Učitavanje

6. Mijenjam se

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • FIZ 1 Naučit ćete objasniti kako zakon očuvanja energije igra ulogu u svim procesima pretvorbe energije.
  • FIZ 2 Naučit ćete prepoznati različite oblike energije.
  • FIZ 3 Naučit ćete kako dovođenje topline povećava unutarnju energiju tijela.
  • FIZ 4 Naučit ćete objasniti toplinsko širenje tijela.
  • FIZ 5 Naučit ćete kako se mijenjaju tlak i gustoća uz porast temperature.
  • KEM 1 Naučit ćete prepoznati i opisati fizikalne i kemijske promjene na zadanim primjerima.
  • KEM 2 Naučit ćete objasniti izmjenu energije između sustava i okoline te razlikovati endotermne od egzotermnih promjena.
  • KEM 3 Naučit ćete povezati promjene energije u promatranom sustavu s makroskopskim promjenama.
#1 Zadatak

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

Dovođenjem topline u tijelo temperatura tijela se
. Iz tog se razloga gustoća tijela
, a volumen tijela
.
#2 Zadatak

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. 


Povlačenjem teksta u odgovarajući stupac razvrstajte izvore energije s obzirom na to je li riječ o obnovljivom ili neobnovljivom izvoru energije. 

NAFTA
ENERGIJA VJETRA
GEOTERMALNA ENERGIJA
SUNČEVA ENERGIJA
UGLJEN
ENERGIJA VODE
ZEMNI PLIN
NUKLEARNA ENERGIJA
OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE
NEOBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.
Promotrite slike i odaberite točan oblik energije prikazan na pojedinim slikama.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.
Promotrite slike i odaberite točan oblik energije prikazan na pojedinim slikama.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.
Promotrite slike i odaberite točan oblik energije prikazan na pojedinim slikama.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.
Promotrite slike i odaberite točan oblik energije prikazan na pojedinim slikama.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.
Promotrite slike i odaberite točan oblik energije prikazan na pojedinim slikama.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku. Promotrite slike i odaberite točan oblik energije prikazan na pojedinim slikama.

Za one koji žele znati više

Jeste li znali da Sunce proizvodi više energije u jednoj sekundi nego što je čovječanstvo potrošilo tijekom cijele svoje povijesti?
Sunce je golema kugla plazme koja se nalazi u središtu Sunčeva sustava, a njegova energija dolazi od nuklearnih reakcija koje se događaju u njegovoj jezgri.
Svake sekunde Sunce proizvodi 386 bilijuna megavata energije, što je dovoljno da osvijetli i zagrije naš planet te osigura život na Zemlji.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Fizikalne su promjene one u kojima nastaju nove tvari, a mijenjaju se i kemijski sastav i fizikalna svojstva novonastalih tvari.

U sljedećem zadatku pojmove poredajte prema zadanom kriteriju. To učinite tako da kliknete na određeni pojam.


Među navedenim promjenama prepoznajte koje su fizikalne, a koje kemijske i razvrstajte ih u tablicu.

 

alkoholno vrenje
hrđanje željeznog čavla
truljenje voća
gorenje papira
pečenje mesa
taljenje bakrene žice
fotosinteza
isparavanje vode
rezanje aluminijske folije
cijepanje drva
kuhanje juhe
kondenzacija vodene pare
usitnjavanje leda
taljenje ledenjaka
savijanje čavla
kiseljenje kupusa
FIZIKALNE PROMJENE
KEMIJSKE PROMJENE

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija.

Označite polje uz fotografiju koja prikazuje točan odgovor.

Među ponuđenim fotografijama odaberite onu koja prikazuje kemijsku promjenu.

 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija.

Označite polje uz fotografiju koja prikazuje točan odgovor.

Među ponuđenim fotografijama odaberite onu koja prikazuje fizikalnu promjenu.

U laboratorijskoj je čaši destilirana voda u koju je uronjen digitalni termometar. Temperatura destilirane vode prije dodavanja natrijeva hidroksida iznosi 24,9 °C. Nakon dodavanja i otapanja natrijeva hidroksida uočavamo da temperatura raste na 37,4 °C. Konačna temperatura viša je od početne jer se otapanjem natrijeva hidroksida u vodi oslobađa energija. Možemo zaključiti da tijekom egzotermne promjene temperatura raste. U nastavku pokusa prikazano je otapanje kalijeva klorida u vodi. U laboratorijskoj je čaši destilirana voda u koju je uronjen digitalni termometar. Temperatura destilirane vode prije dodavanja kalijeva klorida iznosi 24,7 °C. Nakon dodavanja i otapanja kalijeva klorida uočavamo da temperatura pada na 20,5 °C. Konačna temperatura niža je od početne jer se energija utrošila na otapanje kalijeva klorida u vodi. Zaključujemo da se tijekom endotermne promjene temperatura snižava. . Transkript: U laboratorijskoj je čaši destilirana voda u koju je uronjen digitalni termometar. Temperatura destilirane vode prije dodavanja natrijeva hidroksida iznosi 24,9 °C. Nakon dodavanja i otapanja natrijeva hidroksida uočavamo da temperatura raste na 37,4 °C. Konačna temperatura viša je od početne jer se otapanjem natrijeva hidroksida u vodi oslobađa energija. Možemo zaključiti da tijekom egzotermne promjene temperatura raste. U nastavku pokusa prikazano je otapanje kalijeva klorida u vodi. U laboratorijskoj je čaši destilirana voda u koju je uronjen digitalni termometar. Temperatura destilirane vode prije dodavanja kalijeva klorida iznosi 24,7 °C. Nakon dodavanja i otapanja kalijeva klorida uočavamo da temperatura pada na 20,5 °C. Konačna temperatura niža je od početne jer se energija utrošila na otapanje kalijeva klorida u vodi. Zaključujemo da se tijekom endotermne promjene temperatura snižava. .

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Energiju ne možemo vidjeti, možemo vidjeti njezine učinke!

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Elastičnu potencijalnu energiju ima: 

U sljedećem zadatku označite točne tvrdnje. Tri su tvrdnje točne.


Za unutarnju energiju tijela vrijedi:

Odabirom točnog pojma u padajućem izborniku riješite zadatak.

Zagrijete li metalnu kuglicu, njezin se volumen:

.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Elastična energija pohranjena u nategnutoj gumenoj vrpci pretvara se: 

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim riječima.

To učinite tako da riječi smjestite na točno mjesto u rečenicama.

Zagrijete li nepoznatu tekućinu, njezina će se povećati. Hlađenjem  tekućine njezin se volumen , a gustoća .

smanjuje
povećava
unutarnja energija

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Što se događa tijekom gorenja svijeće?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Koja je od navedenih promjena tvari kemijska?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Miješanjem kojih će dviju tvari doći do kemijske promjene?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Koja se promjena događa zagrijavanjem leda od −10 °C do 10 °C?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Koja je od navedenih promjena egzotermna?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja je od navedenih promjena endotermna?

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim riječima. Četiri su riječi nepotrebne.

Dopunite zadane rečenice ponuđenim riječima: okolina, sustav, epruveta, voda, zrak, endotermna, egzotermna, fizikalna, kemijska, promjena

je dio prirode koji proučavamo, primjerice,
u kojoj se događa
ili kemijska promjena.
fizikalna
je ona pri kojoj
daje sustavu energiju.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Temperatura vode iznosi 20 °C. Kad se komadić natrija stavi u vodu, nastupa egzotermna promjena. Kolika je temperatura reakcijske smjese nakon promjene?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Otapanjem amonijeva klorida u vodi troši se energija. Kako se mijenja temperatura reakcije smjese?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Miješanjem octa i sode bikarbone sadržaj se u laboratorijskoj čaši ohladio. Koja se promjena dogodila?

6. Mijenjam se

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • FIZ 1 Naučit ćete objasniti kako zakon očuvanja energije igra ulogu u svim procesima pretvorbe energije.
  • FIZ 2 Naučit ćete prepoznati različite oblike energije.
  • FIZ 3 Naučit ćete kako dovođenje topline povećava unutarnju energiju tijela.
  • FIZ 4 Naučit ćete objasniti toplinsko širenje tijela.
  • FIZ 5 Naučit ćete kako se mijenjaju tlak i gustoća uz porast temperature.
  • KEM 1 Naučit ćete prepoznati i opisati fizikalne i kemijske promjene na zadanim primjerima.
  • KEM 2 Naučit ćete objasniti izmjenu energije između sustava i okoline te razlikovati endotermne od egzotermnih promjena.
  • KEM 3 Naučit ćete povezati promjene energije u promatranom sustavu s makroskopskim promjenama.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 2: Energija - Ishodi učenja: MAT OŠ A.7.1., MAT OŠ D.7.6. Računa postotak i primjenjuje postotni račun., MAT OŠ A.7.2. Opisuje i primjenjuje znanstveni zapis broja., MAT OŠ B.7.3. Primjenjuje proporcionalnost i obrnutu proporcionalnost., MAT OŠ A.7.3. Primjenjuje različite zapise racionalnih brojeva, MAT OŠ A.7.4. Primjenjuje uspoređivanje racionalnih brojeva., MAT OŠ A.7.5. Primjenjuje računanje s racionalnim brojevima., MAT OŠ D.7.5. Odabire i preračunava odgovarajuće mjerne jedinice., FIZ OŠ D.7.6. Povezuje rad s energijom tijela i analizira pretvorbe energije., KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., KEM OŠ C.7.1. Analizira izmjenu energije između sustava i okoline., KEM OŠ C.7.2. Povezuje promjene energije unutar promatranoga sustava s makroskopskim promjenama., KEM OŠ C.7.3. Procjenjuje učinkovitost i utjecaj različitih izvora energije na okoliš., KEM OŠ D.7.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., KEM OŠ D.7.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom modelima, tablicama i grafovima., FIZ OŠ D.7.6. Povezuje rad s energijom tijela i analizira pretvorbe energije., FIZ OŠ A.7.8. Povezuje promjenu volumena tijela i tlaka plina s građom tvari i promjenom temperature., FIZ OŠ D.7.9. Povezuje promjenu unutarnje energije i toplinu., KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., KEM OŠ C.7.2. Povezuje promjene energije unutar promatranoga sustava s makroskopskim promjenama., KEM OŠ C.7.3. Procjenjuje učinkovitost i utjecaj različitih izvora energije na okoliš., KEM OŠ D.7.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., KEM OŠ D.7.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom modelima, tablicama grafovima., OŠ HJ C.7.2. Učenik obrazlaže značenje popularnokulturnih tekstova s obzirom na društveni i ekonomski kontekst., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst na temelju čitateljskoga iskustva i usporedbe s drugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ GK C.7.1. Učenik opaža međusobne utjecaje različitih vrsta glazbi., OŠ GK A.7.3. Učenik na temelju slušanja, prepoznaje različite glazbene vrste., OŠ LK B.7.1. Učenik raspravlja o likovnom i vizualnom umjetničkom djelu povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., OŠ GK A.7.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ LK C.7.1. Učenik analizira i u likovnom i vizualnom uratku ispituje utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život., OŠ LK C.7.2. Učenik raspravlja o društvenome kontekstu umjetničkoga djela.
    1. Videolekcija 2.1: Jeste li snažniji od svojeg računala - Ishodi učenja: MAT 1 Upoznat ćete omjere i njihovo značenje u matematici., MAT 2 Naučit ćete što su to proporcionalne veličine., MAT 3 Naučit ćete kako uspoređivati razlomke., FIZ 1 Naučit ćete kako određivati obavljeni rad., FIZ 2 Naučit ćete razlikovati oblike energije., FIZ 3 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za rad i energiju i njihove jedinice., FIZ 4 Naučit ćete povezivati rad i snagu.
    2. Videolekcija 2.3: Važna vijest - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete objasniti uzročno-posljedičnu vezu izgaranja fosilnih goriva i onečišćenja zraka., KEM 2 Naučit ćete opisati dobivanje vodika kao pogonskoga goriva., KEM 3 Naučit ćete navesti obnovljive izvore energije., KEM 4 Naučit ćete objasniti posljedice onečišćenja zraka i globalnog zatopljenja., HJ 1 Naučit ćete razlikovati elektroničke i tiskane medije., HJ 2 Naučit ćete obilježja različitih vrsta novinarskoga teksta., HJ 3 Naučit ćete prepoznati dijelove grafičkoga oblikovanja teksta u časopisu., HJ 4 Naučit ćete što je prikriveno oglašavanje i kako ga prepoznati.
    3. Videolekcija 2.4: Transformativna snaga umjetnosti - Ishodi učenja: LK 1 Naučit ćete prepoznati i navesti primjere društveno angažirane umjetnosti., LK 2 Naučit ćete prepoznati različite medije kojima se služi konceptualna umjetnost., LK 3 Naučit ćete prepoznati kritički potencijal u umjetnosti kroz različite umjetničke prakse i medije te osmisliti vlastitu ideju i povezati je sa svakodnevnim životom., GK 1 Naučit ćete razlikovati obilježja crossover glazbe od ostalih vrsta glazbe., GK 2 Naučit ćete prepoznati obilježja nacionalnoga stila na konkretnim glazbenim primjerima, GK 3 Naučit ćete prepoznati glavne izvođače crossover glazbe u Hrvatskoj.
    4. Videolekcija 2.5: Volim se gibat - Ishodi učenja: BIO 2 Naučit ćete usporediti kostur muškarca i žene na temelju njegove građe., BIO 1 Naučit ćete opisati smještaj mišića i kostiju te povezati njihovu građu i ulogu u kretanju., BIO 3 Naučit ćete prepoznati prilagodbe mišića i kostiju na što učinkovitije kretanje., BIO 4 Naučit ćete zaključiti kako razlike u građi kostura utječu na izvedbu fizičkih aktivnosti., FIZ 1 Naučit ćete što je poluga i koji su njezini osnovni dijelovi., FIZ 2 Naučit ćete primjenjivati zakon poluge., FIZ 3 Naučit ćete razlikovati vrste poluga., FIZ 4 Naučit ćete razlikovati dijelove tijela koji rade na principu poluge i usporediti ih s jednostavnim alatima koji rade na istome principu.