Učitavanje

5. OPG na kredit

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava karboksilnih kiselina.
  • KEM 2 Naučit ćete ćete povezati građu karboksilnih kiselina s njihovim svojstvima.
  • KEM 3 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena.
  • KEM 4 Naučit ćete analizirati vrste kemijskih reakcija.
  • MAT 1 Naučit ćete opisivati pojam kamate na štednju i kamate na kredit iz primjera iz stvarnog života.
  • MAT 2 Naučit ćete uspoređivati i tumačiti kamate na stambeni i gotovinski kredit.
  • MAT 3 Naučit ćete interpretirati podatke povezane s novcem te na osnovi toga donositi odluke.
  • MAT 4 Naučit ćete primjenjivati linearnu jednadžbu.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. 

Čista octena kiselina pri 16,6 °C kristalizira poput leda pa je nazivamo ledenom octenom kiselinom. U kakvom je agregacijskom stanju octena kiselina pri 22 °C?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

U reakciji octene kiseline i natrijeva hidroksida nastaje ionski spoj. Od kojih se iona sastoji taj spoj?

Odabirom točnog pojma u padajućem izborniku riješite zadatak.

Ocat se rabi za uklanjanje kamenca nakupljenog na posuđu, tušu i pločicama. Koji je spoj u reakciji octene kiseline i kamenca u plinovitom agregacijskom stanju? 

Kemijskim formulama prikazana je reakcija etanola i octene kiseline. 
U sljedećem zadatku ispod svake formule na točno mjesto smjestite ime spoja.

Slika
octena kiselina
etil-etanoat
voda
etanol

Za one koji žele znati više

Čista octena kiselina tali se pri 16,6 °C. Na temperaturi manjoj od te kristalizira poput leda te je zato nazivamo i ledenom octenom kiselinom. Ona je vrlo opasna kemikalija. Na koži izaziva teške opekline jer brzo prodire duboko u tkivo. Pare octene kiseline oštećuju sluznice.

Alkoholni je ocat 9 %-tna vodena otopina octene kiseline.

Octena kiselina rabi se kao prirodno sredstvo za konzerviranje i regulator kiselosti. Često je na proizvodima označena kao aditiv E260.

Octena kiselina zauzima središnje mjesto u metabolizmu ugljikohidrata, masti i drugih hranjivih tvari. Ljudsko tijelo dobiva tako više od 80 % svoje energije od octene kiseline, koja je izravni proizvod našeg metabolizma.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene slike tako da dopunite rečenicu.

 

Koja je molekulska formula jabučne kiseline?

Molekulska je formula jabučne kiseline 
.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene slike tako da označite točan odgovor.

Na slici je prikazan model molekule jabučne kiseline. 

Jabučna je kiselina hidroksi-kiselina

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene slike tako da označite točan odgovor.

Na slici je prikazan model molekule jabučne kiseline. 

Koliki je maseni udio kisika u jabučnoj kiselini?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene slike tako da dopunite rečenicu riječju koja nedostaje. 

Molekula jabučne kiseline ima ukupno
funkcijske skupine.
#3 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Štediša u banku uloži 12 000 eura na tri godine uz kamatnu stopu od 0.2 %. Koliki će iznos moći podignuti s računa nakon što prođe to vrijeme?

#4 Zadatak

U sljedećem zadatku razvrstajte riječi prema uputi. Označite riječ i smjestite je u odgovarajući stupac.

Razvrstajte potrebe prema vrsti kredita.

plaćanje računa
neplanirani troškovi
kupnja stana
kupnja automobila
studiranje
NAMJENSKI KREDIT
NENAMJENSKI KREDIT
Posjetili smo malo obiteljsko gospodarstvo Neduhal pedesetak kilometara udaljeno od Zagreba. Na svojem OPG-u njeguju tradicionalni uzgoj povrtnih kultura, od sjemena do ploda, bez uporabe sintetskih insekticida, pesticida i umjetnih gnojiva. Tradicionalna poljoprivreda manje je ovisna o utrošku energije stoga je njihov rad u polju gotovo svakodnevan i vrlo intenzivan, a temelji se na osobnom znanju i fizičkoj snazi. Tijekom cijele godine na tradicionalan način uspijevaju uzgojiti više od 50 različitih kultura, od začinskog bilja do manje poznatih biljaka poput azijskih salata, daikona i čičoke. Dobar dan gospođo Neduhal. Opišite nam ukratko čime se bavi vaš OPG. Naš OPG je smješten u Dubravi nedaleko Vrbovca i bavi se uglavnom proizvodnjom povrća, svih vrsta povrća koja se mogu uzgajati u našim kontinentalnim uvjetima i to je uzgoj na tradicionalan način. Ima i nešto voća, ali uglavnom je povrće prvenstveno. Spomenuli ste da je vaša proizvodnja tradicionalna. Što to točno znači? Tradicionalno, to znači da smo se okrenuli uzgojima kao što su to nekad naše bake, naši djedovi radili, znači bez primjene umjetnih gnojiva i bilo kakve kemijske zaštite. Ako ne koristite umjetna gnojiva, koja gnojiva koristite? Koristimo uglavnom kompost, naš kompost koji sami radimo jer naša proizvodnja je zaokružena. Imamo dosta životinja od kojih uzimamo njihovo gnojivo koje pretvaramo u kompost i to je način kako mi prehranjujemo naše biljke. Rekli ste da većinom proizvodite povrće, pa je li nam možete reći što još proizvodite osim povrća na vašem OPG-u? Osim povrća imamo i voćnjak starih sorti jabuka, krušaka, šljiva, svega što se u ovim uvjetima može uzgojiti. To su stare sorte koje ne zahtijevaju nikakvo tretiranje i naravno ima tu i dosta i bobičastog voća od ribizla, borovnice, malina i joste i slično. Što konkretno proizvodite od jabuka? Prodajemo u svježem obliku kao domaću, pravu, zdravu jabuku, a onda jedan dio radimo domaći jabučni ocat na tradicionalan način, a i jedan dio koristimo za naše marmelade i pekmeze. Koliko vam Vaša djeca pomažu u OPG-u? Djeca pomažu puno. Imam dva sina i kćer. Kćer konstantno radi na našem imanju sa nama, a najstariji sin je tu za onaj dio kojem nismo dorasli, a to je sve što se tiče kompjutera, interneta i ostaloga što treba u ovo današnje doba. Kako ste to sve financirali? Jednostavno nismo imali svoja vlastita sredstva i odlučili smo pomoć potražiti od Europske unije gdje nam je uvelike pomogao naš sin koji nam je to istražio i napravio je plan, program. Prošli smo na natječaju, dobili smo značajna sredstva koja su nam, otvorila vrata da smo mogli pokrenuti malo veću proizvodnju. Na koje sve načine plasirate svoje proizvode? Proizvode uglavnom plasiramo putem interneta i telefonski i naravno da su tu djeca uvelike odigrala ulogu jer su nam složili aplikacije preko kojih naši kupci mogu naručivati naše povrće, svaki tjedan, gdje mi dajemo našu ponudu da se oni odluče šta žele kupiti. Gospođo Neduhal hvala Vam puno na sudjelovanju u ovom intervju. Hvala i Vama. . Transkript: Posjetili smo malo obiteljsko gospodarstvo Neduhal pedesetak kilometara udaljeno od Zagreba. Na svojem OPG-u njeguju tradicionalni uzgoj povrtnih kultura, od sjemena do ploda, bez uporabe sintetskih insekticida, pesticida i umjetnih gnojiva. Tradicionalna poljoprivreda manje je ovisna o utrošku energije stoga je njihov rad u polju gotovo svakodnevan i vrlo intenzivan, a temelji se na osobnom znanju i fizičkoj snazi. Tijekom cijele godine na tradicionalan način uspijevaju uzgojiti više od 50 različitih kultura, od začinskog bilja do manje poznatih biljaka poput azijskih salata, daikona i čičoke. Dobar dan gospođo Neduhal. Opišite nam ukratko čime se bavi vaš OPG. Naš OPG je smješten u Dubravi nedaleko Vrbovca i bavi se uglavnom proizvodnjom povrća, svih vrsta povrća koja se mogu uzgajati u našim kontinentalnim uvjetima i to je uzgoj na tradicionalan način. Ima i nešto voća, ali uglavnom je povrće prvenstveno. Spomenuli ste da je vaša proizvodnja tradicionalna. Što to točno znači? Tradicionalno, to znači da smo se okrenuli uzgojima kao što su to nekad naše bake, naši djedovi radili, znači bez primjene umjetnih gnojiva i bilo kakve kemijske zaštite. Ako ne koristite umjetna gnojiva, koja gnojiva koristite? Koristimo uglavnom kompost, naš kompost koji sami radimo jer naša proizvodnja je zaokružena. Imamo dosta životinja od kojih uzimamo njihovo gnojivo koje pretvaramo u kompost i to je način kako mi prehranjujemo naše biljke. Rekli ste da većinom proizvodite povrće, pa je li nam možete reći što još proizvodite osim povrća na vašem OPG-u? Osim povrća imamo i voćnjak starih sorti jabuka, krušaka, šljiva, svega što se u ovim uvjetima može uzgojiti. To su stare sorte koje ne zahtijevaju nikakvo tretiranje i naravno ima tu i dosta i bobičastog voća od ribizla, borovnice, malina i joste i slično. Što konkretno proizvodite od jabuka? Prodajemo u svježem obliku kao domaću, pravu, zdravu jabuku, a onda jedan dio radimo domaći jabučni ocat na tradicionalan način, a i jedan dio koristimo za naše marmelade i pekmeze. Koliko vam Vaša djeca pomažu u OPG-u? Djeca pomažu puno. Imam dva sina i kćer. Kćer konstantno radi na našem imanju sa nama, a najstariji sin je tu za onaj dio kojem nismo dorasli, a to je sve što se tiče kompjutera, interneta i ostaloga što treba u ovo današnje doba. Kako ste to sve financirali? Jednostavno nismo imali svoja vlastita sredstva i odlučili smo pomoć potražiti od Europske unije gdje nam je uvelike pomogao naš sin koji nam je to istražio i napravio je plan, program. Prošli smo na natječaju, dobili smo značajna sredstva koja su nam, otvorila vrata da smo mogli pokrenuti malo veću proizvodnju. Na koje sve načine plasirate svoje proizvode? Proizvode uglavnom plasiramo putem interneta i telefonski i naravno da su tu djeca uvelike odigrala ulogu jer su nam složili aplikacije preko kojih naši kupci mogu naručivati naše povrće, svaki tjedan, gdje mi dajemo našu ponudu da se oni odluče šta žele kupiti. Gospođo Neduhal hvala Vam puno na sudjelovanju u ovom intervju. Hvala i Vama. .

Procjena znanja

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja je molekulska formula modela molekule karboksilne kiseline na ilustraciji?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja je molekulska formula modela molekule karboksilne kiseline na ilustraciji?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore.
 
Dvije su tvrdnje usporedbe octene i jabučne kiseline točne.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene ilustracije.

Kemičar je u natrijevu lužinu dodao octenu kiselinu u suvišku, pri čemu se promijenila boja univerzalnog indikatora. Označite polje na ilustraciji koje prikazuje područje pH-vrijednosti na kraju pokusa.

Slika
Odgovor

Odabirom točnog pojma u padajućem izborniku riješite zadatak.

U koju skupinu kemijskih promjena ubrajamo octeno-kiselo vrenje?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Formula za izračunavanje kamata je:


U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kamata je razmjerna vremenu.   

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Glavnica je razmjerna kamatnoj stopi. 

U sljedećem zadatku označite točne odgovore.

Dva su odgovora točna.

Označite sve jednadžbe koje opisuju zadatak.
U banci je podignut nenamjenski kredit od 1000 eura. Nakon tri godine vraćamo 1120 eura. Kako ćemo izračunati kamatnu stopu?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kolika je glavnica uložena na štednju ako je za pet godina donijela kamatu od 15 eura uz kamatnu stopu od 0.25 %?

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Spojite vrstu kredita i potrebe.

hipotekarni kredit   kupnja stana    
nenamjenski kredit  školovanje
namjenski kredit za kupnju vozila kupnja jahte
studentski kredit plaćanje računa

5. OPG na kredit

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava karboksilnih kiselina.
  • KEM 2 Naučit ćete ćete povezati građu karboksilnih kiselina s njihovim svojstvima.
  • KEM 3 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena.
  • KEM 4 Naučit ćete analizirati vrste kemijskih reakcija.
  • MAT 1 Naučit ćete opisivati pojam kamate na štednju i kamate na kredit iz primjera iz stvarnog života.
  • MAT 2 Naučit ćete uspoređivati i tumačiti kamate na stambeni i gotovinski kredit.
  • MAT 3 Naučit ćete interpretirati podatke povezane s novcem te na osnovi toga donositi odluke.
  • MAT 4 Naučit ćete primjenjivati linearnu jednadžbu.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Budi neovisan - Ishodi učenja: BIO OŠ D.7.1. Primjenjuje osnovna načela znanstvene metodologije uz objašnjavanje dobivenih rezultata, OŠ HJ A.8.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o rečenicama po sastavu na oglednim i čestim primjerima., OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos proživljenoga iskustva i iskustva stečenoga čitanjem književnih tekstova., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., OŠ HJ C.8.2. Učenik prosuđuje popularnokulturne tekstove s obzirom na književni kontekst i kontekst ostalih umjetnosti. Objašnjava postojanje različitih supkultura., OŠ HJ C.8.2. Učenik uočava razliku između slike stvarnosti koju nude mediji i uspoređuje ju s vlastitim viđenjem stvarnosti., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., OŠ HJ C.8.1. Učenik prosuđuje utjecaj medijskih tekstova radi komercijalizacije., OŠ HJ C.8.2. Učenik prosuđuje popularnokulturne tekstove s obzirom na književni kontekst i kontekst ostalih umjetnosti., MAT OŠ B.8.1. Računa s algebarskim izrazima u R, OŠ HJ A.8.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o rečenicama po sastavu na oglednim i čestim primjerima., MAT OŠ B.8.3. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu, MAT OŠ E.8.2. Interpretira podatke povezane s novcem te na osnovi toga donosi odluke., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., KEM OŠ D.8.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu., OŠ HJ A.8.1. Učenik govori i razgovara u skladu sa svrhom govorenja i sudjeluje u planiranoj raspravi., BIO OŠ B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., MAT OŠ B.8.3. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ D.8.3. Prikazuje pravce i analizira njihove međusobne položaje u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini., OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos proživljenoga iskustva i iskustva stečenoga čitanjem književnih tekstova.
    1. Videolekcija 1.1: Bez ovisnosti i bez straha - Ishodi učenja: BIO 2 Naučit ćete koji je štetan sastojak alkohola i kako djeluje na ljudski organizam., BIO 1 Naučit ćete koji su štetni spojevi iz dima cigarete i kako djeluju na ljudski organizam., BIO 3 Naučit ćete kako droge utječu na ljudski organizam., BIO 4 Naučit ćete donositi zaključke na temelju rezultata istraživanja., HJ 1 Naučit ćete razlikovati glavnu i zavisnu surečenicu u zavisnosloženoj rečenici., HJ 2 Naučit ćete vrste redoslijeda surečenica u zavisnosloženoj rečenici te ćete moći primijeniti znanje na primjerima., HJ 3 Naučit ćete prepoznati vrste zavisnosloženih rečenica.
    2. Videolekcija 1.2: Pusti me, igram igricu! - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete koji su dijelovi neurona i kako se prenosi podražaj u neuronu i između neurona., BIO 2 Naučit ćete kako neurotransmiter dopamin djeluje tijekom igranja igrica., BIO 3 Naučit ćete kako djeluju hormoni adrenalin i kortizol tijekom igranja igrica te koja ih žlijezda izlučuje., BIO 4 Naučit ćete koji je učinak hormona oksitocina tijekom igranja igrica te koja ga žlijezda izlučuje., HJ 1 Naučit ćete prepoznati videoigre primjerene svojoj dobi., HJ 2 Naučit ćete što je PEGI klasifikacija videoigara., HJ 3 Naučit ćete usporediti sliku stvarnosti koju predstavljaju mediji s vlastitom slikom stvarnosti., HJ 4 Naučit ćete prepoznati različite supkulture.
    3. Videolekcija 1.3: Veži pojas znanja - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete objasniti dobivanje alkohola etanola prirodnim procesom fermentacije., KEM 2 Naučit ćete opisati građu i svojstva alkohola etanola., KEM 3 Naučit ćete prepoznati simptome kod osoba koje boluju od alkoholizma., KEM 4 Naučit ćete predložiti načine liječenja alkoholizma., HJ 1 Naučit ćete prepoznati prikriveno oglašavanje u medijskim sadržajima., HJ 2 Naučit ćete opisati razliku između reklame i prikrivenog oglasa., HJ 3 Naučit ćete kritički procijeniti medijski sadržaj.
    4. Videolekcija 1.4: Kako je x postao neovisan? - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete računati s algebarskim izrazima u skupu realnih brojeva., MAT 2 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu., MAT 3 Naučit ćete prikazivati pravce i analizirati njihove međusobne položaje u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini., HJ 1 Naučit ćete prepoznati nezavisan odnos surečenica u složenoj rečenici., HJ 2 Naučit ćete imenovati nezavisnosložene rečenice i nabrojiti njihove veznike., HJ 3 Naučit ćete kako prepoznati vrstu nezavisnog odnosa u rečenici., HJ 4 Naučit ćete pravila pisanja zareza u nezavisnosloženoj rečenici.
    5. Videolekcija 1.6: Pomiri namirnice! - Ishodi učenja: HJ 2 Naučit ćete izbjegavati pogreške u govoru., HJ 3 Naučit ćete pravila organizirane (planirane) i spontane rasprave., HJ 4 Naučit ćete poštovati pravila uljudne komunikacije., KEM 1 Naučit ćete kritički razmotriti upotrebu ugljikohidrata i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje., KEM 2 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena ugljikohidrata u organizmu., KEM 3 Naučit ćete analizirati vrste kemijskih reakcija ugljikohidrata., KEM 4 Naučit ćete povezati rezultate i zaključke istraživanja svojstava ugljikohidrata s konceptualnim spoznajama., HJ 1 Naučit ćete primjenjivati govorne vrednote.