Učitavanje

1. Potresi

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • primijeniti logaritamsku funkciju pri računanju magnitude i energije potresa.
  • modelirati problemsku situaciju, odrediti i provjeriti rješenja te im utvrditi smislenost.
  • Matematika: Računati vrijednost funkcije zadanog argumenta kao i vrijednost argumenta zadane vrijednosti funkcije u problemu opisanom logaritamskom funkcijom.
  • Hrvatski: Razlikovati upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, iz različitih izvora, u skladu s određenom svrhom čitanja i namjenom (dokazivanje, upućivanje).
  • odrediti elemente kružnice iz njezina grafičkog prikaza.
  • primijeniti saznanja o kružnici u situacijama iz života (traženje epicentra).
  • analizirati valna svojstva na primjeru vrsta seizmičkih valova.
  • objasniti nastanak vala na primjerima iz prirode.
  • vizualizirati problemsku situaciju.
  • identificirati ciljeve rješavanja problema.
  • izabrati potrebne informacije i primijeniti fizička načela.
  • konstruirati plan rješavanja problema.
  • idealizirati, aproksimirati i vrednovati fizičke situacije.
  • eksplicitno izraziti nepoznatu veličinu preko poznatih veličina.
  • zaključiti o međuovisnosti fizičkih veličina na temelju matematičkog modela.
  • kvalitativno zaključivati povezujući koncepte vezane uz sadržaje.
  • matematički modelirati situacije i računati potrebne fizičke veličine.
  • vrednovati postupak i rezultat.
  • istražiti prirodne pojave.
  • istražiti pojavu s pomoću računalne simulacije.
  • tumačiti strukturna obilježja teksta.
  • izdvajati i tumačiti ideje.
  • uočavati i tumačiti autorovo gledište i namjenu teksta te utjecaj teksta na primatelja.
  • razlikovati činjenice od mišljenja.
  • prikladno povezivati ideje iz tekstova sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima.
  • uočavati pristranost i nepristranost izvora informacija.

Intervju sa stručnjakom. Transkript: .

Prepoznajte vrste valova na temelju slike.

Prepoznajte vrste valova na temelju slike.

Prepoznajte vrste valova na temelju slike. 

#2 Zadatak

Označite odgovarajuće elemente važne za nastanak potresa na grafičkom prikazu!

Grafički prikaz nastanka potresa
Hipocentar
Epicentar
Rasjed
Prostorni seizmički valovi
Površinski seizmički valovi

Seizmička postaja u Zagrebu detektirala je potres na udaljenosti 20 km. Sve točke na ovoj udaljenosti od seizmičke postaje nalaze se na kružnici promjera 20 km kojoj je seizmička postaja središte.

Potres je detektirala i seizmička postaja Kalnik na udaljenosti 60 km.

Lokacija epicentra potresa je: 

Seizmička postaja Moslavačka gora detektirala je isti potres na udaljenosti 90 km. 

Lokaciju epicentra potresa na slici označava:

Kako bi precizno mogli odrediti lokaciju epicentra potresa potrebni su nam podatci

seizmičke postaje.

Koristimo li kartu mjerila 1:200 000 ono nam govori da 1 cm na karti odgovara udaljenosti od:

#4 Zadatak

Pomoću energije E oslobođene u hipocentru potresa odredite magnitudu M potresa koristeći izraz: log E = 11,8 + 1,5 M → M= (log E - 11,8)/1,5 te odredite vrstu potresa.



Richterova magnituda: 4

Richterova magnituda: 6

Richterova magnituda: 8

Richterova magnituda: 3

Richterova magnituda: 5

Richterova magnituda: 7

Richterova magnituda: 2

Uparite magnitudu potresa s njegovom jačinom te izračunajte energiju E oslobođenu u njegovom hipocentru pomoću zadane formule.

#5 Zadatak

Što ponijeti sa sobom? Odaberite korisne predmete i dovucite ih u ruksak.

Ruksak
Galeb
Hrana
Kupaće gaće
Odjeća
#6 Zadatak

Odaberite vrstu teksta.

U koju vrstu teksta možemo smjestiti primjer Što mi je činiti prije potresa?

#7 Zadatak

Koja obilježja upute uočavate u navedenom tekstu? 

Sa stranica Hrvatskog Crvenog križa:
Nakon potresa: 
 „Pripremite se za činjenicu da će tlo podrhtavati i nakon „glavnog” potresa. Ostanite mirni. Ako je moguće, uzmite što vam je potrebno iz doma i neko vrijeme ostanite vani. Ako ima ozlijeđenih u vašoj blizini, pomozite im, ali samo ako znate prvu pomoć. Pozovite hitnu pomoć i ostale žurne službe koje mogu pomoći. Svakako pratite vijesti i upute nadležnih tijela i klonite se glasina kojima je isključivi cilj širiti paniku.”

.

.

.

.

Procjena znanja

Nadopunite!

Primarni ili P-valovi jesu 

potresni valovi koji se kreću najbrže od svih seizmičkih valova.
Sekundarni ili S-valovi jesu 

potresni valovi koji stižu do seizmoloških postaja nakon primarnih.

Potres je detektiran u mjernim postajama Hvar, Kijevo i Žirje označenima na slici. Udaljenosti na kojima je potres detektiran prikazane su kružnicama. Znamo da je središte svake od kružnica mjesto na kojem se nalazi seizmološka postaja te da je epicentar potresa negdje duž kružnice.

Lokaciju epicentra potresa na slici označava:

Primarni ili P-valovi jes

Veza između energije i magnitude potresa je: log E = 11,8 + 1,5 M → M= (log E - 11,8)/1,5

Odredite energiju potresa! Ako je magnituda potresa 2, energija oslobođena u potresu je 

Odredite magnitudu potresa! U nekom potresu oslobođena je energija  J. Magnituda tog potresa je

.

Odredite jačinu potresa!

Potres magnitude 4 prema vrsti je 

potres.
Potres magnitude 5 prema vrsti je

potres.
Potres magnitude 6 prema vrsti je

potres.

Koja obilježja upute uočavate u navedenom tekstu?

„KAKO SE NOSITI SA STRESOM NAKON POTRESA:

- razgovarajte s vašim bližnjima o tome kako ste

- ako se teško koncentrirate, radite jednostavnije zadatke

- dajte si vremena, moguće je da ćete imati neočekivane stresne reakcije tijekom sljedećih nekoliko dana

- sve su reakcije normalne nakon ovakvih kriznih događaja

- ako stresne reakcije potraju više od mjesec dana nakon potresa i ometaju vas u svakodnevnom funkcioniranju, potražite pomoć.”

1. Potresi

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • primijeniti logaritamsku funkciju pri računanju magnitude i energije potresa.
  • modelirati problemsku situaciju, odrediti i provjeriti rješenja te im utvrditi smislenost.
  • Matematika: Računati vrijednost funkcije zadanog argumenta kao i vrijednost argumenta zadane vrijednosti funkcije u problemu opisanom logaritamskom funkcijom.
  • Hrvatski: Razlikovati upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, iz različitih izvora, u skladu s određenom svrhom čitanja i namjenom (dokazivanje, upućivanje).
  • odrediti elemente kružnice iz njezina grafičkog prikaza.
  • primijeniti saznanja o kružnici u situacijama iz života (traženje epicentra).
  • analizirati valna svojstva na primjeru vrsta seizmičkih valova.
  • objasniti nastanak vala na primjerima iz prirode.
  • vizualizirati problemsku situaciju.
  • identificirati ciljeve rješavanja problema.
  • izabrati potrebne informacije i primijeniti fizička načela.
  • konstruirati plan rješavanja problema.
  • idealizirati, aproksimirati i vrednovati fizičke situacije.
  • eksplicitno izraziti nepoznatu veličinu preko poznatih veličina.
  • zaključiti o međuovisnosti fizičkih veličina na temelju matematičkog modela.
  • kvalitativno zaključivati povezujući koncepte vezane uz sadržaje.
  • matematički modelirati situacije i računati potrebne fizičke veličine.
  • vrednovati postupak i rezultat.
  • istražiti prirodne pojave.
  • istražiti pojavu s pomoću računalne simulacije.
  • tumačiti strukturna obilježja teksta.
  • izdvajati i tumačiti ideje.
  • uočavati i tumačiti autorovo gledište i namjenu teksta te utjecaj teksta na primatelja.
  • razlikovati činjenice od mišljenja.
  • prikladno povezivati ideje iz tekstova sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima.
  • uočavati pristranost i nepristranost izvora informacija.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Izazovi novog doba - Ishodi učenja: Matematika: Primijeniti eksponencijalnu funkciju za modeliranje rasta broja zaraženih u slučaju pojave epidemije. Upoznati se s uzrocima, procesom širenja zaraze i modelima smanjenja ili zaustavljanja širenja zaraze. Računati vrijednost korijena i potencija racionalnoga eksponenta koristeći se džepnim računalom ili bez njega. Računati s potencijama racionalnoga eksponenta. Računati vrijednost funkcije zadanoga argumenta, kao i vrijednost argumenta zadane vrijednosti funkcije u problemu opisanome eksponencijalnom funkcijom., Biologija: Objašnjavati utjecaj patogena na razvoj bolesti. Opisati epidemiološki lanac. Analizirati posljedice narušavanja homeostaze. Sigurno se ponašati u društvu i suočavati se s ugrožavajućim situacijama koristeći se prilagođenim strategijama samozaštite., Hrvatski jezik: Prepoznaje jezične i stilske značajke priopćenja. Razlikuje pojmove usmeno i pisano priopćenje. Prepoznaje strukturne dijelove priopćenja (uvodni dio, središnji dio, završni dio). Izdvaja sastavnice uvoda (osnovni podaci o autoru, kontekst u kojem se pojavljuje), središnjeg dijela (sažetu temu priopćenja sa svim potrebnim informacijama), završetak (autor uobličava tekst; šalje jasnu poruku primatelju)., Biologija: Argumentirati potrebu očuvanja vlastitog zdravlja. Objasniti pojam endokrini (hormonski) remetitelj. Uključiti se u aktivnosti povezane sa zaštitom okoliša. Razviti pozitivne etičke stavove o odgovornosti svakog pojedinca prema sebi i prirodi., Biologija: Povezati utjecaj onkoloških čimbenika s razvojem tumorskog oboljenja. Objasniti ulogu staničnih dioba u očuvanju nasljedne upute. Opisati i prepoznati faze mitoze. Razumjeti osnovne mehanizme kontrole staničnog ciklusa., Matematika: Koristiti principe i strategije kombinatorike i primijeniti ih na primjerima u medicini. Prepoznati i opisati osnovne principe prebrojavanja, permutacije, kombinacije i varijacije. Objasniti, računati i dati primjer permutacija, kombinacija i varijacija. Ilustrirati i rješavati problem rabeći kombinatoriku. Rješavati probleme rabeći kombinacije i varijacije bez ponavljanja i permutacije.
    1. Videolekcija 1.2: Epidemije - Ishodi učenja: primjeniti eksponencijalnu i logaritamsku funkciju., analizirati eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, analizirati posljedice narušavanja homeostaze
    2. Videolekcija 1.3: Javnost treba znati - Ishodi učenja: analizirati posljedice narušavanja homeostaze., čitati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika., pisati upućivačke i raspravljačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
    3. Videolekcija 1.4: Tumorska oboljenja - Ishodi učenja: analizirati životne cikluse stanica povezujući ih s tijekom života organizma, birati strategiju i rješavati problem rabeći kombinatoriku.
    4. Videolekcija 1.5: Prevencija ovisnosti i uporabe psihoaktivnih tvari - Ishodi učenja: analizirati regulacijske mehanizme održavanja homeostaze na razini stanice i organizma, analizirati posljedice narušavanja homeostaze, kritički razmatrati upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš.
    5. Videolekcija 1.6: Odgovornost za vlastito zdravlje - Ishodi učenja: analizira obilježja teksta, Učenik čita u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika -čita javne, informativne, elektroničke znanstveno-popularne tekstove, protumačiti važnost samopregleda, Analizira posljedice narušavanja homeostaze., razlikuje govorne i razgovorne raspravljačke vrste, demonstrirati postupak samopregleda melanoma, dojki i testisa, opisati postupak samopregleda melanoma, dojki i testisa, protumačiti postupke prilikom samopregleda, oblikuje temu, oblik, svrhu i namjenu rasprave
    6. Videolekcija 1.7: Utjecaj znanstvenih otkrića na svakodnevni život čovjeka - Ishodi učenja: Fizika: Prisjetiti se prije stečenih spoznaja vezanih uz električno i magnetsko polje, svojstva elektromagnetskih valova, spektra elektromagnetskih valova, mikrovalove., Fizika: Upoznati se primjenom mikrovalova u zagrijavanju hrane., Fizika: Upoznati dijelove, princip rada i upotrebu mikrovalne pećnice., Fizika: Odrediti brzinu svjetlosti pomoću čokolade., Matematika: Primijeniti trigonometrijske identitete i trigonometrijske funkcije na primjeru stojnih valova., Matematika: Prepoznati i opisati graf funkcije sinus., Matematika: Grafički prikazati funkciju sinus., Matematika: Analizirati probleme opisane trigonometrijskom funkcijom i primijeniti trigonometrijske funkcije za modeliranje., Analizira harmonijsko titranje., Objašnjava nastanak vala i analizira valna svojstva., Primjenjuje trigonometrijske funkcije., Istražuje fizičke pojave., Rješava fizičke probleme.