Učitavanje

1. Unutar i oko nas

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • učenik analizira morfološka obilježja riječi i primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta
  • analizira evolucijsko usložnjavanje stanica s obzirom na način njihova funkcioniranja
  • povezuje pojavu novih svojstava s usložnjavanjem stanice i objašnjava specijalizaciju stanica u složenijim sustavima
  • raščlanjuje riječi na morfeme
  • imenuje morfeme po položaju i funkciji na korijenske, prefiksalne i sufiksalne; leksičke i gramatičke ili oblikotvorne
  • određuje oblikotvornu osnovu
  • uočava osnovni i izmijenjeni morf (alomorf)
  • razlikuje gramatičke kategorije riječi i vrsta riječi na zadanim primjerima u kontekstu (IMENICE)
  • objašnjava i razlikuje pojam morfologije, anatomije i fiziologije u biologiji
  • objašnjava diferencijaciju i specijalizaciju stanica
  • uočava važnost diferencijacije za razvoj organizama i opstanak u okolišu
  • povezuje razvoj životinjskih i biljnih tkiva te organskih sustava sa evolucijskim usložnjavanjem stanica

Kod imenica stranog podrijetla:

  • vlastita imena koja završavaju na -e, zadržavaju to -e u sklonidbi bez obzira izgovara li se ono ili ne: Dante - Dantea, Shakespeare - Shakespearea
  • kod romanskih imena i prezimena na -ca u deklinaciji i u posvojnom pridjevu piše se k: Petrarca - Petrarke / Petrarkin sonet
  • imenice koje završavaju na -i, -y, -io. -ie, -ee osnova se produžuje s -j (žiri - žirija, Henry - Henryja, Tokio - Tokija, Charlie -Charlieja, Lee - Leeja, radio - radija, taksi - taksija. Osnova se ne proširuje ako se njezin završetak ne čita kao -i npr. Kallay - Kallaya.

Imenice srednjeg roda, osobitosti:

  • imaju više oblika za množinu (čudo: čuda/čudesa, nebo: neba /nebesa)
  • uho: uha (sr.r. stranica papira) /uši (ž.r. organ sluha)/ ušesa (sr.r. velike uši)
  • oko: oka (sr.r. otvori na mreži)/ oči (ž.r. organ vida)
  • imenice koje imaju u nominativu nulti morfem u nekim padežima proširuju osnovu (N. dijete, G. djeteta)

Imenice ženskog roda, osobitosti:

  • deklinacija imenica kći, mati (ti se oblici često pogrešno koriste u nominativu i akuzativu

JEDNINA MNOŽINA

NOMINATIV

tko? što?

kći

mati

kćeri

matere

GENITIV

koga? čega?

kćeri

matere

kćeri

matera

DATIV

komu? čemu?

kćeri

materi

kćerima

materama

AKUZATIV

koga? što?

kćeri

mater

kćeri

matere

VOKATIV

Oj! Ej!

kćeri

mati

kćeri

matere

LOKATIV

O komu? O čemu?

kćeri

materi

kćerima

materama

INSTRUMENTAL

(S) kim? (S) čim?

kćeri/kćerju

materom

kćerima

materama

  • kod osobnih ženskih imena ne provodi se sibilarizacija, kao i kod nekih zemljopisnih imena (npr. Ljerka - Ljerki, Anka - Anki, Kartaga - Kartagi)
  • neka zemljopisna imena mogu imati oba oblika (Lika - Lici)
  • kod ženskih osoba sklanjaju se samo imena, prezimena samo ako završavaju na -a (Ivana Marić- Ivane Marić - Ivani Marić/ Ivana Drača - Ivane Drače - Ivani Drači)

 Rastavite na morfeme navedene riječi. Rabite spojnice.

  • vrijeme 
  • prepjevati
  • biljni 
  • stanar

Odredite rječotvornu osnovu u sljedećim riječima.

  • obezvrijediti
  • nadmoć
  • nesigurno
  • predzadnji

Koji je oblik prezimena Saint-Exupéry u genitivu pravilno napisan?

Odredite rod i broj podcrtanih imenica.

  • Ribar je zakrpao oka i bacio mrežu.
  • Zdravlje mu je narušeno. 
  • Kupio je nove naočale.

#2 Zadatak

Može li se vanjska morfologija nekog organizma koristiti kao isključivi kriterij njegove klasifikacije?

Procjena znanja

Izdvojite alomorfe u sljedećim riječima. Rabite spojnice.

  • naučiti
  • ručni

Napišite oblik koji nedostaje:

NOMINATIV

tko? što?

kći

mati 

kćeri

matere

GENITIV

koga? čega?

1 2

kćeri

matera

DATIV 

komu? čemu?

kćeri

materi

kćerima

3

AKUZATIV

koga? što?

4 5

kćeri

matere

VOKATIV 

Oj! Ej!

kćeri

mati

kćeri

6

LOKATIV

O komu? O čemu?

kćeri

materi

kćerima

materama

INSTRUMENTAL

(S) kim? (S) čim?

kćeri/kćerju

7

kćerima

materama

  • 1 -
  • 2 -
  • 3 - 
  • 4 -
  • 5 - 
  • 6 -
  • 7 - 

Što su matične stanice ?

Pluripotentnost znači mogućnost dijeljenja i stvaranja samo jedne vrste stanica.

U kojoj će fazi života jednojajčanih blizanaca epigenom očekivano biti najsličniji?

1. Unutar i oko nas

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • učenik analizira morfološka obilježja riječi i primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta
  • analizira evolucijsko usložnjavanje stanica s obzirom na način njihova funkcioniranja
  • povezuje pojavu novih svojstava s usložnjavanjem stanice i objašnjava specijalizaciju stanica u složenijim sustavima
  • raščlanjuje riječi na morfeme
  • imenuje morfeme po položaju i funkciji na korijenske, prefiksalne i sufiksalne; leksičke i gramatičke ili oblikotvorne
  • određuje oblikotvornu osnovu
  • uočava osnovni i izmijenjeni morf (alomorf)
  • razlikuje gramatičke kategorije riječi i vrsta riječi na zadanim primjerima u kontekstu (IMENICE)
  • objašnjava i razlikuje pojam morfologije, anatomije i fiziologije u biologiji
  • objašnjava diferencijaciju i specijalizaciju stanica
  • uočava važnost diferencijacije za razvoj organizama i opstanak u okolišu
  • povezuje razvoj životinjskih i biljnih tkiva te organskih sustava sa evolucijskim usložnjavanjem stanica
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 5: Kategorije - Ishodi učenja: analizirati evolucijsko usložnjavanje stanica s obzirom na način njihova funkcioniranja, analizirati morfološka obilježja riječi i primjenjivati znanja pri oblikovanju teksta, povezati pojavu novih svojstava s usložnjavanjem stanice i objašnjavati specijalizaciju stanica u složenijim sustavima, opisivati svojstva magneta i analizirati vezu između električne struje i magnetizma, rješavati fizičke probleme, primjenjivati eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, istražiti svojstva, sastav i vrstu tvari, primjeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, primjeniti matematička znanja i vještine, uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih crtežima, grafikonima i tablicama, analizirati kemijske promjene na primjerima reakcija anorganskih i organskih tvari
    1. Videolekcija 5.2: Opišem te, opiši se - Ishodi učenja: opisuje svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma, učenik analizira morfološka obilježja riječi i primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta
    2. Videolekcija 5.3: Moguće je uvijek pronaći zamjenu - Ishodi učenja: učenik analizira morfološka obilježja riječi i primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta, primjenjuje jednadžbu pravca, razlikuje gramatičke kategorije riječi i vrsta riječi na zadanim primjerima u kontekstu (ZAMJENICE )
    3. Videolekcija 5.4: Što se radi - Ishodi učenja: učenik analizira morfološka obilježja riječi i primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta, rješava fizičke probleme, razlikuje gramatičke kategorije riječi i vrsta riječi na zadanim primjerima u kontekstu (GLAGOLI), objašnjava svrhu mjerenja, opisuje fizičke veličine i mjerne jedinice, objašnjava postupke aproksimiranja, razlikuje znanstvenu hipotezu i znanstvenu teoriju
    4. Videolekcija 5.5: Vrlo složen posao - Ishodi učenja: primjenjuje eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, istražuje svojstva, sastav i vrstu tvari, primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, primjenjuje matematička znanja i vještine, usporediti kiseline i baze po sastavu, vrsti i svojstvima, jednadžbom kemijske reakcije prikazati promjene i procese kiselina i baza, izračunati pH-vrijednost vodenih otopina kiselina i baza
    5. Videolekcija 5.6: Kategorizacija - Ishodi učenja: analizira kemijske promjene na primjerima reakcija anorganskih i organskih tvari, analizira promjene u elektrokemijskim člancima, analizira morfološka obilježja riječi i primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta, povezuje rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama