Učitavanje

5. Kako je govorio Arhimed

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objasniti ravnotežu tijela uronjenog u fluid
  • primijeniti silu uzgona
  • primijeniti zakone statike fluida na primjerima
  • crtati dijagram sila na tijelo uronjeno u fluid
  • objasniti uvjete lebdenja, plutanja i tonjenja tijela u fluidu te opisati odgovarajuće pojave u prirodi
  • objasniti uvjete lebdenja, plutanja i tonjenja tijela u fluidu te opisati odgovarajuće pojave u prirodi
  • uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezivati s evolucijom živoga svijeta na Zemlji
  • primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja i razvoj znanstvene misli stavljati u povijesni kontekst
  • rješavati fizičke probleme
  • istraživati fizičke pojave

#1 Zadatak

 Predmet gustoće  8000   k g / m 3 ovješen je o dinamometar. Ako je sila koju dinamometar pokazuje kada je predmet u zraku 20N, kolika je sila koju dinamometar pokazuje kad je predmet potpuno potopljen u vodu gustoće  1000   k g / m 3    (Uzgon u zraku zanemarujemo. Za ubrzanje sile teže koristimo vrijednost od 10   m / s 2 ).

Usporedite uzgon koji djeluje na podmornicu kada je cijela potopljena i kada pluta dopola uronjena na površini vode. 

Podmornica klase Typhoon volumena  48667 , 5   m 2  zaronila je na maksimalnu dubinu od 500 m. Sila uzgona koja na nju djeluje u moru gustoće 1028   k g / m iznosi 
· 10 8   N . Koristimo ubrzanje sile teže od  10   m / s 2 .

Kada bi se ista podmornica podigla na operativnu dubinu zarona od 380 m, sila uzgona koja djeluje na nju smanjila bi se.

Masa podmornice je 24 853 t, a u njoj se nalazi 150 članova posade prosječne težine 80 kg. Ukupna masa podmornice je
 t.

 Iznos ukupne sile koja djeluje na podmornicu je:

#3 Zadatak

Promotrite sliku i odgovorite kako su povezane dubina i tlak u vodenim ekosustavima.

Procjena znanja

Izračunajte silu uzgona koja djeluje na balon napunjen helijem mase 2 kg i volumena 1   m 3 ako je gustoća zraka  1 , 2   k g / m 3 , a gustoća helija 0 , 18   k g / m 3 . (Koristi ubrzanje sile teže od  10   m / s 2 ).

Sila uzgona je 
N.

Primijetili ste da grana drveta pluta na površini vode te dio grane viri iznad površine. Odaberite točan odgovor koji objašnjava zašto grana samo djelomično uranja u vodu, koristeći Arhimedov zakon.

Odredi najveću silu uzgona.

Želimo odrediti kako se iznos sile uzgona mijenja s promjenom veličine objekta. Na raspolaganju imamo tri kocke masa 100 g. Stranica kocke A je 5 cm, stranica kocke B je 10 cm, a stranica kocke C 15 cm. Sve su tri kocke uronjene u vodu gustoće 1000   k g / m 3 .
Najveća sila uzgona djeluje na kocku 

Ti, Arhimed, sumnjaš u materijal od kojeg je napravljena kraljeva kruna. Misliš da nije napravljena od zlata, već od obojenog olova. Da bi dokazao svoju teoriju izmjerio si dinamometrom da kraljeva kruna teži 60 N. Potpuno potopljena u vodu teži 56.2 N. koja je gustoća kraljeve krune?

Promotrite sliku i odgovorite na pitanje.

Prikazano je jezero s ribama P i Q. Koji je odnos između tlakova koji utječu na ribe?

5. Kako je govorio Arhimed

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objasniti ravnotežu tijela uronjenog u fluid
  • primijeniti silu uzgona
  • primijeniti zakone statike fluida na primjerima
  • crtati dijagram sila na tijelo uronjeno u fluid
  • objasniti uvjete lebdenja, plutanja i tonjenja tijela u fluidu te opisati odgovarajuće pojave u prirodi
  • objasniti uvjete lebdenja, plutanja i tonjenja tijela u fluidu te opisati odgovarajuće pojave u prirodi
  • uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezivati s evolucijom živoga svijeta na Zemlji
  • primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja i razvoj znanstvene misli stavljati u povijesni kontekst
  • rješavati fizičke probleme
  • istraživati fizičke pojave
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 2: Voda - Ishodi učenja: povezivati rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama, povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, objašnjavati važnost uspostavljanja prirodne ravnoteže, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, primjenjivati matematička znanja i vještine, primjenjivati model čestične građe tvari, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, primjenjivati zakone statike fluida, primjenjivati zakone dinamike fluida, primjenjivati znanja o krugu i kružnici, računati volumen i oplošje geometrijskih tijela, analizirati gospodarsku dinamiku srednjega i ranoga novog vijeka, analizirati utjecaje razvoja znanosti i tehnologije na društveni i gospodarski razvoj tijekom srednjega i ranoga novog vijeka
    1. Videolekcija 2.1: Svojstva fluida - Ishodi učenja: primjenjivati model čestične građe tvari, istraživati fizičke pojave, primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, primjenjivati zakone statike fluida, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari
    2. Videolekcija 2.2: Sastav otopina i tjelesnih tekućina - Ishodi učenja: analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama
    3. Videolekcija 2.3: Voda i biljke - Ishodi učenja: analizirati osmozu i osmotski tlak, izračunati osmotski tlak otopina, povezivati pojmove gutacija, korijenov tlak i transpiracija s fiziološkim procesima u biljkama, objašnjavati prilagodbe biljaka na uvjete odsutnosti vode, objašnjavati procese primanja i provođenja vode u biljkama, objašnjavati promjene tvari u izotoničnoj, hipertoničnoj i hipotoničnoj otopini, povezivati pojmove difuzija, osmoza i bubrenje s fiziološkim procesima u biljkama
    4. Videolekcija 2.4: Regulacija vode u životinja i čovjeka - Ishodi učenja: povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete povezujući ih s evolucijom živoga svijeta na Zemlji, primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, uspoređivati specifičnosti građe pojedinih organizama i povezujući ih s razvojnim stablom živoga svijeta
    5. Videolekcija 2.6: Stabilnost i kretanje plovila - Ishodi učenja: analizirati utjecaj hvatišta sile uzgona na stabilnost plovila, primijeniti zakon očuvanja energije na primjerima gibanja fluida, povezati zakone dinamike fluida sa stvarnim situacijama i vlastitim iskustvom - dinamika plovidbe, opisati ulogu, važnost i načine plovidbe u Europi u srednjem vijeku, analizirati razvoj i tehnike moreplovstva koji su omogućili prekooceanska putovanja, analizirati gospodarsku dinamiku srednjega i ranoga novog vijeka, analizirati utjecaje razvoja znanosti i tehnologije na društveni i gospodarski razvoj tijekom srednjega i ranoga novog vijeka, primijeniti zakone statike fluida, istraživati fizičke pojave
    6. Videolekcija 2.7: Hidrodinamika vodovodne mreže - Ishodi učenja: primijeniti principe hidrodinamike na primjeru vodovodne mreže, razlikovati i tumačiti hidrostatski, hidraulički i dinamički tlak, tumačiti jednadžbu kontinuiteta i Bernoullijevu jednadžbu, primijeniti jednadžbu kontinuiteta, odrediti površinu onečišćenog područja, primijeniti volumen geometrijskih tijela na primjerima