Učitavanje

4. Nebeska magija

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • učenik uspoređuje književne tekstove iste teme ili žanra na sadržajnoj i izraznoj razini i tumači reprezentativnost književne vrste u različitim književnopovijesnim razdobljima
  • opisuje svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma
  • analizira i uspoređuje hrvatske i svjetske književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz poetske vrste
  • poetske vrste: obilježja moderne poezije, vrste i oblici moderne poezije, struktura moderne lirske pjesme: tema, motiv, pjesnička slika, ritam, rima, strofa, stih (Tin Ujević, izbor iz poezije)
  • svevremenske teme Ujevićeve lirike, osnovne teme i motivi, osobitost poetike
  • analizira i uspoređuje nastanak Aurore Borealis i Aurore Australis u blizini polarnih područja, analizira Zemljin magnetizam i njegovu vezu s ioniziranim česticama koje dolaze sa Sunca

#1 Zadatak

Upari:

magnetske silnice pravac
gibanje zrake svjetlosti sjeverna polutka planeta Zemlje
Aurora Borealis zatvorena krivulja
Aurora Australis južna polutka planeta Zemlje

#2 Zadatak

Poveži antologijske pjesme i zbirke

OJAĐENO ZVONO Blažena ženo, gospo nepoznata
AUTO NA KORZU Visoki jablani
KOLAINA Pobratimstvo lica u svemiru
LELEK SEBRA Oproštaj
Hrvatska mlada lirika Svakidašnja jadikovka

Procjena znanja

Dopuni rečenicu:

Kada je kompas stabilan i nije izložen drugim magnetskim poljima, magnetska igla će se postaviti
sa Zemljinim
poljem.

Mehanizam generiranja Zemljina magnetskog polja poznat je kao geodinamo.  Kretanje električno provodljive tekućine unutar Zemljine jezgre generira električne struje koje stvaraju magnetsko polje.

Označi Ujevićevu zbirku pjesmama.

Pročitaj pjesmu i napiši točne odgovore.

Pjesma Igračka vjetrova je
pjesma koja obrađuje temu sudbine pojedinca, gdje se naslovni motiv, igračka vjetrova, pojavljuje kao objašnjenje da čovjek ne može u potpunosti upravljati svojim životom. Pjesma ima vezani stih, tri
(vrsta strofe). Naglašena je
riječima pati, živi, podaj se, leti). 

Pročitaj pjesmu i napiši točne odgovore. 

DVA PUTA JAO

Moj život! Ne govorite mi o njemu kako je jadan, kukavan, neispavan, sav pogažen i pogružen, dostojan stida i prezira. Kada bih još uvijek znao grčki - vidite li, i to sam zaboravio! - naveo bih za naslovni list tragedije moga života onaj koji počinje: io, io, papapai, dakle: jao, jao, kuku meni. Kako bi samo lijepo bilo slobodno stupati po poljima, trčati, plivati, veseliti se bez zapreke! Ali od svega toga ništa. Koliko sam puta pomislio o srećnome danu kada mi poderane cipele neće ranjavati nogu, kada ću imati na sebi sasvim čisto rublje, kada u džepovima neću morati da vucarim sve nekakve otrcane knjižice i masne bilješke. Kako bih se napokon osjetio blaženim veslajući po jezercima zaokruženim baršunastim gajevima! Nego život me evo tako spleo, uništio, satro, nije mi dao nikakve slobode ni ljubavi, i sapeo me kao kliještama među dva prokleta kukavna epigrama. Koliko sada vidim kako smo lično nemoćni (pred Augijasovim štalama), mi mali pjesnici i sanjari, i kako smo osuđeni da budemo igračkom vjetrova i žrtvom svih moćnih i lukavih. Što ima lijepa da se sačuva od moje uspomene? - Samo moje suze i moje molitve, jer su barem one bile čiste. Ali je na tijelo i na dušu teško, po onoj riječi, pogledati bez pečali i gađenja. Jer sve evo biva rana, modrica, čir, stigma, gnoj i brazgotina. Jao, jao, jao.

Riječ je o pjesmi u
, gdje lirski subjekt smatra da je čovjek igračka vjetrova, nemoćan i žrtva. Naglašena je autobiografičnost i socijalni motivi. U prvom dijelu teksta pojavljuju se kondicionali, iskaz je u
licu. Česta je uporaba usklika i uskličnika. 

4. Nebeska magija

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • učenik uspoređuje književne tekstove iste teme ili žanra na sadržajnoj i izraznoj razini i tumači reprezentativnost književne vrste u različitim književnopovijesnim razdobljima
  • opisuje svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma
  • analizira i uspoređuje hrvatske i svjetske književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz poetske vrste
  • poetske vrste: obilježja moderne poezije, vrste i oblici moderne poezije, struktura moderne lirske pjesme: tema, motiv, pjesnička slika, ritam, rima, strofa, stih (Tin Ujević, izbor iz poezije)
  • svevremenske teme Ujevićeve lirike, osnovne teme i motivi, osobitost poetike
  • analizira i uspoređuje nastanak Aurore Borealis i Aurore Australis u blizini polarnih područja, analizira Zemljin magnetizam i njegovu vezu s ioniziranim česticama koje dolaze sa Sunca
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: Igra svjetla i sjene - Ishodi učenja: primjeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, raspravljati o prirodoznanstvenome pogledu koji podrazumijeva da u prirodi postoje uzročno-posljedične veze te da su prirodne pojave objašnjive i predvidljive ali i da su znanstvena objašnjenja, teorije i modeli podložni promjenama i dopunama, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, primjeniti zakone geometrijske optike, rješavati fizičke probleme, povezivati pojavu novih svojstava s usložnjavanjem stanice i objašnjava specijalizaciju stanica u složenijim sustavima, analizirati procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice te ih povezuje s funkcioniranjem organizama, procjeniti utjecaj čimbenika na sastav reakcijske smjese u ravnotežnom sustavu, primjeniti matematička znanja i vještine, uspoređivati književne tekstove iste teme ili žanra na sadržajnoj i izraznoj razini i tumači reprezentativnost književne vrste u različitim književnopovijesnim razdobljima, opisivati svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma, analizirati posljedice narušavanja homeostaze, objasniti nastanak vala i analizirati valna svojstva, primjenjivati zakone geometrijske optike, primjenjivati jednadžbu pravca, analizirati principe iskorištavanja energije na razini stanice, primjenjivati trigonometrijske funkcije, primjenjivati zakone geometrijske optike, opisivati svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma, objašnjavati nastanak vala i analizira valna svojstva, uspoređivati književne tekstove iste teme ili žanra na sadržajnoj i izraznoj razini i tumači reprezentativnost književne vrste u različitim književnopovijesnim razdobljima
    1. Videolekcija 3.1: Optičke Iluzije - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, primjenjuje osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, raspravlja o prirodoznanstvenome pogledu koji podrazumijeva da u prirodi postoje uzročno-posljedične veze te da su prirodne pojave objašnjive i predvidljive ali i da su znanstvena objašnjenja, teorije i modeli podložni promjenama i dopunama - djelomično ostvaren, primjenjuje zakone geometrijske optike, primjenjuje zakon odbijanja svjetlosti od zrcala, primjenjuje Snellov zakon, opisuje potpuno odbijanje svjetlosti, povezuje pojavu novih svojstava s usložnjavanjem stanice i objašnjava specijalizaciju stanica u složenijim sustavima
    2. Videolekcija 3.2: Tajne bioluminiscencije - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, rješava fizičke probleme, analizira procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice te ih povezuje s funkcioniranjem organizama, analizira principe iskorištavanja energije na razini stanice, opisuje razlaganje svjetlosti, primjenjuje Snellov zakon, rješava numeričke i konceptualne zadatke, objasniti biološki značaj i primjenu bioluminiscencije, analizirati energijske pretvorbe tijekom bioluminiscencije, analizirati enzimske reakcije na primjeru bioluminiscencije
    3. Videolekcija 3.3: Pogled kroz filtere - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, konstruira sliku predmeta nastalu lomom svjetlosti u leći, opisuje nastanak slike lomom svjetlosti u optičkim instrumentima: mikroskopu, teleskopu i oku, procjenjuje utjecaj čimbenika na sastav reakcijske smjese u ravnotežnom sustavu, opisati položaj dinamičke ravnoteže sustava te načine mijenjanja stanja ravnoteže u promatranome sustavu, usporediti djelovanje čimbenika na ravnotežno stanje, primjenjuje matematička znanja i vještine, izračunati vrijednost konstante ravnoteža i sastav ravnotežne smjese
    4. Videolekcija 3.5: Svjetlošću obojen svijet - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, primjenjuje zakone geometrijske optike, analizira posljedice narušavanja homeostaze, opisuje razlaganje svjetlosti, rješava numeričke i konceptualne zadatke, identificirati izvore svjetlosnog onečišćenja i njihov utjecaj na okoliš. Analizirati utjecaj svjetlosnog onečišćenja na homeostazu čovjeka i ponašanje životinja, rješava fizičke probleme
    5. Videolekcija 3.6: Sve boje duge - Ishodi učenja: objašnjava nastanak vala i analizira valna svojstva, primjenjuje zakone geometrijske optike, primjenjuje jednadžbu pravca, opisati nastanak vala, opisati lom vala, rješavati numeričke i konceptualne zadatke, analizirati raspršenje ili disperziju svjetlosti pomoću prizme, prepoznati, opisati i nacrtati pravac u koordinatnom sustavu iz njegove jednadžbe, izvoditi jednadžbu pravca iz grafičkog prikaza ili zadanih parametara, analizirati eksplicitni oblik jednadžbe pravca, računati mjeru kuta pravca s pozitivnim dijelom apscise i povezati ga s koeficijentom smjera pravca, računati kut između dva pravca, primijeniti kut između dva pravca na lom svjetlosti na prizmi
    6. Videolekcija 3.7: Putevi svjetlosti - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, analizira principe iskorištavanja energije na razini stanice, rješava fizičke probleme, analizira procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice te ih povezuje s funkcioniranjem organizma, analizira principe iskorištavanja energije na razini stanice, primjenjuje zakon odbijanja svjetlosti od zrcala, primjenjuje Snellov zakon, opisuje potpuno odbijanje svjetlosti, opisuje razlaganje svjetlosti, rješava numeričke i konceptualne zadatke, analizira procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice te ih povezuje s funkcioniranjem organizma, opisuje primarne i sekundarne reakcije fotosinteze, analizira utjecaj čimbenika okoline na intenzitet fotosinteze, raspoznaje biljne i životinjske pigmente
    7. Videolekcija 3.8: Laserski svjetovi - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, Analizira i opisuje potpuno odbijanje svjetlosti, Primjenjuje zakon odbijanja svjetlosti od zrcala, analizira lasersku svjetlost i njenu primjenu u svjetlovodima i različitim telekomunikacijskim uređajima, primjenjuje trigonometrijske funkcije