Učitavanje

33. Po uzoru na prirodu

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 1 Naučit ćete prepoznati probleme s kojima se čovjek suočavao u svojim izumima.
  • MAT 1 Naučit ćete što su preslikavanja u ravnini, koje su osnovne vrste preslikavanja u matematici te kako se konstruiraju slike likova.
  • LIK 1 Naučit ćete prepoznati land art kao umjetnički smjer.
  • LIK 2 Naučit ćete primjenjivati land art kao medij izražavanja.
  • LIK 3 Naučit ćete uočiti i prepoznati land art na likovnim primjerima.
  • BIO 2 Naučit ćete povezati prilagodbe organizama s inovativnim rješenjima u arhitekturi i inženjerstvu te prepoznati važnost inovacija.
#1 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Koja osjetila pomažu ribama u snalaženju u vodi?

Za one koji žele znati više

Šećući svojim mjestom mogli ste uočiti da su pročelja kuća često prljava ili na njima žive organizmi poput algi i gljivica koje daju zelenkastu ili sivkastu boju.

Kako bismo to spriječili, koristimo se kemikalijama ili ponovno bojimo pročelja čime onečišćujemo okoliš i stvaramo dodatan otpad. Rješenje ovaj put leži u biljci lotosu. Iako živi na muljevitom staništu, njezini su listovi uvijek besprijekorno čisti. Naime, na površini listova nalaze se mikroskopske izbočine koje sprječavaju prianjanje vode za površinu. Zahvaljujući tomu, voda klizi niz list i usput odnosi svu prljavštinu s površine lista.

Ta je spoznaja omogućila stvaranje tehnologije za bojenje pročelja kojom njihova površina nalikuje na lotosov list. Sprječava se rast gljivica i algi, a kiša jednostavno ispire svu prljavštinu.
Tehnologija se primjenjuje na solarnim panelima, prozorima, krovovima, kabinama za tuširanje, pločicama i slično.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih ilustracija. U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Odredite koja slika prikazuje preslikavanje osnom simetrijom s obzirom na istaknuti pravac.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih ilustracija. U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Odredite koja slika prikazuje preslikavanje osnom simetrijom s obzirom na istaknuti pravac.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih ilustracija. U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Odredite koje slike prikazuju likove s točno četiri osi simetrije. 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih ilustracija. U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Odredite koje slike označuju preslikavanje centralnom simetrijom s obzirom na istaknutu točku S. 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Prikazuje li slika translaciju pravokutnika za zadani vektor? 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Prikazuje li slika centralnosimetričan lik? 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Prikazuje li slika osnosimetričan lik? 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Rotirati u pozitivnom smjeru znači rotirati u smjeru kretanja kazaljke na satu.

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točne odgovore.

Dva su odgovora točna.

Koja se teškoća pojavljivala pri kretanju brzog japanskog vlaka kroz tunele?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja bi prirodna pojava mogla pomoći u rješavanju prometnih gužvi i sudara automobila?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koju je teškoću trebao prevladati tvorac Eiffelova tornja?

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Sparite izume i prilagodbe organizama koji su pomogli u njihovu osmišljavanju ili poboljšanju.

premaz za vjetroturbine protiv buke građa bedrene kosti čovjeka
tehnologija za bojenje pročelja koža morskog psa
Eiffelov toranj kljun vodomara
brzi vlak list lotosa

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji će izum utjecati na stvaranje manje otpada?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću crteža. 

Na svakom je crtežu prikazano jedno preslikavanje u ravnini. Broj uz naziv preslikavanja smjestite na kvadratić uz odgovarajući crtež. 

Slika
1 rotacija
2 centralna simetrija
3 translacija
4 osna simetrija

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

Osna simetrija je preslikavanje s obzirom na

 .   Centralna simetrija je preslikavanje s obzirom na 

. Translacija je preslikavanje s obzirom na zadani

. Rotacija je preslikavanje s obzirom na 

i zadani

.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

Dužina i njezina osnosimetrična slika

i

.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

Dužina i njezina centralnosimetrična slika

i

.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

Dužina i translatirana dužina

i

.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Land art je oblik umjetnosti u kojem se umjetnici koriste prirodnim krajolikom kao svojim materijalom i/ili kao nadahnućem.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji se materijali mogu upotrebljavati u izradi land art djela?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. U zadatku označite točan odgovor.

Na fotografiji se nalazi zgrada parlamenta u Berlinu (Reichstag). 
Za što je poslužila umjetnicima Christu i Jeanne-Claude 1995.?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Neki su se umjetnici za izradu svojih radova koristili mehaničkom opremom poput strojeva i alata , a drugi su se koristili isključivo snagom vlastitog tijela.

33. Po uzoru na prirodu

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 1 Naučit ćete prepoznati probleme s kojima se čovjek suočavao u svojim izumima.
  • MAT 1 Naučit ćete što su preslikavanja u ravnini, koje su osnovne vrste preslikavanja u matematici te kako se konstruiraju slike likova.
  • LIK 1 Naučit ćete prepoznati land art kao umjetnički smjer.
  • LIK 2 Naučit ćete primjenjivati land art kao medij izražavanja.
  • LIK 3 Naučit ćete uočiti i prepoznati land art na likovnim primjerima.
  • BIO 2 Naučit ćete povezati prilagodbe organizama s inovativnim rješenjima u arhitekturi i inženjerstvu te prepoznati važnost inovacija.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 5: Na granici (ne)mogućeg - Ishodi učenja: MAT OŠ D.8.2. Primjenjuje oplošje i volumen geometrijskih tijela., MAT OŠ D.8.4. Odabire i preračunava odgovarajuće mjerne jedinice., MAT OŠ A.8.2. Računa s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., FIZ OŠ C.8.7. FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., FIZ OŠ D.8.2. Analizira učinke električne struje i magnetizam., FIZ OŠ D.8.3. Analizira električnu struju i napon te primjenjuje koncepte rada i snage., MAT OŠ A.8.1. Računa s korijenima., MAT OŠ D.8.1. Primjenjuje Pitagorin poučak, OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu.", "FIZ OŠ C.8.7. FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu., OŠ LK C.8.1. Učenik likovnim i vizualnim izražavanjem analizira utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život te daje prijedlog njezina mogućeg (pre)oblikovanja., OŠ LK C.8.2. Učenik raspravlja o društvenome kontekstu umjetničkoga djela.
    1. Videolekcija 5.1: SF čokolada - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete primjenjivati volumen geometrijskih tijela., MAT 2 Naučit ćete odabirati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice., MAT 3 Naučit ćete računati s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., FIZ 1 Naučit ćete da je svjetlost elektromagnetski val., FIZ 2 Naučit ćete što je valna duljina., FIZ 3 Naučit ćete vezu valne duljine, frekvencije i brzine svjetlosti., FIZ 4 Naučit ćete koji su učinci struje u jednostavnome strujnom krugu., FIZ 5 Naučit ćete analizirati rad i snagu električne struje., HJ 1 Naučit ćete prepoznati obilježja znanstvene fantastike., HJ 2 Naučit ćete imenovati najvažnije autore znanstvenofantastične književnosti.
    2. Videolekcija 5.2: Smisao života jednog korijena - Ishodi učenja: HJ 2 Naučit ćete uočiti strukturne dijelove problemskog članka., MAT 1 Naučit ćete odrediti točnu i približnu vrijednost drugog korijena racionalnog broja., MAT 2 Naučit ćete izračunati duljinu stranice kvadrata zadane površine., MAT 3 Naučit ćete što je i kako se konstruira Pitagorino stablo i spirala drugog korijena., HJ 1 Naučit ćete koja su obilježja problemskog članka., HJ 3 Naučit ćete koji su postupci pri pisanju problemskog članka., HJ 4 Naučit ćete pisati problemski članak.
    3. Videolekcija 5.3: Uhvati val! - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete objasniti što su brijeg i dol vala te prepoznati te dijelove vala na primjerima., FIZ 2 Naučit ćete razlikovati valne fronte i valne zrake., FIZ 3 Naučit ćete opisati fizikalna svojstva vala (period, frekvenciju, amplitudu i valnu duljinu)., FIZ 4 Naučit ćete kako se energija prenosi titranjem čestica sredstva., FIZ 5 Naučit ćete koncept odbijanja valova i zakon odbijanja valova., FIZ 6 Naučit ćete povezati frekvenciju, valnu duljinu i brzine vala., HJ 1 Naučit ćete svrhu i važnost životopisa: zašto je životopis ključan dokument u profesionalnom razvoju i kako može utjecati na izglede za zaposlenje., HJ 2 Naučit ćete prepoznati strukturu životopisa: razumjeti ključne dijelove životopisa i kako ih iskoristiti za prikazivanje profesionalnoga iskustva, vještina i postignuća., GK 1 Naučit ćete opisati obilježja instrumentalnih dijelova opere., GK 2 Naučit ćete prepoznati obilježja uvertire i intermezza., GK 3 Naučit ćete slušno razlikovati reprezentativne primjere opernih brojeva uvertire i intermezza.
    4. Videolekcija 5.4: Zelene metropole - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti uzročno-posljedičnu vezu izgaranja fosilnih goriva i onečišćenja zraka., Naučit ćete opisati utjecaj povećane koncentracije ugljikova dioksida na okoliš i živa bića., Naučit ćete povezati utjecaj površina s pojavom toplinskih gradskih „otoka“., Naučit ćete navesti kriterije ostvarivanja statusa zelene metropole., Naučit ćete objasniti kako funkcioniraju zelene metropole., Naučit ćete koja je uloga arhitekata, krajobraznih arhitekata i urbanista u stvaranju zelenih metropola., Naučit ćete koja je uloga zelenih površina u urbanom kontekstu., Naučit ćete koje vrste parkova postoje.
    5. Videolekcija 5.6: Vjerovali ili ne - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati obilježja gena i spolnog razmnožavanja., BIO 2 Naučit ćete razlikovati dominantna i recesivna svojstva te nasljedna i stečena svojstva., BIO 3 Naučit ćete primijeniti postupak križanja u nasljeđivanju svojstava., BIO 4 Naučit ćete opisati određivanje krvnih grupa te njihovo nasljeđivanje., MAT 1 Naučit ćete opisati siguran i nemoguć događaj., MAT 2 Naučit ćete odrediti skup svih povoljnih i skup svih mogućih događaja., MAT 3 Naučit ćete izračunati vjerojatnost slučajnog događaja.