Učitavanje

6. Pomiri namirnice!

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • HJ 2 Naučit ćete izbjegavati pogreške u govoru.
  • HJ 3 Naučit ćete pravila organizirane (planirane) i spontane rasprave.
  • HJ 4 Naučit ćete poštovati pravila uljudne komunikacije.
  • KEM 1 Naučit ćete kritički razmotriti upotrebu ugljikohidrata i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje.
  • KEM 2 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena ugljikohidrata u organizmu.
  • KEM 3 Naučit ćete analizirati vrste kemijskih reakcija ugljikohidrata.
  • KEM 4 Naučit ćete povezati rezultate i zaključke istraživanja svojstava ugljikohidrata s konceptualnim spoznajama.
  • HJ 1 Naučit ćete primjenjivati govorne vrednote.
#1 Zadatak

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim pojmovima. To ćete učiniti tako da pojmove smjestite na točno mjesto u rečenicama.

je proces u kojem biljke iz ugljikova dioksida i vode sintetiziraju glukozu. To je promjena.  je proces u kojem oksidacijom glukoze u stanici nastaju ugljikov dioksid i voda. To je promjena.

Fotosinteza
egzotermna
endotermna
Stanično disanje
Dijeta pripada području dijetoterapije, načinu prehrane namijenjenu osobama koje boluju od neke bolesti. Cilj takvog pristupa jest liječenje ili briga o oboljeloj osobi, a temelji se na načelu reguliranja načina prehrane koje obično uključuje izbacivanje odgovarajućih namirnica ili skupina namirnica iz prehrane bolesnika. S obzirom na to da u mnogim terapijskim učincima takav način prehrane uključuje i gubitak tjelesne mase, „dijeta” je u svakidašnjem životu postala sinonim za mršavljenje. Uklanjanjem ugljikohidrata iz prehrane, bilo potpuno bilo u količini manjoj od 50 g na dan, organizam najprije proživljava šok. Tijekom prvih 10 dana uklanjanja ugljikohidrata iz prehrane razina energije se smanjuje. To se naziva razdobljem prilagodbe koje bi trebalo proći nakon otprilike tjedan dana, a odnosi se na umor, glavobolju, nesanicu, vrtoglavicu, dehidraciju, grčeve u mišićima itd. Kad je riječ o prehrani bez ugljikohidrata, tijelo počinje trošiti više vlastitih proteina i ubrzano se koristi mastima kao izvorom energije za normalno funkcioniranje. Nažalost, pri takvom načinu prehrane naglasak se stavlja na namirnice životinjskog podrijetla koje zakiseljuju organizam. Jednako tako očito je da takav režim prehrane onemogućuje unos mnogih mikronutrijenata koji su potrebni za rast i razvoj organizma, a omogućuje unos namirnica koje su bogate zasićenim masnim kiselinama. Upravo one mogu negativno utjecati na krvožilni sustav, a u osoba koje su dulje vrijeme na tom režimu prehrane može se javiti kronični umor, neugodan zadah iz usta, problemi s probavom, češći lomovi kostiju, problemi s bubrezima, a u konačnici organizam može dospjeti u tzv. keto-stanje u kojemu krvne žile mogu ovapnjeti, a prijeti i opasnost od zastoja u radu srca. Ne, nije, osobito ako je riječ o djeci i adolescentima. Upravo je u toj dobi važno hraniti se pravilno, unositi u organizam ravnomjerno i raznoliko sve skupine namirnica kako bi se za organizam osigurale četiri osnovne funkcije hrane – energetska, gradivna, zaštitna i enzimsko-biokemijska. Ugljikohidrati su glavni energetski nutrijent, osobito ako uzmemo u obzir da se 50 – 60 % ukupne potrebe za energijom odnosi upravo na ugljikohidrate. Kad je riječ o ugljikohidratima, naglasak se stavlja na složene ugljikohidrate. Neki ih nazivaju i dobrim ugljikohidratima (škrob, pektin, celuloza, hemiceluloza) zato što su bogati vlaknima, imaju zaštitnu ulogu, omogućuju bolje pražnjenje crijeva te snižavaju povišenu koncentraciju glukoze i kolesterola. Dijeta kojom uklanjamo ugljikohidrate iz prehrane najčešće se primjenjuje u osoba oboljelih od dijabetesa tipa 2, sindroma policističnih jajnika te Alzheimerove bolesti. . Transkript: Dijeta pripada području dijetoterapije, načinu prehrane namijenjenu osobama koje boluju od neke bolesti. Cilj takvog pristupa jest liječenje ili briga o oboljeloj osobi, a temelji se na načelu reguliranja načina prehrane koje obično uključuje izbacivanje odgovarajućih namirnica ili skupina namirnica iz prehrane bolesnika. S obzirom na to da u mnogim terapijskim učincima takav način prehrane uključuje i gubitak tjelesne mase, „dijeta” je u svakidašnjem životu postala sinonim za mršavljenje. Uklanjanjem ugljikohidrata iz prehrane, bilo potpuno bilo u količini manjoj od 50 g na dan, organizam najprije proživljava šok. Tijekom prvih 10 dana uklanjanja ugljikohidrata iz prehrane razina energije se smanjuje. To se naziva razdobljem prilagodbe koje bi trebalo proći nakon otprilike tjedan dana, a odnosi se na umor, glavobolju, nesanicu, vrtoglavicu, dehidraciju, grčeve u mišićima itd. Kad je riječ o prehrani bez ugljikohidrata, tijelo počinje trošiti više vlastitih proteina i ubrzano se koristi mastima kao izvorom energije za normalno funkcioniranje. Nažalost, pri takvom načinu prehrane naglasak se stavlja na namirnice životinjskog podrijetla koje zakiseljuju organizam. Jednako tako očito je da takav režim prehrane onemogućuje unos mnogih mikronutrijenata koji su potrebni za rast i razvoj organizma, a omogućuje unos namirnica koje su bogate zasićenim masnim kiselinama. Upravo one mogu negativno utjecati na krvožilni sustav, a u osoba koje su dulje vrijeme na tom režimu prehrane može se javiti kronični umor, neugodan zadah iz usta, problemi s probavom, češći lomovi kostiju, problemi s bubrezima, a u konačnici organizam može dospjeti u tzv. keto-stanje u kojemu krvne žile mogu ovapnjeti, a prijeti i opasnost od zastoja u radu srca. Ne, nije, osobito ako je riječ o djeci i adolescentima. Upravo je u toj dobi važno hraniti se pravilno, unositi u organizam ravnomjerno i raznoliko sve skupine namirnica kako bi se za organizam osigurale četiri osnovne funkcije hrane – energetska, gradivna, zaštitna i enzimsko-biokemijska. Ugljikohidrati su glavni energetski nutrijent, osobito ako uzmemo u obzir da se 50 – 60 % ukupne potrebe za energijom odnosi upravo na ugljikohidrate. Kad je riječ o ugljikohidratima, naglasak se stavlja na složene ugljikohidrate. Neki ih nazivaju i dobrim ugljikohidratima (škrob, pektin, celuloza, hemiceluloza) zato što su bogati vlaknima, imaju zaštitnu ulogu, omogućuju bolje pražnjenje crijeva te snižavaju povišenu koncentraciju glukoze i kolesterola. Dijeta kojom uklanjamo ugljikohidrate iz prehrane najčešće se primjenjuje u osoba oboljelih od dijabetesa tipa 2, sindroma policističnih jajnika te Alzheimerove bolesti. .

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Rasprava može biti:

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. 

Jedno od načela rasprave jest: 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. 

Jedno od načela rasprave jest: 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Dijelovi rasprave su:

#3 Zadatak

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. Označite izraz i smjestite ga u odgovarajući stupac. 

Razvrstajte pojmove koji se odnose na pozitivna i negativna obilježja rasprave. 

zamuckivanje
uvjerljivost 
poštapalice
nametanje mišljenja
razgovijetno govorenje
omalovažavanje
razmjena mišljenja
pravilno izražavanje
prekidanje sugovornika
POZITIVNA OBILJEŽJA RASPRAVE 
NEGATIVNA OBILJEŽJA RASPRAVE 

Procjena znanja

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Označite polje uz fotografiju koja prikazuje točan odgovor.

Slike prikazuju nekoliko obroka za doručak. Koji obrok nije preporučljiv kao zdravstveno dobar?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Molekule glukoze su u molekuli celuloze povezane esterskom vezom.

Odabirom točnog broja u padajućem izborniku riješite zadatak.

Koliko je molekula vode potrebno za hidrolizu dijela molekule celuloze, prikazanog na slici?

U sljedećem zadatku poredajte pojmove prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

Odabrane ugljikohidrate poredajte prema složenosti građe njihovih molekula, od najsloženije prema najjednostavnijoj: 

1. amilopektin
2. glukoza
3. laktoza
4. oligosaharid

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Koje su tvrdnje o saharozi točne?

U sljedećem zadatku razvrstajte navedene ugljikohidrate u odgovarajuće stupce u tablici. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

škrob
celuloza
glikogen
galaktoza
saharoza
glukoza
maltoza
fruktoza
laktoza
Monosaharidi
Disaharidi
Polisaharidi

Pojmove je potrebno smjestiti na točno mjesto na slici.

Na slici je prikazan shematski prikaz enzimske razgradnje jednog polisaharida u organizmu. Na mjesta označena brojevima od 1 do 5 smjestite navedene pojmove.

Slika
škrob
amilaza
maltoza
maltaza
glukoza

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih ilustracija.

U kojoj namirnici ima najviše ugljikohidrata?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

U dijelu rasprave koji se naziva 'razrada':

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Osnovna načela rasprave su:

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Izraz 'trema' možemo zamijeniti izrazom:

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. Označite izraz i smjestite ga u odgovarajući stupac. 

Razvrstajte pravilno i nepravilno ponašanje u raspravi. 

Skrati izlaganje i pazi na vrijeme govora.
Govori najglasnije što možeš da te svi dobro čuju.
Prekidaj druge dok govore i tako im pokaži da nemaju pravo. 
Ne prekidaj druge dok govore. 
Pozorno slušaj sugovornike.
Govori jasno i razgovijetno da te svi razumiju.
Poštuj tuđe mišljenje i stajališta. 
Pokaži sugovornicima da se dosađuješ dok govore. 
Ne upotrebljavaj pogrdne riječi.
Govorom tijela vrijeđaj suprotnu skupinu. 
Govori što dulje možeš, pokaži svima da najbolje poznaješ temu.  
Ne viči. 
PRAVILNO PONAŠANJE U RASPRAVI
NEPRAVILNO PONAŠANJE U RASPRAVI 

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim izrazima tako da tvrdnje o raspravi budu točne. To ćete učiniti tako da pojmove smjestite na točno mjesto u rečenici. 

U raspravi, javnom govoru ili predavanju vrlo je važno kako Trebate paziti na To su intonacija, jačina ili tempo ili  odnosno pauza. Također, vrlo je važan i govor  tj. geste i izrazi Govor treba biti  .

tijela,
intenzitet glasa,
brzina govorenja
tečan
lica.
govorite.
govorne vrednote.
stanka,

6. Pomiri namirnice!

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • HJ 2 Naučit ćete izbjegavati pogreške u govoru.
  • HJ 3 Naučit ćete pravila organizirane (planirane) i spontane rasprave.
  • HJ 4 Naučit ćete poštovati pravila uljudne komunikacije.
  • KEM 1 Naučit ćete kritički razmotriti upotrebu ugljikohidrata i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje.
  • KEM 2 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena ugljikohidrata u organizmu.
  • KEM 3 Naučit ćete analizirati vrste kemijskih reakcija ugljikohidrata.
  • KEM 4 Naučit ćete povezati rezultate i zaključke istraživanja svojstava ugljikohidrata s konceptualnim spoznajama.
  • HJ 1 Naučit ćete primjenjivati govorne vrednote.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Budi neovisan - Ishodi učenja: BIO OŠ D.7.1. Primjenjuje osnovna načela znanstvene metodologije uz objašnjavanje dobivenih rezultata, OŠ HJ A.8.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o rečenicama po sastavu na oglednim i čestim primjerima., OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos proživljenoga iskustva i iskustva stečenoga čitanjem književnih tekstova., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., OŠ HJ C.8.2. Učenik prosuđuje popularnokulturne tekstove s obzirom na književni kontekst i kontekst ostalih umjetnosti. Objašnjava postojanje različitih supkultura., OŠ HJ C.8.2. Učenik uočava razliku između slike stvarnosti koju nude mediji i uspoređuje ju s vlastitim viđenjem stvarnosti., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., OŠ HJ C.8.1. Učenik prosuđuje utjecaj medijskih tekstova radi komercijalizacije., OŠ HJ C.8.2. Učenik prosuđuje popularnokulturne tekstove s obzirom na književni kontekst i kontekst ostalih umjetnosti., MAT OŠ B.8.1. Računa s algebarskim izrazima u R, OŠ HJ A.8.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o rečenicama po sastavu na oglednim i čestim primjerima., MAT OŠ B.8.3. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu, MAT OŠ E.8.2. Interpretira podatke povezane s novcem te na osnovi toga donosi odluke., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., KEM OŠ D.8.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu., OŠ HJ A.8.1. Učenik govori i razgovara u skladu sa svrhom govorenja i sudjeluje u planiranoj raspravi., BIO OŠ B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite., MAT OŠ B.8.3. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ D.8.3. Prikazuje pravce i analizira njihove međusobne položaje u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini., OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos proživljenoga iskustva i iskustva stečenoga čitanjem književnih tekstova.
    1. Videolekcija 1.1: Bez ovisnosti i bez straha - Ishodi učenja: BIO 2 Naučit ćete koji je štetan sastojak alkohola i kako djeluje na ljudski organizam., BIO 1 Naučit ćete koji su štetni spojevi iz dima cigarete i kako djeluju na ljudski organizam., BIO 3 Naučit ćete kako droge utječu na ljudski organizam., BIO 4 Naučit ćete donositi zaključke na temelju rezultata istraživanja., HJ 1 Naučit ćete razlikovati glavnu i zavisnu surečenicu u zavisnosloženoj rečenici., HJ 2 Naučit ćete vrste redoslijeda surečenica u zavisnosloženoj rečenici te ćete moći primijeniti znanje na primjerima., HJ 3 Naučit ćete prepoznati vrste zavisnosloženih rečenica.
    2. Videolekcija 1.2: Pusti me, igram igricu! - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete koji su dijelovi neurona i kako se prenosi podražaj u neuronu i između neurona., BIO 2 Naučit ćete kako neurotransmiter dopamin djeluje tijekom igranja igrica., BIO 3 Naučit ćete kako djeluju hormoni adrenalin i kortizol tijekom igranja igrica te koja ih žlijezda izlučuje., BIO 4 Naučit ćete koji je učinak hormona oksitocina tijekom igranja igrica te koja ga žlijezda izlučuje., HJ 1 Naučit ćete prepoznati videoigre primjerene svojoj dobi., HJ 2 Naučit ćete što je PEGI klasifikacija videoigara., HJ 3 Naučit ćete usporediti sliku stvarnosti koju predstavljaju mediji s vlastitom slikom stvarnosti., HJ 4 Naučit ćete prepoznati različite supkulture.
    3. Videolekcija 1.3: Veži pojas znanja - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete objasniti dobivanje alkohola etanola prirodnim procesom fermentacije., KEM 2 Naučit ćete opisati građu i svojstva alkohola etanola., KEM 3 Naučit ćete prepoznati simptome kod osoba koje boluju od alkoholizma., KEM 4 Naučit ćete predložiti načine liječenja alkoholizma., HJ 1 Naučit ćete prepoznati prikriveno oglašavanje u medijskim sadržajima., HJ 2 Naučit ćete opisati razliku između reklame i prikrivenog oglasa., HJ 3 Naučit ćete kritički procijeniti medijski sadržaj.
    4. Videolekcija 1.4: Kako je x postao neovisan? - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete računati s algebarskim izrazima u skupu realnih brojeva., MAT 2 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu., MAT 3 Naučit ćete prikazivati pravce i analizirati njihove međusobne položaje u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini., HJ 1 Naučit ćete prepoznati nezavisan odnos surečenica u složenoj rečenici., HJ 2 Naučit ćete imenovati nezavisnosložene rečenice i nabrojiti njihove veznike., HJ 3 Naučit ćete kako prepoznati vrstu nezavisnog odnosa u rečenici., HJ 4 Naučit ćete pravila pisanja zareza u nezavisnosloženoj rečenici.
    5. Videolekcija 1.5: OPG na kredit - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava karboksilnih kiselina., KEM 2 Naučit ćete ćete povezati građu karboksilnih kiselina s njihovim svojstvima., KEM 3 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM 4 Naučit ćete analizirati vrste kemijskih reakcija., MAT 1 Naučit ćete opisivati pojam kamate na štednju i kamate na kredit iz primjera iz stvarnog života., MAT 2 Naučit ćete uspoređivati i tumačiti kamate na stambeni i gotovinski kredit., MAT 3 Naučit ćete interpretirati podatke povezane s novcem te na osnovi toga donositi odluke., MAT 4 Naučit ćete primjenjivati linearnu jednadžbu.