Učitavanje

4. Tumorska oboljenja

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati životne cikluse stanica povezujući ih s tijekom života organizma
  • birati strategiju i rješavati problem rabeći kombinatoriku.

#1 Zadatak

Pridružite tvrdnju stanici na koju se odnosi.

Tablica
tamnija jezgra
progresivan rast
pravilnog oblika
genetički nestabilne
kontroliran rast

Jesu li navedene tvrdnje točne ili netočne?

Imunološki sustav može uništiti tumorske stanice koje su ušle u krvotok.

Stanice metastaze u potpunosti se razlikuju od stanica u primarnom tumoru.

#3 Zadatak

Nadopunite rečenice odgovarajućim pojmovima.

 

 tumor ne predstavlja rizik za organizam zato što se ne širi na druga tkiva. 
 
 tumori šire se na okolna tkiva i formiraju sekundarne tumore koje nazivamo 
.

#4 Zadatak

Zaokružite točan odgovor.

Na slici je prikazan lokus gena p53. Što je lokus?

#5 Zadatak

Tay-Sachsova bolest rijetko je genetsko oboljenje koje je javlja samo u određenom dijelu populacije. Svaki pojedinac ima dvije kopije gena te prima po jedan od svakog roditelja, ali oba „loša” gena moraju biti prenesena kako bi se bolest pojavila. Nijedan od roditelja nije bolestan, ali oboje imaju djeda koji je bio bolestan. Ako roditelji imaju četvero djece, koliko se njih vjerojatno zarazilo?

Pogledajmo mogućnosti:
 

1. dijete – ni majka ni otac nisu prenijeli „loš” gen – dijete je

 

2. dijete – majka je prenijela „loš” gen, ali otac nije – dijete je 

 

3. dijete – otac je prenio „loš” gen, ali majka nije – dijete je

 

4. dijete – otac je prenio „loš” gen, ali majka nije – dijete je 

 

Dakle, vjerojatno se zarazilo 

.

#6 Zadatak

Onkološki biolog istražuje novi eksperimentalni lijek. Lijek može proglasiti uspješnim ako na 1000 osoba njih 50 pokaže poboljšanje.

Koliko osoba mora pokazati poboljšanje ako je testiranje vršeno na 10 000 ispitanika? 
 
Koliko osoba mora pokazati poboljšanje ako je testiranje vršeno na 300 ispitanika?
 
Koliko osoba mora pokazati poboljšanje ako je testiranje vršeno na 460 ispitanika? 

Procjena znanja

Pridružite pojmove definicijama.

 

Proces programirane smrti stanice – 

 

Stvaranje krvnih žila pomoću odgovarajućih čimbenika rasta – 

 

Patološka tvorba koja je iz svojega prvobitnog sjedišta prenesena na drugo, susjedno ili udaljeno mjesto, najčešće krvnim ili limfnim putem – 

 

Geni koji uzrokuju nekontrolirani rast i diobu stanica, što može rezultirati razvojem zloćudnih tumora – 

 

Iznenadne nasumične fizikalno-kemijske promjene genetičkoga materijala stanice – 

 

Vrsta benignog tumora – 

Povežite pojmove!

Permutacije

Varijacije

Kombinacije

Za eksperimentalno testiranje novoga lijeka prijavilo se 30 osoba. Na koliko je načina moguće odabrati njih 5 koji će sudjelovati u istraživanju?

 

a) Ako je redoslijed odabira bitan: 

 

b) Ako redoslijed odabira nije bitan:

Upišite točan odgovor

Tekst za učenike: Pretpostavimo da imamo 7 pacijenata koji trebaju biti raspoređeni na 7 kreveta u bolnici. Koliko je mogućih načina za raspored pacijenata na krevete ako svaki pacijent može biti smješten samo na jedan krevet? 

Upišite točan odgovor.

U eksperimentalnoj fazi istraživanja lijeka sudjeluje 10 000 osoba. Istraživač posjeduje 6000 primjeraka lijeka, te 4000 primjeraka placeba – tablete koja izgleda kao lijek, ali nema učinka. Na koliko se načina tablete mogu rasporediti među osobama koje sudjeluju u istraživanju? 

4. Tumorska oboljenja

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati životne cikluse stanica povezujući ih s tijekom života organizma
  • birati strategiju i rješavati problem rabeći kombinatoriku.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Izazovi novog doba - Ishodi učenja: Matematika: Primijeniti eksponencijalnu funkciju za modeliranje rasta broja zaraženih u slučaju pojave epidemije. Upoznati se s uzrocima, procesom širenja zaraze i modelima smanjenja ili zaustavljanja širenja zaraze. Računati vrijednost korijena i potencija racionalnoga eksponenta koristeći se džepnim računalom ili bez njega. Računati s potencijama racionalnoga eksponenta. Računati vrijednost funkcije zadanoga argumenta, kao i vrijednost argumenta zadane vrijednosti funkcije u problemu opisanome eksponencijalnom funkcijom., Biologija: Objašnjavati utjecaj patogena na razvoj bolesti. Opisati epidemiološki lanac. Analizirati posljedice narušavanja homeostaze. Sigurno se ponašati u društvu i suočavati se s ugrožavajućim situacijama koristeći se prilagođenim strategijama samozaštite., Hrvatski jezik: Prepoznaje jezične i stilske značajke priopćenja. Razlikuje pojmove usmeno i pisano priopćenje. Prepoznaje strukturne dijelove priopćenja (uvodni dio, središnji dio, završni dio). Izdvaja sastavnice uvoda (osnovni podaci o autoru, kontekst u kojem se pojavljuje), središnjeg dijela (sažetu temu priopćenja sa svim potrebnim informacijama), završetak (autor uobličava tekst; šalje jasnu poruku primatelju)., Biologija: Argumentirati potrebu očuvanja vlastitog zdravlja. Objasniti pojam endokrini (hormonski) remetitelj. Uključiti se u aktivnosti povezane sa zaštitom okoliša. Razviti pozitivne etičke stavove o odgovornosti svakog pojedinca prema sebi i prirodi., Biologija: Povezati utjecaj onkoloških čimbenika s razvojem tumorskog oboljenja. Objasniti ulogu staničnih dioba u očuvanju nasljedne upute. Opisati i prepoznati faze mitoze. Razumjeti osnovne mehanizme kontrole staničnog ciklusa., Matematika: Koristiti principe i strategije kombinatorike i primijeniti ih na primjerima u medicini. Prepoznati i opisati osnovne principe prebrojavanja, permutacije, kombinacije i varijacije. Objasniti, računati i dati primjer permutacija, kombinacija i varijacija. Ilustrirati i rješavati problem rabeći kombinatoriku. Rješavati probleme rabeći kombinacije i varijacije bez ponavljanja i permutacije.
    1. Videolekcija 1.1: Potresi - Ishodi učenja: primijeniti logaritamsku funkciju pri računanju magnitude i energije potresa., modelirati problemsku situaciju, odrediti i provjeriti rješenja te im utvrditi smislenost., Matematika: Računati vrijednost funkcije zadanog argumenta kao i vrijednost argumenta zadane vrijednosti funkcije u problemu opisanom logaritamskom funkcijom., Hrvatski: Razlikovati upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, iz različitih izvora, u skladu s određenom svrhom čitanja i namjenom (dokazivanje, upućivanje)., odrediti elemente kružnice iz njezina grafičkog prikaza., primijeniti saznanja o kružnici u situacijama iz života (traženje epicentra)., analizirati valna svojstva na primjeru vrsta seizmičkih valova., objasniti nastanak vala na primjerima iz prirode., vizualizirati problemsku situaciju., identificirati ciljeve rješavanja problema., izabrati potrebne informacije i primijeniti fizička načela., konstruirati plan rješavanja problema., idealizirati, aproksimirati i vrednovati fizičke situacije., eksplicitno izraziti nepoznatu veličinu preko poznatih veličina., zaključiti o međuovisnosti fizičkih veličina na temelju matematičkog modela., kvalitativno zaključivati povezujući koncepte vezane uz sadržaje., matematički modelirati situacije i računati potrebne fizičke veličine., vrednovati postupak i rezultat., istražiti prirodne pojave., istražiti pojavu s pomoću računalne simulacije., tumačiti strukturna obilježja teksta., izdvajati i tumačiti ideje., uočavati i tumačiti autorovo gledište i namjenu teksta te utjecaj teksta na primatelja., razlikovati činjenice od mišljenja., prikladno povezivati ideje iz tekstova sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima., uočavati pristranost i nepristranost izvora informacija.
    2. Videolekcija 1.2: Epidemije - Ishodi učenja: primjeniti eksponencijalnu i logaritamsku funkciju., analizirati eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, analizirati posljedice narušavanja homeostaze
    3. Videolekcija 1.3: Javnost treba znati - Ishodi učenja: analizirati posljedice narušavanja homeostaze., čitati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika., pisati upućivačke i raspravljačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
    4. Videolekcija 1.5: Prevencija ovisnosti i uporabe psihoaktivnih tvari - Ishodi učenja: analizirati regulacijske mehanizme održavanja homeostaze na razini stanice i organizma, analizirati posljedice narušavanja homeostaze, kritički razmatrati upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš.
    5. Videolekcija 1.6: Odgovornost za vlastito zdravlje - Ishodi učenja: analizira obilježja teksta, Učenik čita u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika -čita javne, informativne, elektroničke znanstveno-popularne tekstove, protumačiti važnost samopregleda, Analizira posljedice narušavanja homeostaze., razlikuje govorne i razgovorne raspravljačke vrste, demonstrirati postupak samopregleda melanoma, dojki i testisa, opisati postupak samopregleda melanoma, dojki i testisa, protumačiti postupke prilikom samopregleda, oblikuje temu, oblik, svrhu i namjenu rasprave
    6. Videolekcija 1.7: Utjecaj znanstvenih otkrića na svakodnevni život čovjeka - Ishodi učenja: Fizika: Prisjetiti se prije stečenih spoznaja vezanih uz električno i magnetsko polje, svojstva elektromagnetskih valova, spektra elektromagnetskih valova, mikrovalove., Fizika: Upoznati se primjenom mikrovalova u zagrijavanju hrane., Fizika: Upoznati dijelove, princip rada i upotrebu mikrovalne pećnice., Fizika: Odrediti brzinu svjetlosti pomoću čokolade., Matematika: Primijeniti trigonometrijske identitete i trigonometrijske funkcije na primjeru stojnih valova., Matematika: Prepoznati i opisati graf funkcije sinus., Matematika: Grafički prikazati funkciju sinus., Matematika: Analizirati probleme opisane trigonometrijskom funkcijom i primijeniti trigonometrijske funkcije za modeliranje., Analizira harmonijsko titranje., Objašnjava nastanak vala i analizira valna svojstva., Primjenjuje trigonometrijske funkcije., Istražuje fizičke pojave., Rješava fizičke probleme.