Učitavanje

za 2. razred opće gimnazije

Psihologija 2

Ivana Slunjski Ivanković, Sanja Vučetić, Ivona Miklošić Car, Tajana Lovreković

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • opisivati predmet proučavanja psihologije
  • objašnjavati utjecaj kognitivnih procesa na ponašanje
  • objašanjavati utjecaj motivacije na ponašanje
  • objašnjavati utjecaj emocija na ponašanje
  • primjenjivati psihologijska znanja na različite životne situacije

Popis tema i videolekcija

  1. Tema 1: Istražujemo ljudsko ponašanje i doživljavanje - Ishodi učenja: interpretirati psihologiju kao istraživačku i primijenjenu znanost
    1. Videolekcija 1.1: Što je psihologija? - Ishodi učenja: objasniti što je psihologija, razlikovati ponašanje, interpretaciju ponašanja i psihičke procese, opisati razvoj psihologije kao znanosti, prepoznati i na primjerima objasniti fizikalne, biološke i socijalne čimbenike koji utječu na ponašanje i psihičke procese, opisati područja rada psihologa, objasniti razliku između psihologa i psihijatra
    2. Videolekcija 1.2: Znanstveni i neznastveni pristup, koraci u planiranju istraživanja, etički aspekti - Ishodi učenja: usporediti znanstvena i neznanstvena tumačenja ponašanja i doživljavanja, navesti korake u nacrtu jednostavnog psihološkog istraživanja, prepoznati Barnum efekt (Forerov efekt) na primjerima iz svakodnevnog života, oblikovati istraživačko pitanje iz određenog područja psihologije, kritički se osvrnuti na pojedina psihološka istraživanja, raspravljati o etičkim načelima u psihološkim istraživanjima
    3. Videolekcija 1.3: Metode istraživanja u psihologiji - Ishodi učenja: opisati deskriptivne metode istraživanja, istaknuti sličnosti i razlike, navesti prednosti i nedostatke deskriptivnih metoda, usporediti osnovna obilježja metode korelacija i metode eksperimenta, razlikovati zavisnu od nezavisne varijable u istraživanju
  2. Tema 2: Primam informacije - Ishodi učenja: objašnjavati kako kognitivni procesi, motivacija i emocije (u dinamičnom odnosu) upravljaju ponašanjem i primjenjivati znanja o tome na različite životne situacije
    1. Videolekcija 2.1: Osjeti i percepcija - Ishodi učenja: navesti dijelove osjetnog sustava i proces nastanka osjeta, objasniti pojam i funkcije percepcije, razlikovati i objasniti povezanost između psihičkih procesa i percepcije, navesti i objasniti dva procesa u nastanku percepcije, navesti i objasniti čimbenike koji mogu utjecati na percepciju, objasniti perceptivnu konstantnost i navesti primjere, objasniti fenomen razlikovanja lika od pozadine i njegovu ulogu u prepoznavanju i lokalizaciji, objasniti različite gestalt principe organiziranja, navesti i razlikovati monokularne i binokularne znakove za percepciju dubine, razlikovati inducirano gibanje od prividnog gibanja, objasniti pojavu perceptivnih varki i navesti vrste, pronaći mogućnost primjene perceptivnih varki u svakodnevnom životu
    2. Videolekcija 2.2: Klasično i operantno uvjetovanje - Ishodi učenja: na primjeru opisati tijek učenja klasičnim uvjetovanjem, objasniti pojmove generalizacija podražaja, diskriminacija podražaja i gašenje uvjetovane reakcije, objasniti način učenja operantnim uvjetovanjem, razlikovati potkrepljenje od kazne, opisati važne eksperimente u području klasičnog i operantnog uvjetovanja, razlikovati pozitivno i negativno potkrepljenje, navesti primjere primarnih i sekundarnih potkrepljivača i objasniti razliku među njima, razlikovati kaznu primjenom i kaznu uklanjanjem, opisati proces učenja oblikovanjem, objasniti razliku između klasičnog i operantnog uvjetovanja
    3. Videolekcija 2.3: Socijalno učenje i kognitivno učenje - Ishodi učenja: navesti psihologe koji su dali značajan doprinos proučavanju socijalnog i kognitivnog učenja, razlikovati i objasniti na primjerima različite vrste socijalnog učenja, razlikovati i objasniti na primjerima različite vrste kognitivnog učenja, opisati važne eksperimente iz područja socijalnog učenja, opisati važne eksperimente iz područja kognitivnog učenja, objasniti važnost modela u socijalnom učenju
    4. Videolekcija 2.4: Pamćenje i zaboravljanje - Ishodi učenja: definirati pamćenje kao kognitivni proces, objasniti vezu između učenja i pamćenja, razlikovati vrste dugoročnog pamćenja i potkrijepiti ih primjerima, opisati tri faze pamćenja i kontrolne procese, obasniti karakteristike svake faze pamćenja, opisati četiri uzroka zaboravljanja i potkrijepiti ih primjerima iz svakodnevnog života, razlikovati pozitivan transfer od negativnog transfera
    5. Videolekcija 2.5: Smetnje pamćenja - Ishodi učenja: razlikovati uzroke zaboravljanja od patoloških smetnji pamćenja, opisati patološke smetnje pamćenja, raspravljati o tome koji faktori pridonose boljem pamćenju i manjem zaboravljanju, raspravljati o tome koji faktori doprinose boljem učenju nekog gradiva, objasniti različite vrste mnemotehnika
  3. Tema 3: Mogu i hoću - Ishodi učenja: objašnjavati kako kognitivni procesi, motivacija i emocije (u dinamičnom odnosu) upravljaju ponašanjem i primjenjivati znanja o tome na različite životne situacije
    1. Videolekcija 3.1: Motivacija - Ishodi učenja: objasniti što je motivacija, navesti što sve može stajati u osnovi naših motiva i objasniti na primjeru, razlikovati motive i potrebe, navesti i objasniti potrebe u Maslowljevoj piramidi, objasniti višestruku povezanost motivacije i ponašanja na primjeru, objasniti razliku između intrinzične i ekstrinzične motivacije, raspravljati o načinima povećanja intrinzične motivacije, razlikovati vrste motiva i potkrijepiti ih primjerima iz svakodnevnog života, objasniti kako dolazi do sukoba motiva, navesti vrste sukoba motiva na primjerima
    2. Videolekcija 3.2: Emocije - Ishodi učenja: razlikovati emocije, raspoloženja i afekte, objasniti pojam emocija, navesti osnovne i objasniti razliku između osnovnih i složenih emocija, razlikovati ugodne i neugodne emocije, opisati tijek nastanka emocionalnog doživljaja, razvijati interes za opažanje i ponašanje emocija, objasniti kako ljudi izražavaju emocije i važnost neverbalne komunikacije, objasniti biološku i kognitivnu osnovu emocija, navesti i na primjerima objasniti sastavnice emocija te njihovu međusobnu povezanost
    3. Videolekcija 3.3: Frustracija i stres - Ishodi učenja: raspravljati moguće posljedice dugotrajnog stresa, objasniti što je stres i kako do njega dolazi, objasniti pojmove primarne i sekundarne kognitivne procjene, objasniti podjelu stresora, objasniti pojam frustracije i kako do nje dolazi, prepoznati vlastite znakove stresa u različitim situacijama svakodnevnog života, razlikovati prepreke koje se javljaju u frustraciji
    4. Videolekcija 3.4: Suočavanje s frustracijom i stresom - Ishodi učenja: objasniti kako se osoba može suočiti sa stresom, usporediti različite načine suočavanja u određenoj stresnoj situaciji, navesti različite strategije nošenja s frustracijom, opisati različite obrambene mehanizme i potkrijepiti ih primjerima, primijeniti znanje o znakovima stresa i načinima suočavanja sa stresom u svakodnevnom životu učenika radi očuvanja psihofizičkog zdravlja
Pojmovnik