Učitavanje

2. Od papratnjača do fosilnih goriva

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati osnovna obilježja građe papratnjača
  • analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari
  • objasniti uvjete kolonizacije kopna
  • opisati načine razmnožavanja papratnjača
  • opisati proces nastanka ugljena iz papratnjača
  • opisati kemijska svojstva alkana
  • analizirati utjecaj tvari na okoliš
  • uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezivati s evolucijom živoga svijeta na Zemlji

#1 Zadatak

Odaberi točan odgovor.

Što je tijekom evolucije, provodno tkivo omogućilo papratnjačama i njima srodnim biljkama?

Koja prilagodba biljaka se ne odnosi na njihov evolucijski prijelaz iz vode na kopno?

Irska mahovina koja pripada nevaskularnim biljkama.

Pri izradi kladograma organizmi se svrstavaju na temelju toga dijele li ili ne dijele jedno zajedničko jedinstveno obilježje ili više njih, koje ne potječe od posljednjeg zajedničkog pretka.

Benzin ubrajamo u 
izvore energije.

Koji uvjeti tlaka i temperature su potrebni za nastanak ugljena?

#3 Zadatak

Na slici je prikazana strukturna formula jednog alkana. Nadopunite rečenicu pojmovima koji nedostaju. Ako je traženi pojam neka vrijednost označite ju brojem, a ne riječima.

Molekula prikazana strukturnom formulom ima
ugljikovih i
vodikovih atoma. Prvo odredimo
lanac koji ima najviše međusobno povezanih ugljikovih atoma.  Položaj
– atoma i atomskih skupina vezanih na glavni lanac određujemo tako da da dobiju što manji broj. Supstituenti izvedeni iz molekula alkana nazivaju se
 i imenuju se tako  da se korijenu imena alkana doda nastavk -
.  Prema tome supstituent s jednim ugljikovim atomom naziva se
. Prilikom imenovanja prvo se abecednim redom navode supstituenti zajedno s brojem koji označava njihov položaj na glavnom lancu. Prema navedenom sustavni naziv prikazanog spoja je
  i to je
izomer pentana.

Procjena znanja

Proučite sliku i odgovorite na pitanje. Koja od sljedećih karakteristika pripada mjestu broj 4.

Tijekom izlijevanja nafte ona se zadržava pri površini mora i tako sprječava fotosintezu, disanje i prehranu organizama u moru.

Od svih fosilnih goriva ekološki je najprihvatljiviji zemni plin jer njegovim sagorijevanjem nastaju najmanje količine štetnih plinova.

Koja od navedenih jednadžba prikazuje nepotpuno izgaranje butana?

Koja od navedenih molekula ne može biti produkt supstiticije metana bromom?

Koja od navedenih molekula ne može biti produkt supstiticije metana bromom?
Točan odgovor je

.

2. Od papratnjača do fosilnih goriva

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati osnovna obilježja građe papratnjača
  • analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari
  • objasniti uvjete kolonizacije kopna
  • opisati načine razmnožavanja papratnjača
  • opisati proces nastanka ugljena iz papratnjača
  • opisati kemijska svojstva alkana
  • analizirati utjecaj tvari na okoliš
  • uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezivati s evolucijom živoga svijeta na Zemlji
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Krug života - Ishodi učenja: primjenjivati znanja o krugu i kružnici, povezivati trigonometrijske omjere u pravokutnome trokutu s koordinatama točke na kružnici, uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove, analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet, uspoređivati specifičnosti građe pojedinih organizama i povezuje ih s razvojnim stablom živoga svijeta, uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezuje s evolucijom živoga svijeta na Zemlji, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, primijenjivati vjerojatnost, primjenjivati kvadratnu funkciju, uspoređivati životne cikluse organizama, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, uspoređivati životne cikluse organizama, čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, analizirati brzine različitih promjena, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, raspravljati o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni bioloških otkrića te donosi odluke o vlastitim postupanjima, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, govoriti izlagačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
    1. Videolekcija 4.1: Drvo života - Ishodi učenja: opisati razvoj sistematike i filogenije, analizirati razvojno stablo živoga svijeta s tipičnim predstavnicima, usporediti organizme u razvojnom stablu, analizirati filogenetska stabla, analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet, opisivati simboličku vrijednost književnoga ili diskurzivnog teksta za hrvatski kulturni krug i baštinu, analizirati sadržajna, izrazna i idejna obilježja ulomka iz teksta, zaključivati o utjecaju jezične i književne nematerijalne kulturne baštine na oblikovanje vlastitoga kulturnog identiteta na odabranom tekstu, čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, uspoređivati specifičnosti građe pojedinih organizama i povezuje ih s razvojnim stablom živoga svijeta
    2. Videolekcija 4.3: Životni ciklusi - Ishodi učenja: analizirati izmjene generacija u životnim ciklusima organizama, primjenjivati vjerojatnost, primjenjivati kvadratnu funkciju, uspoređivati životne cikluse organizama, uspoređivati različite načine razmnožavanja organizama, uspoređivati rasprostranjivanje, razvoj i sazrijevanje te brigu za potomstvo različitih skupina organizama
    3. Videolekcija 4.4: Kemijski glasnici - Ishodi učenja: povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari
    4. Videolekcija 4.5: Biološki sat - Ishodi učenja: čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, razlikovati zlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja i namjeni, objašnjavati strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika služeći se prethodno stečenim znanjima, povezivati informacije i ideje iz teksta sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima, razlikovati provjerene i neprovjerene izvore informacija, uspoređivati životne cikluse organizama, objašnjavati važnost uspostavljanja prirodne ravnoteže, procjenjivati kako stanje ekosustava utječe na kvalitetu života, uspoređivati faze u životu čovjeka s obzirom na psihofizičke značajke
    5. Videolekcija 4.6: Stres i starenje - Ishodi učenja: razlikovati prosječnu brzinu kemijske reakcije od prosječne brzine trošenja ili nastajanja tvari, opisati čimbenike koji utječu na brzinu kemijske reakcije, analizirati fiziološke procese stresa, analizirati fiziološke procese koji dovode do starenja čovjeka, analizirati fight or flight odgovor organizma na stres, napisati izraz za prosječnu brzinu kemijske reakcije, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, analizirati brzine različitih promjena, raspravljati o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni bioloških otkrića te donositi odluke o vlastitim postupanjima
    6. Videolekcija 4.7: Od izvora do uporabe - Ishodi učenja: uspoređivati svojstva metala, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, objašnjavati kemijske promjene metala i spojeva metala, istraživati i izdvajati informacije važne za pripremu i izvođenje govorenog teksta točno ih navodeći i poštujući autorstvo, prikladno se služiti natuknicama, bilješkama, karticama, plakatima i računalnim prikazima pri govorenju, pripremati javni govor, govoriti izlagačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
    7. Videolekcija 4.8: Zatvaranje kruga - Ishodi učenja: primjenjivati znanja o krugu i kružnici, povezivati trigonometrijske omjere u pravokutnome trokutu s koordinatama točke na kružnici, uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove, uspoređivati književne žanrove i vrste te njihova osnovna obilježja na oglednim primjerima, analizirati i uspoređivati književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz prozne vrste i poetske vrste