procese koji su nužni za zadržavanje i doziv pohranjenog sadržaja.
U ovoj videolekciji bavt ćemo se smetnjama pamćenja. Opisat ćemo retrogradnu i anterogradnu amneziju, hipomneziju, hipermneziju, paramneziju i fugu. Navest ćemo brojne primjere kako uspješnije učiti i lakše pamtiti te opisati različite vrste mnemotehnika.
3. Mogu i hoću
Mogu i hoću
Mogu i hoću
Ishodi:
objašnjavati kako kognitivni procesi, motivacija i emocije (u dinamičnom odnosu) upravljaju ponašanjem i primjenjivati znanja o tome na različite životne situacije
Upoznat ćemo se s osnovnim pojmovima iz područja motivacije. Naučit ćemo što su motivi, a što potrebe, koje vrste motiva i potreba postoje te Maslowljevu hijerarhiju potreba i sukobe motiva.
U ovoj videolekciji upoznat ćemo se s osnovnim pojmovima iz područja emocija. Naučit ćemo što su emocije, koje vrste emocija postoje, kako nastaju i kako ih izražavamo.
U ovoj videolekciji bavit ćemo se stresom i frustracijom. Doznat ćemo koje vrste stresora mogu utjecati na naš život, kako izbjeći da stres negativno utječe na nas te kako se nositi sa stesom.
Tema ove videolekcije različite su tehnike suočavanja sa stresom i frustracijom. Sigurni smo da ćete ih nakon upoznavanja s lakoćom primjenjivati u svakodnevnim životnim situacijama.