Učitavanje

4. Razvoj i primjena temperaturnih ljestvica

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • rješavati fizičke probleme
  • analizirati termodinamičke procese i sustave
  • usvojiti razliku temperature i topline
  • objasniti vrste i razvoj temperaturnih ljestvica kroz povijest
  • uočiti razliku u radu i primjeni termometara i termostata
  • koristeći terminologiju književne teorije analizirati dijelove teksta na sadržajnoj i formalnoj razini
  • obrazlagati svoje mišljenje i stavove o književnom tekstu i potkrepljivati ih primjerima
  • povezivati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva
  • izražavati svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu
  • istraživati fizičke pojave

#1 Zadatak

Na slici dvije osobe koje se rukuju na odgovarajuća mjesta smjesti oznake:

Toplina
T 1
Q 1
Q 2
T 2
>
=

Temperaturne ljestvice koje se danas koriste su: 

Prosječna temperatura na Zemlji je 15 Celzijevih stupnjeva, što odgovara temperaturi od
kelvina odnosno
Fahrenheita.

Kad stupac alkohola u termometru raste, povećava se:

Temperatura zraka u Dubrovniku iznosi 18oC, a u Gospiću  12oC. Razlika temperature ovih dvaju gradova iznosi:

Razlika temperatura u Celzijevim stupnjevima manja je od razlike temperatura u kelvinima.

Bradbury se samoodredio nadrealistom sa Srednjeg zapada, dijelom ironično, s obzirom na to da se njegov rad ne uklapa u stilske postupke pravca (osim fantastičnih elemenata, odmaka od realizma i odmaka od konformizma i konvencionalnog načina mišljenja) zbog maštovitog pripovijedanja kojemu je centar duh čovjeka i zbog povezanosti s američkim Srednjim Zapadom koji je bitna odrednica njegova identiteta, a ogleda se i u njegovim tekstovima. Njegov opus ne može se svrstati samo pod jedan isključivi pravac jer njegov stil sadržava osobine i modernizma, i spomenutog nadrealizma, magičnoga realizma. U američkoj književnosti svrstava ga se u pokret književnika sa sredine dvadesetog stoljeća koji dijele iskustvo promjena nakon Drugoga svjetskog rata.

#3 Zadatak

 utor koristi moderne postupke asocijativnosti, unutarnjeg monologa i slobodnoga neupravnoga govora, a svi ovi izbori funkcionalni su u smislu temeljenosti romana na karakteriziranju glavnoga lika. Slobodni neupravni govor često se u analizi miješa s unutarnjim monologom. Važno je prisjetiti se kako je u ovom slučaju pripovjedač taj koji misli lika donosi izravno, iako istovremeno o njemu govori u trećem licu.

Povežite nazive književnih postupaka s primjerima iz romana.

pripovijedanje Zadnjih nekoliko noći imao je nekakav krajnje neodrediv osjećaj o pločniku tik iza ugla dok se pri svjetlosti zvijezda kretao prema svojoj kući. Osjetio je bio da se tik prije no što će zaokrenuti za ugao ondje netko nalazio.
opisivanje Pa, pomislio je, kad sada promislim o tome, kao da me čekala ondje, na ulici, tako vraški kasno noću...
dijalog Putem prema vatrogasnoj postaji nisu ništa govorili. Nitko nikog nije gledao. Montag je sjeo na prednje sjedalo s Beattyjem i Blackom. Nisu čak ni pušili lule. Sjedili su i zurili preda se iz velikog daždevnjaka dok su zamicali za ugao i tiho se udaljavali.
monolog - Gospodar Ridley - rekao je naposljetku Montag. - Što? - upitao je Beatty. - Rekla je "Gospodaru Ridley." Kazala je nešto ludo kad smo joj došli na vrata. "Budite čovjek", kazala je, "gospodaru Ridley." Nešto tako, tako nekako. - "Danas ćemo, po milosti Božjoj, upaliti u Engleskoj takvu svijeću koja se, nadam se, nikad neće utrnuti" - rekao je Beatty. Stoneman je pogledao kapetana, kao i zatečeni Montag. Beatty je protrljao bradu. - Jedan čovjek po imenu Latimer rekao je to jednom drugom čovjeku koji se zvao Nicholas Ridley, dok su ih žive spaljivali zbog krivovjerja u Oxfordu 16. listopada 1555. godine.
unutarnji monolog Lice joj je bilo poput zasniježena otoka na koji bi mogla pasti kiša, no što se uopće ne bi osjetilo; preko kojeg bi oblaci mogli prevući svoje putujuće sjene, no što se također ne bi osjetilo.
slobodni neupravni govor Hodali su dalje, a zatim je djevojka rekla: - Je li istina da su u davna vremena vatrogasci gasili vatru umjesto što je potiču? - Ne. Kuće su odvajkada bile vatrostalne, časna riječ.
asocijativnost - Pa - rekla je - imam sedamnaest godina i luda sam. Moj ujo veli da ovo dvoje uvijek ide skupa. Kad te ljudi pitaju koliko ti je godina, rekao je, uvijek reci da ti je sedamnaest i da si luda. Nije li ovo divno doba noći za šetnju? Volim omirisati stvari, pogledati ih te ponekad probdjeti čitavu noć šećući i promatrati kako izlazi sunce.

Procjena znanja

je uređaj koji se koristi za mjerenje temperature - temperature zraka, tjelesne temperature, temperature hrane, itd, a se koristi za kontrolu temperature tako što uključuje ili isključuje sustav grijanja ili hlađenja na temelju temperature koju očitava.

Termometar
termostat

Koliki je iznos temperature apsolutne nule ( T = 0 K) iskazane u Celzijevim stupnjevima?

Koliki je iznos temperature apsolutne nule ( T = 0 K) iskazane u Celzijevim stupnjevima?

Kod koje će temperature termometri u Celzijusevim stupnjevima i Fahrenheitima pokazivati jednake vrijednosti:

Koje je značenje atomske bombe u "Fahrenheitu 451"?

Koju ulogu imaju životinje u "Fahrenheitu 451"?

Povežite sljedeće podteme romana s odgovarajućim opisima (svaka tvrdnja odgovara samo jednom opisu).

opasnosti tehnologije i njezin utjecaj na društvo Protagonist Guy Montag kreće na osobno putovanje samootkrivanja, propitujući konformističko društvo u potrazi za odgovorima.
važnost književnosti i očuvanje znanja Ljudi su zauzeti besmislenim zabavama koje im pružaju televizijski ekrani i slušalice, odvajajući ih od pravog ljudskog kontakta i kritičkog razmišljanja.
borba za individualnost i slobodu mišljenja Roman istražuje posljedice represivnih mjera na intelektualni razvoj, kreativnost i sposobnost izazivanja autoriteta.
vladina kontrola i cenzura Roman naglašava moć knjiga koje su spremišta ideja koja mogu nadahnuti promjene i pružanje otpora.

4. Razvoj i primjena temperaturnih ljestvica

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • rješavati fizičke probleme
  • analizirati termodinamičke procese i sustave
  • usvojiti razliku temperature i topline
  • objasniti vrste i razvoj temperaturnih ljestvica kroz povijest
  • uočiti razliku u radu i primjeni termometara i termostata
  • koristeći terminologiju književne teorije analizirati dijelove teksta na sadržajnoj i formalnoj razini
  • obrazlagati svoje mišljenje i stavove o književnom tekstu i potkrepljivati ih primjerima
  • povezivati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva
  • izražavati svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu
  • istraživati fizičke pojave
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: Toplina - Ishodi učenja: istraživati fizičke pojave, povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, usporediti prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezati s evolucijom živoga svijeta na zemlji, objašnjavati protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizama, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava, analizirati izmjenu energije između sustava i okoline i povezuje ih s promjenama tijekom kemijske reakcije, povezivati rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama, primjenjivati matematička znanja i vještine, računati volumen i oplošje geometrijskih tijela, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, izražavati svoj literarni doživljaj i obrazlaže stavove o književnom tekstu, uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
    1. Videolekcija 3.1: Pretvorbe energije - Ishodi učenja: prepoznati vrste termodinamičkih sustava, analizirati termodinamičke sustave i procese, prepoznati načine prijenosa topline na primjerima, objasniti promjenu unutarnje energije toplinom i radom, tumačiti I. zakon termodinamike na primjerima, povezati promjene s pretvorbama različitih oblika energije, razlikovati egzotermne od endotermnih procesa na osnovi promjene temperature sustava i okoline tijekom kemijske reakcije, povezati promjene i procese s izmjenama energije između sustava i okoline (rad i toplina), analizirati smjer izmjene energije između sustava i okoline, odrediti promjenu temperature tijekom kemijske promjene, analizirati izmjenu energije između sustava i okoline i povezivati ih s promjenama tijekom kemijske reakcije, primjenjivati matematička znanja i vještine, povezivati rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama
    2. Videolekcija 3.2: Toplinski kapacitet - Ishodi učenja: prepoznati razliku između temperature i topline, objasniti toplinski kapacitet i specifični toplinski kapacitet, povezati promjene i procese s izmjenama energije između sustava i okoline, razlikovati egzotermne od endotermnih procesa na osnovi promjene temperature sustava i okoline tijekom promjene agregacijskih stanja, izračunati promjenu temperature povezujući specifični toplinski kapacitet i masu te množinu tvari, odrediti iznos standardne entalpije fazne promjene prema zadanoj standardnoj entalpiji suprotne fazne promjene, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava, analizirati izmjenu energije između sustava i okoline i povezivati ih s promjenama tijekom kemijske reakcije, primjenjivati matematička znanja i vještine, primjenjivati termodinamiku na stvarne situacije
    3. Videolekcija 3.3: Toplina i organizmi - Ishodi učenja: objasniti izvore topline, primijeniti Richmannovo pravilo, razumjeti ulogu osjeta ugode i wind chill faktora, usporediti prilagodbe organizama na specifične temperaturne životne uvjete, usporediti korištenje metaboličke topline endotermnih i ektotermnih organizama, objasniti pojam topline, objasniti važnost odnosa površine i volumena kao ograničavajućeg čimbenika održavanja temperature tijela, objasniti kako omjer površine i volumena organizma utječe na brzinu izmjene tvari i na održavanje mehanizama regulacije topline višestaničnih organizama, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, objasniti protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizama, objasniti održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama
    4. Videolekcija 3.5: Utjecaj topline na metale - Ishodi učenja: objasniti linearno rastezanje krutih tijela, analizirati princip rada i primjenu bimetala, usporediti svojstva metala, opisati promjene energije prilikom kidanja i nastajanja kemijskih veza i međudjelovanjima čestica, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava
    5. Videolekcija 3.6: Toplinsko širenje i arhitektura - Ishodi učenja: objasniti linearno i volumno toplinsko širenje čvrstih tijela, objasniti toplinsko širenje tvari s pomoću čestično-kinetičkog modela, povezati koeficijente linearnog i volumnog širenja tijela, prepoznati i opisati uspravnu prizmu, piramidu, valjak, stožac i kuglu, odrediti elemente (duljine bridova, volumen, oplošje, polumjer baze…) prizme, valjka, piramide, stošca, kugle te rotacijskih tijela, računati volumen i oplošje geometrijskih tijela, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave
    6. Videolekcija 3.7: Energijske potrebe čovjeka - Ishodi učenja: izračunati reakcijsku entalpiju koristeći standardne entalpije kemijskih veza, opisati promjene energije prilikom kidanja i nastajanja kemijskih veza i međudjelovanjima čestica, analizirati izmjenu energije u obliku topline između sustava i okoline u kalorimetrijskoj bombi, uočiti važnost pravilne prehrane, objasniti građu i ulogu probavnog sustava čovjeka, objasniti protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizma, povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, primjenjivati matematička znanja i vještine, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava, opisati primjenu energije koju hranom unosimo u svoj organizam, objasniti kako se hrana pretvara u energiju