Učitavanje

6. Stres i starenje

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • razlikovati prosječnu brzinu kemijske reakcije od prosječne brzine trošenja ili nastajanja tvari
  • opisati čimbenike koji utječu na brzinu kemijske reakcije
  • analizirati fiziološke procese stresa
  • analizirati fiziološke procese koji dovode do starenja čovjeka
  • analizirati fight or flight odgovor organizma na stres
  • napisati izraz za prosječnu brzinu kemijske reakcije
  • objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama
  • analizirati brzine različitih promjena
  • raspravljati o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni bioloških otkrića te donositi odluke o vlastitim postupanjima

#1 Zadatak

Akutni stres je uobičajena reakcija na traumatski događaj. Koji od sljedećih događaja može uzrokovati akutni stres?

#2 Zadatak

Koja od navedenih kemijskih vrsta je slobodni radikal?

Što se od sljedećeg ne događa s godinama?

Simptome starenja moguće je prolongirati koristeći antioksidante.

Pretpostavimo da netko ima veću aktivnost telomeraze od normalne, što bi to značilo o stanicama te osobe? (odaberite sve točne odgovore)

Pozorno promotrite prikazani dijagram i nadopunite rečenicu odgovarajućim pojmom.

Promjena koncentracije reaktanata u vremenu na grafu je označena
bojom.

Koji od navedenih izraza prikazuje prosječnu brzinu za kemijsku reakciju prikazanu jednadžbom?

Procjena znanja

Što od sljedećeg nije fizički znak stresa?

Na koje od navedenih tvari slobodni radikali najviše utječu?

Jesu li navedene tvrdnje koje se odnose na raspad tvari A prikazan jednadžbom kemijske reakcije 2 A(g) → B(g) +  C(g) točne ili netočne?

Izraz za prosječnu brzinu trošenja tvari A može se napisati bez poznavanja jednadžbe kemijske reakcije.

Jesu li navedene tvrdnje koje se odnose na raspad tvari A prikazan jednadžbom kemijske reakcije 2 A(g) → B(g) +  C(g) točne ili netočne?

U izraz za prosječnu brzinu kemijske reakcije iskazanu promjenom koncentracije tvaru B u vremenu stavlja se negativan predznak.

 

Koji od navedenih izraza prikazuje prosječnu brzinu kemijske reakcije u kojoj iz elementarnog joda i vodika nastaje jodovodik?

Dovucite pojmove na odgovarajuće mjesto kako biste opisali kako čimbenici utječu na brzinu kemijske reakcije.

visoka koncentracija reaktanata
povišenje temperature
mala površina reaktanata
inhibitor
ubrzava kemijsku reakciju
usporava kemijsku reakciju

6. Stres i starenje

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • razlikovati prosječnu brzinu kemijske reakcije od prosječne brzine trošenja ili nastajanja tvari
  • opisati čimbenike koji utječu na brzinu kemijske reakcije
  • analizirati fiziološke procese stresa
  • analizirati fiziološke procese koji dovode do starenja čovjeka
  • analizirati fight or flight odgovor organizma na stres
  • napisati izraz za prosječnu brzinu kemijske reakcije
  • objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama
  • analizirati brzine različitih promjena
  • raspravljati o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni bioloških otkrića te donositi odluke o vlastitim postupanjima
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Krug života - Ishodi učenja: primjenjivati znanja o krugu i kružnici, povezivati trigonometrijske omjere u pravokutnome trokutu s koordinatama točke na kružnici, uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove, analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet, uspoređivati specifičnosti građe pojedinih organizama i povezuje ih s razvojnim stablom živoga svijeta, uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezuje s evolucijom živoga svijeta na Zemlji, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, primijenjivati vjerojatnost, primjenjivati kvadratnu funkciju, uspoređivati životne cikluse organizama, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, uspoređivati životne cikluse organizama, čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, analizirati brzine različitih promjena, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, raspravljati o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni bioloških otkrića te donosi odluke o vlastitim postupanjima, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, govoriti izlagačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
    1. Videolekcija 4.1: Drvo života - Ishodi učenja: opisati razvoj sistematike i filogenije, analizirati razvojno stablo živoga svijeta s tipičnim predstavnicima, usporediti organizme u razvojnom stablu, analizirati filogenetska stabla, analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet, opisivati simboličku vrijednost književnoga ili diskurzivnog teksta za hrvatski kulturni krug i baštinu, analizirati sadržajna, izrazna i idejna obilježja ulomka iz teksta, zaključivati o utjecaju jezične i književne nematerijalne kulturne baštine na oblikovanje vlastitoga kulturnog identiteta na odabranom tekstu, čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, uspoređivati specifičnosti građe pojedinih organizama i povezuje ih s razvojnim stablom živoga svijeta
    2. Videolekcija 4.2: Od papratnjača do fosilnih goriva - Ishodi učenja: analizirati osnovna obilježja građe papratnjača, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, objasniti uvjete kolonizacije kopna, opisati načine razmnožavanja papratnjača, opisati proces nastanka ugljena iz papratnjača, opisati kemijska svojstva alkana, analizirati utjecaj tvari na okoliš, uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezivati s evolucijom živoga svijeta na Zemlji
    3. Videolekcija 4.3: Životni ciklusi - Ishodi učenja: analizirati izmjene generacija u životnim ciklusima organizama, primjenjivati vjerojatnost, primjenjivati kvadratnu funkciju, uspoređivati životne cikluse organizama, uspoređivati različite načine razmnožavanja organizama, uspoređivati rasprostranjivanje, razvoj i sazrijevanje te brigu za potomstvo različitih skupina organizama
    4. Videolekcija 4.4: Kemijski glasnici - Ishodi učenja: povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari
    5. Videolekcija 4.5: Biološki sat - Ishodi učenja: čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, razlikovati zlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja i namjeni, objašnjavati strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika služeći se prethodno stečenim znanjima, povezivati informacije i ideje iz teksta sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima, razlikovati provjerene i neprovjerene izvore informacija, uspoređivati životne cikluse organizama, objašnjavati važnost uspostavljanja prirodne ravnoteže, procjenjivati kako stanje ekosustava utječe na kvalitetu života, uspoređivati faze u životu čovjeka s obzirom na psihofizičke značajke
    6. Videolekcija 4.7: Od izvora do uporabe - Ishodi učenja: uspoređivati svojstva metala, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, objašnjavati kemijske promjene metala i spojeva metala, istraživati i izdvajati informacije važne za pripremu i izvođenje govorenog teksta točno ih navodeći i poštujući autorstvo, prikladno se služiti natuknicama, bilješkama, karticama, plakatima i računalnim prikazima pri govorenju, pripremati javni govor, govoriti izlagačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
    7. Videolekcija 4.8: Zatvaranje kruga - Ishodi učenja: primjenjivati znanja o krugu i kružnici, povezivati trigonometrijske omjere u pravokutnome trokutu s koordinatama točke na kružnici, uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove, uspoređivati književne žanrove i vrste te njihova osnovna obilježja na oglednim primjerima, analizirati i uspoređivati književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz prozne vrste i poetske vrste