Učitavanje

9. Volim se gibat

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 2 Naučit ćete usporediti kostur muškarca i žene na temelju njegove građe.
  • BIO 1 Naučit ćete opisati smještaj mišića i kostiju te povezati njihovu građu i ulogu u kretanju.
  • BIO 3 Naučit ćete prepoznati prilagodbe mišića i kostiju na što učinkovitije kretanje.
  • BIO 4 Naučit ćete zaključiti kako razlike u građi kostura utječu na izvedbu fizičkih aktivnosti.
  • FIZ 1 Naučit ćete što je poluga i koji su njezini osnovni dijelovi.
  • FIZ 2 Naučit ćete primjenjivati zakon poluge.
  • FIZ 3 Naučit ćete razlikovati vrste poluga.
  • FIZ 4 Naučit ćete razlikovati dijelove tijela koji rade na principu poluge i usporediti ih s jednostavnim alatima koji rade na istome principu.
#1 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije.
Dopunite rečenicu tako da odaberete točan pojam u padajućem izborniku.
 
 

Kad je podlaktica podignuta, stegnut je mišić 

, a opušten je mišić

.

#2 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije.
Dopunite rečenicu tako da odaberete točan pojam u padajućem izborniku.

Biceps se tetivom veže na

kost. Triceps se tetivom veže za

kost.

#3 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. Na kosturu su točkama označene kosti. Nazivima kosti pridruženi su brojevi ispod ilustracije.

Brojeve koji se nalaze ispod ilustracije smjestite na točno mjesto na kosturu.

1 – lubanja

2 – prsna kost 

3 – ključna kost

4 – nadlaktična kost

5 – kralježnica 

6 – bedrena kost

7 – goljenična kost

8 – zdjelica

 

Zadatak BIO 3
1
2
3
4
5
6
7
8

Za one koji žele znati više

Pucketate li ponekad prstima? Možda ste čuli da to pucketanje može prouzročiti oštećenje hrskavice u zglobovima. Istraživanja su pokazala da je to samo mit.
Naime, u zglobovima se nalazi tekućina koja uz hrskavicu smanjuje trenje. Ta tekućina sadržava otopljene plinove dušika i kisika.
Ponekad se u tekućini stvore mjehurići dušika koji s vremenom mogu puknuti. Pritom se oslobađa dušik, a pucanje mjehurića popraćeno je zvukom pucketanja.

S nama je danas profesionalna sportašica Ivana Lončarek, hrvatska reprezentativka i članica Hrvatskog atletskog saveza. Dobar dan, Ivana, za početak nam se kratko predstavite i objasnite čime se bavite. Dobar dan, kao što ste rekli moje ime je Ivana Lončarek. Inače sam po struci diplomirana ekonomistica, ali od trećeg razreda osnovne se bavim atletikom. Moja glavna disciplina je sto metara s preponama i tu sam državna rekorderka, prvakinja Hrvatske i državna reprezentativka. Bavite se sportom čiju suštinu čini upravo kretanje. U videolekciji „Volim se gibat” dotaknuli smo se poluga u našemu tijelu, odnosno dijelova tijela koji rade na principu poluge, što uključuje ruke, stopala, odnosno noge. Koje su poluge u tijelu ključne za postizanje određenih pokreta potrebnih za svladavanje prepona u atletskoj disciplini kojom se bavite? Kako ih trenirate i jačate? U atletici, pogotovo u preponama, su podjednako bitne i ruke i noge zato što su zapravo ruke te koje daju ritam nogama i vrlo je važno te pokrete izvoditi koordinirano. Jačaju se kroz, ne samo kroz trčanje, već i kroz razno razne vježbe snage, koordinacije, razno raznih skokova i slično. Kako uspijevate održati brzinu pri savladavanju prepona? Kojim se tehnikama ili strategijama pritom koristite? Da bih održala brzinu preko prepona, najprije se moram zaletjeti u tu preponu najvećom mogućom brzinom, doći na točnog mjesta odraza ispred prepone i ravno se gurnuti, ne skočiti, nego se gurnuti u preponu i zadržati lagani nagib tijela prema naprijed da bi tu brzinu uspjela uspješno prenijeti preko prepone. Možete li nam preporučiti neke specifične vježbe ili treninge kojima bismo i mi mogli ojačati poluge u našemu tijelu kako bismo utjecali na svakodnevno kretanje i obavljanje radnji s pomoću pokreta? Trčanje kao vježba je super vježba za cijelo tijelo zato što je potrebno uskladiti sve dijelove tijela, radi cijelo tijelo, ali potrebno je ubaciti i neke vježbe snage da bi naše tijelo bilo spremno za svakodnevne izazove saginjanja podizanja i slično. I za kraj, podijelite s nama na koje ste sportsko postignuće najponosniji. Teško mi je izdvojiti samo jedno zato što ih je stvarno bilo puno. Kao posebno drage trke su mi pobjede na Prvenstvu Balkana. Dok sam bila klinka prvo mjesto na Europskom olimpijskom festivalu mladih i kad sam 2014. na Kupu Europe u Latviji pobijedila i prvi put trčala seniorski državni rekord. Hvala Vam Ivana na ovom intervjuu. . Transkript: S nama je danas profesionalna sportašica Ivana Lončarek, hrvatska reprezentativka i članica Hrvatskog atletskog saveza. Dobar dan, Ivana, za početak nam se kratko predstavite i objasnite čime se bavite. Dobar dan, kao što ste rekli moje ime je Ivana Lončarek. Inače sam po struci diplomirana ekonomistica, ali od trećeg razreda osnovne se bavim atletikom. Moja glavna disciplina je sto metara s preponama i tu sam državna rekorderka, prvakinja Hrvatske i državna reprezentativka. Bavite se sportom čiju suštinu čini upravo kretanje. U videolekciji „Volim se gibat” dotaknuli smo se poluga u našemu tijelu, odnosno dijelova tijela koji rade na principu poluge, što uključuje ruke, stopala, odnosno noge. Koje su poluge u tijelu ključne za postizanje određenih pokreta potrebnih za svladavanje prepona u atletskoj disciplini kojom se bavite? Kako ih trenirate i jačate? U atletici, pogotovo u preponama, su podjednako bitne i ruke i noge zato što su zapravo ruke te koje daju ritam nogama i vrlo je važno te pokrete izvoditi koordinirano. Jačaju se kroz, ne samo kroz trčanje, već i kroz razno razne vježbe snage, koordinacije, razno raznih skokova i slično. Kako uspijevate održati brzinu pri savladavanju prepona? Kojim se tehnikama ili strategijama pritom koristite? Da bih održala brzinu preko prepona, najprije se moram zaletjeti u tu preponu najvećom mogućom brzinom, doći na točnog mjesta odraza ispred prepone i ravno se gurnuti, ne skočiti, nego se gurnuti u preponu i zadržati lagani nagib tijela prema naprijed da bi tu brzinu uspjela uspješno prenijeti preko prepone. Možete li nam preporučiti neke specifične vježbe ili treninge kojima bismo i mi mogli ojačati poluge u našemu tijelu kako bismo utjecali na svakodnevno kretanje i obavljanje radnji s pomoću pokreta? Trčanje kao vježba je super vježba za cijelo tijelo zato što je potrebno uskladiti sve dijelove tijela, radi cijelo tijelo, ali potrebno je ubaciti i neke vježbe snage da bi naše tijelo bilo spremno za svakodnevne izazove saginjanja podizanja i slično. I za kraj, podijelite s nama na koje ste sportsko postignuće najponosniji. Teško mi je izdvojiti samo jedno zato što ih je stvarno bilo puno. Kao posebno drage trke su mi pobjede na Prvenstvu Balkana. Dok sam bila klinka prvo mjesto na Europskom olimpijskom festivalu mladih i kad sam 2014. na Kupu Europe u Latviji pobijedila i prvi put trčala seniorski državni rekord. Hvala Vam Ivana na ovom intervjuu. .
#4 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije poluge. Na ilustraciji su točkama označeni dijelovi poluge. Imenima su pridruženi brojevi koji se nalaze ispod ilustracije.

Brojeve smjestite na točno mjesto na poluzi.

1 - primijenjena sila

2- opterećenje 

3- oslonac 

4- krak sile 

5- krak tereta 

 

Zadatak FIZ 1
1
2
3
4
5
#5 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. 

Kako glasi zakon poluge u ravnoteži?

Odaberite točan odgovor.

Odaberite odgovarajuću vrstu poluge iz padajućeg izbornika i ispravno dopunite tvrdnje.

Poluga kod koje je oslonac između hvatišta primijenjene sile i tereta naziva se

.
Poluga kod koje su primijenjena sila i teret s iste strane oslonca naziva se

.

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. 

Označite pojam i smjestite ga u odgovarajući stupac.

tačke (građevinska kolica)
pinceta
stopalo
čeljust
ruka
klackalica
škare
JEDNOSTRANA POLUGA
DVOSTRANA POLUGA

Procjena znanja

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. U zadatku označite točan odgovor.

Je li stegnut troglavi mišić nadlaktice?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. U zadatku označite točan odgovor.

Mila se bavi trčanjem s preponama. Tijekom trčanja čula je zvuk pucanja te je osjetila jak bol. Dijagnosticirano joj je puknuće tetive četveroglavog mišića natkoljenice.

Koji je zglob zbog te ozljede postao nestabilan?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Po čemu se razlikuju muški i ženski kostur? 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću fotografije. U zadatku označite točan odgovor.

Koje obilježje kostura omogućuje ženama uspješno vježbanje na gredi?

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

srce srčano mišićno tkivo
krvne žile glatko mišićno tkivo
mišić vrata poprečnoprugasto mišićno tkivo

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije poluge. Na ilustraciji su točkama označeni dijelovi poluge. Imenima su pridruženi brojevi koji se nalaze ispod ilustracije.

Brojeve smjestite na točno mjesto na poluzi.

1 - primijenjena sila

2- opterećenje 

3- oslonac 

4- krak sile 

5- krak tereta 

 

Vrednovanje
1
2
3
4
5

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. 

Promotrite sliku i odaberite točan odgovor. 

Kolika treba biti masa utega na lijevoj strani ako je poluga u ravnoteži? Pretpostavite da su svi utezi jednake mase. 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Dva su odgovora točna. Označite polja uz fotografije koje prikazuju točan odgovor.

Odaberite slike alata koji predstavljaju jednostranu polugu.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Uparite dio tijela i jednostavni alat koji djeluju prema principu iste vrste poluge. Odnosno, alate koji predstavljaju jednostrane poluge uparite s jednostranim polugama u ljudskom tijelu ovisno o položaju djelovanja primijenjene sile i tereta u odnosu prema osloncu. Isto učinite s dvostranim polugama.

ruka tačke
čeljust pinceta
stopalo škare

9. Volim se gibat

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 2 Naučit ćete usporediti kostur muškarca i žene na temelju njegove građe.
  • BIO 1 Naučit ćete opisati smještaj mišića i kostiju te povezati njihovu građu i ulogu u kretanju.
  • BIO 3 Naučit ćete prepoznati prilagodbe mišića i kostiju na što učinkovitije kretanje.
  • BIO 4 Naučit ćete zaključiti kako razlike u građi kostura utječu na izvedbu fizičkih aktivnosti.
  • FIZ 1 Naučit ćete što je poluga i koji su njezini osnovni dijelovi.
  • FIZ 2 Naučit ćete primjenjivati zakon poluge.
  • FIZ 3 Naučit ćete razlikovati vrste poluga.
  • FIZ 4 Naučit ćete razlikovati dijelove tijela koji rade na principu poluge i usporediti ih s jednostavnim alatima koji rade na istome principu.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 2: Energija - Ishodi učenja: MAT OŠ A.7.1., MAT OŠ D.7.6. Računa postotak i primjenjuje postotni račun., MAT OŠ A.7.2. Opisuje i primjenjuje znanstveni zapis broja., MAT OŠ B.7.3. Primjenjuje proporcionalnost i obrnutu proporcionalnost., MAT OŠ A.7.3. Primjenjuje različite zapise racionalnih brojeva, MAT OŠ A.7.4. Primjenjuje uspoređivanje racionalnih brojeva., MAT OŠ A.7.5. Primjenjuje računanje s racionalnim brojevima., MAT OŠ D.7.5. Odabire i preračunava odgovarajuće mjerne jedinice., FIZ OŠ D.7.6. Povezuje rad s energijom tijela i analizira pretvorbe energije., KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., KEM OŠ C.7.1. Analizira izmjenu energije između sustava i okoline., KEM OŠ C.7.2. Povezuje promjene energije unutar promatranoga sustava s makroskopskim promjenama., KEM OŠ C.7.3. Procjenjuje učinkovitost i utjecaj različitih izvora energije na okoliš., KEM OŠ D.7.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., KEM OŠ D.7.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom modelima, tablicama i grafovima., FIZ OŠ D.7.6. Povezuje rad s energijom tijela i analizira pretvorbe energije., FIZ OŠ A.7.8. Povezuje promjenu volumena tijela i tlaka plina s građom tvari i promjenom temperature., FIZ OŠ D.7.9. Povezuje promjenu unutarnje energije i toplinu., KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., KEM OŠ C.7.2. Povezuje promjene energije unutar promatranoga sustava s makroskopskim promjenama., KEM OŠ C.7.3. Procjenjuje učinkovitost i utjecaj različitih izvora energije na okoliš., KEM OŠ D.7.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., KEM OŠ D.7.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom modelima, tablicama grafovima., OŠ HJ C.7.2. Učenik obrazlaže značenje popularnokulturnih tekstova s obzirom na društveni i ekonomski kontekst., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst na temelju čitateljskoga iskustva i usporedbe s drugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ GK C.7.1. Učenik opaža međusobne utjecaje različitih vrsta glazbi., OŠ GK A.7.3. Učenik na temelju slušanja, prepoznaje različite glazbene vrste., OŠ LK B.7.1. Učenik raspravlja o likovnom i vizualnom umjetničkom djelu povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., OŠ GK A.7.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ LK C.7.1. Učenik analizira i u likovnom i vizualnom uratku ispituje utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život., OŠ LK C.7.2. Učenik raspravlja o društvenome kontekstu umjetničkoga djela.
    1. Videolekcija 2.1: Jeste li snažniji od svojeg računala - Ishodi učenja: MAT 1 Upoznat ćete omjere i njihovo značenje u matematici., MAT 2 Naučit ćete što su to proporcionalne veličine., MAT 3 Naučit ćete kako uspoređivati razlomke., FIZ 1 Naučit ćete kako određivati obavljeni rad., FIZ 2 Naučit ćete razlikovati oblike energije., FIZ 3 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za rad i energiju i njihove jedinice., FIZ 4 Naučit ćete povezivati rad i snagu.
    2. Videolekcija 2.2: Mijenjam se - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete objasniti kako zakon očuvanja energije igra ulogu u svim procesima pretvorbe energije., FIZ 2 Naučit ćete prepoznati različite oblike energije., FIZ 3 Naučit ćete kako dovođenje topline povećava unutarnju energiju tijela., FIZ 4 Naučit ćete objasniti toplinsko širenje tijela., FIZ 5 Naučit ćete kako se mijenjaju tlak i gustoća uz porast temperature., KEM 1 Naučit ćete prepoznati i opisati fizikalne i kemijske promjene na zadanim primjerima., KEM 2 Naučit ćete objasniti izmjenu energije između sustava i okoline te razlikovati endotermne od egzotermnih promjena., KEM 3 Naučit ćete povezati promjene energije u promatranom sustavu s makroskopskim promjenama.
    3. Videolekcija 2.3: Važna vijest - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete objasniti uzročno-posljedičnu vezu izgaranja fosilnih goriva i onečišćenja zraka., KEM 2 Naučit ćete opisati dobivanje vodika kao pogonskoga goriva., KEM 3 Naučit ćete navesti obnovljive izvore energije., KEM 4 Naučit ćete objasniti posljedice onečišćenja zraka i globalnog zatopljenja., HJ 1 Naučit ćete razlikovati elektroničke i tiskane medije., HJ 2 Naučit ćete obilježja različitih vrsta novinarskoga teksta., HJ 3 Naučit ćete prepoznati dijelove grafičkoga oblikovanja teksta u časopisu., HJ 4 Naučit ćete što je prikriveno oglašavanje i kako ga prepoznati.
    4. Videolekcija 2.4: Transformativna snaga umjetnosti - Ishodi učenja: LK 1 Naučit ćete prepoznati i navesti primjere društveno angažirane umjetnosti., LK 2 Naučit ćete prepoznati različite medije kojima se služi konceptualna umjetnost., LK 3 Naučit ćete prepoznati kritički potencijal u umjetnosti kroz različite umjetničke prakse i medije te osmisliti vlastitu ideju i povezati je sa svakodnevnim životom., GK 1 Naučit ćete razlikovati obilježja crossover glazbe od ostalih vrsta glazbe., GK 2 Naučit ćete prepoznati obilježja nacionalnoga stila na konkretnim glazbenim primjerima, GK 3 Naučit ćete prepoznati glavne izvođače crossover glazbe u Hrvatskoj.