Učitavanje

2. Epidemije

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • primjeniti eksponencijalnu i logaritamsku funkciju.
  • analizirati eksponencijalnu i logaritamsku funkciju
  • analizirati posljedice narušavanja homeostaze

#1 Zadatak

Nadopunite odgovarajućim brojkama.

1. Koliko je osoba zaraženo prvim kontaktom (Ana)? 

2. Koliko je osoba zaraženo drugim kontaktom (Boris i Cvijeta)?

3. Koliko je osoba zaraženo trećim kontaktom (David, Ena, Frane i Goran)? 

4. Koliko je osoba zaraženo četvrtim kontaktom (Hana i ostali)? 

#2 Zadatak

Prikazane su točke koje opisuju porast broja zaraženih. Odaberite funkciju koja najbolje opisuje prikazani porast.

PROUČIMO KAKO SE U OVISNOSTI O BROJU KONTAKATA POJEDINCA MIJENJA UKUPAN BROJ ZARAŽENIH!

Ako svaki pojedinac zarazi tri osobe koliko će osoba biti zaraženo u trećoj seriji kontakata?

Koliko je ukupno osoba do tada zaraženo (uključujući i prvu osobu)?

Koliko bi se osoba zarazilo u trećoj seriji kontakata u slučaju da je jedna osoba tijekom prvog kontakta ostala nezaražena?

U slučaju da je jedna osoba tijekom prvog kontakta ostala nezaražena, bilo bi zaraženo 27 osoba, uključujući i prvu osobu. 

Koliko se ukupno osoba manje zarazi u drugom u odnosu na prvi opisani slučaj?

Procjena znanja

Koja funkcija najbolje opisuje proces širenja zaraze?

Boris se zarazio virusom koji prenosi dalje. Prijenos zaraze prikazan je sljedećom grafikom:

Prema gornjem modelu odredi koliko je osoba direktno i indirektno zarazio Boris. 

Koliko bi osoba direktno i indirektno zarazio, ako bi Ena ostala nezaražena? 

Povlačenjem pridružite pojmove epidemija, pandemija i endemija njihovim opisima.

EPIDEMIJA Pojava pri kojoj od zarazne bolesti na nekom području oboli veći broj ljudi.
PANDEMIJA Pojava pri kojoj se zarazna bolest stalno zadržava na nekom području.
ENDEMIJA Pojava pri kojoj od zarazne bolesti oboli toliko ljudi da se zarazna bolest proširi na velikom području u više zemalja i na više kontinenata.

Koristeći grafički prikaz Vogralikovog lanca odgovarajućoj karici u lancu pridruži pojmove vezane uz širenje gripe.

D IZVOR ZARAZE                          KAŠLJANJE I KIHANJE

F IZVOR ŠIRENJA BOLESTI                  OČI, NOS, USTA

A IZLAZNA VRATA INFEKCIJE                  RUKE I KONTAMINIRANE POVRŠINE

C NAČIN ŠIRENJA ZARAZE                  VIRUS GRIPE

B ULAZNA VRATA INFEKCIJE                  NECIJEPLJENI PROTIV GRIPE

E OSJETLJIVOST DOMAĆINA                  PLUĆA KLICONOŠE

A
C
B
D
F
E

Prilikom sjeckanja povrća u kuhinji restorana kuharica Marta porezala je prst i nekoliko kapljica krvi palo je na pod. Čistačica je, noseći zaštitne rukavice, očistila i dezinficirala mjesto na koje je pala Martina krv. Odaberite mjesto/mjesta na kojima je lanac zaraze prekinut.

2. Epidemije

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • primjeniti eksponencijalnu i logaritamsku funkciju.
  • analizirati eksponencijalnu i logaritamsku funkciju
  • analizirati posljedice narušavanja homeostaze
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Izazovi novog doba - Ishodi učenja: Matematika: Primijeniti eksponencijalnu funkciju za modeliranje rasta broja zaraženih u slučaju pojave epidemije. Upoznati se s uzrocima, procesom širenja zaraze i modelima smanjenja ili zaustavljanja širenja zaraze. Računati vrijednost korijena i potencija racionalnoga eksponenta koristeći se džepnim računalom ili bez njega. Računati s potencijama racionalnoga eksponenta. Računati vrijednost funkcije zadanoga argumenta, kao i vrijednost argumenta zadane vrijednosti funkcije u problemu opisanome eksponencijalnom funkcijom., Biologija: Objašnjavati utjecaj patogena na razvoj bolesti. Opisati epidemiološki lanac. Analizirati posljedice narušavanja homeostaze. Sigurno se ponašati u društvu i suočavati se s ugrožavajućim situacijama koristeći se prilagođenim strategijama samozaštite., Hrvatski jezik: Prepoznaje jezične i stilske značajke priopćenja. Razlikuje pojmove usmeno i pisano priopćenje. Prepoznaje strukturne dijelove priopćenja (uvodni dio, središnji dio, završni dio). Izdvaja sastavnice uvoda (osnovni podaci o autoru, kontekst u kojem se pojavljuje), središnjeg dijela (sažetu temu priopćenja sa svim potrebnim informacijama), završetak (autor uobličava tekst; šalje jasnu poruku primatelju)., Biologija: Argumentirati potrebu očuvanja vlastitog zdravlja. Objasniti pojam endokrini (hormonski) remetitelj. Uključiti se u aktivnosti povezane sa zaštitom okoliša. Razviti pozitivne etičke stavove o odgovornosti svakog pojedinca prema sebi i prirodi., Biologija: Povezati utjecaj onkoloških čimbenika s razvojem tumorskog oboljenja. Objasniti ulogu staničnih dioba u očuvanju nasljedne upute. Opisati i prepoznati faze mitoze. Razumjeti osnovne mehanizme kontrole staničnog ciklusa., Matematika: Koristiti principe i strategije kombinatorike i primijeniti ih na primjerima u medicini. Prepoznati i opisati osnovne principe prebrojavanja, permutacije, kombinacije i varijacije. Objasniti, računati i dati primjer permutacija, kombinacija i varijacija. Ilustrirati i rješavati problem rabeći kombinatoriku. Rješavati probleme rabeći kombinacije i varijacije bez ponavljanja i permutacije.
    1. Videolekcija 1.1: Potresi - Ishodi učenja: primijeniti logaritamsku funkciju pri računanju magnitude i energije potresa., modelirati problemsku situaciju, odrediti i provjeriti rješenja te im utvrditi smislenost., Matematika: Računati vrijednost funkcije zadanog argumenta kao i vrijednost argumenta zadane vrijednosti funkcije u problemu opisanom logaritamskom funkcijom., Hrvatski: Razlikovati upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, iz različitih izvora, u skladu s određenom svrhom čitanja i namjenom (dokazivanje, upućivanje)., odrediti elemente kružnice iz njezina grafičkog prikaza., primijeniti saznanja o kružnici u situacijama iz života (traženje epicentra)., analizirati valna svojstva na primjeru vrsta seizmičkih valova., objasniti nastanak vala na primjerima iz prirode., vizualizirati problemsku situaciju., identificirati ciljeve rješavanja problema., izabrati potrebne informacije i primijeniti fizička načela., konstruirati plan rješavanja problema., idealizirati, aproksimirati i vrednovati fizičke situacije., eksplicitno izraziti nepoznatu veličinu preko poznatih veličina., zaključiti o međuovisnosti fizičkih veličina na temelju matematičkog modela., kvalitativno zaključivati povezujući koncepte vezane uz sadržaje., matematički modelirati situacije i računati potrebne fizičke veličine., vrednovati postupak i rezultat., istražiti prirodne pojave., istražiti pojavu s pomoću računalne simulacije., tumačiti strukturna obilježja teksta., izdvajati i tumačiti ideje., uočavati i tumačiti autorovo gledište i namjenu teksta te utjecaj teksta na primatelja., razlikovati činjenice od mišljenja., prikladno povezivati ideje iz tekstova sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima., uočavati pristranost i nepristranost izvora informacija.
    2. Videolekcija 1.3: Javnost treba znati - Ishodi učenja: analizirati posljedice narušavanja homeostaze., čitati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika., pisati upućivačke i raspravljačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
    3. Videolekcija 1.4: Tumorska oboljenja - Ishodi učenja: analizirati životne cikluse stanica povezujući ih s tijekom života organizma, birati strategiju i rješavati problem rabeći kombinatoriku.
    4. Videolekcija 1.5: Prevencija ovisnosti i uporabe psihoaktivnih tvari - Ishodi učenja: analizirati regulacijske mehanizme održavanja homeostaze na razini stanice i organizma, analizirati posljedice narušavanja homeostaze, kritički razmatrati upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš.
    5. Videolekcija 1.6: Odgovornost za vlastito zdravlje - Ishodi učenja: analizira obilježja teksta, Učenik čita u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika -čita javne, informativne, elektroničke znanstveno-popularne tekstove, protumačiti važnost samopregleda, Analizira posljedice narušavanja homeostaze., razlikuje govorne i razgovorne raspravljačke vrste, demonstrirati postupak samopregleda melanoma, dojki i testisa, opisati postupak samopregleda melanoma, dojki i testisa, protumačiti postupke prilikom samopregleda, oblikuje temu, oblik, svrhu i namjenu rasprave
    6. Videolekcija 1.7: Utjecaj znanstvenih otkrića na svakodnevni život čovjeka - Ishodi učenja: Fizika: Prisjetiti se prije stečenih spoznaja vezanih uz električno i magnetsko polje, svojstva elektromagnetskih valova, spektra elektromagnetskih valova, mikrovalove., Fizika: Upoznati se primjenom mikrovalova u zagrijavanju hrane., Fizika: Upoznati dijelove, princip rada i upotrebu mikrovalne pećnice., Fizika: Odrediti brzinu svjetlosti pomoću čokolade., Matematika: Primijeniti trigonometrijske identitete i trigonometrijske funkcije na primjeru stojnih valova., Matematika: Prepoznati i opisati graf funkcije sinus., Matematika: Grafički prikazati funkciju sinus., Matematika: Analizirati probleme opisane trigonometrijskom funkcijom i primijeniti trigonometrijske funkcije za modeliranje., Analizira harmonijsko titranje., Objašnjava nastanak vala i analizira valna svojstva., Primjenjuje trigonometrijske funkcije., Istražuje fizičke pojave., Rješava fizičke probleme.