Učitavanje

6. Toplinsko širenje i arhitektura

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objasniti linearno i volumno toplinsko širenje čvrstih tijela
  • objasniti toplinsko širenje tvari s pomoću čestično-kinetičkog modela
  • povezati koeficijente linearnog i volumnog širenja tijela
  • prepoznati i opisati uspravnu prizmu, piramidu, valjak, stožac i kuglu
  • odrediti elemente (duljine bridova, volumen, oplošje, polumjer baze…) prizme, valjka, piramide, stošca, kugle te rotacijskih tijela
  • računati volumen i oplošje geometrijskih tijela
  • analizirati termodinamičke procese i sustave
  • rješavati fizičke probleme
  • istraživati fizičke pojave

Vjesnikov neboder u Zagrebu građevina je oblika kvadra širine 14 m, dužine 39 m i visine 67 m pri temperaturi 20°C. Koliki je početni obujam ovog nebodera?

Početni obujam nebodera pri temperaturi 20°C iznosi:
m 3 .

Znamo da je neboder građen od armiranog betona koeficijenta linearnog toplinskog rastezanja  1 , 2 10 - 5 K - 1 .

Koeficijent volumnog toplinskog rastezanja iznosi:

Zaokružite rezultat na dvije decimale!

Koliko se obujam ovog nebodera povećao za maksimalne izmjerene temperature od 40 ° C
m 3

Velika piramida u Gizi, poznata i kao Keopsova piramida, jedan je od najimpresivnijih arhitektonskih podviga u povijesti čovječanstva. Bila je najviša ljudski izgrađena struktura na svijetu gotovo 3 800 godina, sve dok nije izgrađena katedrala u Lincolnu u Engleskoj u 14. stoljeću. Ona je jedino od Sedam svjetskih čuda antičkog svijeta koje je još uvijek u velikoj mjeri netaknuto. Osnovka ove piramide je kvadrat stranica oko 230,4 metara, a originalna visina piramide bila je 146,6 metara. Koliki je bio obujam ove piramide? Zapišite rezultat u znanstvenom zapisu!

Ako znamo da je današnja visina piramide oko 139 m, onda znamo da joj se obujam smanjio za oko 5%. 

#2 Zadatak

Dizajneri uključuju dilatacijske spojnice ili dilatacijske praznine između različitih dijelova zgrade kako bi omogućili slobodno širenje i skupljanje materijala s promjenama temperature.

Procjena znanja

Skulptura Ivana Kožarića Prizemljeno Sunce promjera je 2 metra. Koliki je njezin obujam? Zaokružite rezultat na dvije decimale!

Obujam Prizemljenog Sunca je
m 3

Koliko je oplošje ove skulpture?

Koeficijent volumnog, toplinskog širenja ovisi o vrsti materijala, mjeri se u K-1,

a veza s linearnim koeficijentom toplinskog širenja jest:

Što od navedenog nije točno? Promjena volumena proporcionalna je

Upiši točne odgovore na odgovarajuća mjesta.

Dizajneri uključuju dilatacijske ili dilatacijske između različitih dijelova zgrade kako bi omogućili slobodno i skupljanje materijala s promjenama temperature.

praznine
širenje
spojnice

6. Toplinsko širenje i arhitektura

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objasniti linearno i volumno toplinsko širenje čvrstih tijela
  • objasniti toplinsko širenje tvari s pomoću čestično-kinetičkog modela
  • povezati koeficijente linearnog i volumnog širenja tijela
  • prepoznati i opisati uspravnu prizmu, piramidu, valjak, stožac i kuglu
  • odrediti elemente (duljine bridova, volumen, oplošje, polumjer baze…) prizme, valjka, piramide, stošca, kugle te rotacijskih tijela
  • računati volumen i oplošje geometrijskih tijela
  • analizirati termodinamičke procese i sustave
  • rješavati fizičke probleme
  • istraživati fizičke pojave
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: Toplina - Ishodi učenja: istraživati fizičke pojave, povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, usporediti prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezati s evolucijom živoga svijeta na zemlji, objašnjavati protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizama, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava, analizirati izmjenu energije između sustava i okoline i povezuje ih s promjenama tijekom kemijske reakcije, povezivati rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama, primjenjivati matematička znanja i vještine, računati volumen i oplošje geometrijskih tijela, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, izražavati svoj literarni doživljaj i obrazlaže stavove o književnom tekstu, uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
    1. Videolekcija 3.1: Pretvorbe energije - Ishodi učenja: prepoznati vrste termodinamičkih sustava, analizirati termodinamičke sustave i procese, prepoznati načine prijenosa topline na primjerima, objasniti promjenu unutarnje energije toplinom i radom, tumačiti I. zakon termodinamike na primjerima, povezati promjene s pretvorbama različitih oblika energije, razlikovati egzotermne od endotermnih procesa na osnovi promjene temperature sustava i okoline tijekom kemijske reakcije, povezati promjene i procese s izmjenama energije između sustava i okoline (rad i toplina), analizirati smjer izmjene energije između sustava i okoline, odrediti promjenu temperature tijekom kemijske promjene, analizirati izmjenu energije između sustava i okoline i povezivati ih s promjenama tijekom kemijske reakcije, primjenjivati matematička znanja i vještine, povezivati rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama
    2. Videolekcija 3.2: Toplinski kapacitet - Ishodi učenja: prepoznati razliku između temperature i topline, objasniti toplinski kapacitet i specifični toplinski kapacitet, povezati promjene i procese s izmjenama energije između sustava i okoline, razlikovati egzotermne od endotermnih procesa na osnovi promjene temperature sustava i okoline tijekom promjene agregacijskih stanja, izračunati promjenu temperature povezujući specifični toplinski kapacitet i masu te množinu tvari, odrediti iznos standardne entalpije fazne promjene prema zadanoj standardnoj entalpiji suprotne fazne promjene, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava, analizirati izmjenu energije između sustava i okoline i povezivati ih s promjenama tijekom kemijske reakcije, primjenjivati matematička znanja i vještine, primjenjivati termodinamiku na stvarne situacije
    3. Videolekcija 3.3: Toplina i organizmi - Ishodi učenja: objasniti izvore topline, primijeniti Richmannovo pravilo, razumjeti ulogu osjeta ugode i wind chill faktora, usporediti prilagodbe organizama na specifične temperaturne životne uvjete, usporediti korištenje metaboličke topline endotermnih i ektotermnih organizama, objasniti pojam topline, objasniti važnost odnosa površine i volumena kao ograničavajućeg čimbenika održavanja temperature tijela, objasniti kako omjer površine i volumena organizma utječe na brzinu izmjene tvari i na održavanje mehanizama regulacije topline višestaničnih organizama, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, objasniti protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizama, objasniti održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama
    4. Videolekcija 3.4: Razvoj i primjena temperaturnih ljestvica - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, analizirati termodinamičke procese i sustave, usvojiti razliku temperature i topline, objasniti vrste i razvoj temperaturnih ljestvica kroz povijest, uočiti razliku u radu i primjeni termometara i termostata, koristeći terminologiju književne teorije analizirati dijelove teksta na sadržajnoj i formalnoj razini, obrazlagati svoje mišljenje i stavove o književnom tekstu i potkrepljivati ih primjerima, povezivati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva, izražavati svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu, istraživati fizičke pojave
    5. Videolekcija 3.5: Utjecaj topline na metale - Ishodi učenja: objasniti linearno rastezanje krutih tijela, analizirati princip rada i primjenu bimetala, usporediti svojstva metala, opisati promjene energije prilikom kidanja i nastajanja kemijskih veza i međudjelovanjima čestica, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava
    6. Videolekcija 3.7: Energijske potrebe čovjeka - Ishodi učenja: izračunati reakcijsku entalpiju koristeći standardne entalpije kemijskih veza, opisati promjene energije prilikom kidanja i nastajanja kemijskih veza i međudjelovanjima čestica, analizirati izmjenu energije u obliku topline između sustava i okoline u kalorimetrijskoj bombi, uočiti važnost pravilne prehrane, objasniti građu i ulogu probavnog sustava čovjeka, objasniti protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizma, povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, primjenjivati matematička znanja i vještine, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava, opisati primjenu energije koju hranom unosimo u svoj organizam, objasniti kako se hrana pretvara u energiju