Učitavanje

32. Zelene metropole

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete objasniti uzročno-posljedičnu vezu izgaranja fosilnih goriva i onečišćenja zraka.
  • Naučit ćete opisati utjecaj povećane koncentracije ugljikova dioksida na okoliš i živa bića.
  • Naučit ćete povezati utjecaj površina s pojavom toplinskih gradskih „otoka“.
  • Naučit ćete navesti kriterije ostvarivanja statusa zelene metropole.
  • Naučit ćete objasniti kako funkcioniraju zelene metropole.
  • Naučit ćete koja je uloga arhitekata, krajobraznih arhitekata i urbanista u stvaranju zelenih metropola.
  • Naučit ćete koja je uloga zelenih površina u urbanom kontekstu.
  • Naučit ćete koje vrste parkova postoje.

Za one koji žele znati više

Smog može biti primarni ili sekundarni.
Primarni smog nastaje kao izravni rezultat ispuštanja onečišćujućih tvari iz izvora kao što su industrija, promet i energetska postrojenja. Primarni smog obično sadržava lebdeće čestice PM10 i PM2.5, dušikov dioksid (NO2), sumporov dioksid (SO2) i druge onečišćujuće tvari.
Sekundarni smog nastaje kada se spomenute primarne onečišćujuće tvari izlože Sunčevoj svjetlosti i kemijski reagiraju u atmosferi. Glavna sastavnica sekundarnog smoga jest prizemni ozon (O3). Ozon nastaje kada dušični oksidi i hlapljive organske tvari reagiraju u prisutnosti Sunčeve svjetlosti. Kemijski sastav smoga može se razlikovati ovisno o izvorima onečišćenja i atmosferskim uvjetima. Čimbenici koji pridonose nastanku smoga su visoka koncentracija onečišćujućih tvari iz izvora, nepovoljni meteorološki uvjeti (slaba cirkulacija zraka koja sprječava raspršivanje onečišćujućih tvari) i prisutnost Sunčeve svjetlosti koja pokreće kemijske reakcije.

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Gradovi diljem svijeta prihvaćaju koncept zelenih metropola kako bi se razvijali u skladu s načelima održivog razvoja.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja su od navedenih fosilna goriva?

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

otapanje polarnog leda porast koncentracije ugljikova dioksida u atmosferi
sagorijevanje fosilnih goriva pojačan učinak staklenika
krčenje šuma i požari smanjenje bioraznolikosti na lokalnom području
povećana koncentracija stakleničkih plinova podizanje razine mora

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Jedan dio Sunčeva zračenja apsorbira se u površine na Zemlji, a drugi se dio reflektira natrag u svemir.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Staklenički plinovi sami po sebi „proizvode“ toplinu.

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Koje su ljudske aktivnosti izvori ugljikova dioksida, a najviše pridonose globalnom zatopljenju?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Tlo i oblaci apsorbiraju najveće količine ugljikova dioksida.

U sljedećem zadatku odgovorite na pitanje odabirom pojmova u padajućem izborniku.
 

Koja kiselina nastaje reakcijom ugljikova dioksida s vodom?

U sljedećem zadatku odgovorite na pitanje odabirom pojmova u padajućem izborniku. 
 

Koji ioni povećavaju kiselost mora i oceana?

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

Povećana kiselost oceana
njihovu sposobnost apsorpcije ugljikova dioksida. Posljedica toga jest
koncentracija ugljikova dioksida u atmosferi. 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Boje i teksture površina od umjetnog materijala u gradovima povećavaju temperaturu zraka. 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kako se naziva svojstvo površine da reflektira Sunčevo zračenje?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Označite polja uz fotografiju koja prikazuje točan odgovor. Tri su odgovora točna.

Koje gradske površine pridonose povećanju toplinskih gradskih „otoka“?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Što je od navedenog u skladu s načelima održivog razvoja?

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim pojmovima. To ćete učiniti tako da pojmove smjestite na točno mjesto u rečenicama.

Održivo urbanističko planiranje uključuje, uz ostalo, projektiranje i pješačkih staza. Bolji protok u gradovima moguć je zbog udaljenosti među građevinama.

zraka
veće
biciklističkih

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Koji su od navedenih kriteriji procjenjivanja gradova, a pridonose stjecanju statusa zelenih metropola?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Velik udio zelene površine u gradovima jedini je kriterij za stjecanje službenog statusa zelene metropole.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Označite polja uz fotografiju koja prikazuje točan odgovor. 

Koji europski gradovi imaju službeni status zelene metropole? Tri su odgovora točna.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji je cilj gradova koji ulažu napore u stjecanje statusa zelene metropole?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Jedino čovjek može utjecati na transformaciju gradova u zelene metropole.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Što od navedenoga nije zadaća krajobraznih arhitekata?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. U zadatku označite točan odgovor.

Kojemu tipu parka, prema umjetničkom oblikovanju, pripada Maksimir u Zagrebu?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. 

Arhitekti su se idejom održive arhitekture i gradova počeli baviti 2010. godine. 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. Označite polje uz fotografiju koja prikazuje točan odgovor.

Koji je od navedenih „zelenih otoka” nastao prenamjenom dijela stare prometne infrastrukture?

32. Zelene metropole

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete objasniti uzročno-posljedičnu vezu izgaranja fosilnih goriva i onečišćenja zraka.
  • Naučit ćete opisati utjecaj povećane koncentracije ugljikova dioksida na okoliš i živa bića.
  • Naučit ćete povezati utjecaj površina s pojavom toplinskih gradskih „otoka“.
  • Naučit ćete navesti kriterije ostvarivanja statusa zelene metropole.
  • Naučit ćete objasniti kako funkcioniraju zelene metropole.
  • Naučit ćete koja je uloga arhitekata, krajobraznih arhitekata i urbanista u stvaranju zelenih metropola.
  • Naučit ćete koja je uloga zelenih površina u urbanom kontekstu.
  • Naučit ćete koje vrste parkova postoje.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 5: Na granici (ne)mogućeg - Ishodi učenja: MAT OŠ D.8.2. Primjenjuje oplošje i volumen geometrijskih tijela., MAT OŠ D.8.4. Odabire i preračunava odgovarajuće mjerne jedinice., MAT OŠ A.8.2. Računa s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., FIZ OŠ C.8.7. FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., FIZ OŠ D.8.2. Analizira učinke električne struje i magnetizam., FIZ OŠ D.8.3. Analizira električnu struju i napon te primjenjuje koncepte rada i snage., MAT OŠ A.8.1. Računa s korijenima., MAT OŠ D.8.1. Primjenjuje Pitagorin poučak, OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu.", "FIZ OŠ C.8.7. FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu., OŠ LK C.8.1. Učenik likovnim i vizualnim izražavanjem analizira utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život te daje prijedlog njezina mogućeg (pre)oblikovanja., OŠ LK C.8.2. Učenik raspravlja o društvenome kontekstu umjetničkoga djela.
    1. Videolekcija 5.1: SF čokolada - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete primjenjivati volumen geometrijskih tijela., MAT 2 Naučit ćete odabirati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice., MAT 3 Naučit ćete računati s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., FIZ 1 Naučit ćete da je svjetlost elektromagnetski val., FIZ 2 Naučit ćete što je valna duljina., FIZ 3 Naučit ćete vezu valne duljine, frekvencije i brzine svjetlosti., FIZ 4 Naučit ćete koji su učinci struje u jednostavnome strujnom krugu., FIZ 5 Naučit ćete analizirati rad i snagu električne struje., HJ 1 Naučit ćete prepoznati obilježja znanstvene fantastike., HJ 2 Naučit ćete imenovati najvažnije autore znanstvenofantastične književnosti.
    2. Videolekcija 5.2: Smisao života jednog korijena - Ishodi učenja: HJ 2 Naučit ćete uočiti strukturne dijelove problemskog članka., MAT 1 Naučit ćete odrediti točnu i približnu vrijednost drugog korijena racionalnog broja., MAT 2 Naučit ćete izračunati duljinu stranice kvadrata zadane površine., MAT 3 Naučit ćete što je i kako se konstruira Pitagorino stablo i spirala drugog korijena., HJ 1 Naučit ćete koja su obilježja problemskog članka., HJ 3 Naučit ćete koji su postupci pri pisanju problemskog članka., HJ 4 Naučit ćete pisati problemski članak.
    3. Videolekcija 5.3: Uhvati val! - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete objasniti što su brijeg i dol vala te prepoznati te dijelove vala na primjerima., FIZ 2 Naučit ćete razlikovati valne fronte i valne zrake., FIZ 3 Naučit ćete opisati fizikalna svojstva vala (period, frekvenciju, amplitudu i valnu duljinu)., FIZ 4 Naučit ćete kako se energija prenosi titranjem čestica sredstva., FIZ 5 Naučit ćete koncept odbijanja valova i zakon odbijanja valova., FIZ 6 Naučit ćete povezati frekvenciju, valnu duljinu i brzine vala., HJ 1 Naučit ćete svrhu i važnost životopisa: zašto je životopis ključan dokument u profesionalnom razvoju i kako može utjecati na izglede za zaposlenje., HJ 2 Naučit ćete prepoznati strukturu životopisa: razumjeti ključne dijelove životopisa i kako ih iskoristiti za prikazivanje profesionalnoga iskustva, vještina i postignuća., GK 1 Naučit ćete opisati obilježja instrumentalnih dijelova opere., GK 2 Naučit ćete prepoznati obilježja uvertire i intermezza., GK 3 Naučit ćete slušno razlikovati reprezentativne primjere opernih brojeva uvertire i intermezza.
    4. Videolekcija 5.5: Po uzoru na prirodu - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete prepoznati probleme s kojima se čovjek suočavao u svojim izumima., MAT 1 Naučit ćete što su preslikavanja u ravnini, koje su osnovne vrste preslikavanja u matematici te kako se konstruiraju slike likova., LIK 1 Naučit ćete prepoznati land art kao umjetnički smjer., LIK 2 Naučit ćete primjenjivati land art kao medij izražavanja., LIK 3 Naučit ćete uočiti i prepoznati land art na likovnim primjerima., BIO 2 Naučit ćete povezati prilagodbe organizama s inovativnim rješenjima u arhitekturi i inženjerstvu te prepoznati važnost inovacija.
    5. Videolekcija 5.6: Vjerovali ili ne - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati obilježja gena i spolnog razmnožavanja., BIO 2 Naučit ćete razlikovati dominantna i recesivna svojstva te nasljedna i stečena svojstva., BIO 3 Naučit ćete primijeniti postupak križanja u nasljeđivanju svojstava., BIO 4 Naučit ćete opisati određivanje krvnih grupa te njihovo nasljeđivanje., MAT 1 Naučit ćete opisati siguran i nemoguć događaj., MAT 2 Naučit ćete odrediti skup svih povoljnih i skup svih mogućih događaja., MAT 3 Naučit ćete izračunati vjerojatnost slučajnog događaja.