7. Utjecaj znanstvenih otkrića na svakodnevni život čovjeka
Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
Fizika: Prisjetiti se prije stečenih spoznaja vezanih uz električno i magnetsko polje, svojstva elektromagnetskih valova, spektra elektromagnetskih valova, mikrovalove.
Fizika: Upoznati se primjenom mikrovalova u zagrijavanju hrane.
Fizika: Upoznati dijelove, princip rada i upotrebu mikrovalne pećnice.
Fizika: Odrediti brzinu svjetlosti pomoću čokolade.
Matematika: Primijeniti trigonometrijske identitete i trigonometrijske funkcije na primjeru stojnih valova.
Matematika: Prepoznati i opisati graf funkcije sinus.
Matematika: Grafički prikazati funkciju sinus.
Matematika: Analizirati probleme opisane trigonometrijskom funkcijom i primijeniti trigonometrijske funkcije za modeliranje.
Analizira harmonijsko titranje.
Objašnjava nastanak vala i analizira valna svojstva.
Primjenjuje trigonometrijske funkcije.
Istražuje fizičke pojave.
Rješava fizičke probleme.
Podijeli ovu lekciju
Mrežna adresa je kopirana u međuspremnik
#1 Zadatak
Označite dijelove elektromagnetskog vala:
Električno polje jakosti E
Magnetsko polje indukcije B
Smjer širenja vala brzinom v
#2 Zadatak
Označite dijelove spektra elektromagnetskih valova.
radiovalovi
gama zračenje
infracrveno zračenje
rendgensko zračenje
ultraljubičasto zračenje
mikrovalovi
vidljiva svjetlost
#3 Zadatak
Označite na slici glavne dijelove mikrovalne pećnice!
valovod
mješalica
komora
ventilator
magnetron
rotirajuća staklena ploča
Vrijednost elongacije u čvorovima stojnog vala je
.
Točke izvan čvorova stojnog vala titraju elongacijom:
Valna duljina stojnog vala na slici je λ/2.
Valna duljina stojnog vala na slici je:
Valna duljina stojnog vala na slici je λ.
Procjena znanja
Nadopunite rečenicu:
Točke koje miruju zovu se
stojnog vala. To su točke u kojima je interferencija upadnog i reflektiranog vala
.
Između dvaju čvorova nalaze se točke koje titraju s najvećom elongacijom –
stojnog vala. U njima je interferencija upadnog i reflektiranog vala uvijek
.
Povežite odgovarajuću sliku stojnih valova s valnim duljinama!
Povežite odgovarajuću sliku stojnih valova s valnim duljinama!
Povežite odgovarajuću sliku stojnih valova s valnim duljinama!
Slika prikazuje rezultat pokusa u kojem se pločica čokolade za kuhanje postavi u unutrašnjost mikrovalne pećnice i zagrijava 15 s. Ravnalom je izmjerena duljina između nastalih karakterističnih udubljenja. Valna duljina stojnog vala je:
Objašnjenje: udaljenost između točaka polovina je duljine stojnog vala.
Pločica bijele čokolade postavi se u unutrašnjost mikrovalne pećnice i zagrijava 15 s. Karakteristična udubljenja nastaju na mjestima:
ili % točno odgovorenih pitanja
Procijenili ste svoje znanje o sljedećim ishodima:
Uspješno ste naučili:
Potrudite se još malo kako biste bolje naučili:
7. Utjecaj znanstvenih otkrića na svakodnevni život čovjeka
Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
Fizika: Prisjetiti se prije stečenih spoznaja vezanih uz električno i magnetsko polje, svojstva elektromagnetskih valova, spektra elektromagnetskih valova, mikrovalove.
Fizika: Upoznati se primjenom mikrovalova u zagrijavanju hrane.
Fizika: Upoznati dijelove, princip rada i upotrebu mikrovalne pećnice.
Fizika: Odrediti brzinu svjetlosti pomoću čokolade.
Matematika: Primijeniti trigonometrijske identitete i trigonometrijske funkcije na primjeru stojnih valova.
Matematika: Prepoznati i opisati graf funkcije sinus.
Matematika: Grafički prikazati funkciju sinus.
Matematika: Analizirati probleme opisane trigonometrijskom funkcijom i primijeniti trigonometrijske funkcije za modeliranje.
Analizira harmonijsko titranje.
Objašnjava nastanak vala i analizira valna svojstva.
Tema 1: Izazovi novog doba - Ishodi učenja: Matematika: Primijeniti eksponencijalnu funkciju za modeliranje rasta broja zaraženih u slučaju pojave epidemije. Upoznati se s uzrocima, procesom širenja zaraze i modelima smanjenja ili zaustavljanja širenja zaraze. Računati vrijednost korijena i potencija racionalnoga eksponenta koristeći se džepnim računalom ili bez njega. Računati s potencijama racionalnoga eksponenta. Računati vrijednost funkcije zadanoga argumenta, kao i vrijednost argumenta zadane vrijednosti funkcije u problemu opisanome eksponencijalnom funkcijom., Biologija: Objašnjavati utjecaj patogena na razvoj bolesti. Opisati epidemiološki lanac. Analizirati posljedice narušavanja homeostaze. Sigurno se ponašati u društvu i suočavati se s ugrožavajućim situacijama koristeći se prilagođenim strategijama samozaštite., Hrvatski jezik: Prepoznaje jezične i stilske značajke priopćenja. Razlikuje pojmove usmeno i pisano priopćenje. Prepoznaje strukturne dijelove priopćenja (uvodni dio, središnji dio, završni dio). Izdvaja sastavnice uvoda (osnovni podaci o autoru, kontekst u kojem se pojavljuje), središnjeg dijela (sažetu temu priopćenja sa svim potrebnim informacijama), završetak (autor uobličava tekst; šalje jasnu poruku primatelju)., Biologija: Argumentirati potrebu očuvanja vlastitog zdravlja. Objasniti pojam endokrini (hormonski) remetitelj. Uključiti se u aktivnosti povezane sa zaštitom okoliša. Razviti pozitivne etičke stavove o odgovornosti svakog pojedinca prema sebi i prirodi., Biologija: Povezati utjecaj onkoloških čimbenika s razvojem tumorskog oboljenja. Objasniti ulogu staničnih dioba u očuvanju nasljedne upute. Opisati i prepoznati faze mitoze. Razumjeti osnovne mehanizme kontrole staničnog ciklusa., Matematika: Koristiti principe i strategije kombinatorike i primijeniti ih na primjerima u medicini. Prepoznati i opisati osnovne principe prebrojavanja, permutacije, kombinacije i varijacije. Objasniti, računati i dati primjer permutacija, kombinacija i varijacija. Ilustrirati i rješavati problem rabeći kombinatoriku. Rješavati probleme rabeći kombinacije i varijacije bez ponavljanja i permutacije.
Videolekcija 1.1: Potresi - Ishodi učenja: primijeniti logaritamsku funkciju pri računanju magnitude i energije potresa., modelirati problemsku situaciju, odrediti i provjeriti rješenja te im utvrditi smislenost., Matematika: Računati vrijednost funkcije zadanog argumenta kao i vrijednost argumenta zadane vrijednosti funkcije u problemu opisanom logaritamskom funkcijom., Hrvatski: Razlikovati upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, iz različitih izvora, u skladu s određenom svrhom čitanja i namjenom (dokazivanje, upućivanje)., odrediti elemente kružnice iz njezina grafičkog prikaza., primijeniti saznanja o kružnici u situacijama iz života (traženje epicentra)., analizirati valna svojstva na primjeru vrsta seizmičkih valova., objasniti nastanak vala na primjerima iz prirode., vizualizirati problemsku situaciju., identificirati ciljeve rješavanja problema., izabrati potrebne informacije i primijeniti fizička načela., konstruirati plan rješavanja problema., idealizirati, aproksimirati i vrednovati fizičke situacije., eksplicitno izraziti nepoznatu veličinu preko poznatih veličina., zaključiti o međuovisnosti fizičkih veličina na temelju matematičkog modela., kvalitativno zaključivati povezujući koncepte vezane uz sadržaje., matematički modelirati situacije i računati potrebne fizičke veličine., vrednovati postupak i rezultat., istražiti prirodne pojave., istražiti pojavu s pomoću računalne simulacije., tumačiti strukturna obilježja teksta., izdvajati i tumačiti ideje., uočavati i tumačiti autorovo gledište i namjenu teksta te utjecaj teksta na primatelja., razlikovati činjenice od mišljenja., prikladno povezivati ideje iz tekstova sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima., uočavati pristranost i nepristranost izvora informacija.
Videolekcija 1.2: Epidemije - Ishodi učenja: primjeniti eksponencijalnu i logaritamsku funkciju., analizirati eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, analizirati posljedice narušavanja homeostaze
Videolekcija 1.3: Javnost treba znati - Ishodi učenja: analizirati posljedice narušavanja homeostaze., čitati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika., pisati upućivačke i raspravljačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
Videolekcija 1.4: Tumorska oboljenja - Ishodi učenja: analizirati životne cikluse stanica povezujući ih s tijekom života organizma, birati strategiju i rješavati problem rabeći kombinatoriku.
Videolekcija 1.5: Prevencija ovisnosti i uporabe psihoaktivnih tvari - Ishodi učenja: analizirati regulacijske mehanizme održavanja homeostaze na razini stanice i organizma, analizirati posljedice narušavanja homeostaze, kritički razmatrati upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš.
Videolekcija 1.6: Odgovornost za vlastito zdravlje - Ishodi učenja: analizira obilježja teksta, Učenik čita u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika -čita javne, informativne, elektroničke znanstveno-popularne tekstove, protumačiti važnost samopregleda, Analizira posljedice narušavanja homeostaze., razlikuje govorne i razgovorne raspravljačke vrste, demonstrirati postupak samopregleda melanoma, dojki i testisa, opisati postupak samopregleda melanoma, dojki i testisa, protumačiti postupke prilikom samopregleda, oblikuje temu, oblik, svrhu i namjenu rasprave