Učitavanje

2. Figuracija i apstrakcija

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći prepoznati različite oblike apstrakcije i figuracije.
  • U potpunosti ću moći usporediti likovne elemente i kompozicijska načela u slikama geometrijske i organičke apstrakcije.
  • U potpunosti ću moći odrediti kako su tehnike i postupci uvjetovali apstraktni ekspresionizam i optičku umjetnost.
  • Djelomično ću moći iznositi kritički stav o djelu figurativne ili apstraktne forme koje je odabrano u lokalnom muzeju.
  • U potpunosti ću moći zaključiti kako je društveno-povijesni kontekst odredio likovne karakteristike umjetničkog djela.
Majstori hrvatske figuracije. Transkript: Figurativna umjetnost ima dugu tradiciju u hrvatskom kiparstvu. Reprezentativna djela hrvatske figuracije na jednom mjestu možemo vidjeti u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti u Zagrebu. Tu se kriju remek-djela stilizacije, naturalizma, realizma i ekspresivne deformacije napravljena od različitih autora s različitim umjetničkim senzibilitetom. Realistično oblikovanje, koje vjerodostojno prenosi ono što vidimo u mekano oblikovanu formu, najviše se odrazilo kroz figure ljudskih tijela i aktova nastalih tridesetih godina 20. stoljeća. Jedan je od takvih realističnih aktova Ženski torzo iz 1938. godine koji je napravio Joza Turkalj. Nago tijelo žene oblikovano je tako da prikazuje bujnost volumena ženskog tijela u poetičnom pokretu. Sličan poetičan izraz u oblikovanju ženskog tijela imao je Frano Kršinić čiji akt Mlade plesačice iz 1933. godine pokazuje besprijekornu realističnu plastičnost volumena. Jedan od najvećih umjetnika hrvatske figuracije sredine 20. stoljeća je svakako Antun Augustinčić koji je realizirao brojene spomenike u javnom prostoru. Usnula djevojka oblikovana je realistično uz primjesu secesijskog simbolizma. Napravljena je kao nadgrobni spomenik i odlivena u puno primjeraka. Početkom 20. stoljeća u kiparstvu je vladala snažna struja naturalizma s impresionističkom obradom površine po uzoru na Augusta Rodina. Takve karakteristike vidimo na motivima psa Branimira Deškovića koji je zaustavljen u napetom pokretu tijekom lova. Pripada jednom od najuspješnijih primjera hrvatskog animalizma. Naturalizmu s impresionističkom obradom površine bio je sklon i Robert Frangeš Mihanović koji je krajem 19. stoljeća 1879. napravio Glavu filozofa kao studiju za reljef u Opatičkoj 10. Uspješno je usvojio Rodinov stil oblikovanje mase i površine lika. Nemirna površina omogućuje refleksije svjetlosti na površini skulpture i stvara dinamiku lica koje misli u potpuno mirnoj pozi. Naturalistički postupci oblikovanja mase neke su umjetnike doveli do snažne ekspresivne deformacije. Stjepan Gračan oblikuje seriju spaljenih figura u prirodnoj veličini kao što je skulptura Grupa X-1. Novim materijalom poliesterom stvara rastopljenu skorenu teksturu ljudskog tijela koja djeluje na svijest promatrača i uzrokuje egzistencijalni nemir. Sličan pristup primijenio je i Vanja Raduš u seriji radova Tifusari iz 1957. godine. Skulpture su odlivene u bronci, ali s vidljivim tragovima nabacivanja materije na površini skulpture zbog čega ostavljaju dojam površine u raspadanju. Postiže osjećaj antiherojske patetike i straha od neminovne užasne smrti. Nasuprot naturalizmu u hrvatskom kiparstvu opstaje i struja stilizacije koja nije nužno bila opredjeljenje jednog umjetnika, već su za njom posezali mnogi umjetnici u nekim fazama života. Stilizirano pojednostavljenje forme osnova je naivne umjetnosti čije karakteristike vidimo u skulpturi Ljubavnici Petra Smajića iz 1936. godine. Neškolovano oblikovanje osnovnim volumenima svelo je likove na znak i dalo ekspresivnu kvalitetu skulpturi. I Ivan Meštrović služio se stilizacijom u brojnim skulpturama jer je bio pod snažnim utjecajem secesije. Stilizacija mu je omogućila postizanje simboličkih značenja kao što je skulptura Karijatida. Fina obrada drvene površine podupire meko pojednostavljenje forme. Stilizacijom se služio i Zvonimir Lončarić, ali s potpuno drugim ciljem. Radio je polikromne skulpture u drvu i poliesteru suvremenog, ali naivnog izraza. Skulpture su mu izrazito voluminozne te često interaktivne i bogatog kolorita, zbog čega su bile pogodne za lutkarske predloške i animirane filmove. U srži Lončarićeve stilizacije bio je specifični humor i naglašavanje veselja života. Vidjeli ste kako figuracija može imati različite oblike i nositi svakakva značenja. Jedino se figuracija održala od prapovijesti do danas s jednakim intenzitetom. I dalje umjetnici pronalaze nove načine da figurativnom formom iskažu nove umjetničke ideje. Posjetite Nacionalni muzej moderne umjetnosti u Zagrebu i doživite umjetnost u autentičnom prostoru..

Procjena znanja

Piet Mondrian je predstavnik

Vincent van Gogh naslikao je prvu apstraktnu sliku na svijetu.

Za koje je slikarstvo karakteristična tehnika dripping?

Puni naziv op arta je
.

Kontrasti između velikih ploha čistih boja karakteristični su:

Označite tvrdnje koje se odnose na realizam.

Namjerno iskrivljavanje fizičkog izgleda prikazanog lika nazivamo
.

Savršena iluzija stvarnosti nalik fotografiji naziva se
.

Stilizacija je pojednostavljivanje prikazanog u odnosu na stvarnost.

2. Figuracija i apstrakcija

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • U potpunosti ću moći prepoznati različite oblike apstrakcije i figuracije.
  • U potpunosti ću moći usporediti likovne elemente i kompozicijska načela u slikama geometrijske i organičke apstrakcije.
  • U potpunosti ću moći odrediti kako su tehnike i postupci uvjetovali apstraktni ekspresionizam i optičku umjetnost.
  • Djelomično ću moći iznositi kritički stav o djelu figurativne ili apstraktne forme koje je odabrano u lokalnom muzeju.
  • U potpunosti ću moći zaključiti kako je društveno-povijesni kontekst odredio likovne karakteristike umjetničkog djela.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Pogled na svijet kroz formu - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati djelo koje se uklapa u temu te izraziti kritički stav., U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine koja se uklapa u temu., U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila., Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme te prezentirati/ izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju., Djelomično ću moći raspraviti o različitim umjetničkim pristupima ljudskome tijelu i vizualnoj stvarnosti te argumentirati vlastiti kritički stav., Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
    1. Videolekcija 1.1: Kako doživljavamo i intepretiramo umjetnost? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći odrediti kako su likovni materijali i tehnike uvjetovali likovna i stilska obilježja slika., U potpunosti ću moći usporediti likovne elemente i kompozicijska načela na apstraktnoj i figurativnoj slici iz različitih razdoblja., U potpunosti ću moći usporediti skulpture prema elementima forme, materijalima i tehnikama., U potpunosti ću moći zaključiti kako povijesni, društveni i funkcionalni kontekst utječu na značenje skulpture., U potpunosti ću moći procijeniti važnost odabranih primjera nacionalne kiparske baštine.
    2. Videolekcija 1.3: Kako prikazujemo prostor? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći usporediti način prikazivanja dubine geometrijskom perspektivom u renesansi i manirizmu., U potpunosti ću moći smjestiti umjetničko djelo u određeno povijesno razdoblje i/ili stil prema perspektivi., U potpunosti ću moći istražiti povijesni i kulturni kontekst ikonografske, vertikalne i obrnute perspektive., U potpunosti ću moći demonstrirati razumijevanje geometrijske perspektive ucrtavanjem konvergencije linija u zadanoj slici., U potpunosti ću moći odrediti karakteristike ikonografske, vertikalne, obrnute, geometrijske, atmosferske, kolorističke i poliperspektive., Djelomično ću moći odrediti utjecaj društveno-povijesnog konteksta na način prikazivanja prostora u različitim povijesnim razdobljima i stilovima.
    3. Videolekcija 1.4: Konceptualna umjetnost - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći kritički vrednovati odnos pojedinca i društva prema pojedinim djelima konceptualne nacionalne umjetničke baštine., U potpunosti ću moći istražiti elemente koncepta u različitim oblicima likovnih i vizualnih umjetnosti., U potpunosti ću moći argumentirano iznositi mišljenje na problemsku temu antiumjetnosti., U potpunosti ću moći zaključiti koje su glavne odrednice i karakteristike koncepta zadanih umjetničkih djela., U potpunosti ću moći odrediti kako odabir umjetničkih postupaka i materijala oblikuje ideju konceptualnoga umjetničkog djela.
    4. Videolekcija 1.5: Pogled na svijet kroz objektiv - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći istražiti razlike dokumentarne, komercijalne i umjetničke fotografije., U potpunosti ću moći analizirati karakter svjetlosti i kompozicijske elemente te izraziti kritički stav o tome kako pridonose umjetničkoj ideji fotografije., U potpunosti ću moći analizirati elemente oblikovanja filma i izraziti kritički stav o tome kako su odredili umjetničku ideju., Djelomično ću moći kritički prosuditi načine interpretacije vizualne stvarnosti u novim medijima., Djelomično ću moći procijeniti važnost odabranih primjera nacionalne, fotografske, filmske i multimedijske baštine., Djelomično ću moći razlikovati upotrebu i bilježenje stvarnosti u fotografiji, filmu i videu.