Snellov zakon loma definira odnos između upadnog kuta i kuta loma svjetlosti kada ona prelazi iz jednog sredstva u drugo.
Ako svjetlost prelazi iz sredstva s većim indeksom loma u sredstvo s manjim indeksom loma, kut loma manji je od upadnog kuta.
U prizmi se sve valne duljine svjetlosti lome pod istim kutom.
Zraka svjetlosti upada iz zraka u staklo. Dolazi do:
Frekvencija svjetlosti se ne mijenja jer je ona određena isključivo karakteristikama izvora svjetlosti.
Zraka svjetlosti upada iz zraka na nepoznati prozirni materijal. Kut upada je 45°, a kut loma 35°. Odredite indeks loma nepoznatog materijala.
Zraka svjetlosti upada na granicu dvaju sredstava kako je prikazano na slici.
Kako glasi jednadžba pravca koju možemo pridružiti upadnoj zraci?
Koliki je koeficijent smjera pravca koji možemo pridružiti upadnoj zraci, a koliki upadni kut
Koeficijent smjera pravca je
, a upadni kut
°.
Procjena znanja
Svjetlost je
val, koji predstavlja istodobno širenje električnog i magnetskog polja u prostor. Ta dva polja međusobno su okomita.
Pogledaj sliku i odgovori na pitanje: Žuta boja svjetlosti ima valne duljine:
Koja boja svjetlosti ima veću frekvenciju – plava ili crvena?
Na slici je prikazana zraka svjetlosti koja upada na granicu dvaju sredstava: zraka i vode.
Jednadžba pravca koji možemo pridružiti upadnoj zraci glasi: y =
x +
,a upadni kut iznosi
. Zapišite svoje odgovore u decimalnom obliku, a rezultate zaokružite na dvije decimale.
Ako znamo da je indeks loma vode 4/3, odredite jednadžbu pravca koji možemo pridružiti lomljenoj zraci. Zapišite svoj odgovor u decimalnom obliku, a rezultate zaokružite na dvije decimale.
Jednadžba pravca glasi y =
x +
Prvo određujemo
korištenjem Snellova zakona loma.
Budući da je jedno od dvaju sredstava zrak, možemo uvrstiti da je
pa dobivamo:
Korištenjem kuta
možemo odrediti koeficijent smjera pravca, a iz grafičkog prikaza i točku kroz koju pravac prolazi pa dobivamo:
Jednadžba pravca:
ili % točno odgovorenih pitanja
Procijenili ste svoje znanje o sljedećim ishodima:
Uspješno ste naučili:
Potrudite se još malo kako biste bolje naučili:
6. Sve boje duge
Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
objašnjava nastanak vala i analizira valna svojstva
primjenjuje zakone geometrijske optike
primjenjuje jednadžbu pravca
opisati nastanak vala
opisati lom vala
rješavati numeričke i konceptualne zadatke
analizirati raspršenje ili disperziju svjetlosti pomoću prizme
prepoznati, opisati i nacrtati pravac u koordinatnom sustavu iz njegove jednadžbe
izvoditi jednadžbu pravca iz grafičkog prikaza ili zadanih parametara
analizirati eksplicitni oblik jednadžbe pravca
računati mjeru kuta pravca s pozitivnim dijelom apscise i povezati ga s koeficijentom smjera pravca
računati kut između dva pravca
primijeniti kut između dva pravca na lom svjetlosti na prizmi
Tema 3: Igra svjetla i sjene - Ishodi učenja: primjeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, raspravljati o prirodoznanstvenome pogledu koji podrazumijeva da u prirodi postoje uzročno-posljedične veze te da su prirodne pojave objašnjive i predvidljive ali i da su znanstvena objašnjenja, teorije i modeli podložni promjenama i dopunama, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, primjeniti zakone geometrijske optike, rješavati fizičke probleme, povezivati pojavu novih svojstava s usložnjavanjem stanice i objašnjava specijalizaciju stanica u složenijim sustavima, analizirati procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice te ih povezuje s funkcioniranjem organizama, procjeniti utjecaj čimbenika na sastav reakcijske smjese u ravnotežnom sustavu, primjeniti matematička znanja i vještine, uspoređivati književne tekstove iste teme ili žanra na sadržajnoj i izraznoj razini i tumači reprezentativnost književne vrste u različitim književnopovijesnim razdobljima, opisivati svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma, analizirati posljedice narušavanja homeostaze, objasniti nastanak vala i analizirati valna svojstva, primjenjivati zakone geometrijske optike, primjenjivati jednadžbu pravca, analizirati principe iskorištavanja energije na razini stanice, primjenjivati trigonometrijske funkcije, primjenjivati zakone geometrijske optike, opisivati svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma, objašnjavati nastanak vala i analizira valna svojstva, uspoređivati književne tekstove iste teme ili žanra na sadržajnoj i izraznoj razini i tumači reprezentativnost književne vrste u različitim književnopovijesnim razdobljima
Videolekcija 3.1: Optičke Iluzije - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, primjenjuje osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, raspravlja o prirodoznanstvenome pogledu koji podrazumijeva da u prirodi postoje uzročno-posljedične veze te da su prirodne pojave objašnjive i predvidljive ali i da su znanstvena objašnjenja, teorije i modeli podložni promjenama i dopunama - djelomično ostvaren, primjenjuje zakone geometrijske optike, primjenjuje zakon odbijanja svjetlosti od zrcala, primjenjuje Snellov zakon, opisuje potpuno odbijanje svjetlosti, povezuje pojavu novih svojstava s usložnjavanjem stanice i objašnjava specijalizaciju stanica u složenijim sustavima
Videolekcija 3.2: Tajne bioluminiscencije - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, rješava fizičke probleme, analizira procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice te ih povezuje s funkcioniranjem organizama, analizira principe iskorištavanja energije na razini stanice, opisuje razlaganje svjetlosti, primjenjuje Snellov zakon, rješava numeričke i konceptualne zadatke, objasniti biološki značaj i primjenu bioluminiscencije, analizirati energijske pretvorbe tijekom bioluminiscencije, analizirati enzimske reakcije na primjeru bioluminiscencije
Videolekcija 3.3: Pogled kroz filtere - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, konstruira sliku predmeta nastalu lomom svjetlosti u leći, opisuje nastanak slike lomom svjetlosti u optičkim instrumentima: mikroskopu, teleskopu i oku, procjenjuje utjecaj čimbenika na sastav reakcijske smjese u ravnotežnom sustavu, opisati položaj dinamičke ravnoteže sustava te načine mijenjanja stanja ravnoteže u promatranome sustavu, usporediti djelovanje čimbenika na ravnotežno stanje, primjenjuje matematička znanja i vještine, izračunati vrijednost konstante ravnoteža i sastav ravnotežne smjese
Videolekcija 3.4: Nebeska magija - Ishodi učenja: učenik uspoređuje književne tekstove iste teme ili žanra na sadržajnoj i izraznoj razini i tumači reprezentativnost književne vrste u različitim književnopovijesnim razdobljima, opisuje svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma, analizira i uspoređuje hrvatske i svjetske književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz poetske vrste, poetske vrste: obilježja moderne poezije, vrste i oblici moderne poezije, struktura moderne lirske pjesme: tema, motiv, pjesnička slika, ritam, rima, strofa, stih (Tin Ujević, izbor iz poezije), svevremenske teme Ujevićeve lirike, osnovne teme i motivi, osobitost poetike, analizira i uspoređuje nastanak Aurore Borealis i Aurore Australis u blizini polarnih područja, analizira Zemljin magnetizam i njegovu vezu s ioniziranim česticama koje dolaze sa Sunca
Videolekcija 3.5: Svjetlošću obojen svijet - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, primjenjuje zakone geometrijske optike, analizira posljedice narušavanja homeostaze, opisuje razlaganje svjetlosti, rješava numeričke i konceptualne zadatke, identificirati izvore svjetlosnog onečišćenja i njihov utjecaj na okoliš. Analizirati utjecaj svjetlosnog onečišćenja na homeostazu čovjeka i ponašanje životinja, rješava fizičke probleme
Videolekcija 3.7: Putevi svjetlosti - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, analizira principe iskorištavanja energije na razini stanice, rješava fizičke probleme, analizira procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice te ih povezuje s funkcioniranjem organizma, analizira principe iskorištavanja energije na razini stanice, primjenjuje zakon odbijanja svjetlosti od zrcala, primjenjuje Snellov zakon, opisuje potpuno odbijanje svjetlosti, opisuje razlaganje svjetlosti, rješava numeričke i konceptualne zadatke, analizira procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice te ih povezuje s funkcioniranjem organizma, opisuje primarne i sekundarne reakcije fotosinteze, analizira utjecaj čimbenika okoline na intenzitet fotosinteze, raspoznaje biljne i životinjske pigmente
Videolekcija 3.8: Laserski svjetovi - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, Analizira i opisuje potpuno odbijanje svjetlosti, Primjenjuje zakon odbijanja svjetlosti od zrcala, analizira lasersku svjetlost i njenu primjenu u svjetlovodima i različitim telekomunikacijskim uređajima, primjenjuje trigonometrijske funkcije