Učitavanje

5. Jeste li snažniji od svojeg računala

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • MAT 1 Upoznat ćete omjere i njihovo značenje u matematici.
  • MAT 2 Naučit ćete što su to proporcionalne veličine.
  • MAT 3 Naučit ćete kako uspoređivati razlomke.
  • FIZ 1 Naučit ćete kako određivati obavljeni rad.
  • FIZ 2 Naučit ćete razlikovati oblike energije.
  • FIZ 3 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za rad i energiju i njihove jedinice.
  • FIZ 4 Naučit ćete povezivati rad i snagu.
#1 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite odabirom omjera u padajućem izborniku koji odgovara opisu odnosa dviju veličina.

U nekoj trgovini na svakih pet jabuka prodane su tri banane. Odredite omjer prodaje jabuka u odnosu prema prodaji banana.

U receptu za izradu tjestenine stoji da na 5 jaja dolazi 500 grama brašna. Omjerom zapišite odnos brašna prema jajima. 

U kutiji je 25 crvenih kuglica i 10 plavih. Koliki je omjer crvenih kuglica prema plavima?

Na testu iz matematike učenik je imao točno riješena tri zadatka od pet zadanih. Koliki je omjer broj ispravno riješenih zadataka u odnosu prema broju zadanih zadataka? 

#2 Zadatak

U sljedećem zadatku upišite znak <, < ili =.

Između prikazanih omjera stavite odgovarajući znak.

120   000   J 2   h
210   000   J 3   h
80   J 2   s
200   J 5   s
3000   J 6   s
1800   J 9   s
#3 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Izračunajte uloženi rad u vremenskom intervalu od 5 sekundi ako je snaga uređaja 3000 W.

U sljedećem zadatku pojmove poredajte prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

Poredajte razlomke po veličini počinjući od najmanjega.

1. 11 7
2. 7 7
3. 1 7
4. 25 7
5. 3 7
6. 2 7

U sljedećem zadatku pojmove poredajte prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

Poredajte razlomke po veličini počinjući od najmanjega. 

1. 11 11
2. 11 5
3. 11 3
4. 11 9
5. 11 2
#5 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točnu tvrdnju.
Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije.

Odredite u kojem je slučaju rad najveći.

#6 Zadatak

U sljedećem zadatku dopunite rečenice. 

U mehanici razlikujemo kinetičku i 
energiju. Energija gibanja naziva se 
energija. Energija se ne stvara i ne 
nego se samo 
iz jednog oblika u drugi.

Za one koji žele znati više

Je li jedan čovjek snažan kao tri konja?
Odgovor na to pitanje leži u definiciji snage. Jednu konjsku snagu definirao je James Watt, jedan od začetnika industrijske revolucije, prema kojem je i nazvana jedinica za snagu. Konjsku snagu definirao je kao snagu potrebnu da se teret mase 250 kg podigne na 30 cm visine tijekom jedne sekunde.
Iako je običnom čovjeku gotovo nemoguće s poda podići masu od 250 kg, zaprežnom konju to nije problem. No, on to radi vrlo sporo, tako da je snaga kojom to čini razmjerno mala. Razmislite o tome idući put kad vidite nekog tko vam se čini snažan – je li uistinu dobro nazvati takvu osobu „snažnom” ili bi možda bilo bolje reći da je „silna”? Mislite li da veću snagu razvija sprinter ili dizač utega?

#7 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Energija koja se može iskoristiti za rad. Potencijalna energija
Djelovanje sila na tijelo duž nekog puta. Snaga
Omjer obavljenog rada i vremena u kojem je rad obavljen. Rad
#8 Zadatak

U sljedećem zadatku pojmove poredajte prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

Poredajte kućanske uređaje od onog koji troši najmanje snage prema onom koji je troši najviše.

1. Hladnjak
2. Pećnica
3. Stroj za rublje
4. Laptop

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Razlomak 3 3 veći je od razlomka  3 1 .  

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Razlomak 7 8 manji je od razlomka 8 8 .  

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Omjer 3 kg / 2 L jednak je omjeru 6 kg / 5 L.   

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Uloženi rad proporcionalan je snazi uređaja.   

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

Od dvaju razlomaka jednakih nazivnika veći je onaj koji ima
brojnik. 
Od dvaju razlomaka jednakih brojnika veći je onaj koji ima
nazivnik.  

U sljedećem zadatku označite točnu tvrdnju.
Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije.

Osoba obavlja rad na zid silom guranja.

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Odabirom točne jedinice u padajućem izborniku riješite zadatak.

Rad 

Snaga 

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

Rad iznosa 100 J obavljen je u 20 sekundi. Snaga kojom je rad obavljen jednaka je

5. Jeste li snažniji od svojeg računala

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • MAT 1 Upoznat ćete omjere i njihovo značenje u matematici.
  • MAT 2 Naučit ćete što su to proporcionalne veličine.
  • MAT 3 Naučit ćete kako uspoređivati razlomke.
  • FIZ 1 Naučit ćete kako određivati obavljeni rad.
  • FIZ 2 Naučit ćete razlikovati oblike energije.
  • FIZ 3 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za rad i energiju i njihove jedinice.
  • FIZ 4 Naučit ćete povezivati rad i snagu.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 2: Energija - Ishodi učenja: MAT OŠ A.7.1., MAT OŠ D.7.6. Računa postotak i primjenjuje postotni račun., MAT OŠ A.7.2. Opisuje i primjenjuje znanstveni zapis broja., MAT OŠ B.7.3. Primjenjuje proporcionalnost i obrnutu proporcionalnost., MAT OŠ A.7.3. Primjenjuje različite zapise racionalnih brojeva, MAT OŠ A.7.4. Primjenjuje uspoređivanje racionalnih brojeva., MAT OŠ A.7.5. Primjenjuje računanje s racionalnim brojevima., MAT OŠ D.7.5. Odabire i preračunava odgovarajuće mjerne jedinice., FIZ OŠ D.7.6. Povezuje rad s energijom tijela i analizira pretvorbe energije., KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., KEM OŠ C.7.1. Analizira izmjenu energije između sustava i okoline., KEM OŠ C.7.2. Povezuje promjene energije unutar promatranoga sustava s makroskopskim promjenama., KEM OŠ C.7.3. Procjenjuje učinkovitost i utjecaj različitih izvora energije na okoliš., KEM OŠ D.7.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., KEM OŠ D.7.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom modelima, tablicama i grafovima., FIZ OŠ D.7.6. Povezuje rad s energijom tijela i analizira pretvorbe energije., FIZ OŠ A.7.8. Povezuje promjenu volumena tijela i tlaka plina s građom tvari i promjenom temperature., FIZ OŠ D.7.9. Povezuje promjenu unutarnje energije i toplinu., KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene., KEM OŠ C.7.2. Povezuje promjene energije unutar promatranoga sustava s makroskopskim promjenama., KEM OŠ C.7.3. Procjenjuje učinkovitost i utjecaj različitih izvora energije na okoliš., KEM OŠ D.7.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., KEM OŠ D.7.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom modelima, tablicama grafovima., OŠ HJ C.7.2. Učenik obrazlaže značenje popularnokulturnih tekstova s obzirom na društveni i ekonomski kontekst., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst na temelju čitateljskoga iskustva i usporedbe s drugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ GK C.7.1. Učenik opaža međusobne utjecaje različitih vrsta glazbi., OŠ GK A.7.3. Učenik na temelju slušanja, prepoznaje različite glazbene vrste., OŠ LK B.7.1. Učenik raspravlja o likovnom i vizualnom umjetničkom djelu povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., OŠ GK A.7.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ LK C.7.1. Učenik analizira i u likovnom i vizualnom uratku ispituje utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život., OŠ LK C.7.2. Učenik raspravlja o društvenome kontekstu umjetničkoga djela.
    1. Videolekcija 2.2: Mijenjam se - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete objasniti kako zakon očuvanja energije igra ulogu u svim procesima pretvorbe energije., FIZ 2 Naučit ćete prepoznati različite oblike energije., FIZ 3 Naučit ćete kako dovođenje topline povećava unutarnju energiju tijela., FIZ 4 Naučit ćete objasniti toplinsko širenje tijela., FIZ 5 Naučit ćete kako se mijenjaju tlak i gustoća uz porast temperature., KEM 1 Naučit ćete prepoznati i opisati fizikalne i kemijske promjene na zadanim primjerima., KEM 2 Naučit ćete objasniti izmjenu energije između sustava i okoline te razlikovati endotermne od egzotermnih promjena., KEM 3 Naučit ćete povezati promjene energije u promatranom sustavu s makroskopskim promjenama.
    2. Videolekcija 2.3: Važna vijest - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete objasniti uzročno-posljedičnu vezu izgaranja fosilnih goriva i onečišćenja zraka., KEM 2 Naučit ćete opisati dobivanje vodika kao pogonskoga goriva., KEM 3 Naučit ćete navesti obnovljive izvore energije., KEM 4 Naučit ćete objasniti posljedice onečišćenja zraka i globalnog zatopljenja., HJ 1 Naučit ćete razlikovati elektroničke i tiskane medije., HJ 2 Naučit ćete obilježja različitih vrsta novinarskoga teksta., HJ 3 Naučit ćete prepoznati dijelove grafičkoga oblikovanja teksta u časopisu., HJ 4 Naučit ćete što je prikriveno oglašavanje i kako ga prepoznati.
    3. Videolekcija 2.4: Transformativna snaga umjetnosti - Ishodi učenja: LK 1 Naučit ćete prepoznati i navesti primjere društveno angažirane umjetnosti., LK 2 Naučit ćete prepoznati različite medije kojima se služi konceptualna umjetnost., LK 3 Naučit ćete prepoznati kritički potencijal u umjetnosti kroz različite umjetničke prakse i medije te osmisliti vlastitu ideju i povezati je sa svakodnevnim životom., GK 1 Naučit ćete razlikovati obilježja crossover glazbe od ostalih vrsta glazbe., GK 2 Naučit ćete prepoznati obilježja nacionalnoga stila na konkretnim glazbenim primjerima, GK 3 Naučit ćete prepoznati glavne izvođače crossover glazbe u Hrvatskoj.
    4. Videolekcija 2.5: Volim se gibat - Ishodi učenja: BIO 2 Naučit ćete usporediti kostur muškarca i žene na temelju njegove građe., BIO 1 Naučit ćete opisati smještaj mišića i kostiju te povezati njihovu građu i ulogu u kretanju., BIO 3 Naučit ćete prepoznati prilagodbe mišića i kostiju na što učinkovitije kretanje., BIO 4 Naučit ćete zaključiti kako razlike u građi kostura utječu na izvedbu fizičkih aktivnosti., FIZ 1 Naučit ćete što je poluga i koji su njezini osnovni dijelovi., FIZ 2 Naučit ćete primjenjivati zakon poluge., FIZ 3 Naučit ćete razlikovati vrste poluga., FIZ 4 Naučit ćete razlikovati dijelove tijela koji rade na principu poluge i usporediti ih s jednostavnim alatima koji rade na istome principu.