Naučit ćete objasniti kako funkcioniraju zelene metropole.
Naučit ćete koja je uloga arhitekata, krajobraznih arhitekata i urbanista u stvaranju zelenih metropola.
Naučit ćete koja je uloga zelenih površina u urbanom kontekstu.
Naučit ćete koje vrste parkova postoje.
Podijeli ovu lekciju
Mrežna adresa je kopirana u međuspremnik
Za one koji žele znati više
Smog može biti primarni ili sekundarni.
Primarni smog nastaje kao izravni rezultat ispuštanja onečišćujućih tvari iz izvora kao što su industrija, promet i energetska postrojenja. Primarni smog obično sadržava lebdeće čestice PM10 i PM2.5, dušikov dioksid (NO2), sumporov dioksid (SO2) i druge onečišćujuće tvari.
Sekundarni smog nastaje kada se spomenute primarne onečišćujuće tvari izlože Sunčevoj svjetlosti i kemijski reagiraju u atmosferi. Glavna sastavnica sekundarnog smoga jest prizemni ozon (O3). Ozon nastaje kada dušični oksidi i hlapljive organske tvari reagiraju u prisutnosti Sunčeve svjetlosti. Kemijski sastav smoga može se razlikovati ovisno o izvorima onečišćenja i atmosferskim uvjetima. Čimbenici koji pridonose nastanku smoga su visoka koncentracija onečišćujućih tvari iz izvora, nepovoljni meteorološki uvjeti (slaba cirkulacija zraka koja sprječava raspršivanje onečišćujućih tvari) i prisutnost Sunčeve svjetlosti koja pokreće kemijske reakcije.
Procjena znanja
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Gradovi diljem svijeta prihvaćaju koncept zelenih metropola kako bi se razvijali u skladu s načelima održivog razvoja.
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Koja su od navedenih fosilna goriva?
Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.
otapanje polarnog leda
porast koncentracije ugljikova dioksida u atmosferi
sagorijevanje fosilnih goriva
pojačan učinak staklenika
krčenje šuma i požari
smanjenje bioraznolikosti na lokalnom području
povećana koncentracija stakleničkih plinova
podizanje razine mora
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Jedan dio Sunčeva zračenja apsorbira se u površine na Zemlji, a drugi se dio reflektira natrag u svemir.
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Staklenički plinovi sami po sebi „proizvode“ toplinu.
U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.
Koje su ljudske aktivnosti izvori ugljikova dioksida, a najviše pridonose globalnom zatopljenju?
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Tlo i oblaci apsorbiraju najveće količine ugljikova dioksida.
U sljedećem zadatku odgovorite na pitanje odabirom pojmova u padajućem izborniku.
Koja kiselina nastaje reakcijom ugljikova dioksida s vodom?
U sljedećem zadatku odgovorite na pitanje odabirom pojmova u padajućem izborniku.
Koji ioni povećavaju kiselost mora i oceana?
U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.
Povećana kiselost oceana
njihovu sposobnost apsorpcije ugljikova dioksida. Posljedica toga jest
koncentracija ugljikova dioksida u atmosferi.
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Boje i teksture površina od umjetnog materijala u gradovima povećavaju temperaturu zraka.
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Kako se naziva svojstvo površine da reflektira Sunčevo zračenje?
Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Označite polja uz fotografiju koja prikazuje točan odgovor. Tri su odgovora točna.
Koje gradske površine pridonose povećanju toplinskih gradskih „otoka“?
U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.
Što je od navedenog u skladu s načelima održivog razvoja?
U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim pojmovima. To ćete učiniti tako da pojmove smjestite na točno mjesto u rečenicama.
Održivo urbanističko planiranje uključuje, uz ostalo, projektiranjei pješačkih staza. Bolji protoku gradovima moguć je zbogudaljenosti među građevinama.
zraka
veće
biciklističkih
U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.
Koji su od navedenih kriteriji procjenjivanja gradova, a pridonose stjecanju statusa zelenih metropola?
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Velik udio zelene površine u gradovima jedini je kriterij za stjecanje službenog statusa zelene metropole.
Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Označite polja uz fotografiju koja prikazuje točan odgovor.
Koji europski gradovi imaju službeni status zelene metropole? Tri su odgovora točna.
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Koji je cilj gradova koji ulažu napore u stjecanje statusa zelene metropole?
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Jedino čovjek može utjecati na transformaciju gradova u zelene metropole.
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Što od navedenoga nije zadaća krajobraznih arhitekata?
Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. U zadatku označite točan odgovor.
Kojemu tipu parka, prema umjetničkom oblikovanju, pripada Maksimir u Zagrebu?
U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Arhitekti su se idejom održive arhitekture i gradova počeli baviti 2010. godine.
Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. Označite polje uz fotografiju koja prikazuje točan odgovor.
Koji je od navedenih „zelenih otoka” nastao prenamjenom dijela stare prometne infrastrukture?
ili % točno odgovorenih pitanja
Procijenili ste svoje znanje o sljedećim ishodima:
Uspješno ste naučili:
Potrudite se još malo kako biste bolje naučili:
32. Zelene metropole
Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
Naučit ćete objasniti uzročno-posljedičnu vezu izgaranja fosilnih goriva i onečišćenja zraka.
Naučit ćete opisati utjecaj povećane koncentracije ugljikova dioksida na okoliš i živa bića.
Naučit ćete povezati utjecaj površina s pojavom toplinskih gradskih „otoka“.
Tema 5: Na granici (ne)mogućeg - Ishodi učenja: MAT OŠ D.8.2. Primjenjuje oplošje i volumen geometrijskih tijela., MAT OŠ D.8.4. Odabire i preračunava odgovarajuće mjerne jedinice., MAT OŠ A.8.2. Računa s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., FIZ OŠ C.8.7. FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., FIZ OŠ D.8.2. Analizira učinke električne struje i magnetizam., FIZ OŠ D.8.3. Analizira električnu struju i napon te primjenjuje koncepte rada i snage., MAT OŠ A.8.1. Računa s korijenima., MAT OŠ D.8.1. Primjenjuje Pitagorin poučak, OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu.", "FIZ OŠ C.8.7. FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu., OŠ LK C.8.1. Učenik likovnim i vizualnim izražavanjem analizira utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život te daje prijedlog njezina mogućeg (pre)oblikovanja., OŠ LK C.8.2. Učenik raspravlja o društvenome kontekstu umjetničkoga djela.
Videolekcija 5.1: SF čokolada - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete primjenjivati volumen geometrijskih tijela., MAT 2 Naučit ćete odabirati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice., MAT 3 Naučit ćete računati s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., FIZ 1 Naučit ćete da je svjetlost elektromagnetski val., FIZ 2 Naučit ćete što je valna duljina., FIZ 3 Naučit ćete vezu valne duljine, frekvencije i brzine svjetlosti., FIZ 4 Naučit ćete koji su učinci struje u jednostavnome strujnom krugu., FIZ 5 Naučit ćete analizirati rad i snagu električne struje., HJ 1 Naučit ćete prepoznati obilježja znanstvene fantastike., HJ 2 Naučit ćete imenovati najvažnije autore znanstvenofantastične književnosti.
Videolekcija 5.2: Smisao života jednog korijena - Ishodi učenja: HJ 2 Naučit ćete uočiti strukturne dijelove problemskog članka., MAT 1 Naučit ćete odrediti točnu i približnu vrijednost drugog korijena racionalnog broja., MAT 2 Naučit ćete izračunati duljinu stranice kvadrata zadane površine., MAT 3 Naučit ćete što je i kako se konstruira Pitagorino stablo i spirala drugog korijena., HJ 1 Naučit ćete koja su obilježja problemskog članka., HJ 3 Naučit ćete koji su postupci pri pisanju problemskog članka., HJ 4 Naučit ćete pisati problemski članak.
Videolekcija 5.3: Uhvati val! - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete objasniti što su brijeg i dol vala te prepoznati te dijelove vala na primjerima., FIZ 2 Naučit ćete razlikovati valne fronte i valne zrake., FIZ 3 Naučit ćete opisati fizikalna svojstva vala (period, frekvenciju, amplitudu i valnu duljinu)., FIZ 4 Naučit ćete kako se energija prenosi titranjem čestica sredstva., FIZ 5 Naučit ćete koncept odbijanja valova i zakon odbijanja valova., FIZ 6 Naučit ćete povezati frekvenciju, valnu duljinu i brzine vala., HJ 1 Naučit ćete svrhu i važnost životopisa: zašto je životopis ključan dokument u profesionalnom razvoju i kako može utjecati na izglede za zaposlenje., HJ 2 Naučit ćete prepoznati strukturu životopisa: razumjeti ključne dijelove životopisa i kako ih iskoristiti za prikazivanje profesionalnoga iskustva, vještina i postignuća., GK 1 Naučit ćete opisati obilježja instrumentalnih dijelova opere., GK 2 Naučit ćete prepoznati obilježja uvertire i intermezza., GK 3 Naučit ćete slušno razlikovati reprezentativne primjere opernih brojeva uvertire i intermezza.
Videolekcija 5.5: Po uzoru na prirodu - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete prepoznati probleme s kojima se čovjek suočavao u svojim izumima., MAT 1 Naučit ćete što su preslikavanja u ravnini, koje su osnovne vrste preslikavanja u matematici te kako se konstruiraju slike likova., LIK 1 Naučit ćete prepoznati land art kao umjetnički smjer., LIK 2 Naučit ćete primjenjivati land art kao medij izražavanja., LIK 3 Naučit ćete uočiti i prepoznati land art na likovnim primjerima., BIO 2 Naučit ćete povezati prilagodbe organizama s inovativnim rješenjima u arhitekturi i inženjerstvu te prepoznati važnost inovacija.
Videolekcija 5.6: Vjerovali ili ne - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati obilježja gena i spolnog razmnožavanja., BIO 2 Naučit ćete razlikovati dominantna i recesivna svojstva te nasljedna i stečena svojstva., BIO 3 Naučit ćete primijeniti postupak križanja u nasljeđivanju svojstava., BIO 4 Naučit ćete opisati određivanje krvnih grupa te njihovo nasljeđivanje., MAT 1 Naučit ćete opisati siguran i nemoguć događaj., MAT 2 Naučit ćete odrediti skup svih povoljnih i skup svih mogućih događaja., MAT 3 Naučit ćete izračunati vjerojatnost slučajnog događaja.