Učitavanje

1. Pretvorbe energije

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • prepoznati vrste termodinamičkih sustava
  • analizirati termodinamičke sustave i procese
  • prepoznati načine prijenosa topline na primjerima
  • objasniti promjenu unutarnje energije toplinom i radom
  • tumačiti I. zakon termodinamike na primjerima
  • povezati promjene s pretvorbama različitih oblika energije
  • razlikovati egzotermne od endotermnih procesa na osnovi promjene temperature sustava i okoline tijekom kemijske reakcije
  • povezati promjene i procese s izmjenama energije između sustava i okoline (rad i toplina)
  • analizirati smjer izmjene energije između sustava i okoline
  • odrediti promjenu temperature tijekom kemijske promjene
  • analizirati izmjenu energije između sustava i okoline i povezivati ih s promjenama tijekom kemijske reakcije
  • primjenjivati matematička znanja i vještine
  • povezivati rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama

#1 Zadatak

Povežite vrstu termodinamičkog sustava sa svojstvima koja ga opisuju.

ZATVOREN

IZOLIRAN

OTVOREN

Plin je podvrgnut procesu promjene stanja pri kojem se ne obavlja rad. Koji je to proces?

Nadopuni pojam koji nedostaje.

Plin je podvrgnut procesu promjene stanja pri kojem nema promjene unutarnje energije. To je 
proces.

Plin je podvrgnut procesu promjene stanja pri kojem nema izmjene topline s okolinom. Koji je to proces?

Dodajemo istu količinu topline u dva spremnika koji sadrže istu količinu nekog idealnog plina. Prvi spremnik ima pomičan klip, a drugi ne. 

Što će se dogoditi?

Pri izotermnoj ekspanziji volumen plina raste, a temperatura ostaje ista. To postižemo hladeći plin.

#3 Zadatak

Koja tvrdnja ispravno opisuje promjene tijekom reakcije sode bikarbone i octa?

Procjena znanja

Povežite pojavu s odgovarajućim načinom prijenosa topline koji je opisuje:

topljenje maslaca na tavi

grijanje smrznutih dlanova uz logorsku vatru

centralno grijanje

Kako se mijenja unutarnja energija, toplina i rad u procesu adijabatske kompresije (adijabatskog smanjenja volumena) idealnog plina?

Zadatak
>
<
=

Koja tvrdnja ispravno opisuje smjer razmjene energije u endotermnoj kemijskoj promjeni?

Upišite brojčanu vrijednost rezultata i odgovarajuću mjernu jedinicu.

Na početku pokusa temperatura vodene otopine kiseline iznosila je 20 °C. Nakon dodatka lužine u vodenu otopinu kiseline temperatura otopine iznosila je 23 °C. Koliko iznosi promjena temperature izražena u kelvinima?

Odaberite jedan točan odgovor

Temperatura vodene otopine tijekom reakcije neutralizacije povećala se za 3 °C. Kakva je ova reakcija s obzirom na toplinu i u kojem se smjeru izmjenjuje toplina?

1. Pretvorbe energije

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • prepoznati vrste termodinamičkih sustava
  • analizirati termodinamičke sustave i procese
  • prepoznati načine prijenosa topline na primjerima
  • objasniti promjenu unutarnje energije toplinom i radom
  • tumačiti I. zakon termodinamike na primjerima
  • povezati promjene s pretvorbama različitih oblika energije
  • razlikovati egzotermne od endotermnih procesa na osnovi promjene temperature sustava i okoline tijekom kemijske reakcije
  • povezati promjene i procese s izmjenama energije između sustava i okoline (rad i toplina)
  • analizirati smjer izmjene energije između sustava i okoline
  • odrediti promjenu temperature tijekom kemijske promjene
  • analizirati izmjenu energije između sustava i okoline i povezivati ih s promjenama tijekom kemijske reakcije
  • primjenjivati matematička znanja i vještine
  • povezivati rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: Toplina - Ishodi učenja: istraživati fizičke pojave, povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, usporediti prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezati s evolucijom živoga svijeta na zemlji, objašnjavati protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizama, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava, analizirati izmjenu energije između sustava i okoline i povezuje ih s promjenama tijekom kemijske reakcije, povezivati rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama, primjenjivati matematička znanja i vještine, računati volumen i oplošje geometrijskih tijela, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, izražavati svoj literarni doživljaj i obrazlaže stavove o književnom tekstu, uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
    1. Videolekcija 3.2: Toplinski kapacitet - Ishodi učenja: prepoznati razliku između temperature i topline, objasniti toplinski kapacitet i specifični toplinski kapacitet, povezati promjene i procese s izmjenama energije između sustava i okoline, razlikovati egzotermne od endotermnih procesa na osnovi promjene temperature sustava i okoline tijekom promjene agregacijskih stanja, izračunati promjenu temperature povezujući specifični toplinski kapacitet i masu te množinu tvari, odrediti iznos standardne entalpije fazne promjene prema zadanoj standardnoj entalpiji suprotne fazne promjene, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava, analizirati izmjenu energije između sustava i okoline i povezivati ih s promjenama tijekom kemijske reakcije, primjenjivati matematička znanja i vještine, primjenjivati termodinamiku na stvarne situacije
    2. Videolekcija 3.3: Toplina i organizmi - Ishodi učenja: objasniti izvore topline, primijeniti Richmannovo pravilo, razumjeti ulogu osjeta ugode i wind chill faktora, usporediti prilagodbe organizama na specifične temperaturne životne uvjete, usporediti korištenje metaboličke topline endotermnih i ektotermnih organizama, objasniti pojam topline, objasniti važnost odnosa površine i volumena kao ograničavajućeg čimbenika održavanja temperature tijela, objasniti kako omjer površine i volumena organizma utječe na brzinu izmjene tvari i na održavanje mehanizama regulacije topline višestaničnih organizama, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, objasniti protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizama, objasniti održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama
    3. Videolekcija 3.4: Razvoj i primjena temperaturnih ljestvica - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, analizirati termodinamičke procese i sustave, usvojiti razliku temperature i topline, objasniti vrste i razvoj temperaturnih ljestvica kroz povijest, uočiti razliku u radu i primjeni termometara i termostata, koristeći terminologiju književne teorije analizirati dijelove teksta na sadržajnoj i formalnoj razini, obrazlagati svoje mišljenje i stavove o književnom tekstu i potkrepljivati ih primjerima, povezivati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva, izražavati svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu, istraživati fizičke pojave
    4. Videolekcija 3.5: Utjecaj topline na metale - Ishodi učenja: objasniti linearno rastezanje krutih tijela, analizirati princip rada i primjenu bimetala, usporediti svojstva metala, opisati promjene energije prilikom kidanja i nastajanja kemijskih veza i međudjelovanjima čestica, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava
    5. Videolekcija 3.6: Toplinsko širenje i arhitektura - Ishodi učenja: objasniti linearno i volumno toplinsko širenje čvrstih tijela, objasniti toplinsko širenje tvari s pomoću čestično-kinetičkog modela, povezati koeficijente linearnog i volumnog širenja tijela, prepoznati i opisati uspravnu prizmu, piramidu, valjak, stožac i kuglu, odrediti elemente (duljine bridova, volumen, oplošje, polumjer baze…) prizme, valjka, piramide, stošca, kugle te rotacijskih tijela, računati volumen i oplošje geometrijskih tijela, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave
    6. Videolekcija 3.7: Energijske potrebe čovjeka - Ishodi učenja: izračunati reakcijsku entalpiju koristeći standardne entalpije kemijskih veza, opisati promjene energije prilikom kidanja i nastajanja kemijskih veza i međudjelovanjima čestica, analizirati izmjenu energije u obliku topline između sustava i okoline u kalorimetrijskoj bombi, uočiti važnost pravilne prehrane, objasniti građu i ulogu probavnog sustava čovjeka, objasniti protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizma, povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, primjenjivati matematička znanja i vještine, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava, opisati primjenu energije koju hranom unosimo u svoj organizam, objasniti kako se hrana pretvara u energiju