Učitavanje

2. Pusti me, igram igricu!

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 1 Naučit ćete koji su dijelovi neurona i kako se prenosi podražaj u neuronu i između neurona.
  • BIO 2 Naučit ćete kako neurotransmiter dopamin djeluje tijekom igranja igrica.
  • BIO 3 Naučit ćete kako djeluju hormoni adrenalin i kortizol tijekom igranja igrica te koja ih žlijezda izlučuje.
  • BIO 4 Naučit ćete koji je učinak hormona oksitocina tijekom igranja igrica te koja ga žlijezda izlučuje.
  • HJ 1 Naučit ćete prepoznati videoigre primjerene svojoj dobi.
  • HJ 2 Naučit ćete što je PEGI klasifikacija videoigara.
  • HJ 3 Naučit ćete usporediti sliku stvarnosti koju predstavljaju mediji s vlastitom slikom stvarnosti.
  • HJ 4 Naučit ćete prepoznati različite supkulture.
#1 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. Na ilustraciji su točkama označeni dijelovi živčanog sustava. Nazivima su pridruženi brojevi koji se nalaze ispod ilustracije. Smjestite brojeve na točno mjesto u živčanom sustavu.

1 – veliki mozak


2 – mali mozak


3 – moždano deblo


4 – kralježnična moždina

 

moždani sustav
1
2
3
4
#2 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. Na ilustraciji su točkama označene žlijezde s unutarnjim izlučivanjem. Nazivima žlijezda pridruženi su brojevi koji se nalaze ispod ilustracije. Smjestite brojeve na odgovarajuću žlijezdu.

1 – nadbubrežna žlijezda


2 – jajnik


3 – gušterača


4 – štitnjača


5 – hipofiza 

 

BIO_02_1280X720
1
2
3
4
5
VIDEOZAPIS - INTERVJU ANA ČERENŠEK. Transkript: Igranje videoigara ima mnoge pozitivne, ali i negativne posljedice. Neke od njih zdravorazumski možemo pobrojiti, a to su druženje, stvaranje socijalnih mreža, osjećaj sigurnosti, prihvaćanja, pripadanja, ali i neki dobri utjecaji na neuroplastičnost i razvoj mozga – brže donošenje odluka, poboljšanje pamćenja, bolje snalaženje u prostoru i sl. Igranje videoigara potiče se i u starijoj dobi kako bi mozak sporije propadao, a u nekim slučajevima čak je neizravno pomagalo u dementnim stanjima. Ono također može poboljšati koordinaciju pokreta i finu motoriku, dakle to nije loša stvar, no, kao i u svemu drugome, pretjerivanje može imati i loše posljedice. Neke loše posljedice igranja videoigara su razdražljivost, poremećaj spavanja, povećana anksioznost, zapuštanje tjelesnog zdravlja i forme (pretilost), narušavanje motivacije, agresivnost ili slaba regulacija emocija. 2. Godine 2019. Svjetska zdravstvena organizacija proglasila je postojanje gejming poremećaja kao službene bolesti. Iako je igranje videoigrica većini ljudi samo zabava ili neki oblik hobija, postoji malen broj onih kojima će kvaliteta i funkcionalnost življenja biti ozbiljno narušeni, kao i njihovo mentalno te tjelesno zdravlje. Postoje čimbenici koji će pridonijeti pojavi ovisnosti u ranjivih pojedinaca, a vezani su za profil same videoigre. Tako će virtualne igre biti jači okidač za razvoj ovisnosti, zatim one u kojima možete odabrati alternativnu osobu (avatara) te one u kojima se borite i koristite raznim strategijama. Također, način naplate sudjelovanja u određenim segmentima igre isto potiče ovisnost. Razlika između ovisnosti o videoigrama i nekih drugih, poput pušenja, alkoholizma ili ovisnosti o drogama, u tome je što ne postoji konkretna tvar koju unosimo u organizam. Poput kockanja, i igranje videoigrica potiče se raznim reklamama dostupnim svima. Djeca se nagrađuju vremenom koje mogu provesti u gejmanju, a ako su posebno dobra, dobit će igraću konzolu za rođendan. Zauzvrat zamislite da vam netko kupuje kutiju cigareta za jedanaesti rođendan, pa će vam biti jasno da je razlika golema. No, što se utjecaja na zdravlje i socijalne odnose tiče, kao i na kvalitetu života općenito, ovisnost o videoigrama ne razlikuje se mnogo od ostalih ovisnosti. 3. U trenutku kad je igranje izvan nadzora, kad vam narušava san, čini vas razdražljivim ili depresivnim, odvlači vas od druženja s drugima u stvarnom svijetu, zbog njega ne učite ili ne idete na posao, čak i ako ste počeli dobivati na tjelesnoj težini, vrijeme je za uzbunu! 4. Teško je jednoznačno odgovoriti na ovo pitanje, kao i na ono utječe li bavljenje sportom na školski uspjeh. Na školski uspjeh utječu sve naše sposobnosti ili njihova odsutnost, ali i naše socijalne vještine. Utječe i kvaliteta vida, sluha, poremećaji pažnje, pisanja, čitanja itd. Isto tako i igranje igrica, s obzirom na sve pozitivne učinke koje ima, donekle utječe na školski uspjeh. No, budemo li imali problem s gejmanjem, naš će školski uspjeh vjerojatno patiti zbog toga. Ideja je ravnoteža, kao i u mnogim drugim stvarima. 5. Gejmanje nam može pomoći u razvoju socijalnih vještina jer nam koristi u interakciji s drugima u sigurnom okruženju, a često imamo i avatara iza kojeg se možemo „sakriti”, no pretjerivanje u igranju može nas otuđiti od drugih. .
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory

Na što se odnosi ovaj opis?

Na što se odnosi ovaj opis?

Na što se odnosi ovaj opis?

Za one koji žele znati više

U kombinaciji dobnoga ograničenja i najave sadržaja igre dobiva se točniji opis onoga što se u igri može očekivati.
Primjerice, simbol nasilja u igrama s dobnim ograničenjem za sedam godina znači da će u igri nasilje biti prikazano nerealno i bez detalja. Igre s dobnim ograničenjem 12 već mogu uključivati nasilje u fantastičnom okruženju ili neki oblik nerealnoga prikaza nasilja, a u igrama s oznakom PEGI 16 ili 18 nasilje može biti prikazano vrlo realistično i brutalno, uz mnogo detalja i, naravno, krvi.
Kad je riječ o simbolu koji najavljuje prizore koji izazivaju strah, a igrica ima oznaku PEGI 7, to može značiti da sadržava slike ili zvukove koji mogu uplašiti malu djecu. Ako igrica oznakom upućuje na to da je namijenjena igračima od 12 godina, u njoj se mogu očekivati umjerene scene horora ili uznemirujuće slike. Istodobno, u igrica s oznakom PEGI 16 te scene ili uznemirujuće slike mogu biti intenzivne i dugotrajne.
Simbol koji upućuje na neki oblik diskriminacije, znači da igrica sadržava etničke, vjerske, nacionalističke i druge stereotipe koji mogu potaknuti na mržnju. Taj je sadržaj uvijek ograničen na ocjenu PEGI 18 (i vjerojatno krši kazneni zakon).
Istodobno s razvojem videoigara pojavljuju se i novi simboli koji upozoravaju na sadržaj. Među njima je simbol koji upozorava na to da igra nudi igračima mogućnost kupnje digitalnih dobara ili usluga stvarnom valutom.

Uz koje se PEGI oznake može naći prikazani deskriptor? Tri su odgovora točna.

Uz koju se PEGI oznaku može naći prikazani deskriptor? 

Uz koje se PEGI oznake može naći prikazani deskriptor? Tri su odgovora točna.

Procjena znanja

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. Na ilustraciji su točkama označeni dijelovi neurona. Nazivima dijelova pridruženi su brojevi koji se nalaze ispod ilustracije. Smjestite brojeve na točno mjesto na neuronu.

1 – tijelo neurona


2 – kratki ogranci


3 – dugi ogranak


4 – završne nožice

 

stanica
1
2
3
4

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Podražaj se duž neurona prenosi kemijski.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Podražaj se između neurona prenosi kemijski.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kako se nazivaju tvari koje omogućuju prijenos podražaja između neurona?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja tvar upravlja sustavom nagrađivanja u našem tijelu?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Na koje će stanice djelovati hormoni adrenalin i kortizol?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

U kojim se situacijama izlučuju adrenalin i kortizol?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja žlijezda izlučuje hormon oksitocin?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

U kojim se situacijama izlučuje oksitocin?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. Kako glasi puni naziv organizacije koja ima kraticu PEGI?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. Kad su nastale prve videoigre?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kako se naziva skupina unutar društva koju povezuju zajedničke norme ponašanja i vrijednosti? 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kako se riječ influencer može prevesti na hrvatski jezik? 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Videoigre imaju PEGI oznake koje označavaju:

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Dok se zabavljate i družite igrajući videoigre, da bi ta igra bila sigurna, pripazite na dobne oznake i klasifikaciju sadržaja igre, ali i:

2. Pusti me, igram igricu!

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 1 Naučit ćete koji su dijelovi neurona i kako se prenosi podražaj u neuronu i između neurona.
  • BIO 2 Naučit ćete kako neurotransmiter dopamin djeluje tijekom igranja igrica.
  • BIO 3 Naučit ćete kako djeluju hormoni adrenalin i kortizol tijekom igranja igrica te koja ih žlijezda izlučuje.
  • BIO 4 Naučit ćete koji je učinak hormona oksitocina tijekom igranja igrica te koja ga žlijezda izlučuje.
  • HJ 1 Naučit ćete prepoznati videoigre primjerene svojoj dobi.
  • HJ 2 Naučit ćete što je PEGI klasifikacija videoigara.
  • HJ 3 Naučit ćete usporediti sliku stvarnosti koju predstavljaju mediji s vlastitom slikom stvarnosti.
  • HJ 4 Naučit ćete prepoznati različite supkulture.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Budi neovisan - Ishodi učenja: BIO OŠ D.7.1. Primjenjuje osnovna načela znanstvene metodologije uz objašnjavanje dobivenih rezultata, OŠ HJ A.8.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o rečenicama po sastavu na oglednim i čestim primjerima., OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos proživljenoga iskustva i iskustva stečenoga čitanjem književnih tekstova., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., OŠ HJ C.8.2. Učenik prosuđuje popularnokulturne tekstove s obzirom na književni kontekst i kontekst ostalih umjetnosti. Objašnjava postojanje različitih supkultura., OŠ HJ C.8.2. Učenik uočava razliku između slike stvarnosti koju nude mediji i uspoređuje ju s vlastitim viđenjem stvarnosti., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., OŠ HJ C.8.1. Učenik prosuđuje utjecaj medijskih tekstova radi komercijalizacije., OŠ HJ C.8.2. Učenik prosuđuje popularnokulturne tekstove s obzirom na književni kontekst i kontekst ostalih umjetnosti., MAT OŠ B.8.1. Računa s algebarskim izrazima u R, OŠ HJ A.8.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o rečenicama po sastavu na oglednim i čestim primjerima., MAT OŠ B.8.3. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu, MAT OŠ E.8.2. Interpretira podatke povezane s novcem te na osnovi toga donosi odluke., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., KEM OŠ D.8.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu., OŠ HJ A.8.1. Učenik govori i razgovara u skladu sa svrhom govorenja i sudjeluje u planiranoj raspravi., BIO OŠ B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., MAT OŠ B.8.3. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ D.8.3. Prikazuje pravce i analizira njihove međusobne položaje u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini., OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos proživljenoga iskustva i iskustva stečenoga čitanjem književnih tekstova.
    1. Videolekcija 1.1: Bez ovisnosti i bez straha - Ishodi učenja: BIO 2 Naučit ćete koji je štetan sastojak alkohola i kako djeluje na ljudski organizam., BIO 1 Naučit ćete koji su štetni spojevi iz dima cigarete i kako djeluju na ljudski organizam., BIO 3 Naučit ćete kako droge utječu na ljudski organizam., BIO 4 Naučit ćete donositi zaključke na temelju rezultata istraživanja., HJ 1 Naučit ćete razlikovati glavnu i zavisnu surečenicu u zavisnosloženoj rečenici., HJ 2 Naučit ćete vrste redoslijeda surečenica u zavisnosloženoj rečenici te ćete moći primijeniti znanje na primjerima., HJ 3 Naučit ćete prepoznati vrste zavisnosloženih rečenica.
    2. Videolekcija 1.3: Veži pojas znanja - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete objasniti dobivanje alkohola etanola prirodnim procesom fermentacije., KEM 2 Naučit ćete opisati građu i svojstva alkohola etanola., KEM 3 Naučit ćete prepoznati simptome kod osoba koje boluju od alkoholizma., KEM 4 Naučit ćete predložiti načine liječenja alkoholizma., HJ 1 Naučit ćete prepoznati prikriveno oglašavanje u medijskim sadržajima., HJ 2 Naučit ćete opisati razliku između reklame i prikrivenog oglasa., HJ 3 Naučit ćete kritički procijeniti medijski sadržaj.
    3. Videolekcija 1.4: Kako je x postao neovisan? - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete računati s algebarskim izrazima u skupu realnih brojeva., MAT 2 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu., MAT 3 Naučit ćete prikazivati pravce i analizirati njihove međusobne položaje u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini., HJ 1 Naučit ćete prepoznati nezavisan odnos surečenica u složenoj rečenici., HJ 2 Naučit ćete imenovati nezavisnosložene rečenice i nabrojiti njihove veznike., HJ 3 Naučit ćete kako prepoznati vrstu nezavisnog odnosa u rečenici., HJ 4 Naučit ćete pravila pisanja zareza u nezavisnosloženoj rečenici.
    4. Videolekcija 1.5: OPG na kredit - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava karboksilnih kiselina., KEM 2 Naučit ćete ćete povezati građu karboksilnih kiselina s njihovim svojstvima., KEM 3 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM 4 Naučit ćete analizirati vrste kemijskih reakcija., MAT 1 Naučit ćete opisivati pojam kamate na štednju i kamate na kredit iz primjera iz stvarnog života., MAT 2 Naučit ćete uspoređivati i tumačiti kamate na stambeni i gotovinski kredit., MAT 3 Naučit ćete interpretirati podatke povezane s novcem te na osnovi toga donositi odluke., MAT 4 Naučit ćete primjenjivati linearnu jednadžbu.
    5. Videolekcija 1.6: Pomiri namirnice! - Ishodi učenja: HJ 2 Naučit ćete izbjegavati pogreške u govoru., HJ 3 Naučit ćete pravila organizirane (planirane) i spontane rasprave., HJ 4 Naučit ćete poštovati pravila uljudne komunikacije., KEM 1 Naučit ćete kritički razmotriti upotrebu ugljikohidrata i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje., KEM 2 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena ugljikohidrata u organizmu., KEM 3 Naučit ćete analizirati vrste kemijskih reakcija ugljikohidrata., KEM 4 Naučit ćete povezati rezultate i zaključke istraživanja svojstava ugljikohidrata s konceptualnim spoznajama., HJ 1 Naučit ćete primjenjivati govorne vrednote.