Učitavanje

3. Veži pojas znanja

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • KEM 1 Naučit ćete objasniti dobivanje alkohola etanola prirodnim procesom fermentacije.
  • KEM 2 Naučit ćete opisati građu i svojstva alkohola etanola.
  • KEM 3 Naučit ćete prepoznati simptome kod osoba koje boluju od alkoholizma.
  • KEM 4 Naučit ćete predložiti načine liječenja alkoholizma.
  • HJ 1 Naučit ćete prepoznati prikriveno oglašavanje u medijskim sadržajima.
  • HJ 2 Naučit ćete opisati razliku između reklame i prikrivenog oglasa.
  • HJ 3 Naučit ćete kritički procijeniti medijski sadržaj.

Za one koji žele znati više

Etanol ima visok energetski sadržaj i zbog toga se može koristiti kao pogonsko gorivo. Dobiva se iz biljaka poput kukuruza, šećerne trske, repe, pšenice, suncokreta, ječma, drva, slame, trava i drugih biomasa i naziva se bioetanol.

Bioetanol se proizvodi procesom fermentacije šećera ili škroba s pomoću kvasca ili drugih mikroorganizama. To se gorivo može upotrebljavati kao zamjena za fosilna goriva, poput benzina, dizela ili plina. Prednosti korištenja bioetanola su smanjenje ispuštanja stakleničkih plinova, smanjenje ovisnosti o fosilnim gorivima i poticanje poljoprivredne proizvodnje. No, ima i nedostataka, kao što su povećana potrošnja vode i zemljišta, što može negativno utjecati na poljoprivrednu proizvodnju hrane. Također, proizvodnja bioetanola može biti skuplja od proizvodnje fosilnih goriva, što može utjecati na njegovu višu cijenu.

Policijski službenici koji obavljaju očevid nakon prometne nesreće podvrgavaju sudionike prometne nesreće ispitivanju s pomoću odgovarajućih sredstava i aparata kako bi provjerili jesu li pod utjecajem alkohola. Ako sudionik prometne nesreće u kojoj je netko ozlijeđen odbije alkotestiranje s pomoću aparata ili se utvrdi da sudionik nesreće ima alkohola u organizmu, policija će ga odvesti u zdravstvenu ustanovu na vađenje krvi i urina ili na liječnički pregled radi utvrđivanja stupnja alkoholiziranosti. Policijski službenik koji obavlja očevid nakon prometne nesreće u kojoj je netko smrtno stradao naložit će da se vozaču vozila koje je sudjelovalo u prometnoj nesreći uzme krv i urin kako bi se utvrdilo ima li u organizmu alkohola, a za druge sudionike prometne nesreće naložit će uzimanje krvi i urina nakon što se alkotestiranjem utvrdi prisutnost alkohola u organizmu. Vozači u pravilu priznaju da su konzumirali alkohol prije vožnje, ali dio vozača ne želi to priznati te na različite načine pokušava opravdati pozitivan rezultat na testiranju. Tijekom 2022. godine u Republici Hrvatskoj zabilježeno je 4585 prometnih nesreća koje su prouzročili vozači pod utjecajem alkohola. Tijekom 2022. godine u Republici Hrvatskoj u prometnim je nesrećama čiji je uzrok bila alkoholiziranost smrtno stradalo 55 osoba, a ozlijeđeno je 1625 osoba. Policija u svojem radu surađuje s drugim organizacijama koje se bave različitim oblicima prevencije – institucijama, agencijama, znanstvenim i obrazovnim ustanovama, međunarodnim i nevladinim organizacijama te policijama drugih država. Riječ je o suradnji u preventivnim aktivnostima te u provođenju preventivno-represivnih akcija čija je svrha otkrivanje i sankcioniranje alkoholiziranih vozača. Kako bi se smanjio broj teških prometnih nesreća prouzročenih utjecajem alkohola, definirane su aktivnosti koje možemo podijeliti u tri skupine – provođenje preventivno-edukativnih i promidžbenih aktivnosti, provođenje znanstvenih istraživanja te izmjene i dopune zakonske regulative. Policija planira i dalje provoditi preventivno-edukativne aktivnosti radi podizanja svijesti o opasnostima od upravljanja vozilom pod utjecajem alkohola uz poseban naglasak na recidiviste koji krše propise vezane za konzumaciju alkohola. Jednako tako planiraju se istražiti razlozi zbog kojih vozači ugrožavaju sebe i ostale sudionike u prometu kršeći propise vezane za konzumaciju alkohola, a cilj je pronaći inovativna rješenja kojima bi se smanjio broj prometnih nesreća s najtežim posljedicama. Jedno od takvih rješenja je, sukladno provedenim istraživanjima učinkovitosti, predložiti obvezu ugradnje uređaja Alcohol Interlock u vozila osoba koje su više puta kažnjene zbog vožnje pod utjecajem alkohola. . Transkript: Policijski službenici koji obavljaju očevid nakon prometne nesreće podvrgavaju sudionike prometne nesreće ispitivanju s pomoću odgovarajućih sredstava i aparata kako bi provjerili jesu li pod utjecajem alkohola. Ako sudionik prometne nesreće u kojoj je netko ozlijeđen odbije alkotestiranje s pomoću aparata ili se utvrdi da sudionik nesreće ima alkohola u organizmu, policija će ga odvesti u zdravstvenu ustanovu na vađenje krvi i urina ili na liječnički pregled radi utvrđivanja stupnja alkoholiziranosti. Policijski službenik koji obavlja očevid nakon prometne nesreće u kojoj je netko smrtno stradao naložit će da se vozaču vozila koje je sudjelovalo u prometnoj nesreći uzme krv i urin kako bi se utvrdilo ima li u organizmu alkohola, a za druge sudionike prometne nesreće naložit će uzimanje krvi i urina nakon što se alkotestiranjem utvrdi prisutnost alkohola u organizmu. Vozači u pravilu priznaju da su konzumirali alkohol prije vožnje, ali dio vozača ne želi to priznati te na različite načine pokušava opravdati pozitivan rezultat na testiranju. Tijekom 2022. godine u Republici Hrvatskoj zabilježeno je 4585 prometnih nesreća koje su prouzročili vozači pod utjecajem alkohola. Tijekom 2022. godine u Republici Hrvatskoj u prometnim je nesrećama čiji je uzrok bila alkoholiziranost smrtno stradalo 55 osoba, a ozlijeđeno je 1625 osoba. Policija u svojem radu surađuje s drugim organizacijama koje se bave različitim oblicima prevencije – institucijama, agencijama, znanstvenim i obrazovnim ustanovama, međunarodnim i nevladinim organizacijama te policijama drugih država. Riječ je o suradnji u preventivnim aktivnostima te u provođenju preventivno-represivnih akcija čija je svrha otkrivanje i sankcioniranje alkoholiziranih vozača. Kako bi se smanjio broj teških prometnih nesreća prouzročenih utjecajem alkohola, definirane su aktivnosti koje možemo podijeliti u tri skupine – provođenje preventivno-edukativnih i promidžbenih aktivnosti, provođenje znanstvenih istraživanja te izmjene i dopune zakonske regulative. Policija planira i dalje provoditi preventivno-edukativne aktivnosti radi podizanja svijesti o opasnostima od upravljanja vozilom pod utjecajem alkohola uz poseban naglasak na recidiviste koji krše propise vezane za konzumaciju alkohola. Jednako tako planiraju se istražiti razlozi zbog kojih vozači ugrožavaju sebe i ostale sudionike u prometu kršeći propise vezane za konzumaciju alkohola, a cilj je pronaći inovativna rješenja kojima bi se smanjio broj prometnih nesreća s najtežim posljedicama. Jedno od takvih rješenja je, sukladno provedenim istraživanjima učinkovitosti, predložiti obvezu ugradnje uređaja Alcohol Interlock u vozila osoba koje su više puta kažnjene zbog vožnje pod utjecajem alkohola. .
#1 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija povezivanjem logotipa i njegova naziva, tj. robne marke (branda). To ćete učiniti tako da dovučete pojam na odgovarajuće mjesto na slici. 

Navedene logotipe povežite s njihovim nazivom.  

Slika 1
Apple 
Audi
Lacoste
WhatsApp
Android
PayPal
Nike
Instagram
Snapchat
McDonald's

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Alkoholi pripadaju skupini organskih spojeva.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji je drugi naziv za alkoholno vrenje?

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Postupak kojim se šećer ili škrob pretvara u alkohol etanol i ugljikov dioksid, s pomoću kvaščevih gljivica. alkohol
Izlučuju enzime koji pospješuju alkoholno vrenje. etanol
Sadržava jednu ili više hidroksilnih skupina na ugljikovodičnom lancu. kvaščeve gljivice
Miješa se s vodom u svim omjerima i dio je alkoholnih pića. alkoholno vrenje

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koje alkoholno piće može sadržavati volumni udio etanola do 15 %? 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koliki je volumni udio etanola u dezinfekcijskom sredstvu koje se upotrebljava u medicini?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Označite polje uz fotografiju koja prikazuju točan odgovor.

Koja slika prikazuje kalotni model molekule etanola?

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. 

Razvrstajte tvari na one koje se mogu fermentirati i iz njih dobiti alkohol i na one koje se ne mogu fermentirati.

škrob
sol
šećer
mast
ulje
voda
celuloza
natrij
Tvari iz kojih se može dobiti alkohol
Tvari iz kojih se ne može dobiti alkohol

U padajućem izborniku odaberite odgovor na postavljeno pitanje.

Kako se naziva fizička i psihička ovisnost neke osobe o alkoholu?

U padajućem izborniku odaberite odgovor na postavljeno pitanje.

Koji je alkohol sastojak svih alkoholnih pića?

U padajućem izborniku odaberite odgovor na postavljeno pitanje.

Kako se naziva kronična bolest oštećenja jetrenog tkiva?

U sljedećem zadatku dopunite rečenicu ponuđenim riječima. To ćete učiniti tako da riječi smjestite na točno mjesto u rečenici.

Simptomi alkoholizma uključuju žudnju za , poteškoće s kontrolom konzumacije alkohola, nastojanje da se količina alkohola koja se konzumira, na alkohol (potrebu za većom količinom alkohola da bi se postigao jednak učinak).

toleranciju
alkoholom
sakrije

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim riječima. To ćete učiniti tako da riječi smjestite na točno mjesto u rečenicama.

Alkoholičari pokazuju simptome kao što su drhtanje, , povraćanje i depresija. Dugotrajna konzumacija alkohola može uzrokovati bolesti  , srca, probave i imunosnog sustava. Također, alkoholizam može narušiti odnose u , društvu i na poslu.

obitelji
jetre
mučnina

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Koje su mogućnosti liječenja alkoholizma?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Oglašavanje je:

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. 

Prikriveno oglašavanje je:

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Influenceri su:

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Aktivnosti osmišljene za povećanje prodaje nekog proizvoda ili usluga nazivaju se: 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Prema hrvatskim zakonima, svaka reklama i svaki oglas moraju biti jasno označeni kao plaćeni sadržaj. 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

U hrvatskom Zakonu o medijima jasno piše: „Oglas smije biti takav da kod gledatelja, slušatelja ili čitatelja izazove dojam kao da je riječ o programskom sadržaju medija.”

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

U prikrivenom se oglašavanju smije oglašavati proizvod ili usluga koja nije u skladu s hrvatskim zakonima i drugim pravnim propisima i kodeksima oglašavanja, kao što su alkoholna pića i duhanski proizvodi.

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Da bi oglašavanje bilo pošteno, oglas mora: 

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. Označite riječ i smjestite je u odgovarajući stupac. 

Razvrstajte pojmove koji se odnose na oglašavanje i prikriveno oglašavanje. 

Zakonski je dopušteno.
Oglašava proizvod koji nije u skladu s kodeksom oglašavanja. 
Nije poznat autor medijskog sadržaja. 
Istaknut je naručitelj oglasa.
Izaziva dojam da je riječ o programskom sadržaju medija.
Ne izazivati dojam da je riječ o programskom sadržaju medija.
Ne oglašava proizvod koji nije u skladu s kodeksom oglašavanja. 
Poznat je autor medijskog sadržaja. 
Naručitelj oglasa nije poznat. 
Oglas nije jasno označen kao plaćeni sadržaj. 
Oglas je jasno označen kao plaćeni sadržaj.
Zakonski nije dopušteno. 
OGLAŠAVANJE
PRIKRIVENO OGLAŠAVANJE

3. Veži pojas znanja

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • KEM 1 Naučit ćete objasniti dobivanje alkohola etanola prirodnim procesom fermentacije.
  • KEM 2 Naučit ćete opisati građu i svojstva alkohola etanola.
  • KEM 3 Naučit ćete prepoznati simptome kod osoba koje boluju od alkoholizma.
  • KEM 4 Naučit ćete predložiti načine liječenja alkoholizma.
  • HJ 1 Naučit ćete prepoznati prikriveno oglašavanje u medijskim sadržajima.
  • HJ 2 Naučit ćete opisati razliku između reklame i prikrivenog oglasa.
  • HJ 3 Naučit ćete kritički procijeniti medijski sadržaj.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Budi neovisan - Ishodi učenja: BIO OŠ D.7.1. Primjenjuje osnovna načela znanstvene metodologije uz objašnjavanje dobivenih rezultata, OŠ HJ A.8.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o rečenicama po sastavu na oglednim i čestim primjerima., OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos proživljenoga iskustva i iskustva stečenoga čitanjem književnih tekstova., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., OŠ HJ C.8.2. Učenik prosuđuje popularnokulturne tekstove s obzirom na književni kontekst i kontekst ostalih umjetnosti. Objašnjava postojanje različitih supkultura., OŠ HJ C.8.2. Učenik uočava razliku između slike stvarnosti koju nude mediji i uspoređuje ju s vlastitim viđenjem stvarnosti., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., OŠ HJ C.8.1. Učenik prosuđuje utjecaj medijskih tekstova radi komercijalizacije., OŠ HJ C.8.2. Učenik prosuđuje popularnokulturne tekstove s obzirom na književni kontekst i kontekst ostalih umjetnosti., MAT OŠ B.8.1. Računa s algebarskim izrazima u R, OŠ HJ A.8.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o rečenicama po sastavu na oglednim i čestim primjerima., MAT OŠ B.8.3. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu, MAT OŠ E.8.2. Interpretira podatke povezane s novcem te na osnovi toga donosi odluke., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., KEM OŠ D.8.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu., OŠ HJ A.8.1. Učenik govori i razgovara u skladu sa svrhom govorenja i sudjeluje u planiranoj raspravi., BIO OŠ B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., MAT OŠ B.8.3. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ D.8.3. Prikazuje pravce i analizira njihove međusobne položaje u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini., OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos proživljenoga iskustva i iskustva stečenoga čitanjem književnih tekstova.
    1. Videolekcija 1.1: Bez ovisnosti i bez straha - Ishodi učenja: BIO 2 Naučit ćete koji je štetan sastojak alkohola i kako djeluje na ljudski organizam., BIO 1 Naučit ćete koji su štetni spojevi iz dima cigarete i kako djeluju na ljudski organizam., BIO 3 Naučit ćete kako droge utječu na ljudski organizam., BIO 4 Naučit ćete donositi zaključke na temelju rezultata istraživanja., HJ 1 Naučit ćete razlikovati glavnu i zavisnu surečenicu u zavisnosloženoj rečenici., HJ 2 Naučit ćete vrste redoslijeda surečenica u zavisnosloženoj rečenici te ćete moći primijeniti znanje na primjerima., HJ 3 Naučit ćete prepoznati vrste zavisnosloženih rečenica.
    2. Videolekcija 1.2: Pusti me, igram igricu! - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete koji su dijelovi neurona i kako se prenosi podražaj u neuronu i između neurona., BIO 2 Naučit ćete kako neurotransmiter dopamin djeluje tijekom igranja igrica., BIO 3 Naučit ćete kako djeluju hormoni adrenalin i kortizol tijekom igranja igrica te koja ih žlijezda izlučuje., BIO 4 Naučit ćete koji je učinak hormona oksitocina tijekom igranja igrica te koja ga žlijezda izlučuje., HJ 1 Naučit ćete prepoznati videoigre primjerene svojoj dobi., HJ 2 Naučit ćete što je PEGI klasifikacija videoigara., HJ 3 Naučit ćete usporediti sliku stvarnosti koju predstavljaju mediji s vlastitom slikom stvarnosti., HJ 4 Naučit ćete prepoznati različite supkulture.
    3. Videolekcija 1.4: Kako je x postao neovisan? - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete računati s algebarskim izrazima u skupu realnih brojeva., MAT 2 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu., MAT 3 Naučit ćete prikazivati pravce i analizirati njihove međusobne položaje u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini., HJ 1 Naučit ćete prepoznati nezavisan odnos surečenica u složenoj rečenici., HJ 2 Naučit ćete imenovati nezavisnosložene rečenice i nabrojiti njihove veznike., HJ 3 Naučit ćete kako prepoznati vrstu nezavisnog odnosa u rečenici., HJ 4 Naučit ćete pravila pisanja zareza u nezavisnosloženoj rečenici.
    4. Videolekcija 1.5: OPG na kredit - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava karboksilnih kiselina., KEM 2 Naučit ćete ćete povezati građu karboksilnih kiselina s njihovim svojstvima., KEM 3 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM 4 Naučit ćete analizirati vrste kemijskih reakcija., MAT 1 Naučit ćete opisivati pojam kamate na štednju i kamate na kredit iz primjera iz stvarnog života., MAT 2 Naučit ćete uspoređivati i tumačiti kamate na stambeni i gotovinski kredit., MAT 3 Naučit ćete interpretirati podatke povezane s novcem te na osnovi toga donositi odluke., MAT 4 Naučit ćete primjenjivati linearnu jednadžbu.
    5. Videolekcija 1.6: Pomiri namirnice! - Ishodi učenja: HJ 2 Naučit ćete izbjegavati pogreške u govoru., HJ 3 Naučit ćete pravila organizirane (planirane) i spontane rasprave., HJ 4 Naučit ćete poštovati pravila uljudne komunikacije., KEM 1 Naučit ćete kritički razmotriti upotrebu ugljikohidrata i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje., KEM 2 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena ugljikohidrata u organizmu., KEM 3 Naučit ćete analizirati vrste kemijskih reakcija ugljikohidrata., KEM 4 Naučit ćete povezati rezultate i zaključke istraživanja svojstava ugljikohidrata s konceptualnim spoznajama., HJ 1 Naučit ćete primjenjivati govorne vrednote.